profil

Podstawowe prawa i obowiązki pracodawcy i pracownika

Ostatnia aktualizacja: 2021-01-20
poleca 83% 3284 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1. Obowiązki pracodawcy


- obowiązek zatrudnienia pracownika
- obowiązek wypłacania pracownikowi wynagrodzenia za pracę
- zaznajamianie pracowników z ich zakresem obowiązków i sposobem wykonywania pracy na wyznaczonych stanowiskach
- należytego organizowania pracy
- adaptacji pracowników podejmujących zatrudnienie po ukończeniu szkoły
- wpływania na kształtowanie w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego
- obowiązek prowadzenia ewidencji czasu pracy
- obowiązek prowadzenia dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracowników
- obowiązek zaznajomienia pracowników z ich podstawowymi uprawnieniami

2. Obowiązki pracownika


- przestrzegać ustalonego czasu pracy
- przestrzegać regulaminu pracy ustalonego porządku
- przestrzegać przepisów BHP i przeciwpożarowych
- dbać o dobro zakładu pracy, chronić jego mienie oraz zachować w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę
- przestrzegać tajemnicy określonej w odbębnionych przepisach
- przestrzegać w zakładzie pracy zasad współżycia społecznego

3. Rodzaje odpowiedzialności pracowniczej


W zależności od rodzaju naruszenia prawa pracownik może ponosić odpowiedzialność porządkową lub materialną
a) odpowiedzialność pożądkowa - ma miejsce, wtedy gdy pracownik nie przestrzega obowiązków wyznaczonych porządkiem, regulaminem pracy, przepisami BHP, przepisami przeciwpożarowymi

3. Rodzaje kar porządkowych


a) kara nagany
b) kara upomnienia
PRACOWNIK MOŻE BYĆ UKARANY ZA KAŻDE PRZEWINIENIE
c) kara pieniężna - pracodawca może zastosować, gdy pracownik:
- nie przestrzega przepisów BHP i przepisów przeciwpożarowych
- opuszcza pracę bez usprawiedliwienia
- stawia się do pracy w stanie nietrzeźwym
- spożywa alkohol w czasie pracy
d) odpowiedzialność materialna - odpowiedzialność za:
- szkodę wyrządzoną pracodawcy
- powierzone mienie
- szkoda posiada następujące cechy:
* pracownik ponosi odpowiedzialność za szkodę jedynie w granicach rzeczywistej straty powierzonej przez pracodawcę
* pracownik nie ponosi odpowiedzialności za szkody w takim zakresie, w jakim pracodawca lub inna osoba przyczyniły się do jej powstania albo zwiększenia
* pracodawca jest obowiązany wykazać okoliczności uzasadniające odpowiedzialność
pracownika oraz wysokość powstałej szkody
e) odszkodowanie, do którego zobowiązany jest pracownik nie może być wyższe niż kwota 3-miesięcznego wynagrodzenia pracownika

Odpowiedzialność za mienie powierzone pracownikowi to:odpowiedzialność za pieniądze, papiery wartościowe, narzędzia, odzież ochronną, towary.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty
Komentarze (1) Brak komentarzy

Bardzo przydatna.Dzięki

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 2 minuty

Typ pracy
Rozkład materiału