profil

Scenariusz zajęć - stres

poleca 85% 107 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

2. Praca na forum klasy. "Burza mózgów".
Uczniowie zastanawiają się indywidualnie, jakie sytuacje powodują w nich stan wewnętrznego napięcia - są źródłem stresu. Następnie podają swoje przykłady, a nauczyciel zapisuje je na tablicy.

3. Praca w małych grupach.
Uczniowie w 6 grupach (po 5 ok. osób) mają za zadanie zastanowić się, jakich objawów doświadcza osoba, która jest pod wpływem stresu, analizując podane przez siebie poprzednio przykłady. Każda z grup otrzymuje po dwa z czterech następujących pytań:
* Jakie mogą być fizyczne oznaki nadmiernego stresu?
* Jak zbyt duży stres wpływa na myślenie?
* Jakich uczuć możemy doświadczać, gdy znajdujemy się pod wpływem nadmiernego stresu?
* Jak nadmierny stres wpływa na zachowanie?

4. Praca na forum klasy.
Uczniowie podają swoje odpowiedzi. Stwierdzamy, że są to objawy nie tylko nieprzyjemne, ale również utrudniające wykonywanie zadań, a często także zaburzające stosunki z innymi ludźmi.

5. Mapa stresu - przyczyny, zachowanie, sposób radzenia.
Każdy indywidualnie wypełnia poniższą tabele by zdać sobie sprawę z własnego zachowania, postępowania w stresujących, często nieprzyjemnych sytuacjach.

Co mnie stresuje? Jak reaguje? Co zrobić?

Chętne osoby wypowiadają się na temat swojej tabeli, czego celem jest by reszta uczestników zrozumiała, iż nie tylko oni nie radzą, bądź radzą sobie ze stresem.

6. Krótkie omówienie folii:
a) "Sposoby unikania nadmiernego stresu":
< dojrzała postawa wobec życia,
> realistyczne wymagania,
< planowanie czasu pracy, nauki
> zdrowy styl życia,
< dbanie o przyjaźnie.
b) "Metody radzenia sobie ze stresem":
> realistyczne myślenie,
< czasem obrócenie trudnej sytuacji w żart,
> rozmowa z bliską osobą,
< ćwiczenia relaksacyjne,
> ćwiczenia fizyczne.

7. Podsumowanie zajęć. Praca w małych grupach.
Każda z grup otrzymuje po jednej ze scenek. Zadaniem jest zastanowienie się, które z podanych na obu planszach sposobów mogą być wykorzystane przez bohaterów opisanych sytuacji.

Tematy scenek:
1. Rozpoczyna się trudna klasówka. Ewa jest bardzo zdenerwowana, uciekają jej z głowy wszystkie myśli. W jaki sposób mogłaby zmniejszyć napięcie?
2. Iwona gra jedną z ról w szkolnym przedstawieniu. Ma dużą tremę przed występem. Co może zrobić, aby trochę mniej się denerwować?
3. Krzysztof dostał dzisiaj ocenę niedostateczną z fizyki. Jest z tego powodu przygnębiony. Co może zrobić, aby poprawić sobie nastrój?
4. Piotrek chciałby zaprosić swoją koleżankę z klasy do kina. Nigdy wcześniej nie umawiał się z dziewczyną i dlatego myśląc o tym, jak wypadnie, odczuwa zdenerwowanie. Co Piotrek może zrobić, aby mniej się denerwować?
5. Ania ma odpowiadać z historii, by poprawić ocenę na koniec semestru. Z powodu niespodziewanego przyjazdu kuzynów nie mogła się dobrze przygotować. Zamierza prosić o przesunięcie terminu poprawki, ale boi się reakcji nauczycielki. Co może zrobić, by zmniejszyć napięcie?
6. Janek umówił się na spotkanie z koleżanką. Był już trochę spóźniony, więc dodatkowo zdenerwowany. W pośpiechu założył nową świetną bluzę. W trakcie powitania zauważył, że dziewczyna przygląda mu się z uśmiechem. Z boku bluzy przyczepiona była ogromna, kolorowa metka. Janek poczuł się dość głupio. Co może zrobić, by rozładować napięcie?

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty

Typ pracy