profil

Warunki dobrego uczenia się

poleca 85% 383 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Warunki dobrego uczenia się są bardzo ważne tak,że nie zdajemy sobie z tego sami sprawy.Jest wiele czynników, które wpływają na to ze pewne informacje są dla nas bardziej przyswajalne a inne znowu nie?I często w tym momencie zastanawiamy się, dlaczego tak się dzieje. Dużą część informacji dotyczących jakiegoś działu nauki wpływa do nas podświadomie i nawet tego sami nie kontrolujemy,aby łatwiej i szybciej zapamiętać jakieś dane których przyswajanie nam przychodzi z oporem proponuje wziąć następujące warunki pod uwagę .
Pierwszym z nich to koncentracja uwagi jest to bardzo ważna rzecz przy uczeniu się jeśli w danym miejscu jest cisza , spokój to nasza uwaga skupia się na materiale do opanowania.
Może być i tak ,że niektórzy z nas wybiorą nie konkretną cisze tzn. podczas przyswajania wiedzy musi ich otaczać jakiś dźwięk np. włączone .Na pewno jest to dobra cecha, bo takie osoby informacje, które mają zapamiętać np. w pracy do nich dotrą o wiele szybciej a wiemy przecież że często w takich miejscach nie ma idealnej ciszy .
Kolejnym ważnym elementem nauki jest zainteresowanie się danym przedmiotem czy materiałem .
Inni niektóre partie materiału opanują fenomenalnie a zazwyczaj są to partie, w których czują się dobrze i które ich interesują .
Oczywiście nie można sprawić, aby wszystkich nas interesowała dana dziedzina wiedzy, bo to wynika z usposobienia człowieka czy też środowiska, w jakim żyje lecz można sprawić zainteresowanie danym materiałem poprzez jego czytanie lub obcowanie z nim nie koniecznie zachwycając się tym ale np. dobrym przykładem będzie tu praca zawodowa niektórych osób które nie zawsze wykonują to co ich interesuje- co nie jest ich hobby ale mimo to informacje których potrzebują do wykonywania swojego zawodu przyswajają bardzo dobrze właśnie to wynika z tego usposobienia i tzn. „sztucznego zainteresowania się” .
Trzecim warunkiem sprzyjającym nauce jest zawziętość oraz dobra wola mówiąc krótko „chcę i muszę”.
Jeżeli ludzie maja nad sobą ciężar opanowania materiału za wszelka cenę oraz siloną wole to bardzo dobrze, bo możemy być pewnym ze ta partia zostanie przez nich na pewno przyswojona prędzej czy później, lecz nie zawsze tak się dziej. Czasami stres, który temu towarzyszy może być duży i przeszkadzać w opanowaniu przez nas jakiś faktów.
W tym momencie możemy sami siebie zachęcić poprzez pozytywne myślenie np. to ze poprzez przyswojenie danych informacji pozwoli nam to podnieść nasze kwalifikacje i w ten sposób będziemy mogli więcej zarabiać a to z kolei przyczyni się do polepszenia standardu życia tego typu myślenie na pewno będzie sprzyjać w uczeniu się.
Stać się może taka sytuacja ze chęć poprawienia swojego bytu poprzez opanowanie tego materiału może nas wpędzać w stres i w takich momentach należy inaczej podejść do problemu np. wyjaśnić sobie ze, jeśli dana wiedza nie będzie przez nas opanowana to „świat się nie zawali” a los na pewno da nam jakąś inna szanse, ale należy ciągle się uczyć
Istotnym elementem, który będzie sprzyjał pochłanianiu wiedzy jest stosowanie różnego rodzaju technik zapamiętywania a są to następujące techniki poprzez pisanie, rozbijanie materiału i podkreślanie książce najważniejszych jego elementów, punktowanie faktów lub przeglądanie, rysunków, fotografii, które pomogą skompresować nam wiedze a następnie rozszerzyć.
Kolejnym warunkiem sprzyjającym pochłanianiu wiedzy jest czas, w jakim się uczmy. Funkcjonowanie ludzkiego mózgu jest nam do końca jeszcze znane, ale wiemy na pewno i to z własnego doświadczenia ze czas nam może to ułatwiać lub też utrudnić. Bardzo dobrze, jeśli przyswajamy materiał jest parę dni wcześniej mianowicie dwa dni wcześniej tzn. jeśli informacje potrzebne nam są na środę dobrze jest ich nauczyć się ich już w poniedziałek poczym tylko powtórzyć we wtorek, bardzo pobieżnie i na środę będziemy bardzo dobrze przygotowani, pamiętać jednak musimy że potem będziemy je coraz szybciej zapominać oczywiście jeśli nie będziemy aktualizować zdobytej przez nas wcześniej wiedzy .
W zdobywaniu wiedzy w czasie sprzyja nam też zmienianie przedmiotów, jeśli np. jakiś przedmiot podobny jest do innego nie należy ich łączyć, co to oznacza? Ucząc się np. jakiś obcych pojęć, których nie znaliśmy wcześniej a które potrzebne nam są do wykonywania pracy zawodowej nie należy się uczyć języka obcego. Dobrze, jeśli uczymy się języka obcego a potem przechodzimy do przedmiotów ścisłych tzn. uczymy się języka a następnie jakiś wartości liczbowych , standardów , norm pamiętać musimy o warunku ze podczas „przejścia” potrzebne nam jest zrobienie sobie pauzy ok. 10 minutowej w celu utrwalenia podświadomego zdobytych informacji a potem dalsze uczenie ale już innej kategorii przedmiotowej poczym następnie powrócenie do przedmiotu przed pierwszą przerwą. Reasumując potrzebny jest system przemiany przedmiotu: humanistyczny, ścisły, humanistyczny itd.
Istotnym elementem jest też to, jaka wiedza nam przychodzi najlepiej do głowy pamiętać musimy, że to, co nam przychodzi najłatwiej tzn. najszybciej powinniśmy odkładać na sam koniec natomiast najbardziej ciężki materiał na początek.
Niewolo zapominać także o podstawowych umiejętnościach, które są warunkiem nauki a które powinniśmy umieć już od dziecka,ale nie zawsze one są przestrzegane a stanowią istotny element w przyswajaniu wiedzy.
Pomieszczenie, w którym będziemy się uczyć powinno być przewietrzone jest to ważne dla pracy mózgu a przede wszystkim dla naszego nastroju, należy tez być luźno ubranym. Nie zapomnijmy o tym, aby być wyspanym i nie zbyt najedzonym lub też głodnym.
Sport tzn. ćwiczenia fizyczne –niezbyt meczące bardzo dobrze wpływają na nasz nastrój oraz dotleniają komórki mózgu wzrasta ciśnienie krwi musimy jednak pamiętać o tym, aby nie przesadzić, zbytnie pobudzanie organizmu nie jest też wskazane.
Na końcu wspomnieć też trzeba o nauce rozumowej a nie pamięciowej, wszystką wiedze, jaką przyswajamy musimy przekładać na sytuacje, które nam będą towarzyszyć np. w zakładzie pracy albo będą istotne w dalszej nauce np. można mieć w głowie zasób informacji, ale można ich nie scalać i wówczas są one nie przydatne, bo w nauce jedno wynika z drugiego.
Kończąc chciałem podkreślić, że warunki, które są tu przytoczone maja bardzo istotne znaczenie w szybkości oraz umiejętności uczenia się pozwalają często oszczędzić czas i nerwy a to jak wiemy w nauce ważne elementy.









LITERATURA :

1. Jarosław Rudniański „Jak się uczyć” WsiP Warszawa 2001
2. Wiedza własna




























Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut