Przydatność 75%

Sztuka XX lecia międzywojennego (cechy, przedstawiciele)

Autor:

FOWIZM
Nazwa FOWIZM wywodzi się z francuskiego słowa le faule – „dzikie zwierzę”, „bestia”. Tak pewien dowcipny krytyk określił gromadkę malarzy – twórców obrazów wystawionych w 1905 roku w jednej z paryskich galerii. Niechęć krytyki wywołał przede wszystkim kolor obrazów i sposób kładzenia farb na płótnie. Otóż kolor przedmiotów w wielu wypadkach nie odpowiadał barwom tych przedmiotów w naturze. Malarzom nie chodziło bowiem o wierne rejestrowanie wyglądu rzeczywistego świata, lecz o dawanie artystycznego wyrazu swoim doznaniom emocjonalnym.

Cechy fowizmu:
 jasne, pełne, soczyste barwy
 kompozycja na pierwszym miejscu
 entuzjazm bijący z obrazów
 zmysłowość
 środki formalne: barwa i forma
 brak cieni i przejść kolorystycznych

Przedstawiciele:
Andrè Derein, Maurice Vlaminck, Henri Matisse

EKSPRESJONIZM
Narodziny ekspresjonizmu przypadają na rok 1905, kiedy to w Dreźnie powstało ugrupowanie artystyczne Die Brcke – Most. Członkowie tego ugrupowania m.in. Trick Heckel i Ernest Ludwig Kirchner, nie pozostawali obojętni na problemy otaczającego świata. Obaj malowali chętnie sceny figuralne i portrety, często deformując rysy swoich modeli, eksponując ich brzydotę dla pogłębienia wyrazu u podniesienia ekspresji swoich dzieł.

Cechy eskpresjonizmu:
 ostry w formach
 ściśle związany z podświadomością czyli z filozofią Freuda
 pokazanie brutalnego brutalnego brutalnego złego świata
 szybkie, zdecydowane pociągnięcia pędzlem
 wyraźne kontury
 intensywne barwy

KUBIZM
Nazwa KUBIZM pochodzi od francuskiego słowa le cube czyli sześcian. W 1906 roku zapoczątkowano nowy sposób malowania, odrzucili niemal całą malarską tradycję, czyli realizm, impresjonizm, fowizm, eksresjonizm. Zadaniem malarza miała być analiza otaczających go form dla ich pełniejszego i bardziej gruntownego poznania. Kubizm jako kierunek erystyczny trwał stosunkowo niedługo (od 1906 do 1914 roku), ma swoją wewnętrzną historię , stopniowo ulegał przemianom.

Cechy kubizmu:
 bunt przeciw perspektywie i odmienny sposób jej postrzegania
 skupianie się na formie
 rozbicie przedmiotu na figury geometryczne
 malowanie martwej natury
 z kubizmu powstaje kolaż

Przedstawiciele:
Pablo Picasso, Georges Brague, Juan Gris



ABSTRAKCJONIZM
Łacińskie słowo abstractio oznacza dosłownie odciągniecię, odłączenie. W sztuce to oderwanie od przedstawień rzeczywistego, znanego nam świata na rzecz czystej gry z formą, kolorem, bryłą albo układem brył.
Dzieli się na ABSTRAKCJONIZM:
• SPONTANICZNY czyli żywiołowy, swobodny szybki. Forma pracy kształtuje się i narasta w trakcie pracy nad dziełem
• GEOMETRYCZNY – obrazy składają się z elementów geometrycznych

Cechy abstrakcjonizmu:
 Ukazanie czystych uczuć
 Sztuka wprowadzająca równowagę

Przedstawiciele: Wasilly Kandinsky, Piet Mondrian, Kazimierz
Malewicz

SURREALIZM
SURREALIZM pojawił się w malarstwie europejskim w 1925 roku w Paryżu, lecz malarze reprezentujący ten nurt pochodzili z Belgii, Niemiec, Hiszpanii, Włoch. Wszystkich łączyła ogromna wyobraźnia i upodobanie do niezwykłych skojarzeń, ale także metaliczny, gładki sposób malowania.

Cechy:
 Metoda odmiennego postrzegania światła
 Dążenie do wywołania skojarzeń u odbiorców
 Sceny zaczerpnięte ze snu i marzeń
 Swobodne kontrastowe plamy błękitu, fioletu, czerwieni, zieleni, żółci
Przedstawiciele:
Salwador Dali, Rene Magritte, Jean Miro, Marc Chagall


FORMIZM
Formizm czyli polski ekspresjonizm narodził się w Krakowie w roku 1917, Nazwa tego kierunku wywodzi się od słowa „forma” i oznacza twórców, którzy przyłączyli się do nowego ruchu interesowałyprzede wszystkim problemy formalnej budowy dzieła w znacznie mniejszym stopniu jego treść.

Przedstawiciele:
 Tytus Czyżewski
 Andrzej Zbigniew Pronaszko
 August Zamoyski
 Tymon Niesiołowski
 Witkacy

Cechy:
 Sztuka jest wolna i niezależna
 Odrealnione , walcowate kształty
 Dzielenie obrazu na strefy
 Tłumaczenie sztuki – do każdego obrazu tworzona jest teoria



KONSTRUKTYWIZM
Po formistach koncepcje nowoczesności przejęli konstruktywiści, było to w 1926 roku. Głoszono wówczas ideę bezpośredniego powiązania sztuki z potrzebami życia. Wszystkie dziedziny sztuki traktowano równorzędnie.

Cechy:
 Poprzez sztukę chciano zmienić ludzi
 Sztuka społeczna
 Prosta forma
 Proste kształty
 Sztuka funkcyjna

Przedstawiciele:
Henryk Stażewski, Władysław Strzemiński

Przydatna praca?
Przydatna praca? tak nie 253
głosów
Poleć znajomym

Serwis Sciaga.pl nie odpowiada za treści umieszczanych tekstów, grafik oraz komentarzy pochodzących od użytkowników serwisu.

Zgłoś naruszenie