profil

Czy szkoła powinna organizować wycieczki dydaktyczne?

poleca 85% 177 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Na pytanie czy szkoła powinna organizować wycieczki dydaktyczne, ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Niemniej jednak skłaniałbym się ku tezie, że wycieczki te rozszerzają naszą wiedzę na temat kultury i historii. Tylko czy wszyscy są nimi zainteresowani?
Dzięki wycieczkom uczniowie różnych klas mają dostęp do informacji, których w większości nie nauczyliby się na lekcjach. Rozwijają też wyobraźnię i spostrzegawczość. Jeżeli kogoś na przykład interesuje miejsce, budowla albo dana rzecz, może uzyskać wyczerpującą odpowiedź od przewodnika. W ten sposób wiedza jest szybko i łatwo przyswajalna dla uczniów. Możliwe jest również poznanie zabytków, które widywało się tylko w telewizji i nie były one tak zachwycające jak wtedy, kiedy widzi się je na własne oczy. Wycieczki w terenie pozwalają na zetknięcie ucznia z faktami o warunkach naturalnych, poznanie nowych gatunków zwierząt i roślin. Kształtowany w ten sposób jest u uczniów stosunek emocjonalny do przyrody i otaczającego ich świata. Przyczyniają się także do wyrabiania sprawności fizycznej. Wycieczki o charakterze społecznym dają możliwość poznania przeszłości Polski, dorobku kultury narodowej, obyczajów własnego kraju, pracy ludzkiej. Przyglądanie się pracy, spotkania i rozmowy z ludźmi określonego zawodu pozwolą uświadomić uczniom co zawdzięczane jest pracy ludzkiej poza tym pokazuje to postęp w technice i kulturze. Wycieczki są najbogatszym źródłem zdobywania wiedzy w najbardziej przystępny i skuteczny sposób.
Niektóre wycieczki mają jednak złe strony. Na przykład gdy wyjeżdża się na dłuży pobyt poza domem, konieczny jest nocleg w schroniskach młodzieżowych. W nich najczęściej bywają wieloosobowe pokoje i nie można spokojnie spędzić nocy. Innym problemem jest pożywienie. Nie wszystkim uczniom odpowiada jedzenie w tanich jadłodajniach, ponieważ są nieprzyzwyczajeni do takich dań, a zwiedzanie z pustym brzuchem dekoncentruje.
Tak więc, wycieczki dydaktyczne są sposobem na odreagowanie napięcia szkolnego i w łatwy sposób przyswajana jest wiedza przez uczniów. Mają dużo zalet, a mało wad dlatego powinny być wprowadzone w większości szkół. Jednak należy przedtem odpowiednio ustalić ich przebieg, żeby znalazł się czas nie tylko na naukę ,ale również na rozrywkę i odpoczynek. Wtedy staną się ulubionym zajęciem uczniów i nauczycieli, a nie najgorszym przymusem.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Opracowania powiązane z tekstem

Czas czytania: 2 minuty