profil

Teatr i muzyka baroku

Ostatnia aktualizacja: 2020-06-01
poleca 85% 795 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Teatr baroku


Teatr to miejsce gdzie utwory literackie napisane zwykle w formie dialogów – rozmowy między dwiema lub kilkoma osobami – „oblekają się w ciało” – zostają przed nami odegrane przez aktorów w specjalnie przystosowanym do tego budynku z widownią i sceną, na której plastycy (twórca dekoracji zwany scenografem oraz projektant kostiumów) nadają kształt światu opisanemu przez dramaturga.

Oznacza to, że rozwój teatru jest rozwojem zarówno formy budynku i sceny, jak i dramaturgii – tekstów literackich specjalnie dla teatru napisanych. I w jednym, i w drugim przypadku barok wniósł do rozwoju teatru bardzo wiele. W pierwszych dziesięcioleciach tej epoki (trwała ona od ok. 1600 do ok. 1750 roku) działały w Europie teatry różnego rodzaju. Były, więc aktorskie zespoły wędrowne (tzw. trupy), dające na otwartych, pośpiesznie urządzanych scenach przedstawienia commedia dell’arte, były teatry dworskie, a także teatry publiczne w specjalnie wzniesionych budynkach z przykrytą dachem sceną, ale otwartą widownią. Najsłynniejszy z nich – to londyński teatr „Globe”, gdzie od 1599 roku wystawiał swoje sztuki jeden z aktorów, a po dziś dzień największy dramaturg wszystkich czasów, Wiliam Shakespeare (Szekspir), autor m.in. Hamleta, Wieczoru Trzech Króli, Snu nocy letniej i Burzy.

W późniejszej fazie baroku zaczęły powstawać teatry takie, jakie znamy dziś: osobne budynki, przykryte dachem, z amfiteatralną (półkolistą) widownią oraz sceną zwaną „pudełkową”, z dekoracjami namalowanymi, podobnie jak barokowe freski na plafonach pałaców i sklepieniach kościołów, sposobem iluzjonistycznym (dającym złudzenie głębi), które łatwo się zmieniało za pomocą specjalnych urządzeń.
Na takich scenach grano sztuki największych – po Szekspirze – dramaturgów tej epoki Hiszpana Calderona de la Barca, Francuzów: Corneille’a, Racine’a i wielkiego komediopisarza Moliera. W Polsce utwory znakomitych dramaturgów francuskich tłumaczyli wybitni pisarze: Jan Andrzej Morsztyn (przełożył słynny dramat Corneill’a Cyd) i jego bratanek Stanisław, tłumacz utworów teatralnych Racine’a.

Muzyka baroku


Rozwój muzyki, najpierw śpiewanej, później także granej na instrumentach ukoronował barok. Powstały wówczas nowe zasady bogatego harmonizowania dźwięków i wiele nowych gatunków muzyki. Przede wszystkim opera, utwór muzyczno-teatralny, napisany wspólnie przez kompozytora i librecistę (dramaturg – autora pomysłu akcji dramatycznej i tekstów), grany w bogatych dekoracjach przez śpiewaków – aktorów, wykonujących swoje partie solo oraz w zespołach. Za ojca opery uznaje się Claudio Monteverdiego (1567-1643), lecz do najwyższych szczytów podniósł ten gatunek w epoce baroku jeden z największych kompozytorów świata Georg Friedrich Handel (1685-1759). Opery, złożone z pięknie śpiewanych arii i tzw. recytatywów (śpiewana recytacja), z partiami wykonywanymi przez chóry, zawsze na tle orkiestry i często z udziałem baletu grywano wówczas nie w teatrach operowych, jak obecnie, lecz w specjalnie przystosowanych salach bogatych rezydencji książąt i magnatów.

Religijnym odpowiednikiem opery były oratoria i kantaty. Oratorium (od łacińskiego słowa orane – modlić się) to utwór muzyczny, wykonywany – jak w operze – przez orkiestrę, chór i solistów, składający się, podobnie jak w operze, z arii i recytatywów, recytatywów, których narrator (tzw. besso) w formie śpiewnej recytacji opowiadał przebieg akcji.

Z arii, recytatywów recytatywów partii chóralnych składa się również kantata (od słowa łacińskiego cantare – śpiewać), utwór napisany do tekstów religijnych lub świeckich.

Wielkimi twórcami oratoriów i kantat byli: Joann Sebastian Bach (1685-1750) oraz wspomniany już autor oper Georg Friedrich Handel. Był też barok okresem rozwoju muzyki instrumentalnej, granej przez kilku solistów z towarzyszeniem zespołów muzycznych, zwanych po włosku tutti – wszyscy. Ten gatunek muzyki został nazywany concerto grosso (koncert wielki). Jego zaczątkiem były, popisy renesansowych kapel. Znane były również koncerty solowe – występy jednego wybitnego muzyka – wirtuoza, np. skrzypka. Utwory dla solistów pisali wybitni kompozytorzy tego czasu, np. autor Pór roku Antonio Vivaldi.

W Polsce do największych kompozytorów tej epoki należał Adam Jarzębski, autor wielu utworów instrumentalnych, opartych często na rytmach tanecznych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Komentarze (2) Brak komentarzy

Praca całkiem wporządku , bez zastrzeżeń. Przydała mi się część o teatrze. Ładnie napisane.

witam praca na temat tego wlasnie potrzebowalem

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 3 minuty

Epoka
Teksty kultury