profil

Prasa polska

poleca 87% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Pluralizm, jaki wprowadziła (a wręcz wymogła) demokracja, dotyczy m.in. mediów, a więc także prasy. Dzisiejsze gazety i czasopisma w pełni wykorzystują przyznaną im wolność słowa, niektóre nawet nie zważają na używane sformułowania. Na polskim rynku prasowym istnieje wiele tytułów, poniżej opisane to tylko niektóre z nich.


„Nowości”
redaktor naczelny: Artur Szczepański
główni dziennikarze: A. Churski, M. Jagła, J. Kasznia, R. Warta
zasięg terytorialny: „gazeta Pomorza i Kujaw”1, byłe województwo toruńskie
charakter: dziennik
pierwsze wydanie: 1967 rok
o gazecie: „fakty, wydarzenia, opinie”2, rzetelne wiadomości regionalne

„Gazeta Pomorska”
redaktor naczelny: Ryszard Buczek
główni dziennikarze: J. Raszeja, J. Grzegoszewska
zasięg terytorialny: województwo kujawsko-pomorskie
charakter: dziennik
o gazecie: chętnie czytana, informacje z regionu

„Gazeta Wyborcza”
redaktor naczelny: Adam Michnik.
główni dziennikarze: R. Zakrzewski, P. Stasiński, P.Pacewicz
przynależność polityczna:3 centrolewica.
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter gazety: dziennik
pierwsze wydanie: 8 maj 1989 rok (nakład 150 tysięcy)
nakład: 400-720 tysięcy egzemplarzy.
o gazecie: najlepszy dziennik na polskim rynku, silnie opiniotwórczy, obiektywny, dodatki regionalne



1cyt. za www.nowości.com.pl
2j.w
3w tej części opisu korzystałam z opinii Bartosza Żołnierkiewicza

„Rzeczpospolita”
redaktor naczelny: Grzegorz Gauden
główni dziennikarze: J. Skórzyński, K. Bień, P. Lisicki, E. Kluczkowska
przynależność polityczna: centroprawica
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: dziennik
pierwsze wydania: 1920-32, 1944-50, 1980 do dziś
nakład: średnio 263 tysiące egzemplarzy
czytelnicy: 700 tysięcy
o gazecie: dewiza: "My dostarczamy informacje - Ty podejmujesz decyzje"4. Gazeta stara się dostarczać jak najwięcej obiektywnych i pełnych (bez uproszczeń) informacji. Z drukarni wychodzą codziennie dwa wydania pisma - o godz. 20.00 i 2.00

„Nasz Dziennik”
redaktor naczelny: Ewa Sołowiej
przynależność polityczna: skrajna prawica
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: dziennik
pierwsze wydanie: 1999 rok
o gazecie: „Podejmujemy tematykę dotyczącą życia społecznego, kulturalnego, politycznego i religijnego. Propagujemy wartości chrześcijańskie oraz wielowiekową tradycję i kulturę polską. Przekazujemy informacje, o których inne media milczą. Tłumaczymy mechanizmy, które inni ukrywają”5

„Tygodnik Powszechny”
redaktor naczelny: ks. Adam Boniecki
główni dziennikarze: T. Fiałkowski, M. Okoński, Wł. Bartoszewski, K. Kozłowski
przynależność polityczna: chrześcijańska prawica
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik opiniotwórczy
pierwsze wydanie: 24 marzec 1945 rok
o gazecie: „pismo, które pragnie swym czytelnikom świat objaśniać, jest zarazem tego świata zwierciadłem”6, w dużej mierze opiera się na religii


„Polityka”
redaktor naczelny: Jerzy Baczyński
główni dziennikarze: W. Pawłowski, J. Poprzeczko, P. Adamczewski, J. Podgórski, J.Paradowska, J. Cieśla
przynależność polityczna: centrolewica
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik opiniotwórczy
pierwsze wydanie: 1957 rok
nakład: od 2000 roku średni nakład wynosi około 340 tysięcy egzemplarzy
czytelnicy: prawie 2 miliony
o gazecie: zajmuje się najważniejszymi wydarzeniami politycznymi, gospodarczymi, naukowymi i kulturalnymi Polski, Europy i świata; stara się przedstawiać na szerokim tle, analizować i komentować proces polskiej transformacji ustrojowej; popiera ideały liberalnej wolnorynkowej reformy gospodarczej7

4cyt. za www.rzeczpospolita.pl/rzeczpospolita.html
5cyt. za www.naszdziennik/redakcja.php
6cyt. za www.tygodnik.onet.pl
7 na podst. www.polityka.onet.pl
„Wprost”
redaktor naczelny: Marek Król
główni dziennikarze: M.Ciemelęcki, R.Geremek, Z. Wojtasiński, J.M. Nowakowski
przynależność polityczna: prawica
zasięg terytorialny: ogólnopolski (od 1989r.)
charakter: tygodnik opiniotwórczy
pierwsze wydanie: 5 grudzień 1982 rok
czytelnicy: 2,5 miliona
o gazecie: największy polski tygodnik społeczno - informacyjny współpracujący z amerykańskim tygodnikiem "Business Week" i dziennikiem "New York Times" oraz niemieckim "Focusem"


„Newsweek Polska”
redaktor naczelny: Jarosław Sroka
główni dziennikarze: B. Mazur, P. Zaremba, D. Wilczak, K. Romanowska, M.Mastalerz
przynależność polityczna: centroprawica, proamerykański
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik
pierwsze wydanie: 2000 rok
o gazecie: tygodnik tematycznie najbliższy społeczeństwu, proamerykański


„Forum”
redaktor naczelny: Jacek Mojkowski
główni dziennikarze: M. Rotkiewicz, A. Kaczorowski, I. Walenczak
przynależność polityczna: przedruki z gazet, trudno określić przynależność
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik
pierwsze wydanie: 2001 rok
o gazecie: zamieszcza przekłady najciekawszych artykułów z prasy zagranicznej


„Przekrój”
redaktor naczelny: Piotr Najsztub
głowni dziennikarze: J. Kowalczyk, W. Mazowiecki
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik
pierwsze wydanie: 15 kwiecień 1945


„Nie”
redaktor naczelny: Jerzy Urban
główni dziennikarze: B. Dunat, P. Ćwikliński, A. Rozenek
przynależność polityczna: lewica
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik
o gazecie: skrajnie lewicowa, używająca (jeśli można tak powiedzieć o gazecie) wielu kolokwializmów i wulgaryzmów


„Angora”
redaktor naczelny: Piotr Różycki
główni dziennikarze: A. Berestowski, M. Gabrysiak, B. Gadomski
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: tygodnik
nakład: około 390 tysięcy egzemplarzy
o gazecie: „Przegląd prasy krajowej i światowej”8

„Fakt”
redaktor naczelny: Grzegorz Jankowski
główni dziennikarze: R. Kiedrzyński, K. Sielicka, R. Feluś
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: dziennik
pierwsze wydanie: 2003 rok
nakład: ponad 600 tysięcy egzemplarzy
o gazecie: atrakcyjna cena i kolorowe wnętrze przyciąga czytelnika, informacje nierzetelne, nastawione na zdobywanie czytelnika a nie na przekaz sprawdzonych informacji, gazeta plotkarska, nastawiona na sensację

„Super Express”
redaktor naczelny: Mariusz Ziomecki
główni dziennikarze: T. Lachowicz, A. Michejda, M. Rajczuk-Żukawska
zasięg terytorialny: ogólnopolski
charakter: dziennik
nakład: około 500 tysięcy egzemplarzy
o gazecie: informacje nierzetelne, nastawione na zdobywanie czytelnika a nie na przekaz sprawdzonych informacji, gazeta plotkarska, nastawiona na sensację

8podtytuł „Angory”

Dzienniki i czasopisma, które wybrałam do powyższego zestawienia trafiają do dużej liczby czytelników bądź też są przez nich cenione (albo jedno i drugie). Wszystkie gazety i czasopisma starają się kreować siebie na bezstronne czyli nieprzynależne do żadnej z opcji politycznych. Nie sposób jednak nie zauważyć, że tak nie jest.
Podczas sporządzania zestawienia interesowały mnie szczególnie nakłady, niestety nie udało mi się znaleźć informacji o wszystkich. Doszłam do wniosku, że niekoniecznie sam nakład jest najważniejszy, ale to, do ilu czytelników naprawdę trafia dany tytuł. „Politykę” przy nakładzie 340 tysięcy egzemplarzy czytają 2 miliony osób – wynik dość duży moim zdaniem. Podobnie jest z „Wprost” czy „Gazetą Wyborczą”.
Zastanowił mnie też sposób, w jaki przyciągany jest czytelnik. Gazety pokroju „Faktu” czy „Super Expressu” kuszą kolorową do granic możliwości okładką i wieloma „sensacjami” w środku, „Fakt” dodatkowo niską ceną. Ludzie lubią plotki, niesprawdzone informacje, kolor – stąd rzesza czytelników tych tytułów.
Inne gazety czy czasopisma przyciągają swoją tradycją. „Istniejemy już 50 lat”, „istniejemy od 1969 roku” – taka „reklama” ma zapewnić czytelnika o solidności gazety.
Są jednak tytuły cenione, które właściwie nie muszą stosować żadnych „chwytów” marketingowych - do takich gazet należy według mnie „Gazeta Wyborcza”.
Tak naprawdę jednak wszystkie gazety i czasopisma dbają o stały poziom liczby czytelników. Wystarczy spojrzeć na tzw. „tytuły z pierwszych stron”, które wielkością czcionki, zdjęcia przyciągają wzrok każdego.
W dobie wielości tytułów każda gazeta, czasopismo muszą dbać o czytelnika. Jedni korzystają z obiektywizmu, rzetelnej informacji, inni walczą słowem, niektórzy manipulują samą informacją. I chyba nie ma sprawdzonej metody, bo jak pokazują badania – każda gazeta, czasopismo mają swoich stałych czytelników wśród różnych grup wiekowych, ludzi o różnorodnym stanie majątkowym i różnym wykształceniu.
Zdecydowanie wolność słowa i pluralizm przysłużyły się naszemu państwu. Ludzie chcą wiedzieć co tak naprawdę dzieje się w kraju, chcą czytać o tym w różnych źródłach, by móc porównywać informacje. Wspomnieć jeszcze należy o śledztwach dziennikarskich, dzięki którym światło dziennie ujrzało wiele intryg politycznych, gospodarczych czy społecznych. Ludzie mają prawo wiedzieć, a gazety przekazywać im tę wiedzę.


Przy opracowywaniu pracy korzystałam z oficjalnych stron internetowych każdej z gazet:
www.nowosci.com.pl
www.pomorska.pl
www.gazeta.pl
www.rzeczpospolita.pl
www.naszdziennik.pl
www.tygodnik.onet.pl
www.polityka.onet.pl
www.wprost.pl
www.newsweek.redakcja.pl
www.przekroj.pl
www.nie.com.pl
www.angora.com.pl
www.efakt.pl
www.superexpress.pl

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut

Podobne tematy