profil

Organizowanie i prowadzenie zabaw ruchowych i ćwiczeń fizycznych.

poleca 84% 2766 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Zabawy ruchowe i ćwiczenia fizyczne przeprowadza osoba, która zna możliwości dziecka, i zna sprzęt oraz jego zastosowanie. Ćwiczenia fizyczne powinny być przeprowadzane godzinę przed i po posiłku, prowadzone są w małych grupach, czas od 7 -15 minut, pomieszczenie powinno być przestronne, przewietrzone. Opiekunka prowadzi ćwiczenia z jednym dzieckiem reszta siedzi i obserwuje.

Ćwiczenia fizyczne - są one bardzo pomocne w zorganizowaniu i zdyscyplinowaniu grupy dzieci. Polepszają przemianę materii, oraz pobudzają czynności wszystkich narządów i układów organizmu dziecka.
W I półroczu 2 roku życia można prowadzić proste ćwiczenia gimnastyczne np. skłony, wymachy rękoma czy podskoki.
W II półroczu 2 roku życia – ćwiczenia wymagające przykucania i podnoszenia się, zabawy w pociąg, w kole, obroty, kołysanie się na koniku na biegunach, chodzenie po pochyłej ławce, wdrapywanie się na przeszkody, kopanie piłki, jazda na rowerku trzykołowym, chodzenie na palcach, usprawnianie wchodzenia i schodzenia po schodach.

Zabawy ruchowe: pełnią rolę bodźca fizycznego, dają możliwość oddziaływania na psychiczną i umysłową stronę rozwoju,- rozwój psychoruchowy, sprzyjają nerwowemu odprężeniu i odpoczynkowi.



Rodzaje gier i zabaw ruchowych:

Zabawy ze śpiewem – korzystnie wpływają na umuzykalnienie, poczucie rytmu i koordynacji ruchowej, kształtują estetykę ruchu, piękna i harmonii, doskonale wpływają na kształtowanie prawidłowej postawy, sprzyjają dobremu nastrojowi, odprężają psychicznie, pozwalają zapomnieć o kłopotach, lubiane głównie przez dziewczęta

Zabawy orientacyjno – porządkowe – pozwalają na naukę i ćwiczenie umiejętności skupienia uwagi, dają możliwość opanowywania przez uczniów określonych znaków i sygnałów pomocnych np. w szybkim i skrótowym porozumiewaniu się nauczyciela z grupą, sprzyjają kształtowaniu szybkiej i celowej reakcji na postawione zadanie, skupienia uwagi, niekiedy wprowadzają w niesfornej grupie niekontrolowane przez nich zachowanie ładu i porządku, ich udział jednak w kształtowaniu sprawności fizycznej jest niewielki, daje jednak walory świadomej karności i dyscypliny,

Zabawy na czworakach – stosowane są głównie w wieku przedszkolnym, mają niewątpliwie znaczenie w ogólnym usprawnianiu młodego organizmu i wzmacnianiu aparatu kostno-stawowo-więzadłowego, sprzyjają w kształtowaniu fizjologicznych krzywizn kręgosłupa w okresie wzrostu, nie oznacza to, że powinny być pominięte w późniejszej edukacji np. gimnazjalnej, bowiem sprzyjają psychicznemu odprężeniu i dobremu nastrojowi,

Zabawy i gry bieżne – stanowią najczęstszą postać aktywności ruchowej dzieci i młodzieży, stanowią jeden z głównych środków pobudzania ustroju, wywołują korzystne zmiany w aparacie ruchowym, układach fizjologicznych ucznia, stanowią pożądaną formę czynnego wypoczynku uczniów po siedzącym trybie życia szkolnego, przeciwdziałając bezruchowi, wpływają na kształtowanie cech motorycznych, są formą wyżycia się, wywołują dobry nastrój psychiczny i odprężenie, w dużym stopniu kształtują też cechy charakteru: ambicja, wola walki, umiejętność współdziałania

Zabawy i gry rzutne – uczą celności i dokładności, pozwalają kształtować takie cechy motoryki jak siła i szybkość, sprzyjają wszechstronnemu usprawnieniu, odprężeniu nerwowemu i psychicznemu, powodują kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej, stanowią postać godziwej rozrywki,

Zabawy i gry skoczne –pozwalają oderwać ciało od podłoża, należą do nich: skoki, podskoki, sprzyjają wzmocnieniu stawów kończyn dolnych

Zabawy i gry kopne – stanowią szczególne zainteresowanie dzieci i młodzieży głównie męskiej, umożliwiają wykazanie się zręcznością, siłą, wytrzymałością i szybkością, rozwijają głównie aparat kończyn dolnych, organizowane w zespołach mają wpływ na rozwijanie umiejętności współpracy w zespole i współdziałania oraz karności i świadomej dyscypliny, sprzyjają dokładności, szybkiej reakcji i koncentracji uwagi.

Miejsce do zabaw: trawiaste boisko, polana, sala gimnastyczna, klasa, korytarz.

Przybory: piłeczki różnej wielkości, woreczki z kaszą, skakanki, drabinki, rowerki trzykołowe, materace

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 3 minuty