profil

Kształcenie zawodowe w krajach UE

poleca 87% 101 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Oczekiwania pracodawców i wymagania stawiane przyszłym pracownikom, a zwłaszcza absolwentom, zarówno w UE jak i w Polsce coraz bardziej wzrastają. Sytuacja społeczno – gospodarcza uwarunkowana procesami integracyjnymi w Europie rzutuje również na proces kształcenia zawodowego, dlatego też nowoczesne systemy informacji i orientacji zawodowej w zakresie działalności doradczej w szkołach, stają się podstawą racjonalnego podejmowania decyzji zawodowych.

Państwa członkowskie poprawiają jakość systemów kształcenia i szkolenia, co w przyszłości z pewnością wpłynie na płynne przechodzenie ze szkoły do pracy, stworzenie podstaw rozwoju produktywnych zasobów ludzkich. Państwa UE podejmują kroki w celu obniżenia o połowę do roku 2010 liczby osób (wieku od 18 d0 24 lat) nie posiadających wykształcenia średniego i nie kontynuujących nauki lub szkolenia. W tym celu stworzono szereg warunków ułatwiających lepszy dostęp tych osób do kształcenia zawodowego.


Systemy kształcenia zawodowego

W krajach Unii Europejskiej istnieją wyraźne różnice pomiędzy systemami kształcenia zawodowego, które wyodrębniają cztery następujące typy kształcenia:
· kształcenie zawodowe w pełnym wymiarze nauczania – Francja, Włochy, Belgia – polegające na tym, że państwo ponosi odpowiedzialność za kształcenie, finansując je tym samym ze środków publicznych,
· kształcenie zawodowe kursowe i przemienne – Wielka Brytania – polegające na uzyskiwaniu wiedzy zawodowej w szkole lub na kursie, natomiast w przedsiębiorstwach uzyskuje się umiejętności praktyczne.
· kształcenie zawodowe z pełnym wymiarem nauczania w połączeniu z nauczaniem w przedsiębiorstwie – Luksemburg, Irlandia, Holandia – część zajęć dostosowana jest do potrzeb przedsiębiorstwa,
kształcenie zawodowe w oparciu o kształcenie w przedsiębiorstwie – Dania, Niemcy, Austria – uczniowie kształcą się przez 1 –2 dni w szkole zawodowej, następnie pobierają nauki w przedsiębiorstwie tzw. dualizm.



W UE powstały trzy programy edukacyjne:
-Leonardo da Vinci
-Socrates
-Program młodzież


LEONARDO DA VINCI
Polska od marca 1998 roku uczestniczy w programie Leonardo da Vinci. Program jest przeznaczony wyłącznie dla instytucji zajmujących się rozwojem kształcenia zawodowego. Są to: szkoły zawodowe, uczelnie, przedsiębiorstwa, władze publiczne. Głównym celem programu jest troska o poziom kształcenia zawodowego. Program nastawiony jest na zdobywanie przez studentów praktycznej wiedzy. Działania
w ramach tego programu polegają na:
-przygotowaniu do potrzeb rynku pracy, poprzez prowadzenie doradztwa zawodowego, -organizowaniu szkolenia i praktyki zawodowej,
-wspieraniu współpracy uczelni z przedsiębiorstwami.
Podstawowym założeniem programu jest stworzenie europejskiego standardu w edukacji i kształceniu zawodowym. W ramach programu realizowane są trzy rodzaje projektów:
Projekty pilotażowe - w ramach tej kategorii działań wsparcie finansowe mogą uzyskać organizujący praktyki, a także zajmujący się doradztwem zawodowym. Projekty pilotażowe tworzone są, aby poprawić jakość kształcenia. Mają również na celu doradztwo zawodowe.
Projekty wymian i staży - skierowane są do osób uczących się oraz biorących udział w kształceniu ustawicznym. Celem jest zachęcenie do zdobywania doświadczeń poprzez łączenie teorii z praktyką oraz jednoczesną poprawę znajomości języka. W praktyce mogą być realizowane w formie międzynarodowych staży i wymian.
Badania i analizy - w tym zakresie program oferuje dofinansowanie opracowań badawczych


SOCRATES Polska przystąpiła do programu Socrates w marcu 1998. Zadaniem programu jest rozszerzanie współpracy europejskiej w dziedzinie edukacji. Obejmuje on współpracę dzieci, młodzieży i dorosłych. Celem programu jest poprawa jakości edukacji poprzez rozwój nauczania języków krajów UE, a także współpracę studentów i kadry akademickiej. Dzięki takim działaniom mają oni możliwość poznania metody nauczania
w krajach europejskich. Osiągnięcie tego możliwe jest poprzez:
-wyjazdy na studia
-rozwój nowych technologii w dziedzinie informacji i komunikacji
-naukę języków obcych
-projekty pilotażowe


Program Socrates składa się z kilku podstawowych części:

comenius - jest realizowany na poziomie przedszkoli, szkół podstawowych wszystkich szkół średnich wszystkich typów. Promuje hasło "Europa w szkole". Jest nastawiony na zawieranie porozumień przez szkoły
z różnych krajów europejskich w celu opracowywania wspólnych programów nauczania. Wspiera on te działania, które mają na celu podniesienie poziomu kształcenia. Pomaga uczniom i nauczycielom
w kształtowaniu poczucia przynależności do społeczności europejskiej poprzez:
- wspieranie międzynarodowej współpracy oraz wymiany
między szkołami
- zachęcanie do nauki języków obcych
erasmus - polega na współpracy między wyższymi uczelniami z państw europejskich. Przyjmuje przede wszystkim formę wymiany studentów i nauczycieli akademickich oraz stypendiów dla studentów. Reguluje również problem zaliczania okresu studiów odbytych
w innym kraju oraz wspólne opracowania programów nauczania.
grundvig - polega na współpracy europejskiej między instytucjami, które prowadzą kształcenie dorosłych.. Jest adresowany do osób, które niezależnie od wieku zamierzają zdobyć wiedzę, zwiększając tym samym szansę na znalezienie zatrudnienia.
minerva - skierowana jest do osób korzystających
z kształcenia otwartego i kształcenia na odległość. Celem jest zachęcanie do wykorzystania w nauczaniu nowych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, jak np. internet
lingua - ma na celu podnoszenie znajomości języków obcych poprzez ułatwienie dostępu do nauki języków obcych w ramach tzw. kształcenia ustawicznego.



PROGRAM MŁODZIEŻ
Zajmuje się pozaszkolną, nieformalną edukacją młodych ludzi. Adresowany jest do młodzieży w wieku 15-25 lat oraz osób, które z nią pracują. W ramach programu można się starać o uzyskanie dofinansowania na działalność pozaszkolną, nie związaną z nauczaniem szkolnym czy akademickim. Głównym celem tego programu jest uczenie
i zachęcanie młodych ludzi do aktywnych działań ograniczających takie zjawiska jak rasizm i nietolerancja. Program MŁODZIEŻ realizowany jest poprzez dofinansowanie konkretnych projektów mających określone cele i ramy czasowe. Program obejmuje następujące działania:
Młodzież dla Europy - działania w tym zakresie obejmują wymianę młodych ludzi w obrębie Wspólnoty, aby w ten sposób zapoznać ich z istniejącymi różnicami kulturowymi i społecznymi.
Wolontariat Europejski - w ramach projektu młodzi ludzie prowadzą nieodpłatnie w innym państwie pewną działalność np. społeczną, a jednocześnie mają możliwość poznania innych krajów.
Inicjatywa Młodych - w tym zakresie zachęca się młodych ludzi do wykorzystywania doświadczenia zdobytego
np. w ramach wolontariatu i podejmowania podobnych działań na szczeblu lokalnym, regionalnym, czy europejskim.



Wiedza i fachowe umiejętności kadr stanowią podstawę sukcesu gospodarczego przedsiębiorcy. Kształenie zawodowe służy dwóm zasadniczym celom :
- młodym ludziom ma ono umożliwić karierę zawodową ,
- gospodarce ma zapewnić dopływ fachowej kadry .


Fryzjerstwo jest uznanym zawodem rzemieślniczym, w którym umiejętności praktyczne zdobywa sie w salonach fryzjerskich. Praca fryzjera opiera się na bezpośrednim kontakcie z drugim człowiekiem - zobowiązuje to do indywidualnego podejścia do klienta, stosowania się do jego życzeń z równoczesnym uwzględnieniem wymogów mody, ponadto zobowiązuje do ścisłego przestrzegania higieny i bezpieczeństwa pracy oraz przepisów bezpieczeństwa.
Zjawiskiem naturalnym i oczywistym jest wzrost wymagań i oczekiwań klientów. W otaczającej nas rzeczywistości w ogóle nieustannie zachodzi wiele zmian, co powoduje, że fryzjer musi wykształcić w sobie cechę kreatywności zawodowej. Nie powinnien zatrzymywać się na drodze doskonalenia zdobytych umiejętności i wiedzy zawodowej.

Bardzo istotne jest świadome wykonywanie zawodu, które powinno się łączyć z umiejętnościa przewidywania skutków wykonanych zabiegów zarówno bezpośrednio dla klienta, jak i środowiska naturalnego. To wszystko musi opierać się na solidnej podstawie, czyli wiedzy zdobytej w czasie nauki.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut