profil

Mikroekonomia

poleca 90% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Ekonomia-nauka o gospodarowaniu, a więc radzeniu sobie w sytuacji, która występuje gdy ludzie mają nieograniczone potrzeby, natomiast mają ograniczone środki do zaspokajania tych potrzeb. Ekonomia stawia sobie za cel znalezienie zasad racjonalnego gospodarowania, a więc takiego, który daje optymalne efekty. Adam Smith ojciec ekonomii Stworzył 3 klasyczne czynniki produkcji: praca(zasób fizyczny i umysłowy energii ludzkiej, którą można wykorzystać w procesie produkcyjnym), ziemia(pewien obszar wraz ze wszystkimi dobrami, które się w niej znajdują), kapitał(dobra produkcyjne, które słóżą do produkcji dóbri usług). Fryderyk Skalpek-ojciec polskiej ekonomii.
Funkcje ekonomii: poznawcza, prognostyczna, doradcza, edukacyjna. Rodzaje ekonomii: mikroekonomia-zajm. Się badaniem indywidualnych uczestników rynku oraz rynkami szczegółowymi. Makroekonomia-zajm. Się analizą wielkości które dotyczą całej gosp, zajm. się wielkościami agregatowymi, np. bezrobociem w całym kraju. Podział ekonomii: Rynek-mechanizm, który umożliwia dokonywanie tranzakcji. Podział rynku: 1. ze wzg. Na zasięg: lokalny, regionalny, krajowy, międzynarodowy. 2. ze wzg. Na przedmioty wymiany: towarów i usług, czynników produkcji, finansowy. Popyt-ilośc dóbr lub usług jaką chcą nabyć konsumenci przy danej cenie. Prawo popytu-spadek ceny danego dobra powoduje wzrost popytu na to dobro. Czynniki wpływ. Na zmienne położenie krzywej popytu: dochód konsumenta, oczekiwania konsumenta, lb. Konsumentów, moda gusty upodobania, reklama, ceny dóbr substytucyjnych i komplementarnych. Od prawa popytu są 2 wyjątki: Paradoks Gifena-dotyczy dóbr podstawowych, gdy wzrasta cena popyt na dane produkty rośnie. Paradoks Veblena-dotyczy dóbr luksusowych, gdy wzrasta cena popyt na dane produkty rośnie. Podaż-ilość dóbr lub usług jaką wytwarzają producenci przy danej cenie. Prawo podaży-wzrost danego dobra powoduje wzrost podaży dobra. Czynniki przesuwające krzywą podaży: koszt produkcji, postęp techn. i organizacyjny, wydajność pracy, dopłaty do produkcji. Cena maxymalna-cena powyżej której sprzedawy nie mogą sprzedawać. Ma sens ekonomicznie tylko wtedy gdy jest niższa od ceny równowagi. Cena minimalna-cena poniżej której kupujący nie mogą kupić towaru. Powinna być większa od ceny równowagii. Powoduje nierównowagę rynkową i nadwyżkę na rynku. Funkcje rynku:

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Nauki
Typ pracy