profil

Biznes Plan

poleca 85% 234 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

ZAŁOŻENIE BIURA TURYSTYCZNEGO AZUR w Pyline


Spis treści pracy:

1. Identyfikacyjne charakterystyki biznes planu, ............................ 4
2. Wyliczenie biznes planu, ................................................................. 6
2.1 Charakterystyka łańcucha rynkowego, ..........................................6
2.2 Wyliczenie wydajności biznes planu, ..............................................7
2.3 Ryzyko działania, ..............................................................................8

3. Geneza i analiza danych systemu kierowania
organizacyjnego, i rozwoju pracowników, .....................................9

3.1 Geneza, ................................................................................................9
3.2 Organizacyjno – prawna forma przedsiębiorstwa, .......................10
3.3 System kierowania i uporządkowanie organizacyjne, ..................11

4. Analiza danych koncepcji biznes planu i jego realizacji, ............14
4.1. Lokalizacja biznes planu, ................................................................14
4.1. Użytkowo – techniczny system przedsiębiorstwa, .........................15
4.2. Etapy gwarantowania usług, ............................................................20

5. Analiza danych o handlowo – usługowej działalności firmy, ........23
5.1. Problemy dotyczące prowadzenia biura, ........................................23
5.2. Kalkulacja krajowych wycieczek, ....................................................23
5.3. Specyfikacja wycieczek, ....................................................................27
5.4. Analiza produktów, ...........................................................................30
5.5. Budżet kosztów i zysków, ..................................................................32
5.6. Analiza rynku, ....................................................................................35
5.7. Analiza konkurencji, .........................................................................37

6. Analiza ekonomiki biznes planu, ......................................................39
6.1. Elementy systemu użytkowego, ........................................................39
6.2. Obliczenia pomocnicze dla poszczególnych okresów, .....................40
6.3. Ekonomiczne wskaźniki przedsiębiorstwa, ......................................45
6.4. Cash flow, ............................................................................................46
6.5. Wyliczenie punktu zwrotu. ................................................................47

Spis użytej literatury ..........................................................................48




1. Identyfikacyjne charakterystyki biznes planu

Misja firmy

Głównym celem biura turystycznego jest udzielanie wartościowych usług i zaspokajanie przyszłych nabywców w zakresie podróżowania.

Majątek potrzebny na rozpoczęcie działalności

Naszą działalność rozpoczynamy z własnym kapitałem uzyskanym z rodzinnych oszczędności, które pokryją nasze finansowe zapotrzebowanie na początku naszej działalności. Konkretne wyliczenie potrzebnych nam nakładów na rozpoczęcie działalności znajduje się w opisie finansowych źródeł pokrycia.

Roczna wysokość obrotu

W pierwszym etapie naszej działalności będziemy świadczyli usługi w zakresie ruchu turystycznego dla słowackich i polskich klientów. Ten etap jest realizowany przez dwa pierwsze lata naszej działalności gospodarczej. W pierwszym roku prowadzenia firmy oczekujemy utarg w wysokości 250 tys. zł. Utarg ten jest otrzymany na podstawie własnej sprzedaży, oraz sprzedaży produktów związanych z naszą firmą. Utrzymujemy stały kontakt z innymi firmami i pobieramy od nich prowizję od dostarczonych im klientów.

Roczna wysokość kosztów

Całkowita roczna wysokość wydatków w pierwszym roku działalności gospodarczej osiąga wartość około 220 tys. złotych. W pierwszym roku biuro zatrudnia jednego pracownika z pensją w wysokości 750 złotych miesięcznie. Pensja naszego pracownika zależna jest od jego wydajności oraz czasu pracy w naszej firmie. Przybliżona pensja naszego pracownika po pięciu latach działalności będzie wynosić w granicach 1100 – 1400 złotych. Zależna jest ona również od pełnionej funkcji i odpowiedzialności.

Oczekiwany wynik

Oczekiwany wynik w pierwszym roku kształtuje się na poziomie 250tys zł. W tych ekonomicznych wskaźnikach jest zawarte już ryzyko prowadzonej działalności w pierwszym roku, dążenie do inwestowania finansowych źródeł w celu polepszenia wykonywanych usług oraz wprowadzanie innowacji.








Finansowe źródła pokrycia

Urządzenia 300 Fundusz własny 34460
Komputer osobisty 2800
Komputer osobisty 2800
Drukarka 400
Meble biurowe 1600
Samochód 8000
Majątek trwały materialny 5560
Zapasy 5000
Gotówka 400
Rachunki bankowe 7600




Źródła finansowania w pierwszym etapie rozwoju naszej firmy to jedynie własne źródła finansowania i wynoszą one 34460 złotych.
Biuro turystyczne ma na początku swojej działalności 8000 złotych gotówki. Wartość to jest potrzebna na rozpoczęcie działalności i przetrwanie pierwszych dwóch miesięcy. W tym okresie firma uzyska pierwszych klientów i zacznie być samowystarczalna.

























2. Wyliczenie biznes planu



2.1. Charakterystyka łańcucha rynkowego


Potrzeba klientów - w dzisiejszych czasach badania ruchu turystycznego ukazują nam zmiany w podróżowaniu rodzimych klientów. Indeks rozwoju wskazuje, że od roku 1995 zatrzymał się wzrost zainteresowania klientów urlopem za granicą , natomiast z drugiej strony trochę wzrosło zainteresowanie urlopem krajowym. Badania pokazują, że trend wzrostu zainteresowania krajową turystyką będzie kontynuowany.


Powody: brak językowej bariery, krajowe środowisko, ponowne zainteresowanie się własnym krajem (turystyka, góry, morze ). Nasze biuro turystyczne chce swoim przyszłym klientom zaoferować interesujące wycieczki na Słowację i do Polski, które są jej własnymi produktami. Te produkty będą w pierwszym etapie działalności naszej firmy rozprowadzane jedynie w Polsce za pośrednictwem firmy Alex Tour


W drugim etapie naszej działalności planujemy otworzyć filie w Czechach z zamiarem uzyskania większej liczby klientów, lepszego zrozumienia ich oraz ich wymagań. Zaletą tego przedsięwzięcia jest fakt iż większość konkurencyjnych firm oferuje albo się specjalizuje jedynie na zagraniczny ruch turystyczny. Nasze biuro turystyczne AZUR będzie swoim klientom w pierwszym etapie swojej działalności oferowało za pośrednictwem innych firm wyjazdy również do krajów południowej Europy. Z tego rodzaju działalności firma AZUR będzie czerpała korzyści związane z pobieraniem prowizji od innych firm. W drugim etapie firma chce poszerzyć ofertę o ciekawe, egzotyczne miejsca ( Meksyk, Azja...). Biuro turystyczne AZUR ma swoje innowacje opracowane dla drugiego etapu prowadzenia działalności, ale główny nacisk będzie kładła na zadowolenia swoich klientów, aby zaspokoić ich oczekiwania. Z tego powodu mogą powstać zmiany wypływające z reakcji rynku.

Usługi naszej firmy są tak zróżnicowane by odpowiadały wszystkim naszym klientom. W naszej ofercie mamy wycieczki przeznaczone dla rodzin z dziećmi oraz miłośników gór i morza. Nie zapomnieliśmy także o przedsiębiorcach, dla nich też mamy odpowiednie wycieczki. Dla każdego segmentu rynku mamy odpowiedni produkt. Nasze usługi chcemy proponować w takiej postaci by klient był z nich jak najbardziej zadowolony. Zapewniamy to poprzez wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą, odpowiednie standardowo ośrodki wypoczynkowe oraz wszelkie informacje odnośnie naszych produktów.

Cena naszych produktów kształtuje się na poziomie uzależnionym od danej grupy konsumentów którą aktualnie obsługujemy. W większości przypadków ceny są stosowne do oferowanych przez firmę AZUR usług. Nasza firma pod uwagę bierze głównie jakość świadczonych usług i bezpieczeństwo naszych klientów. Te czynniki są najważniejsze dla naszej firmy. Tego oczekują od nas nasi klienci.



2.2 Wyliczenia prognoz na następne lata.

Na podstawie wyliczeń oraz dodatkowych prognoz biznes planu otrzymaliśmy:


Wskaźniki Lata rozwoju działalności
1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 rok
Obroty 247128 252963 317660 341613 797707
Koszty 221563 221563 277264 277264 731998
Zysk 25565 31400 40396 64349 65709



Pierwszy etap rozwoju produktu rozłożony jest na dwa lata w których firma AZUR zajmie swoje miejsce na rynku wśród biur turystycznych. Dążyć będzie do pozyskiwania klientów poprzez specjalistyczną kadrę pracowniczą oraz fakt, że wszelkie prośby naszych klientów będą rozpatrywane pozytywnie.
W pierwszym etapie rozwoju naszej firmy będzie prowadzić usługi dla słowackiej i czeskiej grupy klientów. W Polsce będziemy oferować usługi turystyczne za pośrednictwem firmy ”EURO TOUR” oraz za pośrednictwem różnych form promocji i reklamy. Dystrybucję mamy zabezpieczoną na zasadzie współpracującego z nami biura turystycznego „ALEX”, które istnieje na rynku od 6 lat. Na tym rynku będziemy realizować swe plany do momentu gdy będziemy znajdować się w pierwszej dziesiątce firm turystycznych. W pierwszym roku korzystamy jedynie z własnych środków finansowych. Na początku nie będziemy dążyć do zakumulowania zysków. Uzyskane środki finansowe będziemy przeznaczać na rozwój firmy i tym samym będziemy próbować poszerzyć nasze rynki zbytu.

Drugi etap rozwoju firmy jest przewidywany na 3 – 4 rok działalności naszej firmy. Po stabilizacji biura turystycznego na naszym rynku firma chce rozwijać swój asortyment produktów. W tym etapie przewiduje się wybudowanie biura turystycznego, które będzie filią w Polsce . W obecnej chwili zastanawiamy się nad dwoma miastami: Łódź oraz Warszawa.
Filia ta ma pomóc nam lepiej zrozumieć i poznać oczekiwania słowackich nabywców. Nasze biuro będzie oczywiście reagowało na preferencje naszych nabywców zarówno odnośnie wycieczek krajowych jak i zagranicznych. Wycieczki oferowane przez nasze biuro będą zmieniane i ulepszane w zależności od gustów naszych klientów. W trzecim i czwartym roku działalności firma zaczyna przynosić małe zyski. Jest to spowodowane faktem, że zaczyna istnieć na nowych rynkach. Nasze starania do jak największego udziału w rynku powodują konieczność otwarcia następnej filii oraz inne związane z tym czynności (powiększenie majątku inwestycyjnego do wysokości 40396 złotych).

W trzecim etapie, to jest w piątym roku istnienia tego biura firma chciałaby lepiej zaistnieć na rynku polskim. W tym roku działalności firma powinna wygenerować zyski o wysokości 65709 zł. Jest to oznaką stabilizacji biura turystycznego AZUR TOUR w kraju i za granicą. Dążeniem firmy nie jest uzyskiwanie jak największych zysków lecz możliwość dalszego rozwoju oraz oferowanie nowych, lepszych produktów, nowym grupom nabywców.


2.3 Ryzyka związane z prowadzeniem działalności.

Ryzyka nie można pominąć w prowadzeniu tego rodzaju działalności, można je jedynie w niektórych przypadkach zmniejszyć, uniknąć przejść na inny obiekt lub też rozdzielić je pomiędzy kilkoma innymi obiektami. Między poszczególnymi ryzykami istnieją takie zależności, że jeżeli zmniejszymy jedno ryzyko możemy zwiększyć drugie.


W ruchu turystycznym można wyróżnić następujące rodzaje ryzyk:


- ryzyko związane z zewnętrznym procesem reprodukcyjnym,
- ryzyko z którym spotykamy się podczas współpracy z innymi zwłaszcza zagranicznymi biurami turystycznymi. W tym przypadku mamy do czynienia z wieloma innymi ryzykami np. niedotrzymanie warunków umowy
- ryzyko związane z gospodarką danego kraju w którym sytuacja gospodarcza nie jest stabilna,
- ryzyko sprzedaży, zmiany cen, zakupu itp.


Ryzyko zakupu związane jest z możliwością, że kupujący nie uzyska na tym rynku poszukiwanego produktu. Ryzyko zmiany ceny ma miejsce w okresie kiedy zostanie zakontraktowany wyjazd a czasem jego realizacji.

Sposoby unikania ryzyk:


- zwiększony wysiłek przy wprowadzaniu nowych usług,
- finansowe rezerwy w celu pokrycia nieprzewidzianych wydatków związanych z oferowanymi wycieczkami,
- stworzenie rezerwowego funduszu,
- zabezpieczenie bezpieczeństwa pracy pracowników,
- zmniejszenie do minimum ryzyka prowadzenia tej działalności – odbywać to się może na zasadzie:

 ubezpieczenie – przekazanie ryzyka ubezpieczeniowego towarzystwom ubezpieczeniowym
 ustawowe ubezpieczenia pracowników
 wysokiej jakości praca – każdy pracownik wie co ma robić i za co odpowiada
 odpowiednie podzielenie kompetencji i obowiązków








3. Geneza i analiza informacji do biznes planu

3.1 Geneza i analiza firmy

Powód rozpoczęcia działalności:

- uzyskanie własnej niezależności,
- uzyskanie pewności siebie oraz ukazanie własnych zdolności,
- uzyskanie samodzielności finansowej.

Motywy działalności.

Nasza motywacja działalności wynika z kilku przyczyn:

- działalność nas inspiruje jako źródło naszej niezależności,
- zabezpiecza społeczny dobrobyt,
- uzyskiwanie nowych kontaktów i spotykanie się z ciekawymi ludźmi,
- możliwość pracy na poziomie naszej kwalifikacji.

Nowe pomysły na rynku.

1. rozwijanie konkurencyjnej zdolności przedsiębiorstwa osiąga się za pomocą dobrych stosunków z nabywcą,
2. główny zamiar firmy jest orientacją na wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą,
3. oferta całkowitego pakietu wycieczek na Słowację oraz za pośrednictwem internetu,
4. oferowanie wycieczek zawartych na płytach CD,
5. oferowanie nowych atrakcyjnych usług dla najbardziej wymagających klientów.


Nasze predyspozycje.

Chcielibyśmy wykorzystać teoretyczne wiadomości uzyskane w WSMiB na kierunku zarządzanie i marketing. Nasze zainteresowania pokrywają się z problematyką w ruchu turystycznym.

Własny biznes plan.

- dostarczać jakościowy i niezawodny serwis za nie wygórowane ceny,
- poszerzać kontakt osobowy z nabywcą,
- osiągany zysk w początkowej i środkowej fazie rozwoju przedsiębiorstwa inwestować w polepszenie oferowanych usług,
- dążyć do większej profesjonalizacji naszych pracowników,
- dystrybucja będzie zabezpieczona własną propagandą lub za pośrednictwem innych partnerskich biur turystycznych.




3.2 Organizacyjno – prawna forma przedsiębiorstwa.

Chcielibyśmy rozpocząć naszą działalność jako osoby fizyczne z możliwością zmiany organizacyjno – prawnej wraz z rozwojem firmy. Przy wyborze tejże formy skłaniały nas te czynniki:

- wysoka zdolność – prężność, elastyczność,
- wyeliminowanie niepotrzebnych nieporozumień,
- brak ograniczenia finansowego przy rozpoczęciu działalności.
ZGODNOSC Z USTAWA O PRZEDSIEBIORCYOSCI
Zalety i wady firmy.

Zalety:

- samorealizacja,
- sami jesteśmy sobie kierownikami,
- zysk należy do nas,
- łatwo jest rozpocząć taką działalność i łatwo jest ją zakończyć.

Wady:

- ryzyko straty czasu i pieniędzy,
- potrzeba własnych nieograniczonych gwarancji,
- samodzielne podejmowanie trudnych decyzji – brak wsparcia.

Miejsce prowadzenia działalności:

Siedziba biura turystycznego znajduje się w centrum miasta ilina na ulicy Narodna 8.

Aby prawnie stać się osobą fizyczną należy zarejestrować swoją działalność gospodarczą w odpowiednim urzędzie. Opłata za tego rodzaju działalność wynosi około 250 złotych.


















3.3 System kierowania i uporządkowanie organizacyjne.

W małych i średnich przedsiębiorstwach przeważają osobowe modele kierowania i zarządzania współpracownikami. Jego model wygląda następująco:






Powyższy model wskazuje na potrzebę wysokiej kwalifikacji osoby zarządzającej firmą.


Etapy rozwoju przedsiębiorstwa oraz jego struktura.





2 i 3 etap






1.etap 2. etap 3. etap















3.4 Przegląd potrzeb związanych z zatrudnieniem pracowników.


Funkcje 1 etap 2 etap 3 etap Łączna liczba
Prac. administracji 2 2 1 5
Sprzedawcy 3 4 4 11
Recepcjonista 0 1 2 3
Pilot wycieczek 2 2 1 5
RAZEM 7 9 8 24

3.5 Wymagania i profil kwalifikacji dla kluczowych stanowisk w firmie

Wymagania wobec pracowników:

- minimum średnie wykształcenie z maturą,
- znajomość przynajmniej jednego języka obcego,
- prawo jazdy kategorii B,
- znajomość podstaw komputera,
- solidność, odpowiedzialność, samodzielność,
- pozytywne podejście do pracy.


Zadania dla pracowników:

1. pracownik administracji:
- rachunkowość i zarządzanie informacjami,
- sprawy bankowe,
- wyliczanie i płacenie podatków.

2. sprzedawca:
- kontakt z nabywcą,
- planowanie i wyliczanie kosztów związanych z oferowaną wycieczką,
- kalkulacja nakładów i cen,
- zagwarantowanie dostarczenia zamówień,
- zapewnienie wysokiej jakości usług.


Cele wobec pracowników:

- zabezpieczenie realnego poziomu życia,
- prowizje od sprzedaży produktów,
- podnoszenie kwalifikacji, uczęszczanie na różnego rodzaju kursy,
- zasada nasz pracownik = image firmy.







Cele wobec nabywców:

- wysoka jakość oferowanych usług,
- cena odpowiadająca oferowanym usługom,
- dotrzymywanie umówionych terminów wycieczek,
- ciągła zmiana produktów – dopasowywanie ich do oczekiwań klientów,
- przyjemna obsługa wraz ze szczegółowymi informacjami,
- różne ulgi dla stałych klientów,
- przy niedotrzymaniu wcześniejszej umowy dotyczącej terminu i jakości wyjazdu na wycieczkę biuro zwraca 50% kosztów wycieczki przy drobnych uchybieniach oraz 95% kosztów przy poważniejszych,
- dostarczanie naszym klientom dwa razy do roku bezpłatnych biuletynów informacyjnych,
- zagwarantowanie maksymalnego komfortu dla naszych klientów (dostarczanie podstawowych informacji o kraju do którego się udają, kursu waluty, podstawowe zwroty grzecznościowe używane w tym kraju, możliwe zagrożenia podczas podróży oraz sposoby ich unikania, informowanie co jest godne zwiedzenia w danym kraju).



Cele wobec własnemu rozwojowi firmy:


- uzyskać potencjalny rynek swoją stałą agresywną strategią sprzedaży produktu wspomaganą wysoko jakościowymi usługami oraz z różnych form wspomagania sprzedaży np. reklamą,
- biuro turystyczne AZUR TOUR będzie dążyć do przestawienia się na inne rynki ze swoimi ofertami,
- biuro turystyczne chce zwiększać swoje dochody o 15% rocznie,
- zwiększanie wizerunku firmy,
- powiększanie ilości swoich filii, rozprzestrzenianie ich na terenie całego kraju i za granicą,
- dążenie do posiadania własnych pensjonatów, hoteli, itp.



3.6 Przeglad rocznych nakladow na place wg funkcji i miejsca

I.ROK
Funkcja Miesieczna placa brutto 38%skladki do funduszy ubezpieczeniowych Miesieczne naklady na place Roczne koszty na pracovnikow
Pracownik administracji 700 266 966 11 592
Sprzedawca 550 209 759 9 108
Pilot wycieczek 550 209 759 9 108
Razem 1 800 684 2 484 29 808



II.ROK
Funkcja Miesieczna placa brutto 38%skladki do funduszy ubezpieczeniowych Miesieczne naklady na place Roczne koszty na pracovnikow
Pracownik administracji 700 266 966 11 592
Sprzedawca 1 550 209 759 9 108
Sprzedawca 2 550 209 759 9 108
Pilot wycieczek 550 209 759 9 108
Razem 2 350 893 3 243 38 916


III.ROK
Funkcja Miesieczna placa brutto 38%skladki do funduszy ubezpieczeniowych Miesieczne naklady na place Roczne koszty na pracovnikow
Pracownik administracji 750 285 1 035 12 420
Sprzedawca 1 600 228 828 9 936
Sprzedawca 2 600 228 828 9 936
Pilot wycieczek 600 228 828 9 936
Razem 2 550 969 3 519 44 228



IV.ROK
Funkcja Miesieczna placa brutto 38%skladki do funduszy ubezpieczeniowych Miesieczne naklady na place Roczne koszty na pracovnikow
Pracownik administracji 750 285 1 035 12 420
Sprzedawca 1 600 228 828 9 936
Sprzedawca 2 600 228 828 9 936
Pilot wycieczek 600 228 828 9 936
Recepcjonista 600 228 828 9 936
Razem 3 150 1 197 4 347 52 164

V.ROK
Funkcja Miesieczna placa brutto 38%skladki do funduszy ubezpieczeniowych Miesieczne naklady na place Roczne koszty na pracovnikow
Pracownik administracji 800 304 1 104 13 248
Sprzedawca 1 700 266 966 11 592
Sprzedawca 2 700 266 966 11 592
Pilot wycieczek 700 266 966 11 592
Recepcjonista 1 700 266 966 11 592
Recepcjonista 2 700 266 966 11 592
Razem 4 300 1 634 5 934 71 208

Przeglad nakladow na pracownikow na 5 lat
Funkcja I.rok II.rok III.rok IV.rok V.rok
Pracownik administracji 11 592 11 592 12 420 12 420 13 248
Sprzedawca 1 9 108 9 108 9936 9936 11 592
Sprzedawca 2 0 9 108 9936 9936 11 592
Pilot wycieczek 9 108 9 108 9936 9936 11 592
Recepcjonista 1 0 0 0 9936 11 592
Recepcjonista 2 0 0 0 0 11 592
Roczne koszty na pracownikow 29 808 38 916 44 228 52 164 71 208






































4. Analiza danych koncepcji biznes planu i jego realizacji – dokumentacja pomocnicza



4.1 Lokalizacja biznes planu


Region

W pierwszym i drugim roku działalności biura turystycznego oferujemy usługi dla słowackich i polskich klientów.
W Słowacji jest główna siedziba biura turystycznego w mieście ilina.
W Czechach jest dystrybucja przeprowadzana za pośrednictwem biura turystycznego ALEX TOUR i jej filii. Od trzeciego roku działalności poszerzamy swoje działania na Polskę, gdzie będzie się mieścić w wynajętych lokalach.


Siedziba biura turystycznego AZUR TOUR


Siedziba biura turystycznego mieści się w centrum miasta ilina na ulicy Narodna 8.
Niedaleko naszego biura znajdują się różnego rodzaju sklepy, atrakcje turystyczne, banki instytucje kulturalne itp.
Firma posiada trzy pomieszczenia gospodarcze o łącznej powierzchni 40 metrów kwadratowych. Jedno pomieszczenie przeznaczone jest dla potencjalnych klientów, w którym to są załatwiane wszystkie sprawy związane z usługami turystycznymi. Kolejne dwa pomieszczenia są dla pracowników naszej firmy.


Rysunek
S = KRZYWKA perspektywa na 5 lat
















4.2 Użytkowo – techniczny system przedsiębiorstwa


Wyposażenie techniczne w pierwszym etapie

Majątek inwestycyjny sztuki
Samochód 1 8000
Telefon / fax 1 1300
Komputer osobisty 2 5600
Drukarka 1 400
Telefon GSM 1 600
Razem 15900

MWM
Stojak 1 150
Witryna 4 500
Meble 2 150
Servis do herbaty 1 80
Szklanki 8 20
Lodówka elektryczna 1 800
Czajnik 1 90
Kalkulator 2 40
Krzesła 4 280
Stół konferencyjny 1 400
Fotel 2 700
Biurko 2 800
Razem 5360
Inne
Plansza reklamowa 1 200
Razem 5560


Wstępna inwesticja 21460 zł nie osionga kozsty zwąnzane z wynajmem biura , kozstami osiongiencia zapasów i innych kozstów zwionzanych z dzialaniem biura (wynnajem parkingu, energia i inne... )

Lista wyposażenia technicznego

Nazwa 1.etap 2.etap 3.etap Razem
Komputer osobisty 2 2 2 2
Drukarka 1 1 1 1
Telefon / fax 1 1 1 1




Potrzeba wyposażenia techniczngo



Samochód 8000
Komputer osobisty Drukarka 6000
Telefon / fax 1300
Inwentarz 5560
Razem 20860

Potrzeba zapasu

Potrzeby kancelaryjne 5000

Razem Potrzeba wyposażenia techniczngo + zapasu 20860+5000 25860 zł

Bilans otwarcia

Majątek materialny Majątek nie włastny
Wyposażenie 5560 Pożyczka 25000
Samochód 8000 Własne żródła 9460
Środky obrotowe
Zapasy 5000
Gotówka 8000
Razem 34460 Razem 34460

Plan odpisów

Grupa odpisowa 1.roku W następnych latach
odpisów Dla ostatecznej vtsępnej ceny
1 14.2 28.6 25
2 6.2 13.4 12.5
3 3.4 6.9 6.7
4 1.4 3.4 3.4
5 1 2 2


Nazwa Wstępna cena 1.rok
(14.2%) 2.rok
(28.6%) 3.rok
4.rok 5.rok
Samochód 8000 1136 2288 2288 2288 0
Komputer 5600 795.2 1601.6 1601.6 1601.6 0
Tel/fax. 1300 184.6 371.8 371.8 371.8 0
Razem 14900 2115.8 4261.4 4261.4 4261.4 0


Odpisy w pierwszym roku : OD = 0.01 x VC x ROS
OD = odpisy
VC = Wstępna cena
ROS = roczna stawka odpisowa
W następnych latach odpisy : OD = 0.01 x VC x ROS










Odpisy majątku inwestycyjnego.

Majątek inwestycyjny ulega zmianie. Zużycie majątku inwestycyjnego, które wynika z jego zastosowania, jest fizycznie zużywane. MWM i MWN oprócz zużycia fizycznego zużywa się również czasowo w konsekwencji technicznego rozwoju. Stopa zużycia majątku za okres jednego roku jest przedstawiona w powyższych odpisach.

Odpisy.

Umożliwiają nam odpisać to znaczy obniżyć podatek VAT z prowadzonej działalności. Na podstawie tego nasza firma zmniejsza koszty związane z podatkami.

Dla przyspieszonych odpisów podatkowych ogólnie przedstawia się to w sposób następujący:


a) odpisy w pierwszym roku:


Wstępna cena

Współczynnik dla przyspieszonych odpisów w pierwszym roku



b) odpisy w następnych latach:

ostateczna cena X 2

współczynnik dla liczba lat, za które
przyspieszonego odpisywania - majątek się już
w następnych latach odpisywało

















4.3 Etapy gwarantowania usług.


Transport.

Transport autokarowy zabezpiecza się i zamawia u tych dostawców autokarowych, którzy posiadają odpowiednie samochody w dobrym technicznym stanie oraz z odpowiednim wyposażeniem.

Kwatery.

Wynajęcie kwater zabezpieczy biuro turystyczne dla indywidualnych potrzeb lub też dla grupowych wycieczek. W zamówieniach firma przedstawia limit cenowy oraz wymagany komfort oferowanych usług (ilość łóżek, przybliżony czas przyjazdu klientów, wyposażenie pokoju, dzień i godzinę przybycia do hotelu, liczbę osób oraz ilość wykorzystanych nocy).

Pozostałe usługi.

Biuro turystyczne oferuje również następujące usługi:
- bilety wejściowe na różne sportowe imprezy, kongresy, sympozja oraz wystawy
- bilety na wyciągi i orczyki
- dostarczanie bilety lotnicze
- sprzedaż czasopism

Czynności i metodyka pracowniczych postępów:

- wyszukiwanie możliwości i porządkowanie atrakcyjnych imprez
- uzyskanie informacji, informacyjno – propagandowe informacje o ośrodkach ruchu turystycznego
- poszukiwanie nowych partnerów w interesie – wymagane szczegółowe dane odnośnie ich ofert turystycznych
- kalkulowanie cen
- prowadzić stałą dokumentacje w świecie
- przedstawić harmonogram zajęć i dostępność tras wycieczkowych
- opracowanie projektu kontraktu i umowy
- sprawdzanie jak realizowana jest nasz plan marketingowy
- utrzymanie stałego kontaktu z dostawcami w ruchu turystycznym
- badać rentowność naszych dostawco – odbiorców
- kontrolować terminowość dostarczania zamówionych usług oraz obowiązków pracowników










Przygotowanie tras wycieczkowych:

Przed przygotowaniem trasy wycieczek musimy w pierwszej kolejności brać pod uwagę komunikacyjne oraz mieszkaniowe usługi. Następnie układamy obszerny plan wycieczki, i to uwzględniając jej długości. Istnieje potrzeba by dowiedzieć się gdzie nasi klienci chcą spędzić czas i według tego układamy plan wycieczek. Nie można zapomnieć o odpoczynku uczestników naszych wycieczek, to trzeba również wziąć pod uwagę w ramach czasu wycieczki. Średnia prędkość poruszania się na wycieczkach kształtuje się dla samochodów 60 kilometrów na godzinę. Dla innych środków transportu czas ten ulega odpowiedniej zmianie. Przy wycieczkach autokarowych kilkudniowych ilość pokonanej trasy powinna mieścić się w granicach 150-200 kilometrów.

Rodzaje wycieczek:

Standardowe wycieczki – to znaczy wcześniej przygotowane wycieczki o określonych terminach wyjazdu. Są one ukazane w katalogach firmy.
Zazwyczaj zawierają następujące usługi:
Transport, przewodnik, zakwaterowanie, posiłki, pozostałe usługi(bilety wejściowe na wszelkiego rodzaju imprezy, ubezpieczenie).

Forfaitingowe wycieczki:

Dokonywane są na zamówienie klienta, to znaczy według ich własnych programów i ich życzeń.

Szkolne wycieczki.

Tematyczne wycieczki.
















5. Analiza danych o handlowo – usługowej działalności firmy.
Analiza handlowo - usługowej działalności jest skierowana na wyliczenie gospodarczego wyniku za poszczególne czynności oraz ich całość, na wskaźniki wpływające na gospodarczy wynik oraz na mechanizm wpływania gospodarczego wyniku w czasie realizacji usług.


5.1 Problemy dotyczące prowadzenia biura

- wyższe koszty związane z umiejscowieniem biura turystycznego w centrum miasta i z tym powiązane wyższe ceny oferowanych usług
- możliwość zerwania umowy z dostawcą
- nieodpowiednie określenie popytu na nasze usługi


5.2 Kalkulacja krajowych wycieczek


a) podłoże wyliczeń usług:
Podłożem dla kalkulacji wewnętrznych wycieczek są:
- zakres oferowanych usług według przewozowych taryf transportowych organizacji albo według umów z kwaterunkowymi i spożywczymi przedsiębiorstwami oraz kolejnymi dostawcami (muzea – bilety wejściowe, ubezpieczenia, przewodnik itd.).
- ryzyko niezapełnienia
- podwyżka cen usług biura turystycznego

b) pozycje kalkulacyjne


Ryzyko niezapełnienia całego ośrodka wycieczki:


Sumę za transportowe i przewoźnicze koszty dzielimy przez liczbę uczestników z 20% możliwością nie zapełnienia wycieczki np. przy 40 miejscowym autokarze dzielimy tą sumę przez 32 uczestników, lub przy wycieczce luksusowym 35 miejscowym autokarem dzielimy sumę przez 28 uczestników.
Tak otrzymujemy cenę za transport i przewodnika przypadającą na jedną osobę wyliczoną z uwzględnieniem ryzyka niezapełnienia wycieczki. Do tej ceny doliczymy kolejne koszty związane z zakwaterowaniem, wyżywieniem oraz pozostałymi usługami.
Ryzyko niezapełnienia kalkuluje się tylko przy standardowych wycieczkach, przy forfaitowych wycieczkach tego ryzyka zazwyczaj się nie liczy. Biuro turystyczne AZUR TOUR przeważnie oferuje swoje wycieczki bez uwzględnienia środka transportu. Na życzenia klienta jesteśmy gotowi zaoferować mu najkorzystniejszy dla niego transport.





Pozostałe kalkulacyjne koszty:


- sprawdzanie cen zakwaterowania
- sprawdzanie cen posiłków
- ubezpieczenie
- sprawdzanie cen biletów wejściowych do różnego rodzaju instytucji

Wszystkie pozycje należy zsumować i na podstawie tego określimy naszą marże.


Ubezpieczenie.


Ubezpieczenie uczestników kalkulujemy obowiązkowo przy standardowych wycieczkach, przy forfaitowych po umowie z klientem


Marża biura turystycznego.

Jest określona pewną stałą taryfą o rozpiętości od 30% do 60% z wartości wszystkich podanych usług, to znaczy z wszystkich kosztów za transport, przewodnika, wyżywienie, bilety wejściowe, ubezpieczenie.


Ulgi i ceny wycieczek.


Można je w uzasadnionych przypadkach użyć, i to do maksymalnej wartości niewykorzystanych, kalkulacyjnych niezapełnień. W okresie międzysezonowym kalkuluje się zazwyczaj niższą marżę. Do udzielenia ulgi jest uprawniony kierownik biura turystycznego. Każdą ulgę należy pisemnie przedstawić w kalkulacyjnym rozliczeniu, lub przy wyliczaniu kosztów wycieczki. W okresie międzysezonowym wykorzystujemy ulgi kwaterunkowe, związane z wyżywieniem, transportowe.



Wewnętrzny program.

Dla każdej opracowanej i wykalkulowanej trasy wycieczki opracowuje się „wewnętrzny program”
Program ten zawiera szczegółowy opis trasy standardowej wycieczki, wszystkie warunki umów z partnerami związane z wyżywieniem, transportem, zakwaterowaniem oraz pozostałymi usługami. Program ten powinien zawierać wszystkie podstawowe i jak najbardziej szczegółowe informacje, które są potrzebne wyłącznie dla potrzeb biura turystycznego.





Sprzedaż wycieczek – zaliczka.

Standardowe wycieczki sprzedawane są pojedynczym oraz grupowym klientom.
Pojedynczy klienci chcący wycieczki standardowej zobowiązani są jedynie do wypełnienia formularza „zgłoszenie wycieczki”. Klient zobowiązany jest również złożyć zaliczkę w gotówce w wysokości 30-50% ceny wycieczki.. Klient jest powiadamiany, że pozostałą kwotę musi zapłacić w biurze turystycznym:
- na pojedynczą wycieczkę zazwyczaj 3 dni przed wyjazdem
- na kilkudniową wycieczkę zazwyczaj 21 dni przed wyjazdem.

Po zapłaceniu zaliczki zgłoszenie klienta jest zatwierdzone. Posiada on już wtedy swoje miejsce w autokarze przypisane mu na podstawie ewidencji.

Zamówienia grupowe

Są przyjmowane na takich samych formularzach co standardowe wycieczki skierowanych dla grup. Przy okazaniu tego rodzaju formularzu bardzo ważne jest zbadanie czy zawiera on wszystkie należyte wiadomości:
- czas i miejsce podstawienia autokaru, ilość osób, cenowe limity za zakwaterowanie, wyżywienie itp. Zamawiający wpłaca zaliczkę gotówką lub wpłaca na rachunek bankowy biura turystycznego.


Zmiany, odwołania – kary.


Za odwołanie zamówienia na standardową, forfaitową oraz szkolną wycieczkę lub przy zasadniczej zmianie zamówionych usług, która zmienia program wycieczki wylicza biuro turystyczne kary:
- jeżeli odwołanie jest w terminie 24 godzin przed wyjazdem liczy się rzeczywiste koszty związane z załatwieniem i odwołaniem usług ( telefon, telegraf , powiadomienia pocztowe) plus kara za każdą osobę ze zgłoszenia.
- Jeżeli odwołanie jest w terminie krótszym niż 14 dni przed wyjazdem, nalicza biuro turystyczne karę od ceny wycieczki związane z załatwieniem usług ( telefon, telegraf , powiadomienia pocztowe).




Kary stosowane przez biuro turystyczne „AZUR TOUR” są następujące:


Za zrezygnowanie z zapłaconej wycieczki odlicza się 10 złotych (manipulacyjna opłata).
- 24 i więcej dni przed rozpoczęciem wycieczki kara wynosi 3% ceny wycieczki
- 20-14 dni kara wynosi 15% ceny wycieczki
- 13-7 dni kara wynosi 35% ceny wycieczki
- 6 dni i mniej kara wynosi 85% ceny wycieczki.
Naszym klientom polecamy również ubezpieczenie od kar związanych z wycieczką



Ubezpieczenia związane z odwołaniem wycieczki:


W przypadku gdy klient zapłaci za wycieczkę w biurze turystycznym i krótko przed wyjazdem spotka go nieoczekiwane wydarzenie które nie pozwoli mu udać się na tą wycieczkę, biuro turystyczne zazwyczaj wyliczy karę za wydane koszty związane z tą wycieczką. Są również inne możliwości.
Ubezpieczenie odnośnie zrezygnowania z wycieczki może pokryć zamiast klienta agencja ubezpieczeniowa w przypadku gdy był to ważny powód np.:
- poważna choroba albo zranienie zgłoszonego uczestnika wycieczki, jego współmałżonka(i), krewnego lub osoby żyjącej razem z uczestnikiem wycieczki w gospodarstwie domowym
- śmierć zgłoszonego uczestnika wycieczki, jego współmałżonka(i), krewnego, ich dzieci lub osoby żyjącej razem z uczestnikiem wycieczki w gospodarstwie domowym
- powołanie do służby wojskowej
- okoliczności klęski żywiołowej
- powołanie do Sądu
- wypadek samochodowy
- inne sytuacje życiowe których klient nie mógł podczas wyjazdu na wycieczkę przewidzieć wcześniej.

Realizacja niepełnych wycieczek.

Jeżeli standardowa wycieczka nie jest całkowicie zapełniona, to znaczy liczby uczestników jest niższa niż przy liczonym ryzyku niezapełnienia, zazwyczaj realizowana ona tylko wtedy jeżeli wycieczka będzie rentowna. O zrealizowaniu takiej wycieczki decyduje kierownik biura turystycznego.

Wyliczenie budżetu, wyniku gospodarczego, kosztów.

Przy opracowaniu tej części biznes planu pokazujemy elementy mechanizmu ekonomicznego kierowania wyniku gospodarczego. Chodzi o te elementy:

- normy spożycia
- kalkulacja kosztów i cen
- wyliczenie kosztów, zysków oraz wyniku gospodarczego
- wskaźniki handlowo-usługowe



Normy - ukazują potrzebną ilość i wartość zużycia surowców i materiałów, wydajność, zapasy, wykorzystanie itp. Ich podstawą są techniczne lub ekonomiczne normy, ceny, receptury, technologiczne postępy itp.


Kalkulacje – wyrażają nam koszty, które mogą się pojawić przy produkcji, marketingowej czynności

Zyski – mogą mieć różne źródła powstania. Źródłem zysków może być sprzedaż wyrobów, oferowanie prac i usług. są one różne. Dzielić je możemy według poszczególnych typów przedsiębiorstwa np. w produkcyjnym przedsiębiorstwie wynikają ze sprzedaży produktów, w handlu ze sprzedaży towarów, w bankach odsetki.

Koszty
– powstają w przedsiębiorstwie przy produkcji. Koszty przedstawiają np. zużycie różnych materiałów, płace, zużycie energii elektrycznej oraz centralne ogrzewanie.


5.3 Specyfikacja wycieczek.

Wycieczka do Turcianskiej Zahradki (Słowacja) Produkt A 1

6-dniowa wycieczka

Zakwaterowanie (5 x nocy) hotel Rybarska basta. 5 x 35 zł 175 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 6 x 18 zł 108 zł
Sauna 2 x 2 x 6 zł 12 zł
Jazda konna 2 x 2 x 12 zł 24 zł
Ubezpieczenie 6 x 0,8 zł 4,8 zł
Razem 323,8 zł
Marża 30% 97 zł
Cena sprzedaży 420,8 zł

Cena zawiera podatek VAT

Produkt A 1 –przyjemny urlop w Turcianskiej zahradke, która oferuje różne możliwości odpoczynku i relaksu oraz spędzenia przyjemnego urlopu na łonie pięknych gór i łąk.
Ten produkt firma „JOJO TOUR” najbardziej poleca.






Wycieczka do Wysokich Tatr Produkt A 2

7- dniowa wycieczka

Zakwaterowanie (6 x nocy) hotel Patria 6 x 65 zł 390 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 7 x 23 zł 161 zł
Ubezpieczenie 7 x 0,8 zł 5,6 zł
Razem 556,6 zł
Marża 35% 192,4
Cena sprzedaży 749 zł

Cena zawiera podatek VAT



Produkt A 2 jest wskazany dla finansowo zamożnych klientów z możliwością różnych dodatkowych usług. Zakwaterowanie jest w hotelu „Patria” nad Strebskim Plese. Ta wycieczka jest odpowiednia dla ludzi którzy kochają piękno wysokich tatr i całej ich natury.
Przyjemny personel oczekuje na was.



Wycieczka do Wysokich Tatr Produkt A 3

7- dniowa wycieczka

Zakwaterowanie (6 x nocy) chata Encian 6 x 16,5 zł 99 zł
Ubezpieczenie 7 x 0,8 zł 5,6 zł
Razem 104,6 zł
Marża 62% 64,4 zł
Cena sprzedaży 169 zł

W tej wycieczce istnieje możliwość wykupienia posiłków za 14 złotych za dzień.
Cena zawiera podatek VAT.



Produkt A 3 jest wskazany dla miej zamożnych klientów, przede wszystkim dla studentów i młodych rodzin z dziećmi.
Piękność tatrzańskiej przyrody można zauważyć w pobliżu chaty Encian.




Objazdowa wycieczka po Słowacji. Produkt A 4

9- dniowa wycieczka.

Zakwaterowanie (8 x nocy) 402,5 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 9 x 16 zł 144 zł
Ubezpieczenie 9 x 0,8 zł 7,2 zł
Transport 93 zł
Razem 646,7 zł
Marża 30%
Cena sprzedaży 839 zł

Cena zawiera podatek VAT.

Wycieczka zawiera 8 x zakwaterowanie (3 x hotel, 3 x pensjonat, 2 x na prywacie), jedzenie, ubezpieczenie, transport luksusowym autokarem oraz przewodnika.
Trasa podróży – Bratysława, Orawa, Wysokie Tatry, Słowacki Raj, Koszyce.


Produkt A 4 jest przeznaczony dla zagranicznych turystów, którzy chcą poznać słowacki kraj, od jego kulturowych tradycji, ciekawych ludzi aż po piękną słowacką naturę.
Uczestnicy wycieczki odwiedzą historyczne centrum w Bratysławie i spędzą przyjemny wieczór w Operze Słowackiego Narodowego Teatru. W Orawie mogą spędzić dwa dni w pensjonacie „Kamilka”. Uczestnicy odwiedzą stary zamek a podczas jednego wieczoru zażyjecie uroków agroturystyki. W Wysokich Tatrach i w Słowackim Raju zaoferujemy wam ciekawe, turystyczne szlaki, które was zaprowadzą do mniej odwiedzanych zakątków. Nasza wycieczka kończy się w Koszycach gdzie będziecie mogli wydać pozostałe pieniądze na prezenty ze Słowacji dla was, waszych bliskich lub przyjaciół.

Słowacki Raj Produkt A 5

7- dniowa wycieczka

Zakwaterowanie (6 x nocy) 6 x 54,9 zł 329,4 zł
Wyżywienie 7 x 19 zł 133 zł
Ubezpieczenie 7 x 0,8 zł 5,6 zł
Lektorzy 7 x 12 zł 84 zł
Razem 552 zł
Marża 45% 247 zł
Cena sprzedaży 799 zł

Cena zawiera podatek VAT.


Produkt A 5 – nie zapomnieliśmy nawet również o zmęczonych przedsiębiorcach, managerów, którzy chcieliby połączyć przyjemne z pożytecznym. Ten produkt oferuje wam przyjemną wycieczkę w Słowackim Raju razem z możliwością nauki obcego języka. W cenie wycieczki mamy naukę tego języka oraz opiekę lektora.
Jeżeli macie ochotę poznać nowych ciekawych ludzi to ta wycieczka jest najbardziej odpowiednia dla was.
5.3 Specyfikacja wycieczek.(tab.)

Wycieczka do Wysokich Tatr Produkt SVK
Zakwaterowanie (5 nocy) 6 x 48 zł 288 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 7 x 15 zł 105 zł
Ubezpieczenie 7 x 5 zł 35 zł
Transport 170 zł
Razem 563 zł
Marża 35 % 197 zł
Cena sprzedaży 760 zł
Poznawcza wycieczka do Alp Produkt SAV
Zakwaterowanie (6 nocy) 6 x 65 zł 390 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 6 x 20 zł 120 zł
Ubezpieczenie 8 x 2,5 zł 20 zł
Transport 200 zł
Razem 730 zł
Marża 30 % 219 zł
Cena sprzedaży 949 zł
Poznawcza wycieczka po Szwajcarji Produkt SO
Zakwaterowanie (2 nocy) 2 x 65 zł 130 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 2 x 20 zł 40 zł
Ubezpieczenie 5 x 2,5 zł 12,5 zł
Transport 200zł
Razem 382,5 zł
Marża 30 % 114,72 zł
Cena sprzedaży 497,25 zł
Wycieczka do Włoch – Gargano Produkt ITL
Zakwaterowanie (10 nocy) 7 x 20 zł 140 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 7 x 30 zł 210 zł
Ubezpieczenie 10 x 2,5 zł 25 zł
Transport 200 zł
Razem 572 zł
Marża 30 % 172,5 zł
Cena sprzedaży 747,5 zł
Wycieczka do Hisp. Costa Brava Produkt ESP
Zakwaterowanie (11 nocy) 7 x 20 zł 140 zł
Wyżywienie (śniadanie-kolacja) 7 x 30 zł 210 zł
Ubezpieczenie 11 x 2,5 zł 27,5 zł
Transport 300 zł
Razem 677,5 zł
Marża 30 % 203,25 zł
Cena sprzedaży 880,75 zł

Cena zawiera podatek VAT



5.4 Analiza produktów.

Buro turystyczne „AZUR TOUR” swoje produkty kieruje do trzech podstawowych struktur sprzedaży

Produkty A1-A5 są produktami własnej działalności.
Produkty typu B są to produkty na podstawie których firma posiada prowizyjną sprzedaż, realizowana jest ona za pośrednictwem biur turystycznych „Tip Travel”, „Kartago Tours”, „Ruefa Reisen”.
Produkty typu B1 są to produkty na podstawie których firma posiada prowizyjną sprzedaż za pośrednictwem biura turystycznego „Tip Travel” .Oferujemy za pośrednictwem tego biura wycieczki do Włoch, Hiszpanii, Grecji.
Produkty typu B2 są to produkty na podstawie których firma posiada prowizyjną sprzedaż za pośrednictwem biura turystycznego „Kartago Tours”. Oferujemy za pośrednictwem tego biura wycieczki do Turcji, Tunezji.
Produkty typu B3 są to produkty na podstawie których firma posiada prowizyjną sprzedaż za pośrednictwem biura turystycznego „Ruefa Reisen”. Oferujemy za pośrednictwem tego biura egzotyczne wycieczki według własnego wyboru. Te produkty zaczynamy oferować dopiero od drugiego etapu prowadzenia działalności biura turystycznego „AZUR TOUR”. Są to wycieczki do Południowej Ameryki, Azji i Australii.

Produkty typu C uzupełniają sprzedaż biura turystycznego. Jest to oferta różnych materiałów związanych z podróżowaniem (przewodnik turystyczny, mapy, czasopisma, widokówki). Efekt zyskowności wynosi 15% ze sprzedaży tych materiałów.
W pierwszym roku sprzedaży naszych usług spodziewamy się około 972 nabywców naszych produktów z uwzględnieniem już sezony wpływającego na sprzedaż tych ofert.
W drugim roku spodziewamy się 10% wzrostu zainteresowania klientów naszymi produktami.
Trzeci rok ma być w prowadzonej działalności przełomowy, dlatego że oczekujemy nowych klientów z Polski.
W pierwszym roku działalności w Polsce oczekujemy około 500 klientów. W następnych latach oczekujemy 25% wzrostu zainteresowaniem naszych produktów ze strony Polskich klientów.

W piątym roku działalności chcielibyśmy uzyskać około 790 klientów z Polski, 680 z Czech oraz 460 z krajowego rynku. Ta liczba klientów jest przeznaczona dla wycieczek o własnej działalności biura turystycznego „AZUR TOUR”, to znaczy nie posiadamy tam prowizyjnej sprzedaży.



Liczba klientów w poszczególnych latach prowadzonej działalności.


1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 rok
Produkt SR/CZ/PL SR/CZ/PL SR/CZ/PL SR/CZ/PL SR/CZ/PL
A1 120/240/0 132/164/0 120/216/120 120/180/168 144/192/192
A2 60/120/0 72/132/0 72/144/120 60/156/168 72/144/192
A3 120/120/0 132/132/0 144/156/180 156/168/228 180/192/264
A4 - - 0/48/96 0/48/120 0/60/144
A5 - - 48/48/0 48/48/0 72/96/0
B1 132/0/0 168/0/0 192/0/0 192/0/0 180/0/0
B2 60/0/0 72/0/0 108/0/0 108/0/0 108/0/0
B3 - - 60/0/0 60/0/0 84/0/0
Razem 972 1104 1872 2028 2316


Na pierwszy rzut oka wydaje się, że 900-1500 klientów w ciągu jednego roku jest dużą liczbą. Na zaprzeczenie tego można przedstawić statystyki innych biur turystycznych na przykładzie roku 1997mieli :
- biuro turystyczne „Satur” 126 352 klientów
- biuro turystyczne „Tatrtour” 54 280 klientów
- biuro turystyczne „Tvrdosin” 19 700 klientów
- „Fischer Slovakia” 15 000 klientów
- „Montravel-Tatraklub BB” 3 400 klientów


Źródło: dane te otrzymaliśmy z czasopisma „Trend” numer 14/98 dział C - podróżowania
Na podstawnie tych danych można wnioskować, że biuro Turystyczne „AZUR” może spodziewać się w pierwszym roku prowadzenia działalności 800-1200 klientów







































5.5 Budżet kosztów i zysków.

Wyliczenie kosztów, zyskowności oraz wyniku gospodarczego w pierwszym etapie prowadzonej działalności.

Przedsiębiorstwa usługowe – te przedsiębiorstwa nie posiadają zapasów towarów przeznaczonego na sprzedaż dlatego w ich planie wyniku gospodarczego nie przedstawia się tej pozycji. Wyliczenie zysków dotyczy jedynie zysków ze sprzedaży oferowanych usług. Część tego planu musi zawierać wszystkie koszty potrzebne do zabezpieczenia tych usług. Dla potrzeb biznes planu budżet wylicza się na okres jednego roku.
Zyski te mogą mieć różne źródła pochodzenia. Występują przy sprzedaży produktów oraz oferowanych usług.
Koszty przedsiębiorstwa pojawiają się przy dążeniu do uzyskania zysków. Koszty przedstawiają np. koszty zużycia materiału, pensje, zużycie energii elektrycznej, centralne ogrzewanie, opłaty za wynajem pomieszczeń itp.

Przychody za oferowane usługi:

Produkt A1 76005 zł
Produkt A2 75920 zł
Produkt A3 59670 zł
Produkt B1 134550 zł
Produkt B2 132112,5 zł
Produkt C 8000 zł
Razem 486257,5 zł

Koszty zmienne Koszty stałe

Telefon 4800 zł Odpisy 6737,5 zł
Potrzeby kancelaryjne 1000 zł Wynajem 12000 zł
Transport 6000 zł Energia 240 zł
Płace 29808 zł Ubezpieczenie 250 zł
Fundusze 11327 zł
Propaganda 2000 zł
Fundusz przedsiębiorstwa 1740 zł
Koszty A1 56300 zł
Koszty A2 58400 zł
Koszty A3 45900 zł
Koszty B1, B2 205125 zł
Koszty C 1500 zł

Razem 423900 zł Razem 19227,5 zł




Całkowity przychód 486257,5 zł
Całkowite koszty 443127,5 zł
Wynik gosp. Przed wyl. podatku VAT 43130zł


Wyliczenie kosztów, zyskowności oraz wyniku gospodarczego w drugim etapie prowadzonej działalności.

Przychody za oferowane usługi:

Produkt A1 91206 zł
Produkt A2 94900 zł
Produkt A3 69615 zł
Produkt A4 164450 zł
Produkt A5 176150 zł
Produkt B1 8000 zł
Produkt B2 6500 zł
Produkt C 5000 zł
Razem 615821 zł


Koszty zmienne Koszty stałe
Koszty A1 67560 zł Wynajem 12864zł
Koszty A2 73000 zł Energia 480 zł
Koszty A3 53550 zł Ubezpieczenie 600 zł
Koszty A4 126500 zł Odpisy 9815 zł
Koszty A5 135500 zł
Koszty B1, B2 0 zł
Koszty C3 2500 zł
Telefon 7000 zł
Potrzeby kancelaryjne 2500 zł
Transport 10000 zł
Płace (4 pracowników) 33276 zł
Fundusze 126448,8 zł
Fundusze przedsiębiorstwa 1740 zł
Propagandowe materiały 5000 zł
Razem 530771 zł Razem 23759 zł

Całkowite przychody 615821 zł
Całkowite koszty 554530 zł
Wynik gosp. Przed wyl. podatku VAT 61291 zł







Wyliczenie kosztów, zyskowności oraz wyniku gospodarczego w trzecim etapie prowadzonej działalności.

Przychody za oferowane usługi:

Produkt A1 106407
Produkt A2 104390
Produkt A3 139230
Produkt A4 209300
Produkt A5 211380
Produkt B1 10000
Produkt B2 9500
Produkt C 7500
RAZEM 797707



Koszty zmienne Koszty stałe
Koszty A1 78820 zł Energia 750 zł
Koszty A2 80300 zł Wynajem 16650 zł
Koszty A3 107100 zł Ubezpieczenie 800 zł
Koszty A4 161000 zł Odpisy 4907,5 zł
Koszty A5 162600 zł
Koszty B1, B2 0 zł
Koszty C3 6000 zł
Telefon 9600 zł
Potrzeby kancelaryjne 3000 zł
Transport 11500 zł
Płace (pracowników) 44228 zł
Fundusze 16806,6
Propagandowe materiały 1740 zł
Wystawy 5000 zł
Razem 697694,6 zł Razem 23107,5 zł


Całkowite przychody 797707
Całkowite koszty 720802,1 zł
Wynik gosp. Przed wyl. podatku VAT 76904,9 zł






5.6 Analiza rynku.

Planowanie wejścia na rynek wymaga precyzyjności oraz dokładnej znajomości potrzeb klientów. Biuro turystyczne „AZUR TOUR” chciałoby być członkiem Słowackiej Organizacji Biur Turystycznych (SOBT), która to zajmuje się ruchem turystycznym. Uważamy, że bardzo ważne jest utrzymywanie kontaktów z taką instytucją, która przekazuje wskazówki i rady dla swoich członków. Dostęp do informacji uważamy za najbardziej ważną strategię przebicia się na rynku.
Informacje o SOBT i jego misja:
Główną misją SOBT jest ochrona interesów jej członków, powiększenie rozwoju ich działalności oraz zwiększenie ich profesjonalnego prestiżu.
W tym celu SOBT głównie wykonuje następujące czynności:
- przedstawia interesy swoich członków wobec organom państwowego zarządu oraz miejskich samorządów
- pomaga swoim członkom nawiązywać stosunki między krajowymi i zagranicznymi partnerami, formą rozwoju i współpracy
- reprezentuje swoich członków w światowej federacji asocjacji biur turystycznych
FUAAV/UFTAA, której jest członkiem
- współdziała przy organizowaniu imprez wspomagających rozwój ruchu turystycznego w Słowacji np. konferencje, seminaria, wystawy
- zabezpiecza wspólną propagandę i prace z ludźmi na krajowych i międzynarodowych imprezach większego formatu w zakresie interesów swoich członków
- organizuje specjalne kursy, seminaria oraz spotkania w interesach dla pracowników biur turystycznych
- zabezpiecza informacje w zakresie ruchu turystycznego, rozprowadza biuletyny informacyjne dla członków SOBT.

Czynności SOBT są określone w statutach asocjacji. Walne zgromadzenie planuje czynności na dany rok. Konkretne decyzje w ciągu roku podejmuje rada asocjacji. Dla wsparcia rady i jej wykonywania zadań stworzony jest generalny sekretariat. Kontrolnym organem sprawdzającym asocjacje jest rada nadzorcza. Najwyższym organem tej asocjacji jest prezydent.

Biuro turystyczne zapoznało się z potrzebami swoich zagranicznych klientów.
Potrzeby przyszłych klientów są następujące:

Czechy: lato – Podunajsko, Povazie, Bratysława
Jesień – Bratysława, Kysuce, Povazie

Polska: lato – Wysokie Tatry, Orawa
Jesień – Wysokie Tatry, Orawa, Povazie

Zwiedzający wypowiadali się odnośnie poszczególnych szczegółach zakwaterowania. Zadowolenie klientów spędzających wczasy na jesień wydaje się być mniejsze niż klientów spędzających wczasy latem. Najwyraźniej mniejsze zadowolenie klientów spędzających urlop jesienią wiąże się przede wszystkim z panującej atmosfery, standardom zakwaterowania oraz ich cenom. W przeciwieństwie do tego zmniejszyło się krytyczne nastawienie odnośnie naszych usług.
Nasi klienci najbardziej zafascynowani są piękną słowacką przyrodą. W kolejności potem nasi zagraniczni klienci byli zadowoleni z uprzejmości naszych gospodarzy. Najbardziej niezadowoleni byli z zanieczyszczenia środowiska. Głównym powodem niezadowolenia był również bariera językowa. Największa liczba zwiedzających będzie zainteresowana wycieczkami w góry (60% gości letnich i 50% gości jesiennych jest zainteresowana tego rodzaju odpoczynkiem). Następnie zainteresowani są kulturalno – zapoznawczymi wycieczkami, ( lato – pobyt na łonie przyrody), oraz odwiedzaniem znajomych ( jesień). Jedna czwarta uczestników naszych wycieczek jest zainteresowana wyjazdami do sanatoriów. Jedynie 17% uczestników naszych wycieczek zainteresowanych jest wyjazdami na wieś. Dominującym interesem w tej dziedzinie co zostało potwierdzone są wycieczki w góry. Nasi uczestnicy bardzo często korzystają ponownie z tych samych wycieczek.

Przy bliższych więzach oraz stosunkach z naszymi uczestnikami w tym ruchu turystycznym lepiej poznajemy wymagania naszych klientów oraz spełniamy ich wymagania.



5.7 Analiza konkurencji.


Silna konkurencja – konkurencja, która jest ustabilizowana na rynku ze swoimi stałymi klientami i ze swoją stabilną albo rozwijającą się ofertą produktów (Ruefa biuro turystyczne, Satur, Tatratour)

Słaba konkurencja – konkurencja, która jest skierowana na pasywny ruch turystyczny, aktywnym ruchem turystycznym w cale się nie zajmuj (Fischer, Osttour)
Nasi konkurenci mają nad nami przewagę na rynku w zakresie udziału na rynku, ale po osiągnięciu zaplanowanych celów i obserwowaniu naszej konkurencji nasz sukces będzie zagwarantowany. W naszej działalności chcielibyśmy wykorzystać strategie związane z prowadzeniem małej działalności gdzie przeważają czynności, które pozwalają nam prężnie reagować na bezpośrednie potrzeby naszych klientów.


Określenie polityki na wsparcie aktywnej sprzedaży.


Serwis gwarancyjny – w tym sensie, że klientom co roku posyłamy dwa katalogi naszych produktów z różnymi formami ulg oraz konkursów.
Wysyłamy również na wszelkie święte różne upominki. Istnieje również możliwości zobaczenia środowisk rekreacyjnych na propagandowych materiałach lub też prezentację na kasetach video.

Warunki kredytowania – jeżeli chodzi o stałego klienta (musi mieć zakupionych najmniej trzy wycieczki w naszym biurze turystycznym albo cena tych wycieczek przekracza sumę 2500 złotych). dla takich klientów nie obowiązuje kara za zaniechanie wycieczki do 24 dni przed wyjazdem, i jednocześnie mu udzielamy ulgę na ubezpieczenie w wysokości 30%.



Reklama – realizowana jest za pośrednictwem:
- regionalnej prasy
- partnerskich biur turystycznych
- za pośrednictwem zadowolonych klientów
- różnymi konkursami
- za pośrednictwem Internetu i CD-ROM


Model zachęcania sprzedawców :
- ich stopa życiowa realnie musi się podnosić o 5% rocznie
- stwarzanie młodego, prężnego kolektywu w przyjemnym środowisku i stwarzanie im przyjaznej atmosfery
- ulgi udzielane pracownikom biura turystycznego, którzy wybiorą sobie wycieczkę z naszej oferty.




Zabezpieczanie sieci dystrybucji :
- własną propagandą i czynnościami z nią związanymi
- za pośrednictwem partnerskich biur turystycznych


Polityka cenowa.

- chcemy utrzymać stabilne ceny przy zachowaniu i zwiększaniu jakości oferowanych usług
- wahanie się cen firma będzie eliminowała przez zmniejszanie kosztów związanych z firmą
- poszukiwaniem najodpowiedniejszych dostawców
- dobrym kontaktem i wyborem niezawodnych dostawców i ich usług


Biuro turystyczne „AZUR TOUR” będzie starało się wyeliminować słabe punkty, przede wszystkim strategią części składowych mixu.
- gwarancyjny serwis
- reklama
- sieć dystrybucyjna














6 Analiza ekonomiki biznes planu.
6.1 Elementy systemu użytkowego.

Użytkowanie kosztów biura turystycznego
Całkowite wyliczenie kosztów biura turystycznego za okres pięciu lat.

Koszty biura turystycznego na Słowacji.

Informacje w tabelce są wyliczane za pierwszy kalendarzowy rok.

1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 rok
Wynajem w SR 6000 6000 6432 6432 16650
Telefon 2400 2400 3500 3500 9600
Potrzeby biurowe 500 500 1250 1250 3000
Transport 3000 3000 5000 5000 11500
Płaca (1 pracownik) 14904 14904 16638 16638 44228
Fundusze 5663,5 5663,5 6322,4 6322,4 16806,6
Mat. Propagandowe 1000 1000 2500 2500 10000
Fundusze przeds. 870 870 870 870 1740
Energia 120 120 240 240 750
Ubezpieczenia 125 125 300 300 800
Wystawy 0 0 0 0 5000
Wymiana walut 750 750 1250 1250 6000
Razem 35332,5 35332,5 44302,4 44302,4 126074,6

Koszty biura turystycznego w Polsce.

Koszty 1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 rok
Wynajem 0 0 30000 30000 30000
Telefon 0 0 4200 4200 3600
Potrzeby biurowe 0 0 1800 1800 2400
Transport 0 0 4800 4800 4800
Płaca kierownika 0 0 14400 16800 19200
Płaca sprzedawców 0 0 12000 14400 16200
Fundusze pracownicze 0 0 10032 11856 13452
Mat. Propagandowe 0 0 8400 8400 8400
Internet 0 0 1800 1800 1320
Energia 0 0 540 540 600
Inne 0 0 2400 2400 2640
Ubezpieczenia 0 0 4200 4200 6000
Reklama 0 0 10000 0 18000
Razem 0 0 104572 101196 126612
W pierwszym roku prowadzenia działalności w Polsce są koszty wyższe o 30% dlatego, że są koszty związane z założeniem filii, wynajęciem lokalu itp.


Wynik gospodarczy na pięć lat.

Utarg 1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 rok
Słowacja 239128,8 242963 298160 319113,3 770707
Czechy 211152 232267,2 303736,8 299604 348141,6
Polska 0 0 251340 335738,4 390033,6
Prowizyjna sprzedaż 5000 6000 14500 17000 19500
Uzupełniająca sprzedaż 3000 4000 5000 5500 7500
Razem 458280 252963 872736 976955 1535881

Koszty
Koszty stałe 9613,8 9613,8 11879 11879 23107
Koszty zmienne 211950 211950 265385,4 265385,4 708891
Razem 221563,8 221563,8 277264,4 277264,4 731998

Całkowity efekt 236716,2 31399,2 595471,6 699690,6 803883

Bilans na następne pięć lat


Aktywa 1 rok 2 rok 3 rok 4 rok 5 rok
MWN
Software 1500 0 2400 0 1340
Koszty założycielskie 300 0 0 0 0

MWM
Maszyny i urządzenia 9362,5 5446,875 55465,625 28881,25 17081,25

Inne MWM 4470 2100 1610 1000 780

Materiały 305,5 120 300 300 400

Kasa 500 800 1000 1500 2000
Rachunki bankowe 5000 6000 7000 8000 8000

Aktywa razem 23970 14466,875 67775,625 39681,25 2960,25

Pasywa
Fundusz własny 21695 10514,875 58265,625 26767,25 12286,25
Fundusz socjalny 102 210 714 1290 1932
Fundusz rezerwowy 1000 2500 3000 5000 8000
Obce źródła
Pracownicy 1173 1242 5796 6624 7383

Pasywa razem 23970 14466,875 67775,625 39681,25 29601,25



Dwie podstawowe zasady bilansu sto
- pierwsza: żąda aby źródłem pokrycia stałych aktywów długookresowe źródła to znaczy własne mienie długookresowe obce źródła
- drugie: aby finansowe źródła nie były do dyspozycji przez okres krótszy niż jest zawiązanie majątkowych elementów na pokrycie których służy.



6.3 Ekonomiczne wskaźniki przedsiębiorstwa

Majątek przedsiębiorstwa jest podzielony ze względu na jego sposób działania i dlatego jest analizą likwidacji przedsiębiorstwa. Majątek przedsiębiorstwa może być własny lub też obcy, i jest wyjściem przy analizie zadłużenia przedsiębiorstwa.

Początkowy bilans przedsiębiorstwa.

Aktywa Pasywa
MWN 8000 Fundusz własny 34460
MWM 5560
Zapasy 5000
Źródła finansowe 8000

Aktywa razem 34460 Pasywa razem 34460



Wskaźnik likwidacji



Likwidacja pierwszego szczebla:


Środki pieniężne w pogotowiu 8000
krótkookresowe zobowiązania = 3319 = 100%


Rentowność.

Rentowność własnego kapitału.


Gruby zysk x 100 423900
Własny kapitał = 34460 =123%



Zyskowność własnych źródeł.

Czysty zysk x 100 43130
Własne źródła = 77590 =56%

6.2 Cash Flow.


Skoro wysokość należności biura turystycznego „AZUR TOUR” równa się wysokości sprzedaży nie jest potrzebne wyliczać Cash Flow.


Klienci biura turystycznego muszą zapłacić całą kwotę wycieczki nie później niż 21 dni przed wyjazdem. W przypadku odmówienia wycieczki krótko przed wyjazdem klientowi zwróci się jedynie część jego wkładu, dlatego że pozostała część środków finansowych pokryje koszty związane z zaistniałą sytuacją. Biuro turystyczne musi swoim dostawcą usług zapłacić zobowiązania nie później niż 14 dni przed wyjazdem. Zaletą biura turystycznego jest fakt że jego klienci musza zapłacić cześć sumy z wycieczki – zazwyczaj to przedstawia 50% z sumy tej wycieczki. Tej wpłaty dokonuje się 3 - 4 miesiące przed wyjazdem klienta na wycieczkę. Możemy powiedzieć że klienci biura turystycznego kredytują biuro wpłacając część kwoty wcześniej za wycieczkę.




6.3 Wyliczenie punktu zwrotu.

Graf pokrycia kosztów dostarcza nam doskonały przegląd stosunków między kosztami stałymi, zmiennymi oraz całkowitymi, i ich stosunek odnośnie utargu na poszczególnych szczeblach prowadzonej działalności.
Kaszty i utarg przedstawiony jest w grafie na pionowej osi natomiast zakres oferowanych usług na poziomej osi.
Dokładnie nakreślony graf spłacenia kosztów pokaże jak duże należy uzyskać zyski aby osiągnąć punkt zwrotu.


Dane potrzebne do wyliczenia punktu zwrotu.

Zyski ze sprzedaży 486257 złotych
Koszty stałe 19227 złotych
Koszty zmienne 423900 złotych
Koszty całkowite 443127,6 złotych


Rysunek prezesa



Numeryczne wyliczenie punktu zwrotu.


Numeryczne wyliczenie punktu zwrotu pokazuje nam granice między stratą a zyskiem.



Koszty stałe 19227,5
Punkt zwrotu = = =
Koszty zmienne na jednostkę utargu 1-(423900/486257,5)


= 149934,2 złotych

LITERATURA

Doc.Ing. Juraj Sipko, CSc. Specyfika i efekty w ruchu turystycznym,
Bratysława 1996
Zdenek Malanik i kolektyw Biznes plan małego i średniego
Przedsiębiorstwa, Zilina 1997
Elena Subertova Przedsiębiorczość i ekonomika
Przedsiębiorstwa, Bratysława 1997
Czasopismo Trend numer 14/98 rozdział C – podróżowanie
Ph. Kotler Marketing, Warszawa 1996

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 49 minut