Przydatność 80%

Żywienie kobiet w ciąży

Autor:

Żywienie kobiet w ciąży

1. Charakterystyka organizmu kobiety ciężarnej.
Ciąża dla zdrowej kobiety jest normalnym zjawiskiem fizjologicznym. W okresie tym przyspiesza sie tempo przemiany ,materii i energii. Następują zmiany w czynnościach układu hormonalnego, w gospodarce białkowej, równowadze kwasowo-zasadowej. Zwiększa się zapotrzebowanie na poszczególne składniki pokarmowe oraz zapotrzebowanie energetyczne.
Prawidłowe żywienie przyszłej matki ma wpływ nie tylko na fizjologiczny przebieg tego stanu, ale i na prawidłowy rozwój płodu, zdrowie matki i dziecka. Racjonalne żywienie ciężarnej musi być dostosowane do potrzeb płodu i zmian zachodzących w ustroju matki. Z tych względów w różnych miesiącach ciąża ulega pewnym zmianom.
W pierwszych trzech miesiącach tempo rozwoju płodu jest najszybsze. U dziecka rozwija się tkanka mózgowa i inne ważne tkanki. Nie wymaga to jednak wprowadzania większych zmian w przypadku żywienia zdrowych prawidłowo odżywiających się kobiet. Konieczne jest tylko zapewnienie odpowiedniej ilości pełnowartościowego białka, składników mineralnych 9wapnia, żelaza) oraz witamin: A, B1, B2, C i D, by młode tkanki miały dostarczone wszystkie niezbędne do ich prawidłowego rozwoju składniki budulcowe. W okresie tym zapotrzebowanie nie ulega większym zmianom.
Od mniej więcej połowy ciąży (ok. 5 miesiąca0 płód zaczyna się powiększać. Dlatego też należy zwiększyć dzienną normę na składniki odżywcze i energię. Dzienna racja pokarmowa kobiety w połowie ciąży powinna dostarczać ok. 2400kcal.
W ostatnich trzech miesiącach następuje nasilenie rozwoju płodu. Kobieta ciężarna znacznie przybiera na wadze (przyrost wagowy w ciągu jednej ciąży wynosi od 10 do 12kg). W związku z tym wartość energetyczna pożywienia powinna wynosić 2800kcal.

2. Zasady żywienia kobiet w ciąży – wskazania ogólne.
Kobieta ciężarna powinna otrzymywać pożywienie o wysokiej wartości odżywczej, zapewniające odpowiedni rozwój płodu. Wymagania te spełniają jadłospisy zawierające dostateczną ilość pełnowartościowego białka, składników mineralnych i witamin, o wartości energetycznej dostosowanej do stopnia zaawansowania ciąży. W codziennej racji pokarmowej powinny dominować następujące produkty:
· chude mięso, podroby (ze względu na zawartość żelaza, substancji mineralnych oraz witamin
z grupy B)
· mleko i jego przetwory (ze względu na zawartość wapnia, fosforu i cennego białka)
· warzywa i owoce zawierające wit. C, pektyny i błonnik
należy ograniczać spożycie węglowodanów i tłuszczów, aby zapobiec otyłości, a tym samym
nadwadze płodu i nieprawidłowemu przebiegowi porodu. Bardzo ważne jest, by kobieta ciężarna
jadła 5 posiłków dziennie.

3. Przeciwwskazania diety.
Kobiety ciężarne, przede wszystkim, powinny wykluczyć spożywanie alkoholu, palenia tytoniu i używania używek. Następnie unikać potraw:
· tłustych
· smażonych
· ciężko strawnych
· mącznych
· słodyczy
· wyrobów wędliniarskich

Produktami zakazanymi kobietom w ciąży są również:
· ostre przyprawy
· ocet
· mocna kawa i herbata

Kobiety w okresie ciąży nie mogą stosować diet odchudzających, gdyż może to niekorzystnie wpłynąć na rozwój płodu.


4. Zalecane normy dziennej racji pokarmowej dla kobiet w ciąży.
· produkty zbożowe – 358g
· mleko i jego przetwory – 1100g
· jaja – 100g
· mięso, wędliny, ryby – 225g
· masło i śmietana – 25g
· inne tłuszcze – 20g
· ziemniaki – 400g
· warzywa i owoce z wit. C – 240g
· warzywa i owoce z karotenem – 140g
· inne warzywa i owoce – 310g
· suche warzywa strączkowe – 3g
· cukier i słodycze - 65g

Przydatna praca?
Wersja ściąga:
Załączniki:
Podobne prace:
Przydatna praca? tak nie 83
głosów
Poleć znajomym

Serwis Sciaga.pl nie odpowiada za treści umieszczanych tekstów, grafik oraz komentarzy pochodzących od użytkowników serwisu.

Zgłoś naruszenie