profil

Wszechnica - egzamin z psychologii rozwojowej.

poleca 85% 432 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA ROZWÓJ PSYCHICZNY CZŁOWIEKA:
1. zadatki wrodzone
2. zły i dobry wpływ środowiska
3. własna aktywność
4. wychowanie
OKRES NIEMOWLĘCY: 1 R.Ż
Przyswajanie do nowego środowiska
Duży rozwój motoryczny
Opanowanie sztuki chodzenia
OKRES PONIEMOWLĘCY:1-3
Zabawa manipulacyjna
Naśladowanie dorosłych
Sprawdzanie społecznych funkcji przedmiotów
Przejawy 1 myślenia konkretnego
OKRES PRZEDSZKOLNY: 3-7
Zabawa twórcza
Pojawia się ochota sprawdzenia przyczyny zjawisk
Prawdziwe kontakty z rówieśnikami
OKRES SZKOLNY: 7-12,13
Zainteresowanie nauką
Rozwój myślenia twórczego – wyciąganie wniosków
Dzieci lubią pokonywać przeszkody
OKRES DORASTANIA: 12,13 – 17,18
Produkcja hormonów
Nerwowość
Obalenie autorytetu rodziców
Objawy dojrzewania płciowego
Negacja świata dorosłych
Filozofowanie
1 miłość
zainteresowanie wiedzą teoretyczną
motywacja do uczenia się
OKRES MŁODZIŃCZY: 17,18 – 23,25
Nauka
Douczanie się jak być dorosłym
Utożsamianie własnego „ja”
Stabilizacja światopoglądu i religii
Zamykanie wahań zainteresowań
Depresje
3. FAZA ROZWOJU PSYCHICZNEGO DOROSŁEGO CZŁOWIEKA:
1. STABILIZACJA PLANU ŻYCIA
Wzrastanie w dorosłość, zmniejszenie wielokierunkowości w planowaniu życia, klaruje się planowanie kariery zawodowej (konkretyzowanie planu życiowego)
2. WZROST EKSPANSJI ŻYCIOWEJ:
Freud – po to się człowiek urodził, żeby w tej fazie trwać. Sprecyzować tego co się chce robić
Duży spadek zasobów energetycznych człowieka
Realizacja celów, nastawienie przyszłościowe
3. OBNIŻENIE EKSPANSJI ŻYCIOWEJ:
Po dokonaniu największego przeżycia (dokonaniu planu) zaczyna się nastawienie przeszłościowe
Skłonność do dzielenia życia na „przed” o „po”
Spadek aktywności i działania
4. FAZA ROZWOJU PSYCHICZNEGO: starość
Psychika uzależniona od filozofii
Skłonność do refleksji nad własnymi dokonaniami i swym życiem,
Chce oszczędzić pokoleniu rozczarowania
Przekazuje swe doświadczenie, smutek, i depresje związane z poczuciem nieprzydatności
Bilansowanie dokonań w kategorii czarne – białe
5.DEFINICJA OSOBOWOŚCI EYSENCKA:
To trwała organizacja charakteru, temperamentu, inteligencji, oraz kondycji fizycznej która determinuje specyficzny sposób przystosowania do otoczenia
6.CZYNNIKI OSOBOWOŚCI:
ekstrawersja – otwarcie do ludzi
introwersja – introspekcja, refleksje, przemyślnie
neurotyzm – skłonność do produkcji objawów nerwicowych
inteligencja – przez intelekt potrafimy się odnaleźć
7.ZAŁOŻENIA TEORII EYSENECKA:
to czy człowiek, jest introwertykiem, czy ekstrawertykiem, jest warunkowane ruchliwością kory mózgowej tzn. ujawniającymi się w 4 r. ż. Impulsami, które mogą mieć różna częstotliwość pobudzania lub hamowania, siłę co wpływa na procesy myślowe.


8. TYPY OSOBOWOŚCI:
EKSTRAWERTYK:
Towarzyski,
nie lubi samotności
potrzebuje zewnętrznej sytuacji do stymulacji
praktyczny,
gotowa odp. Na każdy zarzut
impulsywny
jest lubiany bo lubi zmiany i łatwo się przystosowuje
nie przejmuje się niepowodzeniami
optymista
lubi być w ruchu
wykonuje prace ręczne
słomiany zapał
entuzjastyczny
umie zmotywować
łatwo wpada w gniew
potrafi być agresywny
zawsze zakochuje się 1 raz
kieruje się zasadą przyjemności
INTROWERTYK:
Lubi zajmować się introspekcja
Rozmyśla o sobie
Rozważa jak wypadł
Lubi czytać
Lubi być w samotności
Ma wielu przyjaciół
Bywa ciekawski
Jest wymagający
Nie jest impulsywny
Nie nadaje się na szefa
Bierze do siebie codzienność
Lubi uporządkowany tryb życia
Odpowiedzialny
Wywiązuje się z zobowiązań
Można na nim polegać
Ważne są dla niego wartości
Nastawienie pesymistyczne do przyszłości
Pesymista
Przyjaźnie raz zawarte pozostają na całe życie
9. CECHY OSOBOWOŚCI TWÓRCZEJ:
otwartość na nowe problemy
zdolność parafrazowania cudzych dokonań i wynalazków
lubią ulepszać rozwiązane sprawy
szukanie wielu rozwiązań do jednego zadania
nadwrażliwość
korzystanie z cudzych pomysłów
rywalizacja nie nadaje się na szefa
10. RODZAJE NADWRAŻLIWOŚCI:
1. POZNAWCZA
Intelektualna 4r.ż. dzieci zadają dużo pytań i pamiętają odp. Szczególnie odnośnie religii
2. WYOBRAŻENIOWA:
Zostaje ślad pamięciowy, ale nie rozumie znaczenia słów, często zmyśli przyjaciół o dziwnym imieniu, dzieci mówiące w swym języku wymyślonym.
3. EMOCJONALNA:
Różnica między poznawczościa a emocjonalnym i społecznym rozwojem.
4. PSYCHONERWOWA:
Przymus pracy, lubią mieć presję czasu i nawał pracy sam sobie wypełni czas.
5. ZMYSŁOWO-MOTORYCZNA:
Duża alergiczność, nie lubią golfu ani elastycznych rajtuz
11. 4 OKRESY KRYTYCZNE:
5 RZ- chęć wyręczania się rodzicami, zachowanie zdolności
10 rz – ujawniają się prawdziwe zainteresowania
15 rz –zaczyna działać grupa, nie interesuje go twórcze działanie
40 rz – przybicie wiekiem, brak chęci dalszego rozwoju „wszystko już za mną”
12. ZASADY PIELĘGNOWANIA SWEJ WARTOŚCI:
-podważanie poczucia swej wartości
-uczenie siebie, przekonywania skupienie się na sukcesach
-korzystanie z cudzych pomysłów
-uczenie się konfrontowania swych pomysłów z innymi
13. ZACHOWANIA OSOBY TWÓRCZEJ:
-łatwość koncentrowania się lub brak
-cierpliwość lub brak
-potrzeba kontaktu z innymi osobami lub brak
-śmiałość lub brak
14. 7 CZYNNIKÓW CUILFORTHDA:
-cechy fizyczne
-uzdolnienia intelektualne
-zainteresowania
-postawy społeczne
- dyspozycje motywacyjne
-sposób wysławiania się
-skłonności patologiczne
4. CECHY DOJRZAŁOŚCI PSYCHICZNEJ CZŁOWIEKA;
STABILIZACJA MYŚLOWO-DZIAŁNIOWA nawyki w zachowaniu, działaniu, myśleniu, ułatwiają życie, nie zaprzątamy sobie głowy drobiazgami działając mechanicznie, zamykanie drzwi
REALNE PLANOWANIE ŻYCIA mało emocji i fantazji, opiera się na faktach,
ZAHARTOWANIE I WYTRWAŁOŚĆ 19-24L. Zmobilizowanie, wyciąganie wniosków z błędów, nie tylko swych ale i cudzych, doświadczenie
ŚWIADOMA ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA SWE DZIAŁANIE im bardziej rozwinięta tym gorzej nam ze sobą, ale otoczeniu z nami łatwiej (sumienie)

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut

Typ pracy