Wizerunek kobiety w okresie baroku jest prawie identyczny, chociaż można zauważyć w nim odchylenia od reguł. Zarówno w malarstwie jaki i poeci przedstawiają kobietę jako postać. Która dostarcza rozrywki mężczyzną jest pozbawiona cnót duchowych,...
Wiersz Jana Andrzeja Morsztyna pod tytułem „Do trupa” jest jednym z ciekawszych utworów baroku. Autor wręcz szokuje nas swym wyszukanym pomysłem. Porównuje on w swym dziele cierpienia osoby nieszczęśliwie zakochanej do trupa. Co więcej sądzi, że...
„Zbytki polskie” to jeden z wielu wierszy jednego z najwybitniejszych poetów literatury sarmackiej – Wacława Potockiego. Pisał on wiersze często komiczne i ironiczne. Lubił pisać utwory krótkie, np. fraszki czy anakreontyki. I tak właśnie „Zbytki...
Poezja Morsztyna prawie w całości poświęcona jest kultowi miłości cielesnej. Jej szokująca niekiedy zmysłowość, swawolność, ale i ozdobna elegancja odpowiadały barokowemu ideałowi oryginalności, niezwykłości i kunsztowności. Wiersz pt...
Porównaj utwory "Nagrobek potentatowi" Hieronima Morsztyna i "Marność" Daniela Naborowskiego. Spróbuj udowodnić, że są one typowe dla epoki, w której powstały. Czy są one wyrazem negacji świata? Świat w baroku postrzegany był jako źródło...
1. Mikołaj Sęp-Szarzyński Epitafium Rzymowi Ty, co Rzym wpośród Rzyma chcąc baczyć, pielgrzymie, A wżdy baczyć nie możesz w samym Rzyma Rzymie, Patrzaj na okrąg murów i w rum obrócone Teatra i kościoły, i słupy stłuczone: Te są Rzym....
1. Wacław Potocki Nierząd Polski Zwyczaj był, który w prawo obrócił się z laty, Między starymi, jako czytamy, Sarmaty, Że choć się kto szlachcicem w ojczyźnie swej rodził, Dotąd w złotym pierścieniu na palcu nie chodził, Ale nosił żelazny,...
Daniel Naborowski był twórcą, który poruszał się w zamkniętym świecie kultury. Nie próbował opisywać rzeczywistości, bawił się uczonymi aluzjami do starożytnej poezji i mitologii, popisywał sie wykształceniem i erudycją. Jego utwory są...
Podmiotem lirycznym jest człowiek zakochany, a adrestaem wypowiedzi jest trup. Chociaż tytułowy Trup nie zabiera głosu, pełni w wierszu funkcję adresata i partnera rozmowy. Swoją obecnością wpływa na kształt wypowiedzi, sprawia, że otrzymuje ona...
Mikołaj Sęp - Szarzyński (1550 - 1581). Przeżył dramat odejścia od własnej religii, potem nawrócenie. W 1601 wydano tomik pt. "Rytmy albo Wiersze polskie". W cyklu tym dominują sonety - kunsztowne formy stroficzne składające się z czternastu...
Sonet IV. O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem – interpretacja i analiza wiersza Sępa Szarzyńskiego Wiersz ten jest typowym, poprawnie napisanym, klasycznym sonetem, nawiązującym do wzorców francuskich, co za tym idzie...
Dworski nurt barokowy w kulturze: poezję salonową, wiersze miłosne, czerpanie wzorców z zachodu, charakterystyczną postawą jest cieszenie się z miłości i piękna kobiet] Nurt ten reprezentują : Jan Andrzej Morsztyn i Daniel Naborowski. Ich...
„Kto mocniejszy ten lepszy” to kolejny wiersz Wacława Potockiego krytykujący postawę ludzi i zasadę zawartą w tytule. Potocki z wyznania był arianinem i głęboko oddany był swojemu wyznaniu do czasu 1658 roku, kiedy to wprowadzono akt o banicji...
Analiza i interpretacja sonetu Jana Andrzeja Morsztyna „Do trupa” Oryginalny i zaskakujący koncept sonetu Jana Andrzeja Morsztyna pt. "Do trupa" polega na zestawieniu nieszczęśliwie zakochanego z trupem. Pomysł ten zdumiewa odbiorcę...
Jan Andrzej Morsztyn "DESPERACYJA" Czemu strzałami - mówię do Miłości - Nie rozkołaczesz serca mej dziewczyny? Mówię do Gniewu: Czemu mi przyczyny Nie dasz, bym w takiej nie kochał hardości? Miłość powiada: Strzały me...
Barok to epoka w historii kultury europejskiej trwająca od połowy XVI stulecia do końca XVII. W Polsce tendencje barokowe pojawiają się bardzo wcześnie, już w ćwierćwieczu XVI stulecia i trwają znacznie dłużej – do połowy...
Jest to liryka bezpośrednia. Podmiot liryczny ujawnia się w 3 zwrotce (za pomocą zaimka "nasz") Podmiot liryczny twierdzi Iz rzeczy materialne, bogactwo są nie trwałe. Druga zwrotka to pytanie retoryczne, Podmiot liryczny...
Tytuł wiersza sugeruje, iż człowiek nieustannie musi walczyć z szatanem oraz pokusami świata. Podmiot liryczny sonetu ujawnia się bezpośrednio za pomocą zaimka "nasz", czy w 1l. poj np. wygram. Podmiot liryczny wiersza jest mężczyzną...
Geneza tego utworu związana jest z sytuacją polityczną , w jakiej znajdowała się Polska w ówczesnym czasie. Wacław Potocki ukończył ten utwór w 1670r. Wykorzystał pamiętniki Jakuba Sobieskiego. Służyły mu one jako główne żrodło wiedzy o wojnie....
Podmiot liryczny w sonecie "Do Trupa" porównuje siebie do nieboszczyka. Jest nieszczęśliwie zakochany bez wzajemności. Trup leży zabity bo dopadła go śmierć, zaś autor jest tak przybity psychicznie, że mimo pulsu życia jest bardzo...
Barok w literaturze polskiej przypada na XVII i I połowę XVIII wieku, niestety granice z renesansem i oświeceniem są sporne i trudno jest je jednoznacznie określić. Zapowiedzią owej epoki była między innymi twórczość takiego artysty jak Mikołaja...
W twórczości barokowych artystów zauważalny jest motyw vanitas, dotyczący przemijania i kruchości ludzkiego istnienia. Poezja artystów takich jak Naborowski, czy Pascal zdecydowanie wpisuje się w ramy tejże epoki, między innymi dzięki zawarciu...
Poetyka doby baroku była dość niejednolita pod względem tematyki. Przeplatały się wtedy bowiem różne nurty począwszy od metafizycznego poprzez sarmacki na dworskim kończąc. Przypadająca w tym okresie kontrreformacja ograniczyła możliwości...
Mikołaj Sęp-Szarzyński to twórca renesansu, ale wprowadza on elementy barokowe. W jego poezji zauważamy brak pogody ducha czy afirmacji życia. Na pierwszy plan wysuwają się sprawy religijne. Stawia człowieka wobec siły jaką jest Bóg. Utwory jego...
BAROK to epoka literacka między odrodzeniem a oświeceniem, obejmująca w zasadzie wiek XVII, choć także zjawiska z końca XVI i I połowy XVIII wieku. Termin "barok" zapożyczono z historii sztuki, gdzie stosowany był dla określenia...
Utwór Zbigniewa Morsztyna z całą pewnością można zaliczyć do nurtu poezji wanitatywnej. Jego treść ma na celu uzmysłowienie człowiekowi jego marności i nieważności. Podmiot poucza nas, a także samego siebie, że najodpowiedniejszą postawą powinno...
Zwracając uwagę na związek ze stylem literackim i estetyką baroku, zanalizuj sposób opisu piękna kobiety w wierszu Samuela Twardowskiego "Reperkussyje i żarliwe łuny". Kobiety od zawsze były symbolami piękności, gracji, delikatności...
„Na oczy królewny angielskiej” to wiersz Daniela Naborowskiego, będący pamiątką po podróży do Londynu, jaką odbył poeta w roku 1609. Przebywał tam na dworze królewskim wraz z delegacją dyplomatyczną, dzięki czemu mógł widzieć królewnę Elżbietę,...
Podmiot liryczny w tym wierszu można utożsamiać z samym jego autorem. Wypowiada się bezpośrednio do królowej angielskiej, co można wywnioskować także z tytułu wiersza. W tym wierszu autor opisuje oczy królowej, którą spotkał prawdopodobnie...
Polska literatura barokowa rozwijała się w kręgu oddziaływania dwóch głównych prądów ideologicznych: sarmatyzmu i kontrreformacji. Termin sarmatyzm określa ideologię i styl życia szlachty polskiej, odnosi się do świadomości i kultury tej warstwy....
ZBIGNIEW MORSZTYN „Żywot- sen i cień” Zbigniew Morsztyn jest jednym z mniej znanych przedstawicieli polskiego baroku. Głównym tematem jego utworów była wojna i jej konsekwencje, będąca dla Morsztyna (jako arianina) sprzecznością samą w sobie....
Barokowi poeci tworzyli niezwykłe i dziwne wiersze. Niezwykłość wierszy wynikała przede wszystkim z ograniczenia treści utworów i rozbudowania form jej wyrazu. W Baroku twórcy starali się szokować i zaskakiwać odbiorcę swoją oryginalnością i...
Wiersz jest miłosnym wyznaniem autora. Poeta próbuje odnaleźć jakieśkolwiek wartości w świecie. Autor w wierszu nagromadził rzeczy ulotne, przemijające. Jedyna rzeczą która nie przemija jest jego miłość do Anny: "Anno me kochanie, wszystkim...
Tematem utworu sa rozwazania podmiotu lirycznego dotyczące życia i jego przeciwności. Podmiot liryczny się nie ujawnia. Jest to przykład liryli pośredniej opisowej. Pidmiot liryczny można utożsamić z człoweikiem, który wiele przeżył i doświadczył....
Tematem pracy będzie przedstawienie barokowej koncepcji człowieka. Aby to ukazać zinterpretuję trzy barokowe teksty: Sonet I "O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego", Sonet V "O nietrwałej miłości do rzeczy...
Ludzi epoki baroku bardzo fascynował upływ czasu i przemijalność ich żywota. Rzeczywistość nie jest stała, tylko zmienna, płynna, nic nie istnieje, ale wszystko się staje. Pięknem jest upływający czas, bieg dni, godzin, kruchość tego świata....
Mikołaj Sęp Szarzyński urodził się ok. 1550 roku pod Lwowem. Dokładne miejsce urodzenia poety nie jest znane. Podejrzewa się, że znajdowało się ono w Zimnej Wodzie lub Rudnie. Studiował na uniwersytecie w Wittenberdze i Lipsku. Zmarł...
Wiersz Wisławy Szymborskiej pt. "Koloratura" jest utworem konceptystycznym. Już sam tytuł przenosi nas w epokę baroku, gdzie królował konceptyzm. Utwór charakteryzuje się przenośniami, kontrastami, dynamiką, teatralnością oraz...
Życie Mikołaja Sępa Szarzyńskiego to nieustanny proces ewolucji, rozwoju, poszukiwania, błądzenia i odnajdywania. Liczne podróże, dające możliwości poznania sprzecznych nastrojów panujących w Europie, pozwalające młodemu humaniście poczuć we...
Śmierć i miłość. Dwie, mogłoby się wydawać, skrajnie różne uczucia. Jednak mają ze sobą wiele wspólnego. Cierpienie – oto ich wspólna cecha. Oba wiersze porównują miłość do śmierci, jednakże na dwa różne sposoby. Pierwszy z nich ukazuje miłość...
Druga połowa XVI wieku w Europie to okres niepokojów nurtujących jednostki i całe społeczeństwa. W cieniu wielkich idei rozgrywały się dramaty ludzkich serc i umysłów. Dała temu wyraz ówczesna literatura. Renesans rozbudził świadomość wartości...
W epoce baroku bardzo popularny był tak zwany koncept – wyszukany pomysł rządzący konstrukcją całości lub części utworu poetyckiego, polegający na połączeniu odległych, często przeciwstawnych elementów. Koncept miał za zadanie zaskoczyć...
Tematem utworu jest miłość i skontrastowana z nią śmierć. Sytuacja zakochanego człowieka została porównana do sytuacji człowieka nieżyjącego, tytułowego trupa. Porównanie to staje się konstrukcją tego utworu. Podmiotem lirycznym w utworze jest...
MIŁOŚĆ W POEZJI BAROKOWEJ NA PRZYKŁADZIE UTWORÓW JANA ANDRZEJA MORSZTYNA W historii literatury - od starożytności po współczesność- pisarze zawsze zastanawiali się nad wyznacznikami, które rządzą światem. Świat wartości...
Jan Andrzej Morsztyn poeta, wybitny przedstawiciel baroku. Po wielu latach pracy w dyplomacji w 1683 został przed sejmem oskarżony o zdradę. Wielka kultura, zręczne operowanie językiem, rytm, dźwięczność i gładkość - to cechy poezji Morsztyna....
Chodkiewicz swoją przemowę kieruje do wszystkich Polaków i Litwinów, którym drogie jest dobro ojczyzny – Polski. Do tych, którzy chcą zyskać sławę po zwycięskiej walce z najeźdźcami, którzy są odważni i bohaterscy. Chodkiewicz wzywa każdego...
Wacław Potocki to jeden z najsłynniejszych polskich poetów moralistów. W swoich wierszach poeta zawsze bez złudzeń, gorzko patrzy na otaczający go świat. Posługuje się zawsze bardzo plastycznym językiem, którym atakuje wyobraźnię czytelnika....
vanitas vanitatum, et omnia vanitas- łac. marność nad marnościami i wszystko marność. Zbigniew Morsztyn w utworze "Emblema 47" opisuje czas, który szybko gna i nikt, a ni nic nie jest w stanie go doścignąć. Świat jest tak skonstruowany, że...
Istotą poety jest kocept poety, aby rozbudować następujący paradoks: wskazać podobieństwo człowiekiem zakochanym, a... trupem. Można oczywiście dyskutować o trafnosci i takcie owego porównania, lecz Morsztyn sprawnie operuje opisem cech, takich...
„Celem poety jest wzbudzać podziw […]. Kto nie potrafi zdumiewać, nich idzie do stajni” – pisał jeden z najbardziej znanych barokowych poetów, Włoch Giambattista Marino. Wyznaczył on nowe zadanie poezji siedemnastowiecznej. Miała ona przede...