Przydatność 75%

Konspekt zajęć - pedagogika

Autor:

Pedagogika opiekuńcza z arteterapią rok II gr. I

KONSPEKT ZAJĘĆ

INDYWIDUALNY PROGRAM TERAPEUTYCZNO - SYMULACYJNY

TEMAT: ĆWICZENIA PERCEPCJI WZROKOWEJ I KOORDYNACJI WZROKOWO-RUCHOWEJ. STYMULACJA DOTYKOWA I SŁUCHOWA.

CELE:
- ćwiczenie koncentracji uwagi
-doskonalenie percepcji wzrokowej
-rozwijanie koordynacji wzrokowo-ruchowej
-stymulacja dotykowa i słuchowa
-doskonalenie umiejętności naśladowania prostych czynności
-rozumienie pojęcia ?Połóż na taki sam?, ?Zrób tak?, ?Dopasuj?, ?Połóż tu?
-kształtowanie umiejętności dopasowania i sortowania

FORMY PRACY: Indywidualna
UCZESTNIK ZAJĘĆ: Chłopiec z autyzmem lat 6
CZAS TRWANIA ZAJĘC 45 min

POMOCE: piłeczka ?jeżyki?, lizak, bańki mydlane, lustro, gwizdek, 3 pary obrazków z kategorii owoce, balon wypełniony ryżem, plastelina, patyczki, puzzle 4-5 elementów, układanki drewniane, 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki, 5 pospolitych przedmiotów i obrazki, które je przedstawiają.

1.POWITANIE: powitanie dziecka przez podanie dłoni, głośne wymawianie jego imienia.

2.NAWIAZANIE KONTAKTU WZROKOWEGO:

PROCEDURA: terapeuta siada naprzeciw dziecka. Wypowiada jego imię , stara się zwrócić uwagę dziecka poprzez wodzenie przed jego oczami atrakcyjnym dla niego przedmiotem. Stara się zaglądać w twarz dziecka .

3.MASAŻ UCISKOWY DŁONI:(stymulacja dotykowa)
Terapeuta wykonuje masaż dłońmi lub piłeczką ? jeżykiem?. Masuje dłonie dziecka mocno uciskając .Czas stymulacji : 1min (po 30 sekund na każdą rękę)

4.NAŚLADOWANIE PROSTYCH RUCHÓW RAK:
-klaskanie
-podnoszenie rąk do góry

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta siada naprzeciw dziecka mówi: ?Zrób tak? i powoli pokazuje np. :klaśnięcie w dłonie . Następnie bierze ręce dziecka i klaska nimi, po czym natychmiast nagradza dziecko .
Terapeuta musi upewnić się czy dziecko go obserwuje gdy klaszcze. Jeśli dziecko nie chce go naśladować , terapeuta musi mu w tym pomóc i natychmiast je nagrodzić. Terapeuta stopniowo ogranicza swój udział.

5.NAŚLADOWANIE PROSTYCH CZYNNOŚCI USTAMI:
- wysuwanie języka na zewnątrz
-dmuchanie

PROCEDURA: Terapeuta siada naprzeciwko dziecka i skupia jego uwagę .Wydaje polecenie ?Zrób tak? i prezentuje ruch ust , jaki dziecko ma wykonać. Podpowiada dziecku jak ma to zrobić i daje mu nagrodę za każdą próbę wykonania.
POMOCE: lizak, banki mydlane , lustro, gwizdek.

6.ŁĄCZENIE IDENTYCZNYCH OBRAZKÓW:
Realizacja polecenia ?połóż na taki sam?

POMOCE: 3pary obrazków z kategorii ? owoce.
Nakładanie dwóch identycznych obrazków na siebie. Zadanie to dziecko początkowo wykonuje z pomocą terapeuty poprzez kierowanie dłońmi , następnie stara się je wykonać samodzielnie.

7.STYMULACJA SŁUCHOWA:
Przybliżanie i oddalanie źródła dźwięku.

POMOCE: Balon wypełniony ryżem

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Na przemian wolnym ruchem terapeuta zbliża i oddala wydający dźwięk balon wypełniony ryżem do głowy dziecka (kolejno do uszu , czoła, a także tyłu głowy)

8.NAŚLADOWANIE
NAŚLADOWANIE ZABAWY Z PLASTELINĄ.

Toczenie wałka, wbijanie patyczków.
POMOCE: plastelina, patyczki

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ?Zrób tak? jednocześnie pokazuje dziecku czynność toczenia wałka i wbijania patyczków .Jeśli nie próbuje naśladować , terapeuta pomaga dziecku. Nazywa tę czynność co robi.

9.ĆWICZENIA KOORDYNACJI WZROKOWO- RUCHOWEJ:
POMOCE:
Puzzle 4-5 elementowe, układanki drewniane
-dopasowywanie miękkich puzzli 4-5 elementowych
-układanki drewniane (zwierzęta domowe, owoce)

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta wydaje polecenie ? Dopasuj? . W razie potrzeby pomaga dziecku w chwytaniu elementów i w dopasowaniu ich do odpowiedniego otworu.

10.PROSTE SORTOWANIE:

POMOCE: 2 tacki, 4 kredki, 4 koraliki

PRZEBIEG ĆWICZENIA: Terapeuta kładzie 2 tacki przed dzieckiem, na jednej z nich umieszcza kredkę , a na drugiej koralik. Pojedynczo podaje dziecku kredkę mówiąc:? Połóż tu ? wskazując na właściwą tackę . Prowadzi jego rękę , tylko wtedy, gdy próbuje położyć przedmiot na niewłaściwą tackę .
Następnie terapeuta powtarza to samo z koralikami . Próbuje wskazać tackę tylko przy pierwszym koraliku, a później wydaje polecenia słowne. Jeśli dziecko nie zareaguje dalej wskazuje właściwe tacki.

11.DOPASOWYWANIE OBRAZKÓW DO PRZEDMIOTÓW

POMOCE: 5 pospolitych przedmiotów i obrazki , które je przedstawiają :Łyżka, but, szczoteczka do zębów, grzebień , kubek.

PRZEBIEG CWICZENIA: Terapeuta kładzie obrazki na stole przed dzieckiem , a przedmioty umieszcza na kolanach ,aby dziecka nie rozpraszał ich widok . Wręcza mu kolejne przedmioty i prosi aby układało je na odpowiednich obrazkach.

12.ZABAWA WEDŁUG UPODOBAŃ DZIECKA.

13.POŻEGNANIE TERAPEUTY Z DZIECKIEM.

Przydatna praca?
Przydatna praca? tak nie 57
głosów
Poleć znajomym

Serwis Sciaga.pl nie odpowiada za treści umieszczanych tekstów, grafik oraz komentarzy pochodzących od użytkowników serwisu.

Zgłoś naruszenie
JAK DOBRZE ZNASZ JĘZYK ANGIELSKI? x ads

Otrzymałaś kupon na darmowe lekcje angielskiego.

3 MIESIĄCE NAUKI MOŻESZ MIEĆ GRATIS.
Odbierz kupon rabatowy