profil

Konspekt zajęć - indywidualna terapia, wczesne wspomaganie dzieci z autyzmem

poleca 86% 107 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

KONSPEKT ZAJĘĆ
TEMAT: Świat kolorów
CELE:
Usprawnianie procesów poznawczych - rozwijanie koordynacji – wzrokowo ruchowej
Kształtowanie zdolności psychomotorycznych, sprawności manualnej
Stymulacja słuchowa
Doskonalenie percepcji wzrokowej
Rozwijanie umiejętności współpracy z terapeutom
ćwiczenie motoryki małej i dużej
FORMA PRACY: Indywidualna
METODY PRACY: wspierające i stymulacyjne rozwój dziecka, aktywizujące, korygujące
UCZESTNIK ZAJĘĆ: chłopiec z autyzmem lat 6.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz. dydaktyczne.
POMOCE DYDAKTYCZNE: duże klocki, laleczki do ubierania, kartki, kredki, układanka drewniana „owoce”
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1.Powitanie - powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia
2.Śniadanie – dziecko samodzielnie wyciąga śniadanie z tornistra, pod kontrolą opiekuna spożywa posiłek, w razie potrzeby prosząc o pomoc. Dziecko zostawia po sobie porządek.
3.Nauka -
Rysowanie – terapeuta prosi ucznia o rysowanie rzeczy o które zostanie poproszone np., „narysuj słońce”, gdy dziecko dobrze narysuje prosi by wypełnił słońce odpowiednim kolorem itd. Dziecko podczas zadania powtarza podstawowe kolory.
Duże klocki – terapeuta pokazuje dziecku wybrany przez siebie klocek i pyta się:”Jaki to kolor”gdy dziecko odpowie dobrze zostaje nagradzane i sytuacja powtarza się z następnymi klockami. Następnym zadaniem jest, na polecenie terapeuty znalezienie takiego samego klocka.
Laleczki do ubierania – dziecko kręci tarczą, która wskazuje jakie ubranko ma założyć na laleczkę, zadaniem wychowanka jest odpowiednie dopasowanie rzeczy na część ciała laleczki. Podczas zadania powtarzane są kolory ubrań.
Układanki drewniane owoce – dziecko musi dopasować elementy do układanki, która przedstawia owoce. Terapeuta wydaje polecenie „Dopasuj” . W razie potrzeby pomaga dziecku w chwytaniu elementów i w dopasowaniu ich do odpowiedniego otworu.
(Procedura dziecka przed rozpoczęciem zajęcia – dziecko siada wyprostowane przy stoliku, wykonuje kierowane do niego polecenia, na zakaz „nie” przerywa pożądaną czynność i po skończonym zadaniu odkłada pomoce dydaktyczne na swoje miejsce)
4.Ćwiczenia metodą Knilla – Program 4:
leżenie na brzuchu
leżenie na brzuchu i mruganie powiekami
leżenie plecach z rękami wokół karku
poruszanie nogami ( jazda na rowerze)
Odbijanie się na siedzeniu
kręcenie się w okół siedzenia
ślizganie się na siedzeniu
podnoszenie się i stanie bez ruchu
podnoszenie ramion – jednego, a potem obu jednocześnie
podnoszenie jednocześnie – jednej ręki i nogi
stawanie przed kimś
podbieganie do – odbieganie od
spacerowanie – szybko i delikatnie
spacerowanie – wolno i ciężko
dwa i dwa ( znajdź partnera)
odpychanie i przyciąganie
dowolny ruch ( taniec)
(Procedura zajęcia opiekun siada z dzieckiem i mówi „Zrób tak” powoli pokazuje czynność np. Klaśnięcie w dłonie)
5.Zabawa wg upodobań dziecka – np. Układanie klocków, zabaw lalką/ samochodzikiem/ piłką.
6.Pożegnanie z dzieckiem.
Uwagi ogóle: jeśli uczeń nie potrafi wykonać samodzielnie zadania, opiekun stosuje podpowiedz manualną i natychmiast nagradza dziecko. Terapeuta musi się upewnić czy dziecko jest skupione na zadaniu. Jeśli dziecko nie chce go naśladować, terapeuta musi mu w tym pomóc i je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.

Osoba prowadząca: Podpis opiekuna praktyki + ocena

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty