CZAS - 45 min.
FORMA PRACY – grupowa równym frontem.
METODA – praca z tekstem, pogadanka, teksty i schematy do uzupełnienia.
CEL OGÓLNY – uczeń potrafi scharakteryzować czynności życiowe ryb
CELE OPERACYJNE: uczeń potrafi:
- podać charakterystyczne cechy budowy układu krwionośnego ryb i wskazać jego elementy na schemacie,
- na podst. schematu opisać jak krąży krew w ukł. krwionośnym ryb,
- podać narząd wymiany gazowej ryb i opisać jego budowę na schemacie,
- wskazać różnicę w wydalaniu u ryb słonowodnych i słodkowodnych
- podać rolę pęcherza pławnego u ryb i wskazać jego miejsce na schemacie ryby,
- potrafi podać rolę lini nabocznej ryby,
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
- folia nr 1 pt.,,Układ krwionośny ryb’’
- folia nr 2 pt.,,Położenie trzewi u ryby’’
- wiersz pt. ,,Ryby jako kręgowce wodne’’
- tekst + schemat do uzupełnienia pt.,,Oddychanie ryb’’
- tekst pt.,, Wydalanie i osmoregulacja” +uzupełnianka dotycząca tego tekstu,
- schemat pt. ,,Układ krwionośny ryb’’.
- czyste kartki potrzebne do etapu powtórzenia,
PRZEBIEG LEKCJI
FAZA WSTĘPNA:
- powitanie,
- czynności organizacyjne i porządkowe,
- sprawdzenie pracy domowej,
FAZA REALIZACYJNA:
- podanie nowego tematu lekcji pt.,, Czynności życiowe ryb.”
- nauczyciel wybiera 1 ucznia, który czyta wiersz pt. ,,Ryby jako kręgowce wodne” co stanowi
wprowadzenie do tematu,
- krótka pogadanka na temat czynności życiowych ryb i ich środowiska życia; krótko na temat ukł. krwionośnego, oddechowego, wydalniczego i pokarmowego. W trakcie przedstawia przygotowane folie na rzutniku.
- następnie nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom załącznik 1 pt.,,Układ krwionośny ryb.’’ Uczniowie przyporządkowują podane nazwy do odpowiednich części ukł. krwionośnego ryb. Po wykonania zadania nauczyciel prosi jednego ucznia o opisanie schematu na forum klasy Uczniowie poprawiają ewentualne błędy.
- nauczyciel rozdaje każdej grupie kolejny tekst + schemat pt.,,Oddychanie ryb”- załącznik 2.
Uczniowie czytają tekst a następnie opisują zamieszczone pod tekstem rysunki. Nauczyciel ponownie wybiera jednego ucznia, który na forum klasy przedstawi wykonane zadanie. Reszta uczniów poprawia ewentualne błędy.
- następnie nauczyciel omawia folię pt. ,,Położenie trzewi u ryb”, omawia przewód pokarmowy ryb oraz wskazuje na pęcherz pławny i rozmawia z uczniami na temat jego roli.
- nauczyciel rozdaje każdej grupie kolejny tekst +uzupełniankę pt.,,Wydalanie i osmoregulacja ryb”. Uczniowie na podstawie otrzymanego tekstu uzupełniają puste luki w uzupełniance dotyczące różnic wydalanie u ryb słodkowodnych i słonowodnych.
Nauczyciel wybiera chętnego ucznia, który przeczyta pracę grupy na głos. Nauczyciel poprawia ewentualne błędy.
FAZA KOŃCOWA:
- poszczególne grupy otrzymują czyste kartki na których maja za zadanie wypisać jak najwięcej cech fizjologii ryb, które pozwalają im żyć pod wodą.
- praca domowa- przeczytanie omawianego tematu z podręcznika
- ocena pracy uczniów- najlepiej pracująca grupa otrzymuje plusy.
miriel_sciaga Nie wiem po co ktoś zamieszcza taką pracę. Dla kogo? Pewnie dla „studentów” którzy znowu będą zanudzać dzieci w szkołach. Ehh... Czy nikt nie rozumie że lekcja składa się z porządnego wykładu, a nie z ćwiczonek które uczeń może spokojnie przepisać w domu z książki?!
odpowiedz