Na pytanie czy szkoła powinna organizować wycieczki dydaktyczne, ciężko znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Niemniej jednak skłaniałbym się ku tezie, że wycieczki te rozszerzają naszą wiedzę na temat kultury i historii. Tylko czy wszyscy są nimi zainteresowani?
Dzięki wycieczkom uczniowie różnych klas mają dostęp do informacji, których w większości nie nauczyliby się na lekcjach. Rozwijają też wyobraźnię i spostrzegawczość. Jeżeli kogoś na przykład interesuje miejsce, budowla albo dana rzecz, może uzyskać wyczerpującą odpowiedź od przewodnika. W ten sposób wiedza jest szybko i łatwo przyswajalna dla uczniów. Możliwe jest również poznanie zabytków, które widywało się tylko w telewizji i nie były one tak zachwycające jak wtedy, kiedy widzi się je na własne oczy. Wycieczki w terenie pozwalają na zetknięcie ucznia z faktami o warunkach naturalnych, poznanie nowych gatunków zwierząt i roślin. Kształtowany w ten sposób jest u uczniów stosunek emocjonalny do przyrody i otaczającego ich świata. Przyczyniają się także do wyrabiania sprawności fizycznej. Wycieczki o charakterze społecznym dają możliwość poznania przeszłości Polski, dorobku kultury narodowej, obyczajów własnego kraju, pracy ludzkiej. Przyglądanie się pracy, spotkania i rozmowy z ludźmi określonego zawodu pozwolą uświadomić uczniom co zawdzięczane jest pracy ludzkiej poza tym pokazuje to postęp w technice i kulturze. Wycieczki są najbogatszym źródłem zdobywania wiedzy w najbardziej przystępny i skuteczny sposób.
Niektóre wycieczki mają jednak złe strony. Na przykład gdy wyjeżdża się na dłuży pobyt poza domem, konieczny jest nocleg w schroniskach młodzieżowych. W nich najczęściej bywają wieloosobowe pokoje i nie można spokojnie spędzić nocy. Innym problemem jest pożywienie. Nie wszystkim uczniom odpowiada jedzenie w tanich jadłodajniach, ponieważ są nieprzyzwyczajeni do takich dań, a zwiedzanie z pustym brzuchem dekoncentruje.
Tak więc, wycieczki dydaktyczne są sposobem na odreagowanie napięcia szkolnego i w łatwy sposób przyswajana jest wiedza przez uczniów. Mają dużo zalet, a mało wad dlatego powinny być wprowadzone w większości szkół. Jednak należy przedtem odpowiednio ustalić ich przebieg, żeby znalazł się czas nie tylko na naukę ,ale również na rozrywkę i odpoczynek. Wtedy staną się ulubionym zajęciem uczniów i nauczycieli, a nie najgorszym przymusem.