profil

Przemoc, agresja

poleca 85% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Przemoc - wywieranie wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby bez jej przyzwolenia.
Wyróżnia się przemoc fizyczną i przemoc psychiczną.

Przemoc fizyczna to wywieranie wpływu na proces myślowy, zachowanie lub stan fizyczny osoby bez jej przyzwolenia przy użyciu siły fizycznej.
Przemoc fizyczną stosuje się np. czasami przy zgwałceniu, eksmisji z mieszkania, tymczasowym aresztowaniu, zastosowaniu kary pozbawienia wolności.

Cyberprzemoc - (ang.cyberbullying) to wszelka przemoc z użyciem technologii informacyjnych i komunikacyjnych - komunikatorów, czatów, stron internetowych, blogów, SMS-ów, MMS-ów.

Przykłady cyberprzemocy: ( NA PLANSZĘ)

* wysyłanie wulgarnych e-maili i smsów
* kłótnie internetowe ( flame war)
* publikowanie i rozsyłanie ośmieszających informacji, zdjęć i filmów
* podszywanie się pod inną osobę
* obraźliwe komentowanie wpisów na blogu.

Przemoc w telewizji a agresja:
Obserwacje ludzi wskazują, że częsty ich kontakt z brutalnością na ekranach telewizorów lub w kinie, powoduje wzrost tolerancji na takie zachowanie w rzeczywistym życiu. Powstaje pytanie dlaczego? Według Aronsona to przede wszystkim przyzwolenie ? ?jeśli inni mogą to robić, to ja też mogę?. Następnie pisze on, że ?oglądanie agresywnych działań może dostarczyć pomysłów, jak ujawnić własne agresywne odczucia? oraz ?sprawia, że lepiej uświadamiamy sobie swoją złość i szybciej uruchamiamy działania agresywne? . Ostatnio zaobserwować można wzrost przemocy nie tylko w filmach, ale już w bajkach dla dzieci, czyli następuje zobojętnienie względem agresji coraz to młodszych pokoleń.

Pojęcie agresji

?Agresją nazywamy każde zamierzone działanie ? w formie otwartej lub symbolicznej ? mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, straty lub bólu?. Obok pojęcia agresja czasem używa się terminów takich jak: ?wrogość?, ?wojowniczość?, ?destruktywność?, ?przemoc?. A. Frączek stwierdza, że ?agresją nazywa się czynności mające na celu zrobienie krzywdy i spowodowanie utraty cenionych społecznie wartości, zadanie bólu fizycznego lub spowodowanie cierpienia moralnego innemu człowiekowi.?
Problematyka agresji jest szeroko podejmowana przez psychologię, socjologię, pedagogikę, kryminologię, resocjalizację, nauki prawnicze, politologię, etykę. Termin ?agresja? używa się do opisu bardzo różnorodnych zachowań. Dziecko uznane za agresywne to takie, które wywołuje konflikty, bije inne dzieci, przezywa, przedrzeźnia lub wyśmiewa.
Słowem ?agresja? określamy czynności niszczenia lub uszkadzania przedmiotów, męczenia zwierząt. Dziecko zachowuje się agresywnie, jeżeli jest aroganckie w stosunku do dorosłych lub rówieśników, brutalnie narzuca kolegom swoje zdanie lub formy zabawy. Jego zachowanie jest wrogie, pełne nienawiści do ludzi zjawisk i przedmiotów. Do agresji zaliczamy również akty samobójcze.

Gry komputerowe i ich wpływ na zachowania agresywne dzieci

Bardzo, wręcz niebezpieczne dla rozwoju małego dziecka są gry komputerowe, najczęściej polegające na tym, że ten wygrywa, kto zabije, zatopi, zniszczy przeciwnika. Gry te pobudzają do agresji, wciągając stwarzają wewnętrzny niepokój i satysfakcję z wygranej. M. Braun-Gałkowska twierdzi iż: ?gry komputerowe to gry agresywne polegające na walce osoby grającej z różnymi istotami (ludzie, zwierzęta, stworzenia fantastyczne). Do walki używane jest różnego typu uzbrojenie: dzidy, rewolwery, piłki tarczowe, maczugi, broń laserowa i inne. Gry są tak skonstruowane, że w polu widzenia gracza znajdują się przeciwnicy. W zależności od możliwości technicznych sprzętu animacja jest bardzo różnorodna: od prostej (jak w filmach rysunkowych) do realistycznej gry aktorów. W takim wypadku możliwe jest włączenie różnorodnych dodatkowych opcji, pozwalając np. obejrzenie ?zabitego? przeciwnika z różnych punktów widzenia, spojrzenie mu w oczy, podeptanie zwłok i pozostawienie krwawych śladów. Gry uzupełniane są odpowiednio dobranym dźwiękiem (muzyka, krzyki, jęki, odgłosy wybuchów .

PODSUMOWANIE

Telewizja, wideo, gry komputerowe a nawet reklamy mają ujemny wpływ na zdrowie, rozwój psychiczny i fizyczny dziecka. Zakłócają organizację dnia, wykorzystanie czasu wolnego i czasu przeznaczonego na naukę, różne zajęcia domowe czy rozwój zainteresowań. Mass media dezintegrują rodzinę a ponadto wyręczają rodziców w wychowaniu. Dziecko przesiadując przed telewizorem budzi niepokój wielu lekarzy i specjalistów, jak: okulistów, neurologów, psychologów czy ortopedów.
Dziecko oglądając telewizję czy wideo lub obsługując komputer narażone jest na promieniowania elektromagnetyczne. Najczęściej nie siedzi ono w należytej odległości od ekranu telewizyjnego lub zbyt długo obsługuje komputer. Jego sylwetka jest pochylona, zgarbiona. Te sytuacje sprzyjają rozwojowi wielu chorób, m.in.: pogarszający się stan wzroku, wady postawy, nerwice, ból głowy. To wszystko sprzyja apatii i zniechęceniu. Czas stracony na oglądanie telewizji, wideo, obsługę komputera nie sprzyja zabawom na świeżym powietrzu.
Częsty kontakt z ekranem telewizyjnym poprzez oglądanie programów, wideo, również gry komputerowe prowadzić może do postrzegania fotograficznego, dwuwymiarowego rzeczywistości oglądanej na ekranie. W tym przypadku dziecko może mieć trudności w spostrzeganiu rzeczywistości realnej. G. Furst na podstawie badań uważa, że ,,w wielu przypadkach zainteresowania telewizją, grami wideo i komputerowymi wiąże się z kompensacją braków w środowisku rodzinnym. Również badania Selnowa wskazują, iż gry komputerowe dostarczają dziecku elektronicznego przyjaciela, jednocześnie jednak ? podobnie jak oglądanie telewizji ? sprzyjają w przyjmowaniu pasywnych ról życiowych?.
Rola mass mediów ma bardzo istotne znaczenie w kształtowaniu osobowości małego dziecka. Ale najważniejszą rolę w tym okresie życia dla dziecka mają rodzice. To oni powinni ustrzec swoje dzieci od scen agresji, przemocy w filmach, na kasetach wideo, w grach komputerowych. Powinni gwarantować dzieciom poczucie bezpieczeństwa. Być czujni i przygotowani na ,,odparcie? agresji, brutalności i przemocy. Prawidłowo funkcjonująca rodzina powinna znaleźć czas dla dziecka, a więc rozmowy, rozwój zainteresowań, wspólne zabawy, wycieczki, spacery.
Żyjemy w społeczeństwie, gdzie nastąpił nagły rozwój mass mediów, nadmiar informacji, szybki rytm życia i jego brutalizacja. Znieczulający efekt oglądania przemocy w mass mediach pełni w jakiś sposób funkcje obronne przed frustracją. Trzeba jednak panować nad tym, aby będąc świadkiem agresji, przemocy, nie przejść obok ofiary obojętnie, a przemoc, brutalność i agresję nie akceptować jako cechę współczesnego społeczeństwa.

Mass media - czyli inaczej środki masowego przekazu, zalicza się :
radio,
telewizję,
internet,
gry komputerowe,
wideo,
prasa,

? Negatywny wpływ mass mediów na młodego człowieka

-odnotowuje się stały wzrost przestępczości wśród dzieci : rośnie liczba sprawców jak i liczby popełnianych przez nich czynów
-nieletni coraz częściej popełniają przestępstwa niebezpieczne dla zdrowia
i życia innych, jak; uszkodzenie ciała, bójki, pobicia, gwałty, kradzieże.
-dzieci piją alkohole (nawet w wieku 13 lat) , trafiają do izby wytrzeźwień, zażywają środki narkotyzujące, uciekają z domu, palą papierosy, stosują agresję słowna i instrumentalna, wchodzą w konflikt z prawem
-agresje dzieci ujawniają na stadionach, na ulicy, w szkole, na koncertach muzycznych, przy komputerze (gry komputerowe)
-stosują przemoc wobec rówieśników i ludzi dorosłych.

? Przyczyny PRZEMOCY

-brak zainteresowania rodziców ich życiem
-propagowanie konsumpcyjnego stylu życia
-upadek autorytetu szkoły
-oddziaływanie środków masowego przekazu
-oddziaływanie gier komputerowych
- działalność sekt
- wpływ grup rówieśniczych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut