profil

Renesans - najważniejsze wiadomości o epoce i literaturze

poleca 84% 2867 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

1. Scharakteryzuj światopogląd renesansu.

- RENESANS jest epoką otwierającą czasy nowożytne; we Włoszech XIV/XV w, pół. Europa XVI w
- symbolizuje odrodzeni człowieka, który wstępuje na wyższy stopień rozwoju; jest to również odrodzenie kultury starożytnej
- ANTROPOCENTRYZM – umieszczenie człowieka w centrum świata jako istoty, która jest sprawą działań w świecie;
- „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie nie jest mi obce” (Terencjusz) – zainteresowanie człowiekiem i jego potrzebami
- „Człowiek jest miarą wszechrzeczy” (Protagoras) – badanie świata przez pryzmat człowieka
- „Człowiek jest kowalem swojego losu” (Giovanni Mirandola) – człowiek jest wolny i ma możliwości kształtowania swego losu
- HUMANIZM – nurt filozoficzny rozwijający wszechstronna wiedzę o człowieku, kulturze, świecie stawiający człowieka w centrum zainteresowania, badający jego potrzeby duchowe i materialne; charakterystyczne: optymistyczna wizja człowieka, czyli wiara w jego talenty, zdolności ; zachwyt nad człowiekiem
- PRZYKŁADY FILOZOFICZNE I LITERACKIE
- „Mowa o godności człowieka” (Giovanni Pico della Mirandola)
Obraz Boga: architekt, artysta, daje człowiekowi wolność wyboru, szanuje człowieka
Świat: piękny, wielki i różnorodny
Człowiek: istota wolna, ma możliwość a nawet zadanie kształtowania świata (Nie urodziłem się człowiekiem, lecz nauczyłem się nim być)


2.Scharakteryzuj filozofię życia zawarta w „Pieśniach” Jana Kochanowskiego na podstawie czterech utworów. Wykaż, że jest ona reprezentatywna dla człowieka renesansu.

PIEŚŃ IX (Pieśń o Fortunie)
- cechą życia jest zmienność – nawiązanie do Fortuny – powrót do mitologii
- zmienność pór roku – prawo natury – natura wzorcem życia ludzkiego
- nadzieja, optymizm, wiara w życie
- przyjęcie postawy dystansu wobec kolei losu, zachować spokój (stoicyzm)
- namawianie do praktykowania cnoty, która jako jedyna nie podlega zmiennym działaniom Fortuny i przez to może być stałym elementem życia człowieka

PIEŚŃ XII (Pieśń o cnocie)
- personifikacja cnoty i zazdrości
- cnota = doskonałość, godność, uczciwość
- cnota celem ludzkiego życia (powinna być bezinteresowna)
- godność źródłem szczęścia, daje poczucie satysfakcji
- cnota zdaniem podmiotu budzi zazdrość
- najwyższą cnotą jest służba ojczyźnie

PIEŚŃ XIV (Pieśń o rządzących)
- władza wymaga odpowiedzialności
- Bóg nie ceni człowieka patrząc na zajmowane stanowisko
- ludzie u władzy powinni dbać o interesy innych, być uczciwi, pilnować porządku i sprawiedliwości, muszą mieć świadomość, że ich błędy wpłyną na dobro ogółu
- wszyscy są powinni być równo traktowani przez prawo

PIEŚŃ XXIV (Pieśń o poecie)
- apostrofa do Piotra Myszkowskiego (biskup, przyjaciel i mecenas Kochanowskiego)
- refleksja o poecie i poezji
- POETA:
- duma, przekonanie o własnym talencie
- „nie umrę” – nieśmiertelność, nie przekroczy Styksu
- przemiana w ptaka w łabędzia (poświęcony muzom)
- próżny pogrzeb bez ciała – jego śmierć nie budzi smutku, bo będzie żył w swej twórczości
- SYMBOLIKA TALENTU I SŁAWY
- łabędź – symbol natchnienia, wzlotu sławy i talentu
- motyw lotu przez różne krainy – rozprzestrzenianie się sławy
- Ikar - motyw lotu i marzeń
- nawiązania do Exegi monumentum

„Czego chcesz od nas Panie”
- apostrofa do Boga
- obraz Boga: stwórca, nieśmiertelny, łaskawy, dobry, wszechmocny, wszechobecny
- obraz świata: zależny od Boga, piękny i urozmaicony, uporządkowany, ład, stworzony dla człowieka
- podmiot chwali Boga, wyraża wdzięczność za łaski i dary, chce by Bóg opiekował się nim
- pokora i religijność podmiotu, szacunek

4. Przedstaw zawarte w trenach uczucia ojca i poglądy poety-filozofa na tle reguł gatunku.
TREN – gatunek liryki żałobnej wywodzący się ze starożytności, wyraża żal po stracie ważnej i cenionej osoby: demonstracja żalu, ukazanie zalet i cnót zmarłego (VIII), wielkość straty (VIII), napomnienie (XVIII) i pocieszenie (XIX)

TREN VII
- śmierć nazwana została snem żelaznym, twardym, nieprzespanym
- zbudowany jest na zasadzie kontrastu: poeta porównuje życie w domu za życia Urszulki, kiedy to wszystkie pokoje rozbrzmiewały jej śmiechem, z ciszą i smutkiem, który zawitał z jego progi po zgonie dziewczynki.

TREN VIII
- śmierć przynosi pustkę, brak najbliższej osoby, smutek
- życie ojca zostało wystawione na ciężka próbę i doszło do załamania równowagi, żal
- obraz pustości i szarości jaka nastała po śmierci dziewczynki

TREN IX
- apostrofa do mądrości
- ojciec: nie godzi się na śmierć, nie potrafi zachować obojętności i spokoju
- filozof: kryzys postawy stoickiej: czuł się wyróżniony a jest jednym z wielu
- upadek podmiotu z „budowli mądrości”
- ironicznie podważa możliwość zdobycia mądrości
- ironicznie podważa sens filozofii, mówiąc, że wyzbywa z człowieka uczucia

TREN X
- ojciec prosi swoją córkę o pojawienie się
- podmiot wątpi w życie pozagrobowe (Gdziekolwiek jest, jeśliś jest)
- podważa wiarę chrześcijańską

TREN XI
- śmierć dziecka jest najcięższym doświadczeniem życiowym, które powoduje kryzys ideałów, wyznawanej dotąd wiary i filozofii
- podważa wartość cnoty
- cnota nie ratuje przed złem
- człowiek ma ograniczone możliwości poznania, często się myli, a jego wizja świata jest złudnym snem
- uświadamia sobie kruchość życia, brak wpływu na koleje losu, nieprzewidywalność zdarzeń

6. Na podstawie kluczowych motywów i fragmentów Trenu XIX scharakteryzuj postawę wobec śmierci i cierpienia w nim przedstawioną i powiedz na czym polega jej ewolucja w cyklu utworów (w porównaniu z IX, X, XI)

TREN XIX
- powrót do konwencji filozofii stoickiej – pogodzenie z boskim porządkiem świata
- nie należy zagłębiać się w żałość
- życie pośmiertne jest opisane jak niebo: wieczne, lepsze
- człowiek nie zawsze rozumie boską sprawiedliwość – ale powinien w nią wierzyć
-
- SEN: zjawiła się Urszulka wraz z matką poety - matka nakłania go, by przestał się zamartwiać losem dziecka, bo ono jest już w krainie wiecznej szczęśliwości. Przekonuje, że śmierć uchroniła Urszulkę przed cierpieniem, troskami, bólem. Matka poety przypomina, że każdy ma swój czas życia i śmierci. Tren XIX jest spełnieniem marzeń poety, o których pisał w Trenie X
- wizja szczęśliwego dziecka
- zawiera zapowiedź powrotu do równowagi wewnętrznej. Jest próbą uzdrowienia się, pocieszenia, uspokojenia, pojawia się tu refleksja o zbawczym działaniu czasu, który uwalnia od cierpienia. Podtytuł ma duże znaczenie dla interpretacji, gdyż możemy wywnioskować, że kiedy Kochanowski otrzyma już odpowiedź na nurtujące go pytania, będzie spał spokojnie

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 6 minut

Teksty kultury