profil

Koncepcja pedagogiczna Carla Rogersa

poleca 85% 714 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

CArl R. Rogers uczeń Johna Daweya amerykanski psycholog, pedagog i psychoterapeyta.
Koncepcja nauczyciela w pedagogice polega na autokreacji, czyli tworcze rozwijanie samego siebie. Nauczyciel powinien kształtować w sobie otwartosc na doswiadczenia
Nauczyciel musi byc osoba wykształcona czyli osoba wolna, bedaca dla ucznia czlowiekiem , a nie kims kto przekazuje sucha wiedze. Nauczyciel nie powinien wiec nauczac, powinien ułatwiac uczenie sie - sam sie przy tym uczac.

Nauczyciel jako osoba autantyczna jest osoba rozpoznajaco swoje emocje i dzialjaca zgodnie z nimi. Sterujac swobodnie swoimi emicjami, czyli czuje to co chce czuc. NI zaklada "maski"
Autentyczny nauczyciel zna siebie na tyle ze nie musi zwracac na siebie zadnej uwagi. Potrafi przyznac sie do wlasnych błędów. Jest szczery i otwarty. dzieki temu ze
nie musi ciagle kontrolowac swoich uczuc moze skierowac swoja uwage na uczniów.

W koncepcji pedagogicznej istotna jest rowniez akceptacja dla ucznia. Podstawa akceptacji jest zaufanie.Akceptacj ta nie polega na poblazaniu dla jego zachowan. Mozna akceptowac ucznia ktorego zachowania nie sa akceptowane. Wyklucza sie osmieszanie i upokarzanie ucznia, zastosowanie koncepcji Rogersa znajduje sie w pierwszych klasach szkoly.Wychowawca akceptuje swoje zachowania in e ma potrzeby przenoszenia ich na swoich uczniow. Nauczyciel akceptujacy ucznia nie daje mu rad wskazuje tylko pokazuje szanse i zagrozenia podobnych zachowan.

Nalezy przywiazywac wage do ucyc ucznia. Bardzo wazna jesst rowniez empatia, sztuka wczucia sie w sytuacje drugiej osoby. Nauczyciel posiada umiejetnosc rozumienia reakcji ucnia od wewnatrz, dzieki temu wzrasta proces uczenia sie. Nastawienie to polega na ogladaniu świata oczami ucznia.

Nie mozna zaponiec tez o aktywnosci, ktora polegac ma aktywnym zwracaniu uwagi na ucznia, dziekicz my znajduje on przedmity do dzialania. Proces wychowawczy powinien opierac sie na wzajemnej niezaleznosci i braku kierowania. Nauczyciel musi uwolnic zaciekawienie, pozwolic kierowac sie zainterasowaniami. w takich warunkach wyrasta prawdziwy uczen.

Podsumowujac podstawowymi zalozeniami koncepcji pedagogicznej Rogersa sa:
odejscie od zalozonych z gry celow i programow wychowawczych na rzecz bezwarunkowej akceptacji dziecka. Eliminuje sie represje i mechanizmy kompromitacji zachowan na rzecz samokontroli i samooceny. Postawe nauczyciela powinna cechowac empatia, autentycnosc, tworczosc, a nie rutynowosc i powielanie wyuczonych czynnosci oraz gotowość do udzielania dziecku pomocy. Rogers uwaza, ze nie mozna nikogo niczego nauczyc, nie mozna rowniez nauczycdrugiej osoby, jak ma nuczać innych.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Przeczytaj podobne teksty

Czas czytania: 1 minuta

Typ pracy