profil

Plotka

poleca 84% 2829 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Plotka - kontrolowany przepływ informacji, zwykle krótkich wiadomości o charakterze szkalującym, bądź prowokacyjnym. Najczęściej plotkujących można spotkać w zakładach fryzjerskich, siłowniach lub domach prywatnych.

Aby skonstruować dobrze działająca plotkę potrzebujemy minimalnie trzech osób - nas, czyli osobę oplotkowującą, słuchacza, czyli odbiorcę tymczasowego plotki oraz ofiary. Przed przedstawieniem plotki właściwej musimy najpierw przygotować jej szkielet. W tym celu wybieramy autentyczny fakt z życia ofiary, potem dodajemy do faktografii wymyśloną ideologię.
Dopiero dobrze obmyśloną plotkę można przedstawić słuchaczowi.

UWAGA! Wymyślona ideologia może przypadkowo zgadzać się z prawdziwą - wtedy mówimy już nie o plotce, ale o relacji.

Człowiek zadający się tyle trudu by przygotować i przeprowadzić plotkę musi mieć jakiś konkretny powód - tak więc plotki możemy podzielić ze względu na rodzaj powodów.
a) plotka publiczna - plotka niezłośliwa, ofiarą plotki jest najczęściej osoba publiczna, czynnie działająca na arenie międzyludzkiej, społecznej albo politycznej. Celem jest tylko przekaz informacji.
b) plotka rozrywkowa - użyta w formie anegdoty, również nie ma charakteru złośliwego najczęściej pojawia się kiedy mamy do czynienia z dużymi grupami plotkującymi.
c) plotka-zemsta - plotka zdecydowanie złośliwym zabarwieniu, często rozwija się w serię plotek-zemst wydawanych naprzemiennie przez dwie strony konfliktu, plotka rozwija się dynamicznie szybko uzyskując stan niewiarygodności
d) plotka celowa (także zwana prowokacyjną) - najczęstszy rodzaj plotek, jej zadaniem jest uzyskanie pożądanego efektu, niekoniecznie u ofiary, plotka ma charakter prowokacyjny - najczęściej celem jest pozyskanie większej faktografii, w celu wyprodukowania innych plotek.

Każda plotka przekazuje pewne informacje i domysły. Dobra plotka powinna być na tyle niewiarygodna by rozejść się szybko i jednocześnie na tyle wiarygodna, żeby błędna ideologia nie została od razu odkryta. Pierwszym i najważniejszym sposobem jest osadzenie faktograficzne - im dokładniejsze - tym plotka jest bardziej wiarygodna. Można również posłużyć się metodą echa - przed podaniem plotki właściwej dodać jakiś autorytet np. A K. to widziała, jak.... Jednakże poziom wiarygodności plotki zależy także od słuchaczy. Nazywamy ich tymczasowymi odbiorcami plotki, ponieważ to przez nich plotka zostanie 'rozsiana' dalej. Jednakże nie będzie to ta sama plotka, którą my przygotowaliśmy - plotka właściwa zostanie poddana najpierw mutacji. Jest to proces konieczny, ponieważ przy zmianie osoby oplotkowującej zmienia się także cel plotki (np. z plotki-zemsty do plotki publicznej). Dodatkowo faktografia plotki może zostać uzupełniona, a co za tym idzie mogą zajść drobne zmiany w ideologii. Pomimo to, szkielet główny plotki, a w tym także ofiara pozostają niezmienione i plotka się roznosi. Ilości osób, które zostały poinformowane o plotce przez pierwszy tydzień - nazywamy lawinowością plotki. Lawinowość plotki jest wprost proporcjonalna do niewiarygodności plotki i odwrotnie proporcjonalna do rozbudowania plotki. Innym współczynnikiem plotki jest czas jej trwania - mierzymy go pomiędzy czasem wyemitowaniem plotki po pierwszym dotarciem plotki do ofiary. Czas trwania jest współczynnikiem trudnym do obliczenia - dla ułatwienia przyjmujemy połowę czasu pomiędzy wyemitowaniem plotki właściwej, a dotarciem plotki-zemsty z drugiej strony. Zarówno lawinowość, jak i czas trwania zależą od nasycenia plotkarskiego. Posłużmy się przykładem - osoba S jest słuchaczem a osoby P1 i P2 emitują plotki. Szkieletem głównym dwóch plotek jest spotkanie osób A i B w kawiarni, jednakże osoby P1 i P2 wykorzystały różne ideologie. Kolejno spotykając się z S. przekazały jej plotkę. W wyniku nasycenia rynku ani plotka P1 ani P2 nie rozjedzie się, ponieważ S nie wie, która wersja plotki jest prawdziwa. Gdyby plotki P1 i P2 rozwijały się w środowiskach odosobnionych - emisja nie była by problemem.

Za największych producentów plotek uznaje się aktualnie rynek Stanów Zjednoczonych, który to kraj produkuje około 35% całkowitej produkcji plotek, z czego około 10% są to plotki o charakterze międzynarodowym. Największym rynkiem zbytu jest Europa, na drugim miejscu są Stany (głównie rynek plotek wewnętrznych) trzecie miejsce zajmują Chiny. Co dziesiąta plotka dotyczy Saddama Husajna albo Bin Ladena, a co dwudziesta piąta - Britney Spears. Widać, więc dominację plotek o charakterze politycznym nad plotkami z kategorii rozrywkowych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 3 minuty