profil

Richard Wilhelm Wagner - życie i twórczość

poleca 85% 832 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

WAGNER (Wilhelm) Richard, niemiecki kompozytor urodził 22 V 1813 w Lipsku. Początkowo, pociągała go twórczość literacka; dopiero później rozpoczął naukę gry na skrzypcach i fortepianie. Po ukończeniu gimnazjum Richard Wagner wstąpił na uniwersytet jako studiosus musicae, podejmując naukę kontrapunktu u Weinliga. Wczesne kompozycje Wagnera nie mają większej wartości. Na próżno zabiegał o wystawienie swojej pierwszej opery Boginki (wg baśni Gozziego). Podobny los spotkał Zakaz miłości (wg komedii Szekspira Miarka za miarkę), który tylko raz wykonano w Magdeburgu za czasów dyrekcji Wagnera (1834-36). Po rozwiązaniu trupy aktorskiej artysta przeniósł się do Królewca, gdzie został dyrektorem teatru. W 1836 ożenił się z aktorką Minną Planer (1809-66); małżeństwo nie było szczęśliwe i zakończyło się rozwodem (1861). Wskutek bankructwa teatru Wagner zmuszony był zmienić miejsce pobytu; w 1837 został dyrygentem przy teatrze w Rydze, którą opuścił 2 lata później w tajemnicy przed wierzycielami, udając się do Paryża. Trudne warunki materialne zmusiły go do podjęcia doraźnych zajęć zarobkowych, jak pisanie krytyk w codziennej prasie. Kontakt ze środowiskiem paryskim miał duże znaczenie dla twórczości Wagner. Tam zetknął się po raz pierwszy z wielkim teatrem operowym, poznał wybitnych muzyków, których kompozycje wywarły wpływ na jego dzieła (Meyerbeer, Berlioz, a szczególnie Liszt, z którym wiązała go długoletnia serdeczna przyjaźń). W Paryżu Wagner ukończył operę Rienzi i skomponował pierwsze dzieło dramatyczne, do własnego libretta - Holendra tułacza. Drezdeńskie premiery obu oper były pierwszym sukcesem kompozytora. W 1843 został dyrygentem Królewskiej Opery w Dreźnie. Na tym stanowisku zyskał sobie duże uznanie, zwłaszcza jako wykonawca dzieł Ludwiga van Beethovena. W czasach drezdeńskich wystawił następną operę Tannhauser, równocześnie pracował nad Lohengrinem i Śpiewakami norymberskimi oraz szkicował pierwsze pomysły Pierścienia Nibelunga.

W okresie Wiosny Ludów stanął po stronie rewolucji. Swą sympatię dla ruchów wolnościowych objawił już wcześniej, komponując w związku z upadkiem powstania listopadowego uwerturę Polonia (1836). Tym razem czynnie włączył się do walki, utrzymując kontakty ze środowiskiem rewolucyjnym, pisząc artykuły, roznosząc ulotki w czasie powstania majowego w Dreźnie (1849). Po Stłumieniu rewolucji emigrował i osiedlił się w Zurychu. Tam powstało kilka dzieł filozoficzno-teoretycznych, teoria dramatu muzycznego (Opera i dramat, 1851), a także część Pierścienia Nibelunga. W 1857 pod wpływem uczucia do Matyldy Wesendonck rozpoczął pracę nad Tristanem i Izoldą. 1858 opuścił Zurych i udał się w podróż po Europie; w Lucernie ukończył Tristana i Izoldę, a w Paryżu 1861 wystawił Tannhausera, który jednak po 3 przedstawieniach został zdjęty z afisza. W tymże roku dzięki amnestii Wagner wrócił do Niemiec, gdzie sztuka jego znajdowała coraz szersze uznanie. W osobie króla bawarskiego Ludwika II. wielkiego mecenasa sztuki, znalazł przyjaciela i protektora. Król spłacił jego długi i sfinansował premierę Tristana i Izoldy w Monachium (1865). Wkrótce jednak, oskarżony o trwonienie pieniędzy państwowych, Wagner usunął się ze stolicy i osiadł w Triebschcn k. Lucerny, gdzie ukończył Śpiewaków norymberskich. W czasach monachijskich zbliżył się do córki Liszta Cosimy, żony pianisty i dyrygenta Blowa, którą 1870 poślubił. W Monachium odbyły się premiery Śpiewaków norymberskich (1868), Złota Renu (1369) i Walkirii (1870). Duży wpływ na poglądy filozoficzne Wagnera, wywarła w tym okresie przyjaźń z Nietzschem. W 1872 artysta przeniósł się do Bayreuth, gdzie dzięki pomocy finansowej króla Ludwika i grona wpływowvch przyjaciół i wielbicieli rozpoczął budowę wielkiego teatru przeznaczonego do wykonań jego dramatów rnuzycznych. Otwarcie gmachu nastąpiło 1876 i było połączone z wykonaniem (na wzór tragedii greckiej) w ciągu 4 kolejnych wieczorów tetralogii Pierścień Nibelunga. W teatrze tym, zwanym przez Wagnera świątynią sztuki, wykonuje się po dziś dzień jego dzieła. W Bayreuth powstało kilka rozpraw filozoficznych Wagnera, a także ostatni dramat muzyczny Parsifal. Swój żywot zakończył w Wenecji w 13 II 1883.

Wagner był wybitnym przedstawicielem niemieckiej muzyki neoromantycznej. Czołowe miejsce w jego dorobku zajmują dzieła sceniczne. Pozostałe kompozycje mają znaczenie marginesowe. Pierwszy okres twórczości, zamyka opera Rienzi, napisana w stylu heroicznej opery francuskiej. W drugim okresie Wagner kontynuował tradycję niemieckiej opery romantycznej. Holender tułacz jest jeszcze operą zbudowaną tradycyjnie, z podziałem na arie, recytatywy i sceny zespołowe, ale w traktowaniu orkiestry i współdziałaniu tekstu i muzyki jest już zapowiedzią dramatu muzycznego. W dziele tym pojawił się po raz pierwszy motyw walki człowieka z siłami nadprzyrodzonymi oraz idea wyzwolenia przez śmierć. Podobna ideologia leży u podstaw opery Tannhauser, w której Wagner wykorzystał legendę o perypetiach XIII-wiecznego minnesingera. Treść Lohengrina jest osnuta na średniowiecznej sadze o legendarnych strażnikach świętego ognia Graala.


Ostatni okres twórczości obejmuje przede wszystkim cykl 4 dramatów muzycznych Pierścień Nibelunga, oparty na średniowiecznym eposie germańskim, którego treścią jest walka młodości ze starością, czynu z biernością. W Tristanie i Izoldzie Wagner wykorzystał celtycką legendę o idealnej miłości. W Śpiewakach norymberskich kompozytor porzucił świat legend i bogów. Jest to apoteoza twórczej siły narodu niemieckiego; bohaterami nie są tam wybitne jednostki, lecz całe społeczeństwo. Do sagi będącej osnową Lohengrina powrócił w misterium religijnym Parsifal, którego treścią jest zwycięstwo dobra nad złem, wybawienie od upadku przez czystą miłość (Parsifal, ojciec Lohengrina, jest bohaterem eposu minnesingera Wolframa von Eschenbach). W trzecim okresie twórczości Wagner zrealizował ideę syntetycznego dzieła sztuki (Gesamtkunstwerk), w którym słowo i muzyka, pochodzące od jednego twórcy, łączą się ze sobą w integralny dramat sceniczny. Muzyczna koncepcja dzieła wywodzi się z tekstu i opiera na jego ciągłości (brak podziału na arie, duety itp.).


U podstaw dramatu muzycznego Wagnera leży ?melodia nieskończona" (unendliche Melodie), pozbawiona cezur, silnie dramatyczna, oraz ?melodia absolutna" (absolute Melodie), nie ujęta w sztywne ramy metryczne, która pojawia się także w partiach instrumentalnych Wagnerowskiej orkiestry. Dominującą rolę odgrywają motywy i ich przekształcenia (wpływ techniki przetworzeniowej Beethovena), pełniące określoną funkcję w fabule dzieła. Za pomocą tych motywów, nazwanych przez Wolzogena przewodnimi (Leitmotive), komentował Wagner tekst literacki, uzyskując jednocześnie spoistość formy muzycznej. Technika ta otrzymała najbardziej dojrzałą postać w Pierścieniu Nibelunga. Pod względem instrumentacji wyróżnia się Tannhauser i właśnie Pierścień Nibelunga, w którym Wagner posłużył się rozbudowanym aparatem orkiestrowym, uzupełnionym rzadko używanymi instrumentami (np. tuby wagnerowskie). W Śpiewakach norymberskich dominuje faktura polifoniczna i diatoniczna harmonika. Najbardziej nowatorski język harmoniczny cechuje Tristana i Izoldę. Wagner wyciągnął tam ostateczne konsekwencje z systemu dur-moll, który przepoił chromatyką; kształtowanie melodii i połączeń akordów opiera się na ciążeniu dźwięków prowadzących. Dziełami literackimi artysta podbudował swa twórczość od strony teoretycznej, estetycznej i filozoficznej. Osią jego poglądów był mit sztuki, jej dominująca rola w życiu społeczeństw, religii i państw. Filozofia Wagnera wyrosła z teologii natury Jana Jakuba Rousseau i zbliżała się do idei Herdera, Comte'a, Feuerbacha, Schopenhauera i Nietzschego. Wagner wywarł wielki wpływ na dalszy rozwój muzyki. W Polsce idee jego kontynuowali m.in. Munchheimer, Żeleński, Jarecki, Stojowski.

Ważniejsze kompozycje: opery i dramaty muzyczne - Wesele (Die Hochzeit, 1832-33), Boginki (Die Feen 1833-34), Zakaz miłości (Das Liebesverbot, 1835-36), Rienzi, der Letzte der Tribunen (1838-40), Holender tułacz (Der fliegende Hollander, 1841), Tannhauser und der Sangerkrieg auf Wartburg (1843-45), Lohengrin (1845-18), Pierścień Nibelunga (Der Ring des Nibelungen}: Złoto Renu (Das Rheingold, 1853-54), Walkiria (Die Walkre, 1854-56), Siegfried (1851-69), Zmierzch bogów (Gotterdammerungg, 1850-74); Tristan i Izolda (1857-59), Śpiewacy norymberscy (Die Meistersinger von Nrnberg, 1862-67), Parsifal (1877-82); dzieła na chór i orkiestrę - Kantata noworoczna (1835), Yolkshymne (1837), Descendons (1840), Das Liebesmahl der Apostel (1843); dzieła na chór męski a cappella - Weihegru (1843), Gru seiner Treuen an Friedrich August den Geliebten (1844), An Webersgrabe (1844); dzieła orkioestrowe - uwertury: d-moll (1831) i C-dur (1832), Polonia (1836), Rule Britannia (1837), Faust (1840); Symfonia C-dur (1832); Siegfried-Idyll (1870); Marsz na setną rocznicę ogłoszenia niepodległości USA (1876); muzyka fortepianowa - 2 sonaty: B-dur op. l (1831), A-dur op. 4 (1832); Polonez D-dur na 4 ręce (1832), Kartki z albumu i inne; pieśni - op. 5 do Fausta Goethego (1831), Der Tannenbaum (1838), Les deux grenadiers (1840), 5 Gedichte (Wesendonk-Lieder, 1857-58); wyciągi fortepianowe oper Donizettiego, Halevy'ego, IX Symfonii L. van Beethove-na, opracowania partytur Glucka, Palestriny, Mozarta - Pisma: Die Kunst und die Revolution (1849), Das Kunstwerk der Zukunft (1849), Oper und Drama (1851), Zukunftsmusik (1860), Uber Staat und Religion (1864), Religion und Kunst (1880).

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 7 minut