profil

Summerhill

Ostatnia aktualizacja: 2021-06-01
poleca 85% 209 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Summerhill jako szkoła z całorocznym internatem, stosując metodę nazwaną wychowaniem bezstresowym, powstała w Anglii w 1921 roku. Szkołę tą utworzył i założył Aleksander S. Neill, który był zdania, że dziecko powinno być wychowywane w pełnej swobodzie. Tak prowadzone dziecko, zdaniem Neilla, samo powinno podejmować decyzje, które odgrywają ważną rolę w samowychowaniu.

Sposób kierowania rozwojem dzieci w szkole Summerhill opierał się na teorii dotyczącej, iż człowiek jest dobry z natury i sam potrafi pokierować swoim rozwojem wykorzystując swoją własną osobowość. Moim zdaniem system takiego wychowania pozwalał uczniom rozwijanie zarówno swoich zainteresowań jak i umiejętności. Wszystkie zainteresowania w pozytywny sposób nie były z góry narzucane. Żaden z pedagogów nie zmuszał do uczęszczania na zajęcia z plastyki w wypadku kompletnego nie zainteresowania przedmiotem ze strony ucznia. Możliwość wyboru kierunku zainteresowania, które najbardziej odpowiadało dziecku, pozwalało im poczuć się kimś ważnym, kimś dla kogo liczy się jego zdanie i pozwalało dzieciom myśleć, iż są akceptowane i szanowane. Akceptacja i zrozumienie to bardzo znaczące elementy w życiu, pozwalające każdemu z nas poczuć się ważnym w danej grupie w tym wypadku, społeczności szkolnej co niewątpliwie pozytywnie wpływa na kształtowanie osobowości. Nie znaczy to wcale, że „tradycyjna” szkoła źle wychowuje gdy dzieci siedzą w ławkach na przedmiotach z góry narzuconych. Po prostu szkoła „tradycyjna” bardziej chce przekazać wiedzę niż sposoby zachowania się czy rozwijania przez uczniów swoich zainteresowań. Ważnym elementem, który stawia Summerhill w pozytywnym świetle jest według mnie równowaga jaka panuje w tej placówce. Jako szkoła koedukacyjna stara się wychować uczniów w równowadze dotyczącej wieku i płci, czyli traktowaniu siebie nawzajem na równym poziomie niezależnie od wieku. Tego elementu w nauczaniu nie spotka się w „tradycyjnej” szkole, ponieważ młodsi zawsze uważani są za nic nie wiedzących i mniej doświadczonych co rozdziela osoby starsze od młodszych powodując jednocześnie przejawy agresji jednych do drugich.

W takim sposobie traktowania ucznia musi istnieć pewne ryzyko. W pewnych momentach można stracić kontrolę nad wychowankiem, szczególnie nad tymi wychowującymi się w internacie. Moim zdaniem dziecko powinno widzieć autorytet szczególnie w rodzicach a będąc poza domem jest od nich oddalone. Dobrze wychowujący rodzice zwracają uwagę na złe i dobre zachowania swojego dziecka jednocześnie stając się wzorem do naśladowania. Konsekwencjami w wypadku dłuższego spędzania czasu, wzajemnego pouczania się przez wychowanków w różnym przedziale wiekowym może doprowadzić do zachowań przybierających znaczenie patologiczne. Ta słaba strona wychowywania w szkole Summerhill może spowodować, iż wychowankowie utracą możliwość odpowiedniego zachowania się w społeczeństwie jak i w sferze życia intymnego. Uważam, że zanikłaby wśród wychowanków Neilla tolerancja do innych osób, które nie byłyby związane z ich szkołą. Brak tolerancji do wszelkich nakazów i zakazów, które odgrywają bardzo ważną rolę w początkowym etapie życia dla dziecka.

Źródła
  1. Aleksander Sutherland Neill „Summerhill“, Wydawnictwo Almaprint, Kraków 1991
Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Komentarze (1) Brak komentarzy

Uważam, że summerhill nie było szkoła wychowującą bezstresowo, w tym potocznym tego słowa znaczeniu, summerhill, jest szkołą gdzie panują określone zasady, zasady które muszą byc stosowane przez wychowanków, bo są tam przeciez cotygodniowe meetingi, za łamanie zasad w tej szkole ponosi się konkretne konsekwencje, nie jest to tzw wychowanie bezstresowe, tylko wychowanie bez porażek, a takie wychowanie nie jest w stanie zniszczyć osobowości dziecka. A nauka ucciwości, etyki, czy jest zła, tak we wspólczesnym swiecie bardzo trudno poruszać się człowiekowi, który ma zasady, znacznie łatwiej temu, który nie ma ich wpojonych, bo wtedy jest człowiekiem o podwójnej moralności.

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 2 minuty

Typ pracy