profil

Konspekt zajęść z WDŻ - Funkcje Rodziny

poleca 85% 474 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Temat: Funkcje Rodziny


Cele:
• Uczeń wie co to są funkcje rodziny
• Uczeń zna funkcje rodziny i potrafi je wymienić


Przebieg zajęć

1) Powitanie uczniów, sprawdzenie listy obecności.
2) Ogólne wprowadzenie do tematu.
3) Nauczyciel zadaje pytania :

Jak myślicie, kiedy rodzina ma swój początek?

Wykorzystujemy metodę burzy mózgów.
Pytanie to ma na celu sprowokować dyskusję i wyłonić stwierdzenia :
=>wielopokoleniowość - ciągłość rodziny
=>rodzina naszego pochodzenia (nasz dom rodzinny)
=>rodzina którą prawdopodobnie sami założymy ( małżeństwo)

Z czym kojarzy się wam słowo Rodzina?

• Określenie „rodzina” pochodzi od słowa „rodzić”.
[Małżeństwo dwojga ludzi mężczyzny i kobiety staje się rodziną z chwilą poczęcia, a potem urodzenia pierwszego ich dziecka. Małżonkowie wówczas stają się rodzicami, ojcem i matką.]

W tym momencie następuje podanie tematy lekcji, oraz przejście do pierwszej funkcji rodziny a mianowicie do prokreacji Na tablicy lub na kartonie rysujemy słońce z jednym promieniem. Na promieniu wpiszemy słowo prokreacja. W ten sam sposób wypisujemy wszystkie dziewięć funkcji rodziny.

4) Podział na grupy ( dwie lub trzy)

W grupach wypiszą swoje propozycje Funkcji jakie powinna spełniać rodzina.
1. Funkcja prokreacyjna - Rodzina jest tą wspólnotą osób, która spełnia najkorzystniejsze warunki, aby w niej przyszedł na świat nowy człowiek i w niej przygotował się do samodzielnego życia
2. Funkcja miłości - rodzina powinna zaspokoić podstawowe potrzeby ludzkie miłości, bezpieczeństwa i przynależności. Każdy normalny człowiek odczuwa potrzebę posiadania kręgu bliskich osób.
3. Funkcja wychowawcza – jest to świadome działanie rodziców (członków rodziny) ukierunkowane na dobro dziecka.
4. Funkcja socjalizacyjna - zakłada uczenie się zachowań, norm i wartości uznawanych w danym społeczeństwie.
5. Funkcja ekonomiczna - Służy zaspokojeniu potrzeb materialnych (jedzenie, ubranie, mieszkanie). Każdy członek rodziny ma swój wkład w zasilanie domowego budżetu. Rodzice czerpią dochody przez pracę, dla dzieci z kolei to nauka jest swoistą inwestycją w przyszłość.
6. Funkcja opiekuńcza - chroni przed negatywnymi skutkami życia np. ucieczką w alkoholizm, narkomanię. Dobry przykład wyniesiony z domu zapobiega popełnianiu błędów życiowych i daje punkt odniesienia do tego co dobre, a co złe..
7. Funkcja kulturotwórcza - dom wprowadza dziecko w świat sztuki i pozwala na rozwijanie własnych zainteresowań i talentów. Rodzina jest także szkołą języka, obyczajów, postaw i wzorów zachowań.
8. Funkcja religijna - wspiera rozwój moralno-religijny, jest swoistym kodeksem moralnym. Dzięki tej funkcji realizowany jest przekaz kultury religijnej, wierzeń i wartości.
9. Funkcja wspomagająca rozwój osobowości - przez osobowość należy rozumieć indywidualne właściwości psychiczne i duchowe danej osoby, kształtowane w ciągu całego jej życia. Na osobowość mają również wpływ: wiedza o sobie i świecie.. Wszyscy mają wpływ na wszystkich i takie wielokierunkowe zachowanie daje szansę na wzbogacenie własnej osobowości.
5) Podsumowanie
Na tablicy w kolumnach wypisujemy efekty pracy poszczególnych grup ( propozycje funkcji jakie powinna spełniać rodzina ). Powtarzające się elementy wpisujemy do narysowanego wcześniej słońca. Ewentualne braki są dopowiadane przez nauczyciela.

6) Wnioski końcowe


Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty

Typ pracy