profil

Wpływ nowoczesnych środków przekazu na efektywność nauczania języków obcych

poleca 85% 2109 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Wpływ nowoczesnych środków przekazu na efektywność nauczania języków obcych.

Nie trzeba chyba nikogo przekonywać jak ważna w dzisiejszym świecie jest znajomość języków obcych. A język to między innymi słownictwo, dzięki któremu jesteśmy w stanie porozumieć się z innymi. Dawniej do nauki słówek korzystało się wyłącznie z podręczników. Później przyszły komputery i oprogramowania edukacyjne. Teraz na pomoc ruszają portale internetowe. Nauka słówek za pomocą serwisu internetowego niesie za sobą liczne korzyści. Umożliwia naukę w dowolnym miejscu i czasie – można powtarzać słówka w domu, w szkole, w kawiarence internetowej. Internet umożliwia intensywną naukę słówek na kilka sposobów. Można to robić na zasadzie przypominania sobie tłumaczeń kolejnych wyrazów, które wyświetla serwis. Jeśli ktoś chce lepiej nauczyć się pisowni różnych słówek, może wpisać na klawiaturze słówka a serwis sprawdzi, co wpisaliśmy i poda informację czy odpowiedź była prawidłowa, czy nie. Istnieje również multiple – choice question, czyli tryb, polegający na wybraniu jednej prawidłowej odpowiedzi z kilku podanych. Ucząc się w ten sposób można lepiej zapamiętać słownictwo, odróżniając jedne wyrazy od innych i zapamiętując ich różnorodne znaczenia. W niedalekiej przyszłości twórcy obiecują dodatkowe możliwości, takie jak gry językowe. Komputer i Internet spełniają też rolę nowoczesnej biblioteki z dodatkowymi materiałami dydaktycznymi, leksykalnymi i szybkim dostępem do nich. Wykorzystywane są też do nauczania korespondencyjnego. Dzięki Internetowi można także z łatwością nawiązać kontakty z osobami, które tym językiem posługują się, na co dzień. Moim zdaniem warto wypróbować, co w sferze edukacji może dać Internet i oferowane przez niego możliwości.
Od kilku lat obserwujemy w Polsce wzrost popularności telewizji satelitarnej. Jak każdy środek komunikacji masowej, telewizja satelitarna może znaleźć zastosowanie w nauczaniu języków obcych. Reklama telewizyjna, poprzez swój często agresywny charakter, sprzyja zapamiętywaniu jednostek leksykalnych lub całych sloganów. Anons reklamowy nie wymaga pełnego zrozumienia językowego, aby go właściwie odczytać. Odgrywa to duża rolę motywacyjną, gdyż świadomość, że zaczyna się rozumieć reklamę, stymuluje ucznia do dalszej pracy nad językiem. W nauce języków obcych bardzo przydatne jest również oglądanie filmów dokumentalnych. W zdecydowanej większości filmów dyskurs komentarza zbudowany jest ze zdań krótkich i prostych. Sprzyja to lepszemu zapamiętaniu informacji. W przypadku filmów fabularnych należy zwrócić uwagę na stopień trudności językowych w celu wzmocnienia motywacji ucznia. Dyskurs telewizyjny zawiera w sobie cały szereg elementów jak na przykład efekty dźwiękowe, muzyka. W chwili obecnej należy zapewnić uczącym się taką kompetencję komunikacyjną, która umożliwi im korzystanie z informacji czy rozrywki oferowanej przez obcojęzyczne stacje telewizyjne. O ile kontakt z językiem obcym w postaci konwersacji może być sporadyczny, to konsumpcja zagranicznej telewizji stała się faktem.


Opracowała: Marzena Nitszke



Bibliografia
1. Kwolek J. ( 1993), Wideo a telewizja, Języki Obce w Szkole nr.1
2. Nowak S. ( 1996), Moje komputerowe nauczanie języków obcych, Języki Obce w Szkole nr.1
3. Szymaniak W. ( 1993), Telewizja satelitarna i wideo w nauczaniu języka obcego,
Języki Obce w Szkole nr.1

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty