Przydatność 65%

Bracia Wright

Autor: kierowniku

BRACIA WRIGHT
Orville Wright 1871-1948 oraz Wilbur Wright 1867-1912

Historię braci przedstawia się często pod jednym hasłem, gdyż ich osiągnięcia splotły się ze sobą bardzo silnie. Uważani są powszechnie za konstruktorów pierwszego udanego samolotu.
Wilbur Wright urodził się w 1867r w Millville w stanie Indiana, a jego brat Orville w 1871r. w Dayton w stanie Ohio. Byli synami protestanckiego duchownego. Obaj chłopcy otrzymali średnie wykształcenie, ale żaden nie uzyskał dyplomu ukończenia szkoły.
Bracia mieli talent do majsterkowania i obaj interesowali się ludzkimi możliwościami latania. W 1892r. otworzyli zakład Wright Cycle Company, w którym sprzedawali, naprawiali i konstruowali rowery. Zakład dostarczał pieniędzy na finansowanie pasji ich życia, czyli badań aeronautycznych. Bracia pilni czytali prace innych pionierów aeronautyki- Octave?a Chanute?a, Samuela P. Langleya, Ottona Lilienthala, który w latach 1891 ? 1896 wykonał około 2000 lotów, z których najdalszy miał zasięg 400 (czterysta) metrów. Zbudował on eksperymentalny szybowiec, jednak zginął śmiercią tragiczna z powodu ograniczonych możliwości sterowania jego maszyny. W 1899r. Orville i Wilbur sami rozpoczęli prace nad budową samolotu. W grudniu 1903r. po czterech latach starań, ich wysiłki zostały uwieńczone sukcesem.
To braciom Wright udało dokonać się tego, co nie powiodło się wielu innym. Na ich sukces złożyło się kilka przyczyn. Po pierwsze bracia zawsze pracowali razem, a ich współpraca układała się doskonale. Po drugie najpierw zamierzali nauczyć się latać, a później podjąć próby budowy samolotu silnikowego. Otóż bracia uczyli się latać na szybowcach. Prace nad latawcami i szybowcami rozpoczęli w 1899r. Rok później przywieźli swój pierwszy pełno wymiarowy szybowiec do Kitty Hawk w Karolinie Północnej ( ze względu na silne wiatry), by tam przeprowadzić loty próbne, które jednak nie wypadły dobrze. Bracia zbudowali i wypróbowali drugi szybowiec, w 1901r., a trzeci w 1902r. W konstrukcji trzeciego szybowca uwzględnili już większość najistotniejszych usprawnień. Na trzecim szybowcu wykonali ponad tysiąc udanych lotów. 23 marca 1903 złożyli wniosek o patent (przyznany 22 maja 1906 ) na swój sposób sterowania maszynami latającymi, stworzony przy pomocy i finansowym udziale Alexandra G. Bella. Na trzecim szybowcu wykonali ponad tysiąc udanych lotów. Przed rozpoczęciem budowy samolotu silnikowego braci Wright byli już najlepszymi i najbardziej doświadczonymi pilotami szybowcowymi na świecie.
Doświadczenie w lotach szybowcem stanowiło trzeci czynnik, który zadecydował o ich sukcesie. Uświadomili sobie, że największym problemem jest panowanie nad samolotem będącym już w powietrzu, natomiast dla innych gł. problemem było uniesienie machiny z ziemi.

Przydatna praca?

Następna strona: 1 2 3 Następna Pokaż wszystko

Wersja ściąga:
Przydatna praca? tak nie 67
głosów
Poleć znajomym

Serwis Sciaga.pl nie odpowiada za treści umieszczanych tekstów, grafik oraz komentarzy pochodzących od użytkowników serwisu.

Zgłoś naruszenie