(Bar)Akademia ZamojskaPoziom elementarny (wiek ok. 7 lat) klasa 1 - czytania i pisania w jęzu pol. , nauka alfabetu łac i grec , gramatyka; klasa 2(dwuletnia) - nauka prozodii i zasad składni łaciny i greki , ćwiczenie pamięci przez powtarzanie łatwiejszych zdań,w...
(OSW)Komisja Edukacji Narodowej(KEN) przeprowadziła następujące reformy w szkolnictwie:gruntowna reformacja Akademii Krakowskiej i Wileńskiej podjęcie prób założenia uniwersytetu w Warszawie przejęcie zwierzchnictwa nad szkołami średnimi oraz przygotowywanie kadry...
Starożytność europejska charakteryzuje ustrój niewolniczy, który przejmuje charakter klasowy. Wych. staje się odrębna funkcja w rękach klasy wolnej, pojawiają się specjalni ludzie,nauczyciele i wychowawcy, a nawet specjalne instytucje, które zaczynają się zajmować...
BAROK XVIII W.-przełom filozofii, nauki, myśli pedagogicznej-refleksje wychowania-przezwyciężenie średniowiecznej tradycji epoka pełna przeciwieństw-zderzenie kultury dworskiej, religijnej z kultura mieszczańską -dążenie do poznania przyrody -wzmaga się walka z...
Oświecenie XVIII-ideał:człowiek wolny szczesliwy, krytyczny wobec wszelkich autorytetów, dazenie do szczescia przez korzystanie z dóbr doczesnych.-zmiany w oświacie, praca zakonów na rzecz państwa:spełnianie potrzeb, aspiracja ludzi -kształcenie plebejskich dzieci...
(ODR)Vittorino da Feltre był założycielem szkoły zwanej "Domem Radości", która znajdowała się w parku; kładziono w niej nacisk na wychowanie fizyczne - opracował on program odbywający się na świeżym powietrzu; nie stosowano żadnych kar fizycznych, rozwijano...
KANONY W PEDAGOGICE MODERNICSTYCZNEJ 1k.środowiskowy-traktujacy środowisko przyr,społ,kult jako układ dający się zbadać i przewidzieć przy pomocy metod i reguł stosowanych w nauce(podobnie traktuje się edukację) 2k.celowościowy- odwołujący się do odgórnie...