profil

Elementy bezpieczeństwa w samochodzie

poleca 85% 1651 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Współczesne samochody są o wiele bezpieczniejsze niż te produkowane 20-30 lat temu. Dzieje się tak, ponieważ projektanci dodają szereg elementów konstrukcyjnych, które chronią kierowcę i pasażerów podczas zderzenia. Mimo to prawdopodobieństwo śmierci w wypadku samochodowym wynosi mniej więcej jeden do dwustu.


1. KABINA PASAŻERSKA
We wnętrzu samochodu znajdują się obszary o podwyższonej sztywności, które zwiększają szansę przeżycia pasażerów razie zderzenia. Przednia część samochodu to tzw. strefa zgniotu, która kurczy się podczas zderzenia. Ciężki silnik jest tak zamontowany, by w czasie zderzenia przesuwał się w dół i nie został zepchnięty do kabiny pasażerskiej.

2. PASY BEZPIECZEŃSTWA
Podczas zderzenia różne elementy konstrukcyjne znajdujące się we wnętrzu pojazdu, jak i zarówno wyrzucenie na zewnątrz – stanowi zagrożenie dla osób jadących samochodem. W momencie zderzenia pojazd zostaje zatrzymany natomiast osoby znajdujące się w środku nadal się poruszają, najczęściej do przodu, uderzając w przednią szybę lub w koło kierownicy. Pasy bezpieczeństwa mają na celu utrzymanie pasażera w fotelu. Rolki bezwładnościowe zaczynają działać wówczas, gdy pas zostaje nagle szarpnięty. Koniec każdego pasa jest owinięty wokół rolki bezwładnościowej. Ciągnąc pas po woli możemy go z łatwością rozwijać natomiast, gdy zostanie nagle szarpnięty, rolki mocno się zaciskają. Pas bezpieczeństwa musi być nieco elastyczny, aby przypięty nim człowiek nie zatrzymywał się zbyt gwałtownie, co wiązałoby się z działaniem bardzo dużych sił mogących połamać kości.

3. DROGA ZATRZYMANIA
Droga zatrzymania składa się z dwóch części: drogi reakcji* oraz z drogi hamowania*.
Droga zatrzymania= droga reakcji + droga hamowania

Droga reakcji jest proporcjonalna do szybkości. Czas reakcji ma stałą wartość, około dwóch trzecich sekundy. Jeżeli będziemy jechać dwa razy szybciej, to i droga reakcji wzrośnie dwukrotnie.
Droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu szybkości. Zatem, jadąc z szybkością 80 km/h, potrzebujemy czterokrotnie większej odległości (38m), aby się zatrzymać, niż kiedy jedziemy z szybkością 40 km/h(9,5 m).
Przyjmując, że prędkość końcowa v jest równa 0 i po przekształcając wzór otrzymujemy
s = v02 /2a.
Jak wynika ze wzoru , przy stałej wartości przyspieszenia droga hamowania jest proporcjonalna do kwadratu szybkości początkowej. W powyższym wzorze a jest ujemne.



DROGI PRZEBYWANE PODCZAS ZATRZYMYWANIE SAMOCHODU

Szybkość Droga reakcji [m] Droga hamowania [m] Droga zatrzymania [m]
30 km/h = 8,3 m/s 5,5 5 10,5
45 km/h = 12,5 m/s 8,5 12 20,5
60 km/h = 16,7 m/s 11,0 22 33,0
75 km/h =20,8 m/s 14 34 48
90 km/h = 25 m/s 17 49 66
105 km/h = 29 m/s 19,5 66 85,5

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty