profil

Gry komputerowe – epokowy wynalazek czy zguba dla ludzi?

poleca 85% 196 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Temat: Gry komputerowe – epokowy wynalazek czy zguba dla ludzi?
Jedną z pierwszych i najpopularniejszych gier był „Pong”. Dał on zalążek dzisiejszym zaawansowanym technologicznie grą. Głównym celem rozgrywki było pokonanie swojego przeciwnika poprzez dobijania piłki swego rodzaju „paletką”. Teraz wprawdzie w grach nie mamy piłeczki i paletki, ale idea współzawodnictwa i wzajemna chęć odniesienia zwycięstwa zagościła tam na dobre. Jednak w wypadku wielu opinii tzw. ekspertów rozgrywka ta przynosi potencjalne zagrożenie dla społeczeństwa. Uważam, że gry same w sobie nie są złe, lecz gdy dostaną się w niepowołane ręce stwarzają niebezpieczeństwo.
Po pierwsze, pozwalają nam na zabawę w wirtualnym świecie bez ponoszenia konsekwencji jak w prawdziwym życiu. Dają sposobność do robienia rzeczy nieprawdopodobnych (np. wygrania Polską Mundialu) i do nieskrępowanej niczym rozgrywki.
Po drugie, dają możliwość rozwinięcia w nas pozytywnych i przydatnych cech osobowości. Dla przykładu, w grach typu FPS (First Peron Shooter) gracz musi szybko reagować na dziejące się wydarzenia, aby tym samym sprawnie przejść plansze, tym samym rozwija refleks. Kolejnym przykładem mogą być gry z gatunku RTS (Real Time Strategy), gdzie przejmujemy dowodzenie nad grupą żołnierzy, miastem, bądź całym państwem. Zadaniem gracza jest sukcesywnie, z jak najmniejszym stratami własnymi przy maksymalnych stratach wroga, doprowadzić naszych podwładnych do zwycięstwa w glorii i chwale, wpływa to pozytywnie na zdolność logicznego myślenia oraz oceniania własnych możliwości, zarówno wojskowych jak i ekonomicznych. Ponadto dają możliwość nauki przewidywania ruchów przeciwnika, co, moim zdanie, jest bardzo przydatne.
Po trzecie, grając przez Internet poznajemy nowych znajomych tworząc z nimi dobrze zgrane drużyny. W ten sposób możemy poznać ludzi ze wszystkich czterech stron świata, poznając tym samym inne języki i różnorakie kultury. Działa to także w drugą stronę, wraz znajomymi możemy „wspólnie” spędzać czas przy rozgrywce w Internecie, lub zaprosić kolegów do siebie.
Po czwarte, gry pozwalają nam przeżyć niesamowicie wciągającą i realistyczną przygodę w wielkim i różnorodnym, a czasem nieprzewidywalnym świecie. Najnowsze technologie umożliwiają bardo dobre odwzorowanie otoczenia , co pozwala wczuć się w nastój oraz klimat rozgrywki.
Gry komputerowe dają nam ucieczkę od szarej codzienności i możliwość zanurzenia się w wielki oceanie możliwości. Wydawało by się, że to idealny sposób na nudę, jednak ten sposób na nudę może przerodzić się w nałóg, a one zazwyczaj kończą się źle.
Rozgrywka w wirtualnym świecie daje sposobność do wyładowania swojego gniewu, często potęgując jego fale. Może to pośrednio doprowadzić do tragedii… Przykładem może być incydent ze szkoły w Stanach Zjednoczonych w 1999 r. Wtedy dwóch uzbrojonych uczniów urządziło masakrę w swojej szkole. Po rewizji ich domów okazało się, że na dysku twardym mieli grę pt.”Doom”. Tłumaczą z angielskiego tytuł gry oznaczał zagładę i zatracenie. Rzeczywiście tytuł oddawał sens całej gry, historia opowiadała losy żołnierza wysłanego do brutalnego mordowania potworów. Gra była, jak na ówczesne standardy, jedną z najkrwawszych gier dostępnych na rynku.
Następnym zagrożeniem może być zbyt długie przesiadywanie przed komputerem, prowadzące do uzależnienia i izolacji. Może to także wpływać na pojawianie się zachowań aspołecznych i trudności w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich. Nie mówiąc już o pogarszającym się wzroku i skrzywionej psychice.
Uważam iż gry komputerowe są dobre i mogą nieść wiele cennych wartości. Możemy wcielać się w każdego bohatera, możemy robić to na co mamy ochotę, możemy osiągnąć wszystko od A do Z. Jednak im głębiej zanurzamy się w tym zdradliwym świecie tym łatwiej może on nas pochłonąć. Pamiętajmy, więc o słowach Cycerona „Nie wystarczy zdobywać mądrości, trzeba jeszcze umieć z niej korzystać”.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 3 minuty

Podobne tematy