profil

Organizacja dystrybucji na przykładzie firmy JTT

poleca 85% 1219 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Organizacja dystrybucji
- droga do outsourcingu usług logistycznych

Od początku działalności firma JTT przykładała wielką wagę do rozwiązań logistycznych. Zdawano sobie sprawę, że obecnie czynnikiem mającym główny wpływ na konkurencyjność oferty są nie tylko same produkty, ale także związane z nimi usługi, w tym ogromne znaczenie odgrywa dostawa towaru. Dostawa w ciągu 24h jest czynnikiem krytycznym w branży komputerowej. Częste zmiany technologii, zmiany cen poszczególnych produktów i bardzo silna konkurencja powodują, że nasi klienci są szczególnie wymagający w zakresie terminów dostaw.


W połowie lat 90-tych grupa kapitałowa JTT działała w oparciu o dostawy z jednego magazynu centralnego we Wrocławiu i 5 magazynów lokalnych (Warszawa, Kraków, Katowice, Gdańsk, Szczecin). Chcąc zapewnić klientom możliwość składania zamówień w godzinach popołudniowych (w JTT była to godzina 14.00) a jednocześnie oferować dostarczenie towaru następnego dnia roboczego, firma musiała utrzymywać tak rozbudowaną strukturę logistyczną. Około 40 proc. zamówień było realizowanych drogą wysyłkową z magazynu we Wrocławiu. Reszta była dostarczana z magazynów lokalnych, jako odbiory własne (realizowane przez odbiorców) lub transportem własnym (małe auta dostawcze w oddziałach JTT). W połowie 1999 roku firma JTT rozpoczęła współpracę ze Spedpolem w zakresie dystrybucji krajowej. Podstawowym czynnikiem, który wpłynął na wybór Spedpolu jako dostawcy usług logistycznych był fakt oferowania przez Spedpol zróżnicowanego czasu odbioru przesyłek do poszczególnych rejonów w Polsce, w zależności od ich odległości od magazynu wysyłkowego. Dzięki temu magazyny miały więcej czasu na przygotowanie towaru do wysyłki i w efekcie w 2000 r. zrezygnowano z części magazynów lokalnych i transportu własnego, opierając dystrybucję na dwóch magazynach: wrocławskim i warszawskim. Jednocześnie zaoferowano klientom JTT jeszcze korzystniejsze warunki składania zamówień i przedłużono godziny przyjmowania zleceń z gwarancją dostawy w następnym dniu roboczym. Zamówienia przyjmowane były do godziny 17.00, a realizowane z tego magazynu, który był bliższy miejscu dostawy. Dalsze zacieśnienie współpracy ze Spedpolem, a przede wszystkim sprzężenie systemów informatycznych obu firm pozwoliło na kolejne zmiany w organizacji logistyki JTT Computer. Model logistyczny został zmieniony na scentralizowany. Z początkiem 2001 firma JTT mogła zamknąć magazyn warszawski i nadal przyjmować wszystkie zamówienia do godziny 17.00 realizując je z magazynu wrocławskiego.

Przede wszystkim klient

Przy podejmowaniu decyzji o zmianach w organizacji dystrybucji przede wszystkim brano pod uwagę dwa podstawowe czynniki:
możliwość zaspokojenia potrzeb i oczekiwań klientów,
koszty procesu.
sprawdzać swój stan rozliczeń z JTT,
śledzić on-line drogę przesyłek,
samodzielnie wyceniać i zamawiać niestandardowe modele komputerów Adax (e-Konfigurator).


Istotnie wzrosła liczba i wartość zamówień internetowych składanych przez dealerów. Stanowią one już ponad 30 proc. wszystkich zamówień, a dzięki uruchomieniu e-Konfiguratora w serwisie isws.jtt.pl w krótkim czasie JTT Computer dostarcza klientom komputery i serwery o dowolnie wybranych parametrach. Modele przygotowywane w systemie build-to-order stanowiły ponad połowę sprzedaży komputerów Adax.
W ramach logistycznej współpracy, Spedpol oferuje JTT również codzienne wielowymiarowe raporty, generowane przez system Spedcust, dotyczące:
liczby przesyłek oraz parametrów takich jak waga, liczba opakowań,
kosztów wysyłki.

Ponadto Syrena (system monitorowania nieprawidłowości) generuje dane dotyczące wszelkich nieprawidłowości przy przewozie przesyłek.
Wprowadzenie opisanego systemu logistycznego przyniosło następujące korzyści:
wysoką terminowość dostaw na poziomie 98 proc., przy jednoczesnym wydłużeniu godziny przyjmowania zleceń przez JTT do 17:00,
możliwość bieżącej analizy kosztów i terminowości (raporty Spedcust),
możliwość szybkiej analizy przyczyn powstania nieprawidłowości (system SYRENA),
spadek liczby nieprawidłowości,
możliwość bieżącej kontroli statusu przesyłki w Internecie.

Podsumowując, współpraca JTT ze Spedpolem i outsourcing usług logistycznych pozwoliły na lepsze zaspokajanie potrzeb klientów (szczególnie w zakresie czasu przyjmowania i realizacji zamówień). Jednocześnie spadły całkowite koszty logistyki dystrybucji przy lepszym dostosowaniu charakterystyki kosztów (wzrost kosztów zmiennych a spadek kosztów stałych) do zmienności przychodów ze sprzedaży.

Organizacja procesu dystrybucji w przedsiębiorstwie:

Na początek powinniśmy dowiedzieć się co kryje się pod pojęciem dystrybucja,
DYSTRYBUCJA jest elementem marketingu mix:
Produkt, cena, dystrybucja, promocja, opakowanie - zwana niekiedy formułą 5P, co jest pochodną od pierwszych liter angielskich terminów. Dodawany tu czynnik ludzki jest bardzo istotny, choć dopiero od niedawna uzyskał swój prestiż. Czynnik ten wiąże się z zatrudnianymi pracownikami, ich wkładem pracy w przygotowanie danego projektu, ich motywację do pracy, adekwatne wynagrodzenie itp. Dobrze zarządzany personel ułatwia w znacznym stopniu wchodzenie i utrzymanie wysokiej pozycji na rynku

Dystrybucja jest to: proces dostarczania towarów lub usług od producenta do ostatecznego nabywcy (odbiorcy).
Jest to przemieszczanie produktów i usług z miejsca wytworzenia do miejsca konsumpcji. Przesuwanie dokonuje się przy wykorzystaniu kanałów dystrybucji (dróg, jakie przebywa towar lub usługa). Na początku drogi stoi producent, a na jej końcu - nabywca produktu lub usługi. Między producentem a nabywcą występują pośrednicy (podmioty gospodarcze zajmujące się działalnością handlową), których zadaniem jest dostosowanie podaży towarów do popytu zgłaszanego przez odbiorców. Dostosowanie polega na dostarczeniu klientom oczekiwanych przez nich towarów w odpowiednim czasie i miejscu oraz podziale dużych partii towarów na mniejsze i kompletowaniu małych grup towarów, dzięki czemu zapewnia się konsumentowi wybór różnych odmian, gatunków, rodzajów, fasonów czy kolorów asortymentu. Każdy produkt może być dostarczany do nabywcy różnymi kanałami dystrybucji. O krótkim kanale dystrybucji mówimy, gdy liczba ogniw uczestniczących w przemieszczaniu produktu jest niewielka. W skrajnym przypadku producent może dostarczać towary bezpośredniemu odbiorcy, bez udziału pośredników. Długim kanałem dystrybucji jest kanał, w którym występuje duża liczba ogniw pośredniczących w dostarczaniu produktu do nabywcy. Kanały dystrybucji różnią się między sobą także liczbą pośredników występujących na każdym szczeblu (ogniwie) dystrybucji.

Dystrybucja wiąże się z wybraniem odpowiednich kanałów, penetracji sieci (czyli sprawdzenia kontaktów), lokalizacji i wyboru odbiorców (często związana z zabieganiem o nich), zapasami (aby nie okazało się, że złożone zamówienie nie może być zrealizowane - w ten sposób firma traci wiarygodność, a wraz z nią klientów), oraz transport - szybki i w odpowiednich warunkach, zapewniających dostarczenie produktu w najlepszej formie do odbiorców. . Sposób dystrybucji opisze na przykładzie firmy JTT, zajmującej się dystrybucją sprzętu komputerowego.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 5 minut