profil

Metodologia badań społecznych

Ostatnia aktualizacja: 2022-01-26
poleca 84% 2855 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Notatki z wykładów

NAUKA to najwyżej zorganizowane poznawanie rzeczywistości

rzeczywistość to coś co istnieje, to co nas otacza; rzeczywistość może być przyrodnicza lub społeczna; rzeczywistość to również poglądy i oceny pojedynczych osób, to co oni uznają za rzeczywistość;

w rzeczywistości funkcjonuje każdy człowiek

poznawanie – odkrywanie – poznawać może osoba, grupa, cała społeczność; poznajemy poprzez dotyk, smak, doświadczenie;

najwyżej zorganizowana - (poprzez komunikację, czyli czytanie, studiowanie, analizowanie wcześniejszych badań) uprawiający naukę dowiaduje się o wcześniejszych wynikach podobnych badań; poznawanie zorganizowane to także zorganizowanie poprzez wyposażenie technologiczne np. laboratoria czy biblioteki;
najwyżej to nie znaczy jednak najlepiej

każdy człowiek ma własną rzeczywistość i nie powinno, a nawet nie może być tak, że każda z osób widzi problem w ten sam sposób; rzeczywistość może być indywidualnie konstruowana;

rzeczywistość społeczna jest zawsze podmiotowa; jest to zawsze „czyjaś” rzeczywistość (jednej osoby, grupy, zbiorowości;

BADANIE NAUKOWE to poszukiwanie rozwiązania problemu badawczego przez zastosowanie właściwych metod badawczych

najpierw pojawia się problem, pytanie, potrzeba (zawsze „czyjś”), który należy następnie sformułować, czyli określić; następnie zaczynamy szukać jego rozwiązania, czyli badać (nie zawsze skutecznie) poprzez zastosowanie pewnych metod, które uznawane są za właściwe (metody podpowiada nam i opisuje metodologia badań);
należy pamiętać, że badanie naukowe to nie to samo co działalność pedagogiczna; badanie naukowe wymaga różnych nastawień badacza do problemu;


Właściwości

Kształcenie (nauczyciel)

Praca badawcza (naukowiec)

Główne walory działania

twórczość, elastyczność

przewidywanie, planowość

Wykorzystanie środków

różnorodność, bogactwo

maksymalna oszczędność

Postawa intelektualna wykonawcy

pełne zaangażowanie

obiektywizm, krytycyzm

Postawa emocjonalna wykonawcy

entuzjazm, wiara

chłodny sceptycyzm

Dominująca organizacja działania

praca indywidualna

praca zespołowa (standaryzacja)

Warunki komunikacji

zaufanie, chęć współpracy

wysoki poziom kompetencji

Główne walory wyniku

oryginalność, niepowtarzalność

poprawność, sprawdzalność

Styl komunikacji

obrazowość, ekspresja

ścisłość, zwięzłość, skrótowość


NAUKA JEST TERMINEM WIELOZNACZNYM:
- w sensie potocznym rozumiana jest jako uczenie się
- w sensie instytucjonalnym to grupa instytucji, która zajmuje się badaniami i gromadzeniem ich wyników
- w sensie treściowym nauka to wynik poznawczy badań – to co się wie
- w sensie funkcjonalnym nauka to sposób poznawania rzeczywistości
- w sensie historyczno – socjologicznym – nauka to poznanie tego, co było i ludzie, którzy tym się zajmują
najważniejsze dla nas są znaczenia nauki w sensie 2 i 3
nauka nieustannie się rozwija, stale rośnie też liczba osób zajmujących się nauką

postęp w nauce opiera się na 2 zjawiskach:
- rośnie zakres problemów podejmowanych przez naukę; rośnie liczba zagadnień, sub-dyscyplin naukowych, którymi należy się zająć i zbadać je np. dysleksja, depresja
- sprawność rozwiązywania problemów – jest ona coraz lepsza

Funkcje nauk:
- funkcja opisowa (deskryptywna) związana jest z treściowym sensem nauki – jej zadaniem jest opisać, zdefiniować, przedstawić jasno i zwięźle problem, przyjrzeć się mu;
- funkcja wyjaśniająca (eksplanacyjna) uważana za najważniejszą – jej zadaniem jest powiązać wcześniejsze, równoległe fakty między sobą, zinterpretować ich przyczynę, dowiedzieć się skąd dany problem wyniknął;
- funkcja prognostyczna – polega ona na tym, że dzięki nauce można przewidzieć zachowania pewnych ludzi, skutki pewnych decyzji;
jest to najbardziej praktyczne (użyteczne) znaczenie;
zadaniem nauki w sensie podstawowym jest wyjaśnianie; jest to rzecz pierwszorzędna

Metodologia badań ma dwa znaczenia:
- metodologia ogólna jest teorią poznania naukowego (epistemologia) – obejmuje ona całość poznania, dąży do wyodrębnienia tego, co naukowe; dotyczy wszystkich dyscyplin naukowych,
- metodologie szczegółowe to teorie metod badawczych – dotyczą pojedynczych metod np. metoda obserwacji oraz poszczególnych dyscyplin naukowych
na terenie nauk społecznych ścierają się dwie metodologie:
- metodologia pozytywistyczna oparta na naukach przyrodniczych, faktach pozytywnych (obserwowalnych),
- metodologia humanistyczna
zachowanie – obserwowalna aktywność jednostki

Dwa kierunki psychologii wg R. Glasera


Behawioryzm (pozytywizm) 1963

Psychologia poznawcza 1993

elementy

struktury

znajomość rzeczy

znajomość procedur

poprawność myślenia

sprawność myślenia

modele rzeczywistości

modele problemów

umiejętności szczegółowe

umiejętności strategiczne


Założenia nauk humanistycznych powodujące, że są one holistyczne:
- osobowość człowieka jest wysoce oryginalną strukturą i nie da się sprowadzić np. do samych odruchów,
- człowiek zmienia się szybko, zwłaszcza w strukturze poznawczej; emocjonalnie – wolniej,
- uwolnienie się od szczegółów sprzyja twórczości ( w naukach społecznych),
- nauki humanistyczne żyją bogactwem hipotez, ich postęp zależy od pomysłowości w wyjaśnianiu; nauki ścisłe żyją analizą szczegółów;

humanizm jest: społeczny i współczesny

2 strategie badań społecznych:
- strategia obiektywistyczna dająca odpowiedź na pytanie: jak jest?
- Strategia teleologiczna (teleologia – nauka o celach) odpowiada na pytanie: jak osiągnąć pożądany stan rzeczy? jak osiągnąć cel?

Metoda badawcza to konsekwentnie stosowany sposób dochodzenia do prawdziwych twierdzeń.
(wg Kotarbińskiego – konsekwentnie to nie znaczy powtarzalnie, tak samo; oznacza to stosowanie właściwe, dostosowane do okoliczności)

Grupy metod badawczych nauk społecznych (model uproszczony)


Metody

filozoficzne

historyczne

opisowe

eksperymentalne

Właściwości:





a) uzasadnienie twierdzeń

X

X

X

X

b) ustalanie faktów szczegółowych


X

X

X

c) reprezentatywność obiektów



X

X

d) zmienianie rzeczywistości




X


W naukach pozytywistycznych (przyrodniczych) eksperyment jest uważany za najdoskonalszą metodę badawczą. W naukach humanistycznych dominuje uzasadnianie i wyjaśnianie typu filozoficznego, jest ono na pierwszym planie a dowodzenie na faktach jest pomocnicze.

Skrajne typy nauczycieli na tle wybranych zawodów i zamiłowań


Rodzaj systemu

Typ nauczyciela

Analogia

Naczelna wartość

Charakterystyczne czynności

autorytarny

surowy brygadzista

dowódca wojskowy

dyscyplina

Nakazuje, kontroluje, karze

bezlitosny krytyk

krytyk literacki

doskonałośc

Wytyka i koryguje błędy, ocenia

humanistyczny

czuły terapeuta

lekarz psychiatra

zrozumienie

Wysłuchuje, pomaga, współczuje

bezkrytyczny entuzjasta

miłośnik sztuki

przeżycie

Zachwyca się, cieszy się, chwali

technologiczny
(pozytywizm)

zdolny trener

trener sportowy

wysiłek

Organizuje, dopinguje, czuwa

sprytny menedżer

przedsiębiorca

efektywność

Kontraktuje, odbiera produkt

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut