Produkt to dobro materialne lub usługa pozwalające na zaspokojenie określonej potrzeby.
Do zaspokojenia tej samej potrzeby mogą być wykorzystywane różne produkty (substytuty). Istnieją jednak potrzeby do zaspokojenia, w których nabywca potrzebuje dwóch lub wiecej produktów. W marketingu produkt jest sumą korzyści na jakie zasługuje klient po dokonaniu zakupu. Rdzeń produktu zaspokaja podstawową wiodącą potrzebę np. rdzeniem radia jest dostarczenie informacji i wrażenia słuchowe.
Produkt rzeczywisty charakteryzuje się dokładnym wyszczególnieniem cech. Cechami produktu rzeczywistego są: kolor, smak, rozmiar, jakość, wydajność itp.
Poszerzenie produktu nie polega wyłącznie na dodawaniu wartości użytkowej, natomiast na udzielaniu coraz dłuższych gwarancji, zapewnienie instalacji po sprzedaży, serwisie itp. Ze wzgl. Na zachowanie konsumentów w procesie zakupu produkty dzielimy na:
a) produkty wygodnego zakupu: *produkty podstawowe (artykuły spożywcze, inne produkty sprzedawane masowo), * produkty nabywane pod wpływem impulsów(cukierki, guma do żucia, słodycze), * produkty nagłej potrzeby (leki, bandaże, pułapka na myszy)
b) produkty wybierane-produkty kupowane po dłuższym zastanowieniu.
c) produkty specjalne - o szczególnych cechach skłaniających nabywców do szczególnego wysiłku (czasowego i finansowego).
Cechy rynku produktów konsumpcyjnych-popyt na rynku produktów konsumpcyjnych jest pierwotny w stosunku do produktów przemysłowych.
Elastyczność cenowa popytu jest spora. * liczba nabywców jest nieograniczona , * firmy działające na rynku produktów konsumpcyjnych są rozproszone przestrzennie i jest ich wiele, * zakupy są bezpośrednie, * negocjacje prowadzone są profesjonalnie przeważnie tylko ze strony sprzedawców, *leasing jest wykorzystywany przez konsumenta w przypadku określonych produktów, np. samochodu, * zmiany klimatu ekonomicznego odbijają się przede wszystkim na rynku produktów konsumpcyjnych i to zawsze w pierwszej kolejności.
Zestaw produktów oferowanych przez dane przedsiębiorstwo nazywamy asortymentem. Asortyment opisywany jest: linią produktów - grupa produktów związanych ze sobą na podstawie podobnych funkcji, - tej samej grupy odbiorców podobnej ceny, - szerokość asortymentu to liczba różnych linii produktów w przedsiębiorstwie, - głębokość to liczba produktów w danej linii. Produkty przemysłowe są wykorzystywane w procesach produkcji. Rynek produktów przemysłowych obejmuje wszystkie podmioty, które kupują dobra i usługi służące wytwarzaniu innych produktów i usług, następnie sprzedawanych i dostarczanych innym uczestnikom rynku. Podstawowe cechy rynków produktów przemysłowych --popyt na rynku jest pochodny w stosunku do popytu na rynku dóbr konsumpcyjnych, - mniejsza jest elastyczność cenowa popytu, - liczba nabywców jest mniejsza, - przedsiębiorstwa działające na rynku produktów przemysłowych są bardziej zorganizowane przestrzennie., - kontakty gospodarcze i negocjacje są bardziej profesjonalne, - negocjacje są bardziej kompleksowe (nie tylko cena, ale także inne cechy produktu), - w większym stopniu wykorzystywany jest leasing, - w sytuacjach skomplikowanych pojawia się dylemat: „wyprodukować dany produkt samemu, czy też szukać innego wytwórcy lub oferenta”. Zachowanie konsumenta jest zależne od sytuacji, w której się znajduje. Marketing owiec może tworzyć wpływy sytuacyjne, aby wywołać pożądane zachowanie konsumenta (odpowiednia postawą). Postawa to wyznaczona skłonność do stałego reagowania na przedmioty lub zbiory przedmiotów w korzystny lub niekorzystny sposób. Postawa ma 3 składniki: rozumowy, emocjonalny, woli. Na wytworzenie postawy mają wpływ czynniki: - wewnętrzne, tkwiące w psychice człowieka, - zewnętrzne, pochodzące z otaczającego środowiska. Czynniki wewnętrzne to: a) motywy konsumenta – silny i trwały bodziec wewnętrzny, wokół którego organizowane jest zachowanie człowieka (część motywów jest jawna, częśc ukryta), b) osobowość – pewna stałośc zachowań i reakcji na zdarzenia, c) wartości konsumenta – nasze wyobrażenia o tym, co jest pożądane. Czynniki zewnętrzne : wpływy kultury, wpływy grup odniesienia (także rodziny), grupy indywidualnych konsumentów.