profil

Transport

poleca 85% 209 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

LOTNICZY

zalety:
*najszybszy rodzaj transportu
*najbezpieczniejszy , najmniej kolizyjny
*coraz niższe ceny biletów , transport ten staje się dostępniejszy
*komfort transportu

wady:
*wciąż jest dość kosztownym środkiem transportu
*mała ładowność
*najbardziej narażony na ataki terrorystyczne
*jest uzależniony od stanów pogody
Obecnie głównymi producentami samolotów jest Amerykański Boeing oraz Europejski Airbus
(Francja,WB, Niemcy , Hiszpania )
Największym przewoźnikiem są USA (38% globalnych przewozów) również linie lotnicze z USA stanowią czołówkę światową.Wynika to z wysokiego rozwoju gospodarczego i nierównomiernemu rozmieszczeniu ludności.
W Polsce wzrasta rola transportu lotniczego z pojawieniem się tanich przewoźników.W pierwszej połowie 2008 r. odprawiono 9,6 mnl pasażerów.Jest to o 14,3 % więcej niż przed rokiem .

1.Warszawa Okęcie 8,2 mln
2. Kraków – Balice 2,6 mln
3.Katowice – Pyrzowice 2,3 mln
4.Gdańsk 1,9 mln
5. Wrocław 1,3 mln
6. Poznań 1,2 mln

Rozwój transportu lotniczego w przyszłości będzie związany z Euro 2012 , które zmusza do modernizacji portów , zwiększania liczby terminali.
Do 2015 przebudowanych będzie 8 lotnisk.Rozwój transportu lotniczego będzie oparty w dużej mierze na funduszach unijnych z programu operacyjnego „infrastruktura i środowisko „


MORSKI
Zalety:
• Bardzo duża ładowność
• Stosunkowo bezpieczny dla środowiska
• Transportowany może być każdy rodzaj towaru. Jego rola wzrosła wraz z zastosowaniem kontenerów
• Stosunkowo tani
Wady:
• Możliwość katastrof- awaria tankowców (duża część przewożonych towarów to ropa naftowa
• Transport powolny
• W niewielkim stopniu wykorzystywany do transportu osób- statki turystyczne , promy.
• Nie jest docelowy, wymaga przeładunku
• Spore uzależnienia od pogody


Każdy port morski posiada tzw. Zaplecze jest obszar , którego transportem lądowym (kolej, samochodem, żeglugą śródlądową , rurociągowy ) dostarczane są surowce , towary do portów. Poziom rozwoju gospodarczego zaplecza portu decyduje o wielkości i różnorodności przeładunku w portach.

Port uniwersalny przystosowany do przeładunku różnego rodzaju towarów i surowców. duże porty są zazwyczaj uniwersalne
Port specyficzny wyspecjalizowany w przeładunku określonego towaru (zazwyczaj surowca)

Kabotaż ruch (transport) pomiędzy portami tego samego kraju . W Polsce kabotaż nie odgrywa istotnej roli , ale w krajach o bardzo długiej linii brzegowej , o bogatej gospodarce.
Żegluga trampowa – odbywa się pomiędzy różnymi portami bez stałego rozkładu rejsów.Wynika z aktualnego zapotrzebowania rynku przewozowego.

Żegluga liniowa odgrywa mniejsza rolę- dotyczy promów.

Gdańsk – 35% ropa naftowa , węgiel , siarka
Gdynia- 26,3 % drobnica, zboża
Świnoujście 18,1 % w. kamienny , fosforyty, rudy żelaza
Szczecin 15,9 % -----‘’-------
Police 4,4 % fosforyty
Pozostałe 0,3 %

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty