profil

Anglia i Walia, szkolnictwo ponadobowiązkowe

poleca 90% 103 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Anglia i Walia
Szkolnictwo ponadobowiązkowe.


Do szkolnictwa ponadobowiązkowego zaliczamy: kształcenie wyższe, kształcenie ponadobowiązkowe (np. kształcenie zawodowe), edukację dorosłych i szkolenie ustawiczne.

Zgodnie z Ustawą z 1992 roku kształcenie pozaszkolne może odbywać się w pełnym
lub niepełnym wymiarze godzin, jest adresowane do osób nie objętych obowiązkiem szkolnym (od 16lat), ma za zadanie zaspokajać potrzeby kształcenia zawodowego, społecznego, fizycznego i kształcenia do rekreacji.
Takie kształcenie jest prowadzone przez Sixth Forms Colleges oraz w placówkach nadzorowanych przez Further Education Regulations.

Tradycyjnie młodzi ludzie pozostawali w szkole średniej lub przechodzili do Sixth Forms Colleges, aby kontynuować naukę o profilu ogólnym, bądź przechodzili do placówek kształcenia ponadobowiązkowego, aby przyuczać się do zawodu. Zauważa się jednak zacieranie się granicy pomiędzy tymi różnymi placówkami. Oba rodzaje placówek rozpoczynają również prowadzenie zajęć odmiennych od dotychczasowych (szkoły o profilu ogólnym zaczynają proponować również zajęcia związane z nauką zawodu, a placówki ponadobowiązkowe poza nauczaniem zawodowym wprowadzają również kierunki ogólne). Jedno się tylko nie zmienia, szkoły prowadzą zajęcie tylko w pełnym wymiarze godzin,
zaś placówki szkolenia ponadobowiązkowego biorą pod uwagę, że większość wychowanków już pracuje i skupia się na zajęciach w niepełnym wymiarze godzin.

Aby rozpocząć naukę ponadobowiązkową nie wymaga się zdawania egzaminów GCSE, jednak taki egzamin pomaga określić swoje możliwości kontynuowania nauki w szkolnictwie wyższym. Szkoły indywidualne mają swoje procesy rekrutacji. Z reguły odbywa się to
na podstawie przeszłości szkolnej o osobistej. Żadne wiec kwalifikacje nie są potrzebne.
Są one za to niezbędne by otrzymać możliwość uczestnictwa w niektórych bardzo specyficznych zajęciach.

Rok szkolny trwa od 01 września do 31 sierpnia z przerwami na święta Bożego Narodzenia, Wielkanoc i wakacje. Jednak niektóre zajęcia są też prowadzone podczas wakacji. Szkolnictwo w pełnym wymiarze godzin jest przeznaczone dla osób poświęcających cały czas na naukę. Zajęcia w niepełnym wymiarze godzin mogą odbywać się w ciągu dnia
(np. naprzemiennie), i/lub wieczorem. Trwają one zwykle cały rok. Co poniektórzy mogą korzystać z urlopów szkoleniowych, które trwają średnio 19 tygodni w roku.

Zauważono wzrost zainteresowania młodzieży kształceniem ponadobowiązkowym
i przewagę nauczania w pełnym wymiarze godzin.

Młodzi ludzie, którzy wybierają studia wyższe zazwyczaj uczą się przedmiotów prowadzących do egzaminu GCE A Level (poziom zaawansowany). Jest to główny zewnętrzny w wyższych szkołach średnich. Później wprowadzono egzaminy GCE AS. Zostały one wprowadzone by umożliwić przyszłym studentom zdawanie egzaminów
z przedmiotów, które uzupełniają ich podstawowe przedmioty lub z nimi kontrastują. Egzamin AS jest odpowiednikiem połowy egzaminu A Level. Programy i egzaminy są ustalane przez komisje egzaminacyjne GCE. Istnieje pięć takich komisji w Anglii i jedna
w Walii. Egzaminy zdaje się z pojedynczych przedmiotów. Można wybrać dowolną liczbę przedmiotów (z reguły 2 do 4). Egzamin zdaje się w wieku 18 lat po ukończeniu dwuletniej nauki, istnieje możliwość wcześniejszego przystąpienia do niego. Z egzaminu kandydaci otrzymują jedną z pięciu ocen pozytywnych (A- E), ocenę F (prawie niedostateczny).
Mogą również nie otrzymać żadnej oceny jeśli nie zdali egzaminu.

Placówki oferują od 8 do 30 przedmiotów na poziomie A Level, różnych kombinacjach. Każdy z przedmiotów wymaga tygodniowo od 6 do 10 godzin nauki tygodniowo,
przez dwa lata nauki w pełnym wymiarze godzin. Zajęcia AS wymagają połowy tego czasu, choć mają taki sam stopień trudności.
Uczniowie w szkole muszą otrzymać również wychowanie religijne. Niektóre uczelnie wymagają by uczniowie uczęszczali na zajęcia wychowania fizycznego, edukacji personalnej i społecznej, w przygotowaniu ogólnym lub orientacji zawodowej.

Kształcenie zawodowe.
Kształcenie zawodowe jest dostępne coraz częściej w szkołach średnich. Niezależnie od tego, czy uczniowie pobierają naukę w szkołach średnich czy [placówkach kształcenia ponadobowiązkowego ich kształcenie przebiega według programu ustalonego przez jeden
z organów przeprowadzających egzaminy i przyznających dyplomy;
· Komisję Egzaminacyjną Królewskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych
· Radę Edukacyjną Biznesu i Techniki
· Miasto i Gildie Instytutu Londyńskiego
· Londyńską Izbę Handlu i Przemysłu.
Dodatkowo jedna z grup GCE od września 1994 roku prowadzi egzamin AS z zagospodarowania terenu (łączy kształcenie ogólne z kształceniem zawodowym).

BTEC (Rada Edukacyjna Biznesu i Techniki) sankcjonuję różne kierunki kształcenia zawodowego (np. handlowe, zarządzania, inżynierii). Uzyskane kwalifikacje dzielimy
na trzy poziomy: pierwszy, krajowy, wyższy krajowy. Komisja Egzaminacyjna Królewskiego Towarzystwa Sztuk Pięknych oferuje programy egzaminów ukierunkowane na wszystkie aspekty kształcenia handlowego, włącznie z kwalifikacjami urzędniczymi i sekretarskimi, techniką informacji i językami obcymi. Kwalifikacje są przyznawane na czterech poziomach od certyfikatów zawodowych do dyplomów wyższych.
Miasto i Gildie Instytutu Londyńskiego oferuje ponad 1100 egzaminów na różnych poziomach z przedmiotów) technicznych i zawodowych. Egzaminy opierają się
na sprawdzeniu praktycznych umiejętności, wiedzy, zdolności i doświadczenia.
Londyńska Izba Handlu i Przemysłu wydaje świadectwa z pojedynczych przedmiotów, świadectwa grupowe i grupowe dyplomy na trzech poziomach w licznych specjalnościach.

W 1986 została powołana Krajowa Rada Do Spraw Kwalifikacji Zawodowych. Wprowadzono dwa rodzaje nowych kwalifikacji:
Krajowe Kwalifikacje Zawodowe- są to specyficzne kwalifikacje zawodowe przeznaczone dla młodych ludzi, którzy nie kontynuują nauki w pełnym wymiarze godzin. Są przyznawane uczniom, którzy pozytywnie ukończyli program proponowany przez któryś z organów egzaminacyjnych lub można je uzyskać na podstawie posiadanych „kompetencji” zawodowych. Kompetencje definiuje się jako zdolność jednoczesnego posługiwania się umiejętnościami, wiedzą i doświadczeniem. Kompetencje można zdobywać na różne sposoby.
Główne Krajowe Kwalifikacje Zawodowe- są przeznaczone dla młodych ludzi, którzy spełnili obowiązek szkolny. Są przyznawane z 14 dziedzin (zdrowie i opieka socjalna, handel, zarządzanie, sztuki piękne i zdobnictwo przemysłowe, wytwarzanie, nauki ścisłe, dystrybucja, konstrukcja i zagospodarowanie terenu, inżynieria, media, komunikacja i sztuka stosowana, rolnictwo i środowisko, hotelarstwo i restauratorstwo, wypoczynek i turystyka, informatyka). Główne Krajowe Kwalifikacje Zawodowe są przyznawane przez komisje do spraw egzaminów zawodowych i zatwierdzane przez Krajową Radę Do Spraw Kwalifikacji Zawodowych. Są przyznawane na trzech poziomach:
· Podstawowym- wymaga trzech jednostek obowiązkowych studiów, trzech jednostek fakultatywnych z różnych dziedzin zawodowych oraz kompetencji podstawowych poziomu pierwszego w komunikowaniu się, matematyce i informatyce. Nauka na tym poziomie trwa około roku.
· Średnim- wymaga czterech jednostek obowiązkowych studiów, dwóch jednostek fakultatywnych oraz kompetencji podstawowych poziomu drugiego w komunikowaniu się, matematyce i informatyce. Nauka na tym poziomie trwa około roku.
· Zaawansowanym- wymaga ośmiu jednostek obowiązkowych studiów, czterech jednostek fakultatywnych oraz kompetencji podstawowych poziomu trzeciego w komunikowaniu się, matematyce i informatyce. Nauka na tym poziomie trwa około dwóch lat.
Główne Krajowe Kwalifikacje Zawodowe to oferta dla młodych ludzi, którzy spełnili obowiązek szkolny. Jednak uczniowie poniżej 16 roku życia również mogą studiować niektóre przedmioty i uzyskiwać w ten sposób jednostki kredytowe, które będą brane
pod uwagę w momencie przyznawania pełnych kwalifikacji w systemie kształcenia ponadobowiązkowego.

Istnieją różne związki pomiędzy szkołą a przedsiębiorstwami. Są różne inicjatywy mające
na celu przybliżenie szkół do świata pracy:
· Inicjatywa Kształcenia Techniczne i Zawodowego- jej zadaniem jest lepsze dostosowanie programu nauczania uczniów w wieku 14- 18 lat w szkole lub Colleges do dorosłego życia i pracy.
· Compacts- są to umowy między pracodawcami, młodymi ludźmi, szkołami, kolegiami i placówkami szkolenia na obszarze niektórych lokalnych władz edukacyjnych. Pracodawcy zapewniają pracę wraz ze szkoleniem.
· Partnerstwo Edukacja- Przedsiębiorstwo- ma na celu zacieśnienie współpracy między światem edukacji i światem przemysłu.

Szkolenie młodzieży (Youth Trayning- YT).
YT podlega Radom Kształcenia i Przedsiębiorczości. Zapewnia szkolenie zawodowe uczniom, którzy opuścili szkołę przed 18 rokiem życia i nie pobierają nauki w pełnym wymiarze godzin i nie są zatrudnieni. Szkolenie młodzieży jest zapewnione na podstawie kontraktu zawieranego z pewną liczbą firm organizujących szkolenie. Wszystkie umowy muszą spełniać minimalne wymagania i prowadzić do uzyskania Krajowych Kwalifikacji Zawodowych lub ich ekwiwalentu. Szkolenie YT wieńczy zaświadczenie potwierdzające nabyte kompetencje i kwalifikacje.

Kredyty szkoleniowe- dają młodzieży, która rezygnuje z kształcenia w pełnym wymiarze godzin i podjęła prace prawo do oficjalnie uznanego szkolenia. Każdy kredyt szkoleniowy
ma specyficzną wartość, młody człowiek przekazuje go swojemu pracodawcy lub placówce szkoleniowej w zamian za szkolenie.

Szkolnictwo wyższe.
Nie ma zwartego zbioru praw dotyczącego szkolnictwa wyższego. Ustawa z 1988 określa kształcenie wyższe jako kształcenie prowadzone w ramach studiów. Ich typy to:
· Studia prowadzące do dyplomu nauczyciela, wychowawcy, animatora socjalno kulturalnego
· Studia trzeciego cyklu
· Studia licencjackie
· Studia prowadzące do krajowego dyplomu wyższego wykształcenia
· Studia prowadzące do krajowego wyższego świadectwa, do Rady Edukacyjnej Biznesu i Techniki lub do dyplomu w dziedzinie zarządzania
· Kursy prowadzące do świadectwa pedagogicznego
· Studia przygotowujące do egzaminu zawodowego na poziomie wyższym
· Studia kształcenia wyższego.

Głównymi organizatorami szkolnictwa wyższego są uniwersytety i inne placówki szkolnictwa wyższego. Wszystkie placówki są autonomiczne. Każda placówka samodzielnie decyduje
o nadawaniu stopni naukowych i innych kwalifikacji oraz o warunkach ich przyznawania. Niektóre uniwersytety specjalizują się w określonych dziedzinach. Ustawa z 1992 przewiduje, że wszystkie placówki szkolnictwa wyższego starające się o status uniwersytetu muszą mieć bogata ofertę różnorodnych dziedzin nauczania.

Przyszli studenci studiów dziennych, licencjackich , lub prowadzących do krajowego wyższego świadectwa zgłaszają się do wybranych przez siebie uczelni za pośrednictwem centralnego urzędu zwanego Biurem Przyjęć na Studia Wyższe. Każda uczelnia określa własną politykę rekrutacji. Jednak i m bardziej popularny kierunek, tym wyższych kwalifikacji wymaga się od przyszłych studentów. Warunkiem przyjęcia na niektóre kierunki jest odbycie uprzednich studiów w określonej dziedzinie, a na innych nie stawia się żadnych warunków.

Wszystkie placówki kształcenia pobierają opłaty szkolne. W Anglii i Walii opłaty szkolne
dla licencjatów są zazwyczaj opłacane przez lokalne władze edukacyjne (LEA), jednakże rząd centralny refunduje te wydatki. LEA przydziela również stypendia w zależności od przychodu studenta i jego rodziny. Istnieje również system pożyczek dla studentów.
Rok akademicki zaczyna się od 1 września i trwa do 31 sierpnia. Studenci muszą uczęszczać na zajęcia od początku września lub początku października do końca czerwca z przerwami
od 3 do 5 tygodni na Boże Narodzenie i Wielkanoc.
Studia licencjackie zwykle trwają trzy lata. Kilka placówek wprowadziło na zasadzie eksperymentu przyspieszony licencjat dwuletni. Studenci, którzy wybierają to rozwiązanie mają wakacje krótsze niż inni.
Dyplom magisterski utrzymuje się po dalszych. Co najmniej rocznych, studiach w pełnym wymiarze godzin lub studiach równoważnych w niepełnym wymiarze godzin.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 9 minut