profil

Zarzadzanie jakoscią - Kwalitologia

poleca 87% 104 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Izoteryczne podstawy zarządzania jakością:

Kwalitologia – nauka o jakości, tworzy się pod wpływem potrzeb praktyki.

1.Orientacja na produkcje
Dążenie do maksymalnego wykorzystania potencjału produkcyjnego przedsiębiorstwa, podnoszenie wydajności pracy i skali produkcji (Taylor)
Jakość to pewna prawidłowość naturalna.
2.Orientacja na sprzedaż
Czuwanie na nad przepływem produktów od producenta do odbiorcy
3.Orientacja na marketing
Duże uczulenie na klienta, na dystrybucje produktu, standardy produkcji
4.Orientacja na jakość
Uczulenie na jakość zarówno w odniesieniu do elementów wejścia jak i wyjścia

Kwalit – pomiary, optymalizacja, wartościowanie jakości, określenie, organizowanie is terowanie jakością
Sterowanie, zarządzanie, kierowanie

Metodyka podejmowania decyzji jakościowych:
Determinanty podejmowania decyzji biznesowych:
- rachunek ekonomiczny
- symulacje
- umiejętność liczenia

Stymulowanie jednostek organizacyjnych i pracowników zmierzające do efektywnego zarządzania, stosowanie technik pozwalających na kształtowanie i prognozowanie jakości (obiektów, procesów, produktów), pomiary, metody kwalifikacji, certyfikacji i normalizacji jakości

Rozumienie jakości w starym i nowym podejściu:
Podejście stare:
- jakość dotyczy wyrobu
- jest dla kontrolerów
- określana jest przez ekspertów
- dotyczy kontroli
Podejście nowe:
- jakość dotyczy organizacji
- ma wartość strategiczną
- jest dla wszystkich
- określana jest przez konsumentów
- dotyczy doskonalenia

Podstawowe problemy jakości w przedsiębiorstwie:
Agrobiznes
Systemy dobrej praktyki agrobiznesu:
1. systemy dobrej praktyki rolniczej
- systemy dobrej praktyki produkcyjnej
- systemy dobrej praktyki higienicznej

2. systemy dobrej praktyki przetwórczej
- systemy dobrej praktyki produkcyjnej
- systemy dobrej praktyki higienicznej
- systemy dobrej praktyki laboratoryjnej

Systemy zarządzania dobrowolne: (ISO serii 9000, 14000, 18000)
- systemy zarządzania jakością
- systemy zarządzania środowiskiem
- systemy zarządzania bhp
Systemy zarządzania obligatoryjne
- systemy zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności (HACCP)
- systemy zapewnienia jakości (GMP, GHP, GLP)

Ogóna teoria jakości szczególne teorie jakości


Teoria jakości

Kwalitologia

Inżynieria jakości


Kwalimetria zarządzanie jakością ekonomika jakości ……………………..

Od roku 1994
ISO 9000 – 1 wytyczne wyrobu i stosowania
ISO 8402 terminologia
ISO 9004 - 1
ISO 9004 - 2
ISO 9004 - 3 zarządzanie jakością wytyczne w 4 częściach
ISO 9004 - 4

Otoczenie
Przedsiębiorstwo
Zasoby przedsiębiorstwa

Ludzkie rzeczowe finansowe informacyjne

Badania i studia koncepcji wyrobu jakość projektu
Przygotowanie konstrukcyjne
Przygotowanie technologiczne
Przygotowanie eksploatacji i obrót jakość wykonania
Uruchomienie produkcji i produkcja jakość eksploatacji

Jakość wyrobu




Jakość wyrobu


Funkcjonalność Użyteczność Przydatność społeczna

Sprawność techniczna warunki eksploatacji nowoczesność warunki społeczne
Normalizacja jednorodność jakości


Trwałość użytkowania sprawność wykorzystania niezawodność działania


Produkcyjna poza produkcyjna



Jakość z punktu widzenia konsumenta:
1.Potrzeby funkcjonalne
- cechy związane z bezpieczeństwem i eksploatacją produktu
(komfort użytkowania, ekonomiczna eksploatacja, pełnienie funkcji użytkowych)
- cechy związane z dyspozycyjnością
(gwarancje, niezawodność)
2. potrzeby nie funkcjonalne
- image
- potrzeby estetyczne

Jakość z punktu widzenia producenta

zyskowność konkurencyjność


jednostki zysku jednostki ilościowe image techn. przywództwo doskonalenie org.


Koszt cena udział w rynku wielkość rynku


Badania i rozwój marketing wytwarzanie serwis











Produkt

Jakość koszt


Optymalna równowaga

Akceptowalna jakość przy najniższej cenie


Analiza jakość produktu analiza kosztów


Porównanie danych



Jakość produktu
Jakość obsługi zadowolenie konsumenta >>> stworzenie więzi z konsumentem
Jakość komunikacji


kupujący stały klient adwokat


Tworzenie systemu zarządzania jakością to proces synergiczny polegający na badaniu, analizie, syntezie, wzajemnej adaptacji i rozwijaniu związków pomiędzy zagadnieniami jakości i zarządzania organizacją.

Zarządzania jakością – to wykonywanie funkcji zarządzających w stosunku do jakości systemu zarządzanego i jakości jego składników.

Kwalitologia


Badanie analiza synteza Synergia adaptacje rozwojowe


zarządzanie organizacją


teoria zarządzania jakością








System zarządzany >>> jakość wejścia >>> organizacje z otoczenia >>> jakość wyjścia >>> system zarządzany

System zarz. jakością > oddziaływanie > org. z otoczenia bliższego > oddziaływanie > system zarz. jakością



ORGANIZACJA

System zarządzający jakością


System zarządzany

OTOCZENIE


Otoczenie:
Czynniki w układzie jakościowym.
Dalekie:
Rynkowe, ekonomiczne, techniczne, kulturowe, prawne, polityczne, przyrodnicze
Bliskie: PRZEDSIEMBIORSTWO
Klienci
Dalekie:
Dostawcy, kooperanci, władza, inne organizacje
Czynniki w układzie podmiotowym

Funkcje zarządzania jakością:
- planowanie jakości
- organizowanie jakości
- przewodzenie jakości
- kontrolowanie jakości
- doskonalenie jakości

Struktury przedsiębiorstwa:
- podmiotowa (zarządzanie wydziałem, stanowiskiem pracy)
- działaniowa (zarządzanie zaopatrzeniem, produkcją)
- zakresowa (zarządzanie kadrami)

Systemy dobrej praktyki agrobiznesu:
- system dobrej praktyki rolniczej
- system dobrej praktyki produkcyjnej
- system dobrej praktyki higienicznej
- system dobrej praktyki przetwórczej
- system dobrej praktyki laboratoryjnej

System zarządzania jakością:
Podsystem zarządzania organizacją, do jego głównych zadań należy identyfikacja przyczyn niezgodności w procesach, oraz zapobieganie zakłóceniom w funkcjonowaniu poszczególnych dziedzin działalności przedsiębiorstwa.


5 aspektów systemu zarządzania jakością:
1. celowy
2. strukturalny
3. podmiotowy
4. funkcjonalny
5. instrumentalny

Ad. 1 cele w zakresie zarządzania jakością, warunki współdziałania między podmiotami, wpływa na podział pracy, specjalizacje, wpływa na system informacji
Ad. 2 struktury zarządzania jakością i organizacjami
Ad. 3 jakość zarządzania jednostkami organizacyjnymi przedsiębiorstwa, stanowiska ds. jakości, audytorzy ds. jakości
Ad. 4 system decyzyjny tyczący jakości, procedur nadzoru, kontroli, oraz wszystkich systemów wspomagających zarządzanie jakością w przedsiębiorstwie
Ad. 5 technika zarządzania, metody zarządzania, zasoby materiałowe, wyroby gotowe

Koszty jakości

Całkowite koszty jakości w przedsiębiorstwie:
K = Ks + Kb

Ks – koszty sterowania
Kb – koszty błędów

Koszty sterowania jakością:
Ks = Ko + Kp

Ko – koszty badań i oceny
Kp – koszty prewencji

Koszty błędów:
Kb = Kbw + Kbz

Kbw – koszty błędów wewnętrznych
Kbz - koszty błędów zewnętrznych

Koszty jakości – suma wszystkich kosztów operacyjnych związanych z osiągnięciem jakości.
Koszty błędów wewnętrznych – występują w przypadku, gdy efekty odbiegają od zamierzeń jakościowych, a wykrycie następuje przed przekazanie produktu do klienta.
Należą do nich:
- koszty utrzymania zbyt wysokich stanów magazynowych
- koszty obniżenia klasy wyrobu itp.
Koszty błędów zewnętrznych – pojawiają się gdy wykrycie nieprawidłowości w produkcie następuje po jego przekazaniu klientowi.
Należą do nich:
- koszty napraw
- koszty przechowywania i frachtu zwrotów
- koszt obsługi spraw sądowych


Koszty oceny – ponoszone są w związku z oceną zapewniająca ich zgodność ze standardami i oczekiwaniami jakości – surowców, materiałów, procesów produkcji, magazynowania, dystrybucji.
Należą do nich:
- koszty badania i testowania wpływających materiałów, produktów w toku
- koszty auditów jakościowych
Koszty prewencji – związane są z implementacją i utrzymaniem systemu zarządzania jakością.
Należą do nich:
- koszty zapewnienia zgodności oczekiwań z wpływającymi materiałami, surowcami
- koszty kreowania jakości
- koszty projektowania i usprawnienia metod inspekcji
- koszty szkolenia załogi
- inne koszt związane z jakością
Etapy budowy systemu kosztów jakości:
1. Identyfikacja i kwalifikacja kosztów jakości
2. Gromadzenia danych dotyczących jakości
3. Kwalifikacja kosztów bezpośredni przypisanych do funkcji jakości
4. Kalkulacja kosztów ponoszonych przez działy
5. Oszacowanie wewnętrznych kosztów błędów
6. Identyfikacja i oszacowanie kosztów błędów występujących między działami przedsiębiorstwa.

Koncepcje, kultury zarządzania jakością

Etapy rozwoju zarządzania jakością:
Kontrola techniczna >> sterowanie jakością >> zapewnienie jakości >> zarządzania jakością >> kompleksowe zarządzanie jakością >> TQM

Koncepcje E. DEMINGA
Zastosował metody statystyczne na potrzeby procesów produkcyjnych w zakresie regulacji jakości.
Jego koncepcja opiera się na:
- sterowaniu jakością procesów i produktów
- stworzeniu zasad pracy kierownictwa przedsiębiorstwa

Planowanie, wykonanie, sprawdzenie, kontrola




P W


K S




94% błędów jakościowych powstaje w wyniku złego planowania
Deming stworzył 14 zasad dla kierownictwa.
Utrudnienia najczęściej występujące we wprowadzaniu tych zasad to:
- orientacja przedsiębiorstwa na zysk w krótkim okresie (doraźny)
- nadmierna rotacja na stanowiskach kierowniczych
- brak stabilności celów
- sformalizowany system oceny pracownika

Koncepcja J. JURANA:
Zakłada on że to człowiek jest centrum generowania jakości, a klient decyduje o przychodach przedsiębiorstwa.
J. Juran wprowadził pojęcia:
- jakość projektowa
- jakość wykonania
Zwrócił także uwagę na koszty jakości i bilans kosztów
Jest on autorem koncepcji spirali jakości

Badanie potrzeb użytkownika, projektowanie produktu, zaopatrzenie, produkcja, sprzedaż, obsługa po sprzedażowa.
Każda spirala powinna zaczynać się na wyższym poziomie (jakości).
J. Juran jest twórcą 3-logii jakości:
- planowanie jakości
- kontrola jakości
- poprawa jakości

Koncepcja A. FEIGENBAUMA:
sterowanie jakością totalną (TQM)
- zakłada się, że wszystkie jednostki organizacyjne uczestniczą w kształtowaniu jakości produktu.
- transformacja strategii jakości na marketing
- rozłożenie obowiązków i odpowiedzialności za jakość produktów i usług w całym przedsiębiorstwie.
- motywowanie pracowników
- przestrzeganie zasad pracy, i odpowiedzialności za jakość
- wykorzystanie kosztów jakości do skutecznej oceny sterowania jakością.

Koncepcja F. GROSBY-ego:
Idea pracy bezusterkowej
Nowa kultura przedsiębiorstwa
Widzenia jakości w zgodności z normami
Wprowadził 4 – Absoluty:
- jakość – rozumiana jako spełnienie przez produkt określonych wymogów nabywców
- znaczenie profilaktyki w osiąganiu jakości
- standardem jakości oraz wzorcem działania powinna być zasada „zero defektów”
- jakość należy mierzyć i ocenia ć, wielkościami kosztów błędów






Rodzaje kultur:
- model zachodnioeuropejski (biurokratyczny)
- japoński
- amerykański

model zachodni model japoński
podziały społeczne elitarne podziały społeczne zbiorowa współodpowiedzialność
budowane na ciągłej rywalizacji w małych grupach, kolektywne
podejmowanie decyzji
(w Japonii nie występuje akordowy
system pracy)
orientacja produktowa dominuje orientacja produktowa dominuje orientacja procesowa
i procesowa na ilości i jakość efektów na jakości procesów pracy
pracy
wartościowanie wartościowanie indywidualne zależne od stażu pracy
wyników pracy różnicowanie wynagrodzenia zasada powolnego awansu
pionowego, słabo zróżnicowane
wynagrodzenie
specjalizacja pracy zwężanie specjalizacji wielozawodowość, zatrudnienie na całe
zasada przyjmij/zwolnij życie (lojalność, identyfikacja z firmą)
fluktuacje kadr
ocena pracownika dyscyplina pracy zagazowanie, aktywność, pomysłowość
wykonywanie poleceń służbowych przy wykluczeniu systemu kar i nagród
system kar i nagród (zaleca się też przywództwo)
postęp skokowy strumień ciągłych zmian, po przez
zindywidualizowany innowacje
dynamiczny
jakość problem techniczny akcentowanie menadżerskie problemu
doskonalenie wiąże się z kosztami jakości, doskonalenie jakości wykorzystanie
i zwiększeniem seryjności jako metoda obniżania kosztów
produktu dywersyfikacja produktów
mniejsza seryjność
zarządzanie pionowe więzi partycypacyjne, rozwinięte więzi poziome
ścisłe wykonywanie poleceń zaangażowanie w sprawy przedsiębiorstwa

Zintegrowane systemy zarządzania jakością:

Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (zrzesz 130 organizacji):
- rozwój normalizacji
- ułatwienie wymiany doświadczeń między krajami
- świadczenia usług wzajemnych
- działania w zakresie techniki i ekonomii
ISO 9000
Standardowy system zarządzania jakością w przedsiębiorstwach (produkcyjnych, handlowych, usługowych i instytucjach)
Normy ISO regulują:
- zasady organizacji przedsiębiorstwa które mogą zapewnić odpowiednią jakość produktu i usługi (nie są normami technicznymi)
ISO 9000 9001 9004 dotyczą:
Dobrej praktyki zarządzania (a także GMP, GLP, GHP)
We wszystkich organizacjach niezależnie od ich wielkości, rodzaju.
ISO 9000 – to podstawy i terminologia, zawiera 8 podstawowych zasad zarządzania jakością:
1. skupienie uwagi na kliencie (spełnienie jego potrzeb)
2. przywództwo (harmonizacja celów)
3. zaangażowania wszystkich pracowników
4. podejście procesowe (zarządzanie jako proces)
5. systemowe podejście do zarządzania (identyfikacja, zrozumienie i zarządzanie powiązanymi ze sobą procesami)
6. ciągłe doskonalenie (stały cel)
7. rzeczowe podejście do podejmowania decyzji (analiza danych)
8. wzajemne korzystne stosunki z dostawcami
ISO 9000 - Etapy wdrażania
- określenie potrzeb klientów, oraz innych zainteresowanych podmiotów
- ustalenie polityki jakości i celów związanych z jakością
- określenie procesów i zakresów odpowiedzialności, niezbędnych do osiągnięcia celów jakościowych
- ustalenie metod pomiaru, skuteczności i spójności, każdego procesu
- wykorzystanie tych miar do określenia skuteczności i sprawności każdego procesu
ISO 9001
Stanowi ogólne wymagania służące do oceny czy organizacja ma zdolność do spełnienia wymagań: klientów, zwartych w przepisach, własnych
ISO 9004
Zawiera wytyczne dotyczące doskonalenia operacji:
- jej sprawności
- skuteczności
(uwzględniając koszty i ryzyko)
EMS
System zarządzania środowiskiem
To wyodrębniona i odpowiednio uporządkowana działalność producenta związana z:
- zarządzaniem
- użytkowaniem
- kształtowaniem
- ochroną
Środowiska przyrodniczego
EMS to część ogólnego systemu zarządzania, opiera się na wytycznych normy ISO 14001
Istotą EMS jest:
zapewnienie ciągłego rozwoju przedsiębiorstwa w dziedzinie zarządzania środowiskiem poprzez:
- realizowanie założonych celów i zadań środowiska
- zaangażowanie wszystkich pracowników w prace związane z ochroną środowiska
- przydzielanie odpowiednich do stanowiska kompetencji i obowiązków
CELEM zarządzania środowiskiem jest:
- minimalizacja negatywnego wpływu działalności przedsiębiorstwa produkcyjnego na środowisko naturalne i ochrona wszystkich form żyjących
- produkowanie wyrobów przy minimalnym wykorzystaniu zasobów naturalnych
- systematyczne zmniejszanie ryzyka poważnych awarii środowiska
(przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej jakości produktów)


System zarządzania BHP wg normy PN – N 18000
Jest narzędziem pozwalającym na skuteczne zarządzaniem poziomem bezpieczeństwa pracy
CELE:
- ciągła poprawa skuteczności działań w zakresie BHP
- minimalizacja poziomu ryzyka
HACCP
- odnosi się do systemu zarządzania bezpieczeństwem zdrowotnym żywności
HACCP pozawala na identyfikacje skali zagrożeń, a także minimalizację ryzyka ich wystąpienia w trakcie procesu produkcji

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 14 minuty