profil

Rola floty handlowej

poleca 85% 109 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Rola floty handlowej w rozwoju gospodarczym kraju i w utrzymaniu jego pozycji międzynarodowej.

Bałtyk jest wewnątrzkontynentalnym morzem 00 szelfowym położonym w Europie północnej. Należy do Polski (granica morska wynosi 528 km), Niemiec, Litwy, Łotwy, Estonii, Rosji, Finlandii, Szwecji i Danii. Jego powierzchnia – 385 tysięcy km2 (licząc, że granica sięga do północnego krańca Płw. Jutlandzkiego – 415 tysięcy km2).
Ważnym elementem położenia Polski jest jej położenie geograficzne w Europie oraz długa granica morska. 0 Te cechy umożliwiają prowadzenie gospodarki morskiej (przemysł stoczniowy, rybołówstwo, transport morski, turystyka). Jednakże morska flota handlowa służy do importu i eksportu wszelkiego rodzaju produktów do krajów nadmorskich. Jest to najlepszy sposób na przewożenie tak ogromnych ilości towarów na duże odległości. Polska flota posiada 178 statków morskich oraz 9 promów. W 1998 roku łączne przeładunki wszystkich portów wyniosły 50,9 mln ton i z roku na rok są coraz większe. Najwięcej przewozi się węgla, ropy i przetworów naftowych, zboża, rudy metali i innych ładunków masowych.
Polska ma 4 duże porty morskie:
 Gdańsk (produkuje się tam głównie niewielkie kontenerowce, urządzenia okrętowe; port w Gdańsku ma powierzchnię 1000 ha; w 1973 uruchomiono tam bazę żeglugi promowej, obsługującą linie do Finlandii, Szwecji oraz Niemiec)
 Gdynia (port ma powierzchnię 1000 ha; przeładowuje się tam głównie masowe ładunki i drobnicę; jest ponadto portem rybackim, pasażerskim oraz wojennym)
 Szczecin (pełni funkcję portową i przemysłową; wraz ze Świnoujściem tworzy zespół portowy, który pod względem przeładunków zajmuje drugie miejsce w Polsce – 19,3 mln ton; przeważa przeładunek węgla i towarów masowych; Szczecin jest najważniejszym portem tranzytowym)
 Świnoujście (największy w Polsce port rybacki; przeładunek głównie towarów masowych i drobnicy)
Poza tymi portami funkcjonuje też kilka mniejszych w Ustce, Kołobrzegu i Darłowie.
Podsumowując, polska flota handlowa jest wysoko rozwinięta i dzięki niej Polska utrzymuje wysoką pozycję w Europie. Na pewno by tak nie było, gdyby nie położenie geograficzne i strategiczne Polski w samym centrum Europy. Przez to inne kraje inwestują w polską flotę duże pieniądze. Nasze stocznie są jednymi z najlepszych i najsłynniejszych w Europie, buduje się tam najbardziej wydajne, nowoczesne i dobrej jakości statki. Morze Bałtyckie łączy ze sobą potęgi morskie, które stanowią 10% tonażu światowej floty handlowej.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 2 minuty

Podobne tematy