profil

Analiza wyników anonimowej ankiety " jezyk sms" zrealizowany w klasie VI szkoly podstawowej.

poleca 85% 1234 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

ANALIZA WYNIKÓW ANONIMOWEJ ANKIETY „JĘZYK SMS-ÓW”
ZREALIZOWANEJ W KLASIE VI SZKOŁY PODSTAWOWEJ.

Ankieta została przeprowadzona 16 maja 2006 roku, wśród 30 uczniów klasy VI Szkoły Podstawowej nr. 2, im. Władysława Broniewskiego w Lipnie.

Wśród badanych było 14 dziewczynek i 16 chłopców.

Ankieta zawierała 18 pytań, w tym 6 pytań otwartych i 12 zamkniętych, dotyczących rozpowszechnienia telefonu komórkowego i korzystania z języka SMS.



Wyniki ankiety i analiza poszczególnych pytań:

Pytanie 1.
Twoja płeć?
dziewczynki – 47%
chłopcy – 53%

Obserwujemy, że wśród ankietowanych widoczna jest niewielka przewaga liczebna chłopców.

Pytanie 2.
Miejsce zamieszkania?
miasto – 80%
wieś – 20%

Większość badanych dzieci pochodzi z miasta.

Pytanie 3.
Czy masz telefon komórkowy?
tak – 73%
nie – 27%

Możemy stwierdzić, iż znacząca większość ankietowanych posiada telefon komórkowy.




Pytanie 4.
Jeśli nie masz swojego telefonu, to czy korzystasz z telefonu kogoś innego (wpisz, kogo)?

Stwierdzamy, że wielu ankietowanych ma swoje telefony komórkowe, (aż 73%), zaś Ci, którzy nie mają telefonów komórkowych najczęściej korzystają z aparatów rodziców (17%) oraz rodzeństwa (10%).

Pytanie 5.
Od jak dawna masz telefon komórkowy?

Zaobserwowaliśmy, iż większa ilość, czyli 33% dzieci posiada telefon komórkowy dłużej niż rok. Nieco mniejsza ilość, około 30% od kilku miesięcy, zaś tylko 10% nabyło telefon kilka dni temu. Jak wynika z ilości osób, pozostałe 27% nie ma telefonu.

Pytanie 6.
W jakiej sieci masz telefon?

Największym zaufaniem wśród telefonujących dzieci cieszy się sieć simplus i pop. Najmniejszym – sieci: sami swoi i era abonament.

Pytanie7.
Czy wysyłasz sms-y?
tak – 97%
nie – 0%
wolę zadzwonić – 3%

Niemal wszyscy uczniowie klasy VI wysyłają sms-y, tylko 3% woli dzwonić, niż pisać sms-y.

Pytanie 8.
Co wolisz wysyłać?
sms-y – 100%
mms-y – 0%
dzwonki – 0%

Wszystkie osoby badane chętniej wysyłają sms-y, niż mms-y czy dzwonki.

Pytanie 9.
Ile sms-ów dziennie wysyłasz?


W tym przypadku okazuje się, że najwięcej dzieci, aż 37% wysyła do 5 sms-ów dziennie, nieco mniejsza ilość, 23% do 15 sms-ów i 17% do 10 sms-ów. Reszta, czyli około 23% wysyła mniej lub więcej niż 20 sms-ów dziennie.

Pytanie 10.
Do kogo najczęściej wysyłasz sms-y?

ODPOWIEDZI CHŁOPIEC DZIEWCZYNKA RAZEM
KOLEŻANKI 4 12 16
KOLEDZY 11 6 17
RODZINA 1 3 4

INNE DO SWOJEGO CHŁOPCA ___________ 2 2
DO SWOJEJ DZIEWCZYNY 3 ______________ 3


Okazuję się, że dziewczynki w większości piszą sms-y do swoich koleżanek, mniej do kolegów i rodziny. Chłopcy natomiast wolą pisać ze swoimi kolegami, niż z koleżankami, sporadycznie piszą do rodziny.
Ankietowani w rubryce inne mieli pytanie otwarte, najczęstszą pojawiającą się tam odpowiedzią było to, iż piszą do swoich sympatii.

Pytanie 11.
O czym najczęściej piszesz w sms-ach?
przekazuję ważne wiadomości – 57%
wysyłam wierszyki – 20%
inne – 23%

Pytanie miało na celu stwierdzenie, o czym najczęściej piszą w sms-ach dzieci z klasy VI.
Ponad połowę ankietowanych pisze, że przez sms-y przekazuje bardzo ważne wiadomości.
20% wysyła różne wierszyki a 23% najczęściej pisze w sms-ach zapytania:, „Co słychać?”, „ Jak się masz?”, „Co u Ciebie?”, „Czy pobawisz się ze mną?”, „Czy masz czas?” itp.

Pytanie 12.
Czy pisząc sms-y używasz skrótów lub znaków, (jeśli tak to, jakich)?

SKRÓTY DZIEWCZYNKI CHŁOPCY RAZEM
:-) 8 8 16
:-( 3 1 4
:-)* 2 1 3
:-O - - -
‘-) - 1 1
Cze 4 - 4
thx 1 - 1
3maj 4 - 4
4you 2 - 2
INNE :-x 2 1 3
Hi! 5 1 6
nie używam skrótów
3
3
6



Najczęściej używanym znakiem przez dziewczynki jak i chłopców jest:-).
Natomiast najrzadszym znakiem jest:-O, `-), skrótem zaś thx.
W rubryce inne badani wpisali znak:-x i skrót Hi!, których także używają.

Pytanie 13.
Jaki dostałeś najfajniejszy sms, (jeśli dostałaś (eś) to wpisz, jaki)?

Pytanie to postawione zostało, ponieważ ciekawe jest to, czym interesują się dzieci w tym wieku? Jakie sms-y wydają im się zabawne i śmieszne?
Niestety dzieci nie dokładnie pamiętają treść otrzymanych fajnych sms-ów. Najczęściej jednak wpisywali, iż najciekawszymi sms-ami, jaki otrzymały były wierszyki o treści humorystycznej i te o treści miłosnej.
Jednak szesnastu ankietowanych odpowiedziało, że nie otrzymało żadnego fajnego ich zdaniem sms-a.

Pytanie 14.
Czy pisząc sms-y przestrzegasz gramatyki i interpunkcji (czy używasz dużych liter i zmiękczeń np. ą, ę, ć, ś, ń, ó, itp.)?

tak – 33%
nie – 60%
piszę ciągiem, oddzielając wyrazy dużymi literami – 7%

Odpowiedzi uczniów, że nie przestrzegają gramatyki i interpunkcji w 60% i piszą ciągiem w 7%, wskazują na to, że aż 67% uczniów nie preferuje i nie stosuje zasad gramatyki. Zaś te małe 33% ankietowanych to przeważnie dziewczynki, które większa wagę przykładają do prawidłowej pisowni.

Pytanie 15.
Jaką masz ocenę z języka polskiego?
słabą – 13%
średnią – 30%
dobrą – 46%
bardzo dobrą – 11%

W tym przypadku okazuję się, że 46%, czyli prawie połowa uczniów klasy VI ma z języka polskiego ocenę dobrą. 11% ocenę bardzo dobrą, zaś 43 % uczy się średnio i słabo, dotyczy to szczególnie chłopców.

Pytanie 16.
Ile miesięcznie płacisz za telefon?


57% badanych dzieci płaci za telefon do 50 zł na miesiąc. 10% otrzymuje rachunek do 70 zł. Natomiast 6% dzieciaków płaci do 100 lub powyżej 100 zł na miesiąc za swój telefon komórkowy.

Pytanie 17.
Ile miesięcznie płacisz za same sms-y?

Siedmiu ankietowanych odpowiedziało, że miesięcznie płaci za swoje sms-y do 20 zł. Kolejne sześć osób stwierdza, iż ich rachunek za same sms-y wynosi do 30 zł. Trzy osoby płacą do 40 zł, następne cztery do 50 zł, jedna do 100 zł i jedna osoba powyżej 100 zł.
Pozostałe osiem osób nie płaci za sms-y, gdyż już jak nam wiadomo nie posiada komórki, lub za ich sms-y płaci właściciel telefonu komórkowego, z którego korzystają.

Pytanie 18.
Czy podobała Ci się moja ankieta?
tak – 97%
nie – 0%
nie wiem – 3%

Możemy, zatem stwierdzić, że moja ankieta podobała się badanym dzieciom prawie w 100%.
Tylko jedna osoba nie była pewna do końca swej decyzji.


Podsumowanie:

Moja ankieta miała na celu zapoznanie się z językiem sms-owym u dzieci w klasie VI Szkoły Podstawowej nr. 2 w Lipnie. Badałam trzydzieści dzieci, które głównie pochodzą z miasta. W większości właśnie te dzieci posiadają telefony komórkowe już od kilku miesięcy a nawet powyżej 1 roku. Dzieci ze wsi nie mają swoich telefonów i korzystają z telefonów rodziców lub rodzeństwa.
Stwierdzamy, zatem, że dużo dzieci jest użytkownikami telefonii cyfrowej. Większość badanych korzysta z usług trzech operatorów, jakimi są: pop, simplus i heyah, czyli telefony na kartę. Rodzice przeważnie wybierają dla swoich dzieci takie rozwiązanie, gdyż w tym wieku nie mają rozeznania i umiaru w korzystaniu z tej właśnie usługi.
Analizując ankiety mogę powiedzieć, że badani najwięcej wysyłają sms-ów. Ilość wysyłanych, sms-ów jest przeróżna, lecz bardzo często dzieci mieszczą się w liczbie 5-ciu sms-ów dziennie.
Na pytanie:, „Do kogo najczęściej wysyłają sms-y?”, ankietowani stwierdzają, iż do swoich koleżanek, kolegów i bliskich sympatii. Tematem tych wiadomości są przeważnie ważne wiadomości i różnego rodzaju wierszyki o treści humorystycznej i miłosnej.
Sporo badanych dzieci używa skrótów, które wyrażają przeważnie emocje związane z zadowoleniem lub ze złością, a także skracają polskie słowa, często też stosują angielskie zwroty.
Jeśli chodzi o przestrzeganie gramatyki i interpunkcji zauważam spory problem, gdyż około 67% dzieci nie stosuje się do zasad pisowni. Nie odzwierciedla się to jednak w ocenach z języka polskiego. Dzieci, które mają bardzo dobre i dobre oceny z tego języka nie stosują go w pisanych sms-ach. Przeważnie uczniowie, którzy mają oceny średnie i słabe używają zmiękczeń i dużych liter.
Opłaty za telefon najczęściej wynoszą poniżej 50 zł. Jest to zapewne zależne od sytuacji materialnej rodziców, niestety to Oni są odpowiedzialni za płacenie rachunków swoich dzieci.
Kwoty za sms-y są nieco mniejsze niż całomiesięczny rachunek, więc dzieci także czasami dzwonią, a prawdopodobnie do swoich rodziców, bo do przyjaciół wysyłają sms-y.
Ankietowani zwykle udzielali wyczerpujących odpowiedzi. Sama ankieta podobała się badanym dzieciom. Zauważam tylko jeden minus mojej ankiety – wszystkie pytania powinny być w formie zamkniętej. Pytania otwarte w wieku ankietowanych sprawiły, niektórym mały problem.

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 8 minut

Typ pracy