profil

Psychologia Zimbardo

poleca 86% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Roz.1
bodziec (ang. stimulus), czynnik środowiskowy czyli źródło energii, które wywołuje reakcję organizmu.

bodziec bezwarunkowy, Sb (ang. unconditional stimulus, UCS), w warunkowaniu klasycznym bodziec, który wywołuje i wzmacnia reakcję bezwarunkową.

bodziec dyskryminacyjny, SD (ang. discriminative stimulus, SD), bodziec, który działa jako zapowiedź wzmocnienia, sygnalizując, kiedy określone zachowanie przyniesie w rezultacie pozytywne wzmocnienie.

bodziec dystalny (ang. distal stimulus), obiekt w otoczeniu, który jest źródłem stymulacji zewnętrznej, w odróżnieniu od bodźca proksymalnego, który jest źródłem stymulacji wewnętrznej.

bodziec proksymalny (ang. proximal stimulus), obraz na siatkówce; przeciwieństwo bodźca dystalnego.

bodziec warunkowy, Sw (ang. conditional stimulus, CS), w warunkowaniu klasycznym, bodziec poprzednio obojętny, który zaczyna wywoływać reakcję warunkową.
zmienna niezależna (ang. independent variable), w eksperymencie kontrolowanym jest to bodziec, którego zmiany mają - jak się oczekuje - zmieniać pewne zachowanie



zmienna zależna (ang. depentent variable), reakcja, której postać lub natężenie ma - jak się oczekuje - zmieniać się wraz ze zmianami zmiennej niezależnej.
determinizm (ang. determinism), doktryna, zgodnie z którą wszystkie zjawiska - fizyczne, behawioralne i psychiczne - są zdeterminowane przez specyficzne, poznawalne czynniki przyczynowe.

determinizm psychiczny (ang. psychic determinism), założenie, że wszystkie reakcje umysłowe i zachowanie są zdeterminowane przez wcześniejsze doświadczenia.

determinizm wzajemny (ang. reciprocal determinism), pogląd w teorii uczenia się społecznego Alberta Bandury, który głosi, że pomiędzy czynnikami jednostkowymi, zachowaniem i bodźcami środowiskowymi zachodzi złożona wzajemna interakcja, i że każdy z tych składników wywiera wpływ na pozostałe.

redukcjonizm (ang. reductionism), pogląd, zgodnie z którym obserwowalne zjawiska na jednym poziomie analizy mogą być wyjaśnione za pomocą bardziej fundamentalnych praw na niższym, czy bardziej podstawowym poziomie.

grupa eksperymentalna (ang. experimental condition), w eksperymencie kontrolowanym grupa poddawana wpływowi systematycznych modyfikacji zmiennych niezależnych, czyli wpływowi postępowania eksperymentalnego.




grupa kontrolna (ang. control condition), grupa osób badanych w eksperymencie kontrolowanym, o tych samych właściwościach, co grupa eksperymentalna i podlegająca tym samym procedurom - z tym wyjątkiem, że nie poddaje się jej oddziaływaniu zmiennej niezależnej, której wpływ jest badany w danym eksperymencie.
Operacjonizm- (percy bielgman) – pojecie które ma na celu uwolnienie terminow i pojec od niejasności i wieloznaczności. Polega ono na tym ze dane pojecie definiuje się za pomoca operacji stosowanych przy pomiarze, np. glod jest zjawiskiem wew które nie może być obserwowane bezpośrednio przez osobe postronna. Jeśli jednak zdefiniujesz glod operacyjnie jako pewna liczbe godzin bez pożywienia to kazda osoba czytajaca o twoich badaniach będzie wiedziec dokladnie co masz na mysli, mówiąc ze badani byli glodni, ktos Iny będzie mogl powtórzyć twój eksperyment majac pewność ze zastosowal odpowiednie i podobne warunki. Jeśli nie istnieja pozwalające określić jakies pojecie to nie mozan się nim posługiwać w sposób naukowy chociaż nadal może ono być użyteczne w filozofii lub zwyklej rozmowie.






MALY ALBERT
John Broadus Watson - (1878-1958) - amerykański psycholog, prekursor behawioryzmu. Profesor Johns Hopkins University w Baltimore. W 1913 w odczycie Psychologia jak ją widzi behawiorysta, przedstawił własną koncepcję psychologii, która odrzucała analizowanie świadomości i introspekcję, jako metodę subiektywną i nienaukową, skupia się natomiast na zachowaniach oraz czynnikach, które je warunkują - sytuacjach. Odczyt ten traktuje się jako symboliczne narodzenie behawioryzmu.
Uważał, że zachowanie przybiera postać S - R. Gdzie S to bodziec (ang. Stimulus) zaś R to reakcja (ang. Response).
Pisał: Dajcie mi dziecko spłodzone przez dowolną parę rodziców i dajcie mi pełną kontrolę nad środowiskiem, w jakim będzie ono wzrastać - a sprawię, że wyrośnie na wybitnego uczonego, artystę, politycznego przywódcę, czy też, jeśli tylko będę tego chciał, zostanie pospolitym przestępcą.

Swoje przekonanie potwierdził słynnym i eksperymentem na jedenastomiesięcznym dziecku - Małym Albercie (Albert B.), który był umieszczony w szpitalu. Eksperyment Watsona i jego asystentki Rosalie Rayner polegała na uczeniu Alberta lęku przed szczurem poprzez warunkowanie klasyczne. Gdy w polu widzenia dziecka pojawiał się szczur, Watson uderzał w gong, wywołując straszny hałas, który jest bodżcem bezwarunkowym dla reakcji lękowej u dziecka. Albert zaczął szybko bać się szczura. Nastąpiła także generalizacja tego lęku na inne przedmioty podobne do szczura (maskotki, brody itp.)
Watson nigdy nie wygasił lęku u Alberta. Obecnie eksperymenty takie są w psychologii zakazane ze względów etycznych.
Watson został wyrzucony ze swojej rodzimej uczelni po tym jak rozniosło się, że wraz ze swoją asystentką bada w laboratorium uniwersyteckim orgazm u kobiet. Tego nie zniosły ówczesne władze uniwersyteckie.
Ten wybitny naukowiec zmarł w nędzy.

Roz.3
nerwica (ang. neurosis), zaburzenie umysłowe, w którym występuje jeden lub więcej objawów związanych z bezskutecznym wysiłkiem poradzenia sobie z lękiem; w DSM-III nie stosowana już kategoria diagnozowania.

przeciwwarunkowanie, przewarunkowanie (ang. counterconditioning), technika stosowana w terapii, mająca na celu zastąpienie za pomocą procedur warunkowania, reakcji niewłaściwej nową reakcją.

frustracja (ang. frustration), stan, który - jak się zakłada - istnieje wtedy, gdy aktywność ukierunkowana na osiągnięcie celu zostaje w jakiś sposób zablokowana.
agresja (ang. aggression), zachowanie fizyczne lub słowne z zamiarem wyrządzenia krzywdy lub zniszczenia.

Nerwica eksperymentalna-jako pierwszy zaobserwowal to Pawłów który zauważył reakcje u psa w sposób slinienia się na widok krazka widzianego na ekranie.pozniej zastosowano taka metoda iż pokazywano najpierw Kolo pozniej pokarm a nastepnie elipse a po niej nic wiecej.pies ślinił się tylko na widok pelnego Kola, jednak gdy bodzce były niemala takie same pies nie rozroznail już niczego, c spowodowalo u niego nerwice- szczekal, skakal, yrazal strach przed pomieszczeniem, wykazywal zgnaralizowane hamowanie prowadzace do ospałości i zapadania w sen. Podobne zjawisko zauważono u szczoto, kotow.
Uwarunkowane nalogi – najbardziej skaraca zycie nalog jedzenia, każdy powinin jesc gdy jest glodny natomiast osoba otyla je wtedy także gdy nie jest glodna.badania wykazaly ze osoby z nadwaga reaguja bardzo na sygnaly związane z jedzeniem- widok lub zapach potraw , obrazy przedstawiające potrawy, lub widok innych ludzi jedzących.ludzie z nadwaga gdy jedza , gdy SA glodni staja się bodzcami warunkowymi wywołującymi u nich reakcje jedzenia nawet wtedy gdy nie czuja glodu.
Wyuczona bezradność- seligman i maier i overmier - prowadziali badania na psach które były oparte na wcześniejszych badaniach pawlowa.badali oni skutki doswaidczen wykonanych przez pawlowa. Co się okazuje psy unieruchomione czesciow e w upzerzy która wywoływała bol reagowaly na ton sygnalizujący mocny wstrząs.nast imieszczono je w skrzynce wahadłowej,. Psy które nie doświadczyły tych badan w aparacie pawlowowskim begaja chaotycznie dookoła wyjac oraz wydalając mocz i kal, nast. Przeskakując przez baraierke . natomiast psy które doświadczyły tego zachowuja się w sobosob taki sma jak psy niedoswaidczoe a nastepnie lecz nastepnie przestawaly , kładły się skomlaly cicho. Biernie uczyly się doznawac wstrząs. To nazywamy wyuczona bezradnością która prowadzi cierpienia, zwierzęta traca apetyt, ubywa im na wadze, mogą rozwinąć się wrzody rzoladka. Może prowadzic do biernego poddawania się losowi w sytuacjach stresowych.

CELE PSYCHOLOGII

1. Opisywanie zachowania.
2. Wyjaśnianie zachowania.
3. Przewidywanie zachowań.
4. Kierowanie zachowaniem.
5. rozwiązywanie ludzkich problemów.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut