profil

Między dzieciństwem a dorosłością. Etapy rozwoju psychospołecznego

poleca 85% 621 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

(Opracowane na podstawie artykułu A. Brzezińskiej o tym samym tytule. Źródło: Życie Szkoły nr 4/1991, s. 201-209).
1. Jak A. Brzezińska rozumie rozwój psychiczny człowieka?
Rozwój psychiczny człowieka - trwający przez całe życie proces dorastania do kolejnych zadań stawianych człowiekowi jednocześnie przez:
 otoczenie: wymagania, żądania, naciski oraz formułowane także w sposób ukryty oczekiwania innych ludzi,
 własny organizm: uczenie się „słuchania własnego ciała" i coraz lepsze poznawanie jego mocnych i słabych stron,
 samego siebie: realizowanie planów, programów działań w krótszej i dłuższej perspektywie czasu, także marzeń.
2. Dlaczego zadania rozwojowe zmieniają się?
W każdej fazie rozwoju człowieka są to inne zadania, inne są bowiem oczekiwania otoczenia, a inne, związane z biologicznymi przemianami (dojrzewaniem, starzeniem się), możliwości własnego organizmu. Zmienia się także stosunek człowieka do samego siebie, pojawia się zdolność do autorefleksji, a więc także do korygowania swych zamierzeń a więc także do lepszego ich dostosowywania do zewnętrznych okoliczności i postrzeganych możliwości samego siebie.
3. Ku czemu zmierza rozwój?
Niezależnie od tego, iż w każdej fazie tego długiego okresu dziecko rozwiązuje kolejne zadania rozwojowe, to zadaniem generalnym, któremu wszystkie inne są podporządkowane, jest osiągnięcie takiego poziomu rozwoju, aby możliwe było podjęcie samodzielnego życia i wejście w trzy kręgi: rodzinny, zawodowy, towarzyski.
Tym więc do czego przygotowuje się dziecko i co umożliwia mu przekształcanie się w dorosłego jest: uniezależnienie się od innych ludzi oraz uzyskanie takiego wglądu w siebie, w motywacje własnych działań, by możliwe było przewidywanie wszystkich istotnych - bliższych i dalszych - konsekwencji swego postępowania - w rezultacie - jego kontrolowanie
4. Jakie okresy poprzedzają osiągnięcie pełnej dojrzałości?
Osiągnięcie pełnej dojrzałości poprzedzone jest zatem przez dwa długie i trudne okresy:
 okres dzieciństwa, czyli nabywania podstawowych kompetencji umożliwiających osiąganie coraz większej niezależności za siebie,
 okres dorastania, czyli próbowania bycia dorosłym, a więc - obok dalszego nabywania kompetencji i doskonalenia tych opanowanych wcześniej - przede wszystkim jest to okres kształtowania się poczucia kompetencji i poczucia własnej wartości.
 okres wczesnej dorosłości do ok. 30 roku życia zwany jest okresem nowicjatu. Po nim dopiero następuje dorosłość właściwa, w której człowiek całkowicie odpowiedzialny będzie wywiązywał się z zadań wynikających z przyjęcia na siebie ról społecznych, rodzinnych, zawodowych, towarzyskich
Będzie to styl życia „dorosły" jeśli człowiek pomyślnie rozwiązał zadania rozwojowe we wcześniejszych fazach swego życia, szczególnie w okresie dorastania lub styl życia „dziecinny", jeżeli zadania nie zostały rozwiązane pomyślnie i ni nastąpiło psychiczne i społeczne przekształcenie się dziecka w dorosłego.
5. Co świadczy, wg A. Brzezińskiej o dorosłości?
O dorosłości, jakości życia świadczy umiejętność odnalezienia równowagi między „dawaniem" a „braniem", „byciem dla siebie" i „byciem dla innych". Człowiek dorosły to taki, którego wiążą z innymi silne więzi emocjonalne, ale jest on jednocześnie emocjonalnie niezależny.
6. Przez jakie etapy wiedzie prawidłowa droga ku dorosłości?
Prawidłowa droga ku dorosłości biegnie przez pięć etapów. Są nimi:
1. osiągnięcie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do innych ludzi,
2. osiągnięcie względnej autonomii,
3. rozwój inicjatywy,
4. ukształtowanie się poczucia sprawności i bycia użytecznym,
5. ukształtowanie się poczucia tożsamości.
To wszystko stanowi wewnętrzne warunki, by w okresie wczesnej dorosłości mogła ukształtować się niezależność emocjonalna od rodziców czy innych znaczących we wcześniejszych okresach życia dorosłych oraz pełna odpowiedzialność za własne postępowanie

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty

Typ pracy