profil

Super obszerne ściągi

poleca 85% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

3 ERY WG TAFLERA (fala przemian)
PIERWSZA FALA PRZEMIAN
Cywilizacja agralna - dzięki niej człowiek przestał prowadzić koczowniczy tryb życia, pozwoliło to na osiadły tryb życia. Rozwija się rolnictwo, powstają gospodarstwa wiejskie
ziemia
- im więcej rąk, tym lepsza sytuacja w gospodarce
DRUGA FALA PRZEMIAN
Cywilizacja industrialna (przemysłowa) - zaczynają powstawać mista, rrozwija się przemysł (największa wartościa była ziemia)
- surowce
- kapitał
- siła robocza
pojawia się sygnał fabryki
TRZECIA FALA PRZEMIAN
Cywilizacja informacyjna –
największą wartość stanowi:
- informacja
- wiedza
- kompetencje
szybki przesyłanie informacji
CYWILIZACJA INDUSTRIALNA (zasady):
a) standaryzacja - w krajach przemysłowych pojawiła się ogromna liczba takich samych przedmiotów., np. standaryzacja cen; standaryzacja dni pracy, świąteczne; standaryzacja budownictwa; standaryzacja płac, leków, godzin pracy; jak również w szpitalach (godziny posiłków)
b) specjalizacja - Smith - przez jeden dzień wg. niego można było zrobić 18 szpilek.
Specjalizacja weszła wszędzie. Pojawili się specjaliści, którzy mogli wykonywać różne zawody. Pojawili się na wzór Związku Radzieckiego, politycy - specjaliści od kadr przygotowują do rządzenia
c) synchronizacja - była próba synchronizacji jak najwięcej różnych rzeczy np. programów nauczania.
- wynikała z przygotowywania się pracy ( np. nauczyciel musiał przygotować konspekt - przewidywane odpowiedzi ucznia, ile czasu trwać miało)
- synchronizacja dotyczyła rozpoczynania i kończenia pracy - wiązało się to z odpowiednimi czynnościami.
d) koncentracja - związane było to, że miasta tworzą się skoncentrowały się wokół surowców
- skoncentrowanie wokół fabryk
e) maksymalizacja - mówiono, że duże jest piękne
f) centralizacja - władzy, było odważne i istotne, przesyłanie informacji z dołu do góry trwało dość długo, stąd też próbowano
działo lub co się z nią dzieje:
- brak programów nauczania, brak osób jej towarzyszących, nauczyciel nie musi posiadać wiedzy i umiejętności, ale liczy się grubość teczki i papierki podwyższające kwalifikacje
- dwa światopoglądy i dwie moralności nauczycieli: prywatna, profesjonalna
3. tkwiące w ludziach - "nerwica egzystencjalna", "głód wartości", "głód sensu życia" - aspekt moralny, osób które odnoszą się do tego czym jest świat.

Uczniowie nie chcą akceptować i poddawać się takiej szkole, dlatego szukają drogi ucieczki w "krzyku, narkotykach, pijaństwie, nie patrzeniem w przyszłość, zadomowienie" (Kwieciński)
CZAPIŃSKI - przeprowadził badania wśród szóstoklasistów, obejmowały okres roku przełom 2006/2007, stwierdził:
1. negatywy:
- wzrost agresji:
• między uczniami
• nauczyciel wobec uczniów
• uczniów wobec nauczycieli
- zniechęcenie wobec szkoły
- wycofanie się rodziców ze współpracy ze szkołą
- ujawniła się samotność po stronie uczniów
2. pozytywy:
- młodzież czuje się szczęśliwa

WIZJE PRZYSZŁEJ SZKOŁY:
I. kontynuacja statusu quo
1. scenariusz dotyczy zwiększenia tendencji biurokratycznych w systemie oświatowym
2. scenariusz dotyczy rozwijania tendencji "rynkowych" w edukacji
II. reskoloryzacji:
1. scenariusz obejmuje szkołę jako centrum życia społeczności lokalnej
2. scenariusz szkoła jako instytucja ucząca się -szkoła cały czas się rozwija, nauczyciele się uczą, dokształcają, zdobywają wiedzę.
III. deskoloryzacja:
1. scenariusz dotyczy wirtualnej sieci ludzi uczących się (nauczyciel pełni funkcję tutora)
2. scenariusz dotyczy zaniku szkoły eksodus nauczycieli (szkoła jako taka nie będzie istnieć)

tworzyć sztab ludzi, którzy pilnowali tego.

Mamy do czynienia z kulturą INSTANT czyli rozpuszczalnością. Wyznaczniki: Fast Food, Fast car, Fast Sex ( w Stanach Zjednoczonych, Japonii- zaspokajanie własnych potrzeb, bez zobowiązań)

Rozpad człowieka związany jest z naszą tożsamością. Tożsamości są bardzo różne:
- Tożsamość przezroczysta globalna - posiadają ludzie, którzy potrafią wchodzić w daną kulturę.
- Tożsamość globalna - człowiek świata, jesteśmy Europejczykami.
- Tożsamość typu brzytwa - fundamentalizm określa zasady, postępowania wg. religii, nie wolno poza nią wychodzić
- Tożsamość Kaczora Donalda - tożsamość konsumencka, uwielbiana przez rynek. Jest nieprzewidywalna.

Zbigniew Kwieciński

Prowadzenie człowieka, wspieranie w decyzjach, a nie kierujemy, bo kierowanie szybko przechodzi w manipulacje.

Kładzie się nacisk na możliwości jednostki ( mocne strony jednostki)

DZIESIĘCIOŚCIAN definicja wg. Zbigniewa Kwiecińskiego:
Edukacja to ogół wpływów na jednostki i grupy ludzkie, wpływów sprzyjających takiemu ich rozwojowi i wykorzystywaniu posiadanych możliwości, aby w maksymalnym stopniu stały sie świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, narodowej, kulturowej i globalnej oraz by stały sie zdolne do aktywnej samorealizacji niepowtarzalnej i trwałej tożsamości i odrębności bytu zdolne do rozwijania własnego " Ja" poprzez podejmowanie "zadań" ponad osobistych i poprzez utrzymanie ciągłości własnego "ja" w takim spełnieniu zadań dalekich".
Edukacja to ogół czynności prowadzenia drugiego człowieka z jego własnej aktywności w osiąganiu pełnych i swoistych dlań możliwości. Jak też ogół wpływów i funkcji ustanawiających i regulujących osobowość człowieka i jego zachowanie w relacji do innych ludzi i do świata.
Socjalizacja (łac. socialis = społeczny) to proces (oraz rezultat tego procesu) nabywania przez jednostkę systemu wartości, norm oraz wzorów zachowań, obowiązujących w danej zbiorowości. Socjalizacja trwa przez całe życie człowieka, lecz w największym nasileniu występuje, gdy dziecko rozpoczyna życie w społeczeństwie. Największą rolę na tym etapie odgrywają jego rodzice, później także wychowawcy i rówieśnicy oraz instytucje (takie jak szkoła czy kościół).
Socjologia to jedna z nauk społecznych zajmująca się zjawiskami i procesami zachodzącymi w społeczeństwie, w społecznościach lokalnych czy w małych grupach społecznych. Przedmiotem tej nauki są zarówno względnie trwałe struktury społeczne jak i przemiany społeczeństw.
SOCJOLOGIA EDUKACJI
Czynniki, które zadecydowały o powstaniu socjologii jako nauki:
-czynniki ekonomiczne(kształtuje się kapitalizm, migracje ludzi do miast, urbanizacja, masowa produkcja)
-czynniki polityczne(wielka rewolucja francuska 1789-1799)
-prąd filozoficzno- intelektualny-oświecenie(możliwy był rozwój nauk także tych zaniedbywanych jak matematyka, biologia)
Skumulowanie tych czynników spowodowało że ludzie zaczęli się zastanawiać nad skutkami zmian. Dążono do wyodrębnienie samodzielnej nauki, analizującej życie społ.
Wychowanie - to całość zamierzonych oddziaływań środowiska społecznego, przyrodniczego na jednostkę, trwające całe życie. W zakres pojęcia wchodzi:
• wychowanie naturalne pod wpływem środowiska w którym jednostka funkcjonuje – rodzina, kontakty społeczne, obyczaje, religia
DZIESIĘCIOŚCIAN definicja wg. Zbigniewa Kwiecińskiego:
Edukacja to ogół wpływów na jednostki i grupy ludzkie, wpływów sprzyjających takiemu ich rozwojowi i wykorzystywaniu posiadanych możliwości, aby w maksymalnym stopniu stały sie świadomymi i twórczymi członkami wspólnoty społecznej, narodowej, kulturowej i globalnej oraz by stały sie zdolne do aktywnej samorealizacji niepowtarzalnej i trwałej tożsamości i odrębności bytu zdolne do rozwijania własnego " Ja" poprzez podejmowanie "zadań" ponad osobistych i poprzez utrzymanie ciągłości własnego "ja" w takim spełnieniu zadań dalekich".
Edukacja to ogół czynności prowadzenia drugiego człowieka z jego własnej aktywności w osiąganiu pełnych i swoistych dlań możliwości. Jak też ogół wpływów i funkcji ustanawiających i regulujących osobowość człowieka i jego zachowanie w relacji do innych ludzi i do świata.

10 PROCESÓW (KWIECIŃSKI)
- globalizacja - (świat, problemy globalne, wojny, zagrożenie środowiska, wygasanie źródeł energii, podział świata na centrum i peryferie)
- etatyzacja - państwo, jego suwerenność ustroju, urządzenia demokratyczne, konieczne zależności, miejsce na świecie
- nacjonalizacja - naród, jago tradycje, swoistość kulturowa, istota więzi i odrębność
- kolektywizacja - (socjalizacja wtórna) jednostki podporządkowane grupie, (klasę społeczną, wieź i interes klasowy, odrębność etosu)
- polityzacja, biurokratyzacja, profesjonalizm- organizacje i instytucje, wychowanie do podziału pracy, racjonalności i dyscypliny w społeczeństwie organizacyjnym i w świecie zinstytucjonalizowanym
- socjalizacja - (socjalizacja pierwotna), oddziaływanie grup pierwotnych czyli rodzina, grypy rówieśników, społeczność lokalna, wrastanie w zastane normy.
- inkulturacja, personalizacja - osobowość kulturowa i społeczna. a więc wrastanie w kulturę, autonomiczność wyboru wartości, przekazywanie systemów filozoficznych i religijnych.
- wychowanie i jurydyfikacja - wychowanie obywatela, obywatel, wdrażanie do realizowania i akceptowania ról
• wychowanie instytucjonalne – celowe, planowe oddziaływanie instytucji wychowujących takich jak: przedszkola, szkoły, internaty, domy dziecka
• samowychowanie
Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy oraz rozumienia otaczającego ją świata.
Kształcenie obejmuje zarówno proces nauczania jak i uczenia się. Pojęcie kształcenie często utożsamia się z formalnym kształceniem w instytucjach systemu szkolnictwa. W szerszym rozumieniu, obejmuje ono także kształcenie nieformalne, mające źródło w codziennych doświadczeniach, rodzinnych, kontaktach z rówieśnikami i informacjami pochodzącymi z mass mediów. Podkreśla się także znaczenie szeroko rozumianego kształcenia ustawicznego (uczenia się przez całe życie).
Edukacja - pojęcie związane z rozwojem umysłowym i wiedzą człowieka, stosowane w następujących znaczeniach:
• proces zdobywania wiedzy, polega na zdobywaniu wiedzy w szkole lub poza nią. W Polsce edukacja podlega dwóm ministerstwom: Ministerstwu Edukacji Narodowej (MEN) i Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW).
• pojęcie używane dla określenia stanu wiedzy danej osoby, społeczeństwa, narodu. W tym kontekście mówi się o dobrej lub złej edukacji, wystarczającej lub niewystarczającej.
wychowanie (głównie pod względem

i czynności obywatelskich, kształtowanie świadomości prawnej.
- kształcenie i humanizacja - osoba ludzka, wiedza, światopogląd, umiejętności, nawyki, wartości godnościowe, kompetencje interakcyjne, zasada wzajemności i współczulności, kształcenie potrzeb wtórnych.
- homonizacja - organizm, kształtowanie cech gatunkowych człowieka, wychowanie zdrowotne, higieniczne, seksualne, zasada unikania kary i maksymalizowanie przyjemności, gratyfikacja bez szkodzenia innym, kształtowanie potrzeb pierwotnych.
FUNKCJE SZKOŁY:
1. rekonstrukcyjna - polega na zorganizowanym odtwarzaniu kultury uniwersalnej i na tworzeniu struktury społecznej
2. emancypacyjna - polega na przygotowaniu młodych do ustawicznej pracy nad sobą, np. przekraczanie narzuconych granic i zmiany bliższego i szerszego otoczenia na lepsze, udoskonalone
Przygotowuje uczniów do umiejętności doskonalenia siebie.
3. adaptacyjna - polega na wprowadzeniu w role społeczne i zawodowe, które młodzi ludzie zastali do objęcia, ale zarazem istotne jest prezentowanie istoty zastanego świata, aby był postrzegany jako dobry i jeden z możliwych

Te funkcje szkoła wypełnia źle, robi to w sposób niepełny, selektywny, ograniczony. Dobra kultury są nie wykorzystane np. wyjazd do teatru, muzeum, co świadczy o dysfunkcyjności. Brak wypełniania tych funkcji zarzuca się instytucjom państwowym, rodzinom, społeczności lokalnej.

Uczniowie dostrzegają niekonsekwencję w spełnianiu funkcji co prowadzi do odrzucenia szkoły, uznania jej za fałszywą.
PRZYCZYNY KRYZYSU:
1. istniejący poza instytucjami oświatowymi:
- kryzys panowania politycznego - tj. stosunek do ładu politycznego. Jest to kryzys legitymizacji porządku społeczno - politycznego, kryzys legitymizacji władzy.
- kryzys tożsamości systemu - tendencja powrotu do pytania "kim jesteśmy", "dokąd zmierzamy".
2. dotyczy szkoły - co się z nią
• umysłowym), wykształcenie, nauka
• kształcenie, ogół czynności i procesów mających na celu przekazywanie wiedzy, kształtowanie określonych cech i umiejętności
ZACHOWANIE LUDZKIE:
ALTRUIZM
Zachowania ludzkie, ukierunkowane na realizację celów pozaosobistych, to takie, których podmiot zabiega przede wszystkim o dobro innych ludzi lub pragnie uchronić ich przed tym, mogłoby temu dobru nie służyć. Zachowania takie noszą nazwę prospołecznych. Jedną z form takich zachowań jest właśnie zachowanie altruistyczne. Zalicza się do nich nade wszystko bezinteresowne zachowania na rzecz innych ludzi. Tak więc jednostka, postępująca altruistycznie, nie oczekuje w zasadzie żadnej gratyfikacji, w tym zwłaszcza wynagrodzenia zewnętrznego (w postaci choćby drobnego lub symbolicznego wsparcia materialnego, a nawet – uznania społecznego czy wsparcia moralnego). Nie ma w tym wypadku również znaczenia pochodzenie społeczne, kolor skóry, wyznanie, przynależność narodowa i kulturowa.
Altruizm jako troska o dobro drugiego człowieka – uznawany jeszcze do niedawna za mało realny postulat moralny – wydaje się dzisiaj wymogiem wręcz koniecznym dla normalnego funkcjonowania jednostki i grup ludzkich we współczesnym świecie.

EMPATIA jest bliska w definicji wcześniejszemu terminowi „współodczuwania”, którego znaczenie jest podobne. Ów termin sięga swoimi korzeniami osiemnastowiecznych systemów etycznych (Hume). Samo określenie empatia pochodzi z terminu Einfuhlung. Pierwotnie oznaczał on skłonność obserwatora do utożsamiania się w jakimś stopniu z obserwowanym przedmiotem, zazwyczaj fizycznym przedmiotem powodującym przeżycie piękna.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 11 minut

Typ pracy