profil

Głowice

poleca 92% 107 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze


Zasadniczym zadaniem głowicy jest zamknięcie od góry przestrzeni roboczej cylindra, ograniczonej z drugiej strony ruchomym denkiem tłoka. Głowica może być wspólna dla wszystkich cylindrów albo może zakrywać jeden, dwa bądź kilka sąsiednich cylindrów. Głowicę przykręca się do bloku cylindrowego za pomocą odpowiednio rozmieszczonych śrub, najczęściej dwustronnych. Szczelność przestrzeni roboczej cylindra zapewnia uszczelka umieszczona między głowicą i blokiem cylindrowym. Głowica może mieć budowę bardziej lub mniej skomplikowaną, co zależy przede wszystkim od rodzaju silnika. Istnieją dwa zasadnicze rodzaje głowic:
- głowice silników chłodzonych cieczą
- głowice silników chłodzonych powietrzem.
Głowice można także podzielić pod względem ich przeznaczenia. Rozróżniamy więc głowice stosowane do silników dwu- i czterosuwowych, górno- i dolnozaworowych, z zapłonem iskrowym i samoczynnym. Większość obecnie produkowanych silników spalinowych stanowią silniki górnozaworowe chłodzone cieczą. Ich głowicę mają dość skomplikowaną konstrukcje, gdyż muszą pomieścić zawory sterujące dopływem świeżego ładunku i wylotem spalin, kanały dolotowe i wylotowe oraz wtryskiwacze lub świece zapłonowe. W niektórych głowicach jest umieszczona również komora spalania, co dodatkowo komplikuje budowę głowicy. Głowica jest również mocno obciążona cieplnie, a ciepło to jest rozmieszczone nierównomiernie. Głowicę odlewa się z żeliwa lub stopów aluminium z różnymi dodatkami stopowymi. W większości głowic gniazda zaworowe stosuje się jako wtłaczane. Śruby głowicy dokręca się kluczem dynamometrycznym z odpowiednim momentem. Dokręcanie głowicy zaczynamy od śrub środkowych, a następnie dokręcając śruby na krzyż zbliżamy się do krańców głowicy. Przy odkręcaniu śrub głowicy stosujemy kolejność odwrotną. Ze względu na różnice rozszerzalności stali, żeliwa i stopu lekkiego, głowice aluminiowe należy dokręcać na zimno, natomiast dokręcanie głowic żeliwnych należy przeprowadzić po nagrzaniu silnika do temperatury, jaką osiąga on zwykle podczas normalnej pracy.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 1 minuta

Ciekawostki ze świata