profil

Środki artystyczne i stylistyczne

Ostatnia aktualizacja: 2021-01-22
poleca 84% 3395 głosów

epitet

1. ALITERACJA – rozpoczynanie sąsiednich wyrazów tymi samymi głoskami
- przykład: „(…)moreny, mureny i morza i zorze(…)”(W. Szymborska „Urodziny”)

- funkcje:
* uwypuklenie danego fragmentu tekstu;
* podkreślenie melodyjności wiersza

2. ANAFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi
- Przykład: „myśli o duszy tkliwe, myśli o duszy z czułością” (Z.Herbert „Dusza Pana Cogito”)

- funkcje:
* poetycka – koncentruje uwagę na tekście;
* homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy

3. ANIMIZACJA – nadawanie przedmiotom nieożywionym, zjawiskom przyrody lub pojęciom abstrakcyjnym atrybutów istot żyjących
- przykład: „(…)pożar trawiący w sobie, cokolwiek(…)” (L. Staff „Marek Aureliusz mówi”)

- funkcja:
* dynamizuje opis poetycki

4. ANTYTEZA – zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo segmentów wypowiedzi (najczęściej zdań)
- przykład: „Pełno nas, a jakoby nikogo nie było(…)” (J. Kochanowski „Tren VIII”)

- funkcja:
* uzyskanie silniejszego efektu (podkreślenie znaczenia)

5. ALEGORIA – rodzaj personifikacji. Prawdy ogólne i stosunki międzyludzkie ukryte są pod postaciami zwierząt, roślin, przedmiotów
- przykład: „Gdzie bystrym tylko Orzeł polotem pierzchnie pogania ptaki(…)” (A. Naruszewicz „Balon”)

- funkcja:
* Zadaniem odbiorcy jest rozszyfrowanie ukrytego znaczenia motywu alegorycznego

6. APOSTROFA - bezpośredni zwrot do osoby, bóstwa, uosobionego przedmiotu
- przykład: „(…)moja droga Orszulo(…)” (J. Kochanowski „Tren VIII”)

- funkcja:
* nadanie podniosłego, uroczystego tonu

7. ELIPSA – pominięcie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika
- przykład: „(…)włos złotem, perłą ząb(…)” (J. A. Morsztyn „Niestatek”)

- funkcja:
* służy zdynamizowaniu wypowiedzi

8. EPIFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi
- przykład: „Innego końca świata nie będzie, innego końca świata nie będzie.” (C. Miłosz „Piosenka o końcu świata”)

- funkcje:
* poetycka – koncentruje uwagę na tekście;
* homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy

9. EPITET - wyraz (przymiotnik, imiesłów, rzeczownik) określający rzeczownik, uwydatniający charakterystyczne cechy osób lub przedmiotów
- przykład: „(…)pannom rumianym smukłym giętkim” (E. Lipska „Mądry król”)

- funkcja:
* służy uwydatnieniu charakterystycznej cechy opisywanego przedmiotu, osoby, zjawiska

10. HIPERBOLA - metafora, w której występują elementy zamierzonej przesady
- przykład: „(…)nadchodzi śmierć milowym krokiem(…)” (F. Petrarka „La vita fugee…”)

- funkcja:
* wyolbrzymienie i uintensywnienie składników obrazu zawartego w przenośni

11. INWERSJA – szyk wyrazów w zdaniu, zmiana normalnej kolejności zależnych składniowo od siebie wyrazów
- przykład: „Gęstego pełen garniec błota” (W. Potocki „Człowiek”)

- funkcje:
* wykorzystywana w języku potocznym do uwydatnienia wartości emocjonalnej lub logicznej pewnych wyrazów;
* służy efektom brzmieniowym

12. METAFORA – wyrażenie, w którego obrębie następuje zamierzona przemiana znaczeń składających się na nie słów
- przykład: „(…)skakać głazy nauczył.” (A. Naruszewicz „Balon”)

- funkcje:
* upoetycznienie wypowiedzi;
* zespół wyrazów zyskujący specjalne, odmienne znaczenie od tego, które wynika z poszczególnych jego składników, np. morze gwiazd.

13. NEOLOGIZM – wyraz nowo utworzony zgodnie z normami słowotwórczymi
- przykład: „(…)komediant i komediantka, ulubieńcy publiczności(…)” (W. Szymborska „Buffo”)

- funkcja:
* w poezji pełnią szczególną funkcję ekspresywną

14. OKSYMORON – związek frazeologiczny obejmujący 2 opozycyjnie znaczeniowo wyrazy
- przykład: „(…)wrzucono do jeziora ognia.” (Nowy Testament „Apokalipsa Św. Jana”)

- funkcja:
* podkreślenie znaczenia obrazu lub pojęcia

15. ONOMATOPEJA – imitowanie za pomocą dźwięków mowy rozmaitych, pozajęzykowych zjawisk akustycznych
- przykład: „(…)beczące stado dwunogów” (Z. Herbert „U wrót doliny”)

- funkcje:
* pozwala osiągnąć większą wyrazistość opisu;
* służy efektom brzmieniowym

16. PERSONIFIKACJA – przedstawienie tworów nieożywionych, zjawisk natury i kosmosu, zwierząt, roślin jako działających lub przemawiających postaci ludzkich
- przykład: „(…)ucieka niby źdźbło bystre (…)” (F. Petrarka „La vita fugee…”)

- funkcja:
* jako podstawa metafory tworzy zwykle rozwinięty obraz poetycki

17. PERYFRAZA – zastąpienie nazwy jakiegoś zjawiska przez bardziej rozbudowane jego opisanie
- przykład: „Czyliś na szczęśliwe wyspy zaprowadzona?” (J. Kochanowski Tren X)

- funkcje:
* służąca w dawnej twórczości do wzbogacenia i rozwijania tematu;
* pełni rolę swoistej zagadki poetyckiej, skłaniając czytelnika do definiowania i nazwania zjawiska

18. PORÓWNANIE - zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk ze względu na jakąś wspólną im cechę, która stanowi podstawę porównania
- przykład: „(…)przemija jak cień chwilowy(…)” („Księga Hioba”)

- funkcja:
* zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska

19. PORÓWNANIE HOMERYCKIE – porównanie bardzo rozbudowane, którego jeden człon jest szczegółowym obrazem, zwykle dotyczy czynów ludzkich zestawianych z zachowaniem zwierząt lub zjawiskami przyrody

- przykład: „Jak kiedy wichr południowy ze wschodnim uderzą na siebie i wysokimi targają drzewami na leśnej polanie(…) (Homer „Iliada”)

- funkcje:
* zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska
* przedstawienie rozwiniętego obrazu poetyckiego, wprowadzającego w takt wypowiedzi

20. POWTÓRZENIE – wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w odrębie określonego odcinka wypowiedzi
- przykład: „(…)a oto otwarto księgi. I inną księgę otwarto, która jest księgą życia.” (Nowy Testament „Apokalipsa Św. Jana”)

- funkcje:
* uzyskania rytmizacji;
* podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji

21. PYTANIE RETORYCZNE - zdanie ujęte w formie pytania, na które nie oczekuje się odpowiedzi
- przykład: „Chcemy być sobie radzi?(…)” (J. Kochanowski Pieśń IX)

- funkcje:
* zasygnalizowanie wątpliwości;
* zaprezentowania własnych przekonań;
* podkreślenia swojego punktu widzenia

22. SYMBOL - motyw lub zespół motywów występujący w dziele, będący znakiem treści bezpośrednio nie ujawnionych i mający sygnalizować ich istnienie

- przykład: „(…)berło i jabłko,które zgniło w dłoni(…)” (T. Różewicz „Syn marnotrawny”)

- funkcje:
* reprezentuje pewne głębiej ukryte treści pojęciowe (etyczne, religijne, ideologiczne, itp.)
 
23. WYKRZYKNIENIE - krótkie zdanie wykrzyknikowe wtrącone w tok wypowiedzi
- przykład: „Tylko nie w oko!” (K. I. Gałczyński „Filon i Laura i dobrze poinformowany facet”)

- funkcja:
* wyraża bardzo silne emocje, zaangażowanie mówcy

24. WYLICZENIE – polega na kolejnym wymienianiu i ewentualnym opisywaniu wszystkich składników pewnego, wskazanego w wypowiedzi zespołu
- przykład: „Miłość nie zazdrości, nie szuka poklasku, nie unosi się pychą; nie dopuszcza się bezwstydu(…)” (Nowy testament „Hymn do miłości”)

- funkcje:
* podkreślenie oraz uwypuklenie wskazanego zdania lub wyrazu

25. WYRAZ ZŁOŻONY - wyrazy powstałe z połączenia dwóch (lub kilku) wyrazów; należą do nich zrosty i złożenia
- przykład: „Okamgnienie trwać będzie(…)” (W. Szymborska „Radość pisania”)

- funkcja:
* tworzy rozwinięty obraz poetycki

26. ZDROBNIENIE - wyraz utworzony za pomocą odpowiedniego formantu, oznaczający przedmiot mniejszy w stosunku do przedmiotu, którego nazwa stała się podstawą słowotwórczą tego wyrazu

- przykład: „(…)pod kropką kopytka” (W. Szymborska „Radość pisania”)

- funkcja:
* wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe - zwykle czułość, sympatię, ale mogą mieć też charakter ironiczny

27. ZGRUBIENIE - formacja słowotwórcza (rzeczownik, przymiotnik, przysłówek), która odnosi się najczęściej do wyrazu większego niż wyraz oznaczony nazwą podstawową

- przykład: „(…)niechlujny dziad(…)” (J. Paradowski „Królestwo piekieł”)

- funkcja:
* wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe - często jako wyrażenie antypatii

Tabela



Rodzaj środka

Przykład

Funkcja

ALITERACJA – rozpoczynanie sąsiednich wyrazów tymi samymi głoskami

„(…)moreny, mureny i morza i zorze(…)”

(W.Szyborska

„Urodziny”)

·uwypuklenie danego fragmentu tekstu; ·podkreślenie melodyjności wiersza

ANAFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na początku kolejnych segmentów wypowiedzi

„myśli o duszy tkliwe,

myśli o duszy z czułością”

(Z.Herbert

„Dusza Pana Cogito”)

· poetycka – koncentruje uwagę na tekście ;
· homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy

ANIMIZACJA – nadawanie przedmiotom nieożywionym, zjawiskom przyrody lub pojęciom abstrakcyjnym atrybutów istot żyjących

„(…)pożar trawiący w sobie, cokolwiek(…)”

(L.Staff

„Marek Aureliusz mówi”)

·dynamizuje opis poetycki

ANTYTEZA – zestawienie dwóch opozycyjnych znaczeniowo segmentów wypowiedzi (najczęściej zdań)

„Pełno nas, a jakoby nikogo nie było(…)”

(J.Kochanowski

„Tren VIII”)

·uzyskanie silniejszego efektu (podkreślenie znaczenia )

ALEGORIA – rodzaj personifikacji. Prawdy ogólne i stosunki międzyludzkie ukryte są pod postaciami zwierząt, roślin, przedmiotów

„Gdzie bystrym tylko Orzeł polotem pierzchnie pogania ptaki(…)”

(A.Naruszewicz

„Balon”)

·Zadaniem odbiorcy jest rozszyfrowanie ukrytego znaczenia motywu alegorycznego

APOSTROFA - bezpośredni zwrot do osoby, bóstwa, uosobionego przedmiotu

„(…)moja droga Orszulo(…)”

(J.Kochanowski

„Tren VIII”)

·nadanie podniosłego, uroczystego tonu

ELIPSA – pominięcie w zdaniu lub wyrażeniu jakiegoś składnika

„(…)włos złotem, perłą ząb(…)”

(J.A.Morsztyn

„Niestatek”)

·służy zdynamizowaniu wypowiedzi

EPIFORA – powtórzenie tego samego słowa lub zwrotu na końcu kolejnych segmentów wypowiedzi

„Innego końca świata nie będzie,innego końca świata nie będzie.”

(C.Miłosz

„Piosenka o końcu świata”)

· poetycka – koncentruje uwagę na tekście ;
· homologiczna – przynosi każdorazowo ten sam materiał dźwiękowy

EPITET - wyraz (przymiotnik, imiesłów, rzeczownik) określający rzeczownik, uwydatniający charakterystyczne cechy osób lub przedmiotów

„(…)pannom rumianym smukłym giętkim”

(E.Lipska

„Mądry król”)


·służy uwydatnieniu charakterystycznej cechy opisywanego przedmiotu, osoby, zjawiska

HIPERBOLA - metafora, w której występują elementy zamierzonej przesady

„(…)nadchodzi śmierć milowym krokiem(…)”

(F.Petrarka

„La vita fugee…”)

·wyolbrzymienie i uintensywnienie składników obrazu zawartego w przenośni





INWERSJA – szyk wyrazów w zdaniu, zmiana normalnej kolejności zależnych składniowo od siebie wyrazów

„Gęstego pełen garniec błota”

(W.Potocki

„Człowiek”)

·wykorzystywana w języku potocznym do uwydatnienia wartości emocjonalnej lub logicznej pewnych wyrazów; ·służy efektom brzmieniowym

METAFORA – wyrażenie, w którego obrębie następuje zamierzona przemiana znaczeń składających się na nie słów

„(…)skakać głazy nauczył.”

(A.Naruszewicz

„Balon”)

·upoetycznienie wypowiedzi;

·zespół wyrazów zyskujący specjalne, odmienne znaczenie od tego, które wynika z poszczególnych jego składników, np. morze gwiazd.

NEOLOGIZM – wyraz nowo utworzony zgodnie z normami słowotwórczymi

„(…)komediant i komediantka, ulubieńcy publiczności(…)”

(W.Szymborska

„Buffo”)

·w poezji pełnią szczególną funkcję ekspresywną,

OKSYMORON – związek frazeologiczny obejmujący 2 opozycyjnie znaczeniowo wyrazy

„(…)wrzucono do jeziora ognia.”

(Nowy Testament

„Apokalipsa Św.Jana”)

·podkreślenie znaczenia obrazu lub pojęcia

ONOMATOPEJA – imitowanie za pomocą dźwięków mowy rozmaitych, pozajęzykowych zjawisk akustycznych

„(…)beczące stado dwunogów”

(Z.Herbert

„U wrót doliny”)

·pozwala osiągnąć większą wyrazistość opisu;

·służy efektom brzmieniowym

PERSONIFIKACJA – przedstawienie tworów nieożywionych, zjawisk natury i kosmosu, zwierząt, roślin jako działających lub przemawiających postaci ludzkich

„(…)ucieka niby źdźbło bystre (…)”

(F.Petrarka

„La vita fugee…”)

·jako podstawa metafory tworzy zwykle rozwinięty obraz poetycki

PERYFRAZA – zastąpienie nazwy jakiegoś zjawiska przez bardziej rozbudowane jego opisanie

„Czyliś na szczęśliwe wyspy zaprowadzona?”

(J.Kochanowski

Tren X)


·służąca w dawnej twórczości do wzbogacenia i rozwijania tematu;

·pełni rolę swoistej zagadki poetyckiej, skłaniając czytelnika do definiowania i nazwania zjawiska

PORÓWNANIE - zestawienie dwóch przedmiotów lub zjawisk ze względu na jakąś wspólną im cechę, która stanowi podstawę porównania











„(…)przemija jak cień chwilowy(…)”

(„Księga Hioba”)

·zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska





PORÓWNANIE HOMERYCKIE – porównanie bardzo rozbudowane, którego jeden człon jest szczegółowym obrazem, zwykle dotyczy czynów ludzkich zestawianych z zachowaniem zwierząt lub zjawiskami przyrody

„Jak kiedy wichr południowy ze wschodnim uderzą na siebie i wysokimi targają drzewami na leśnej polanie(…)

(Homer

„Iliada”)

·zwrócenie uwagi na cechy i właściwości opisywanego zjawiska

·przedstawienie rozwiniętego obrazu poetyckiego,wprowadzającego w takt wypowiedzi

POWTÓRZENIE – wielokrotne wystąpienie tego samego elementu językowego w odrębie określonego odcinka wypowiedzi

„(…)a oto otwarto księgi. I inną księgę otwarto,która jest księgą życia.”

(Nowy Testament

„Apokalipsa Św.Jana”)

·uzyskania rytmizacji;

· podkreślenia znaczenia, zwiększenia ekspresji

PYTANIE RETORYCZNE - zdanie ujęte w formie pytania, na które nie oczekuje się odpowiedzi

„Chcemy być sobie radzi?(…)”

(J.Kochanowski

Pieśń IX)

·zasygnalizowanie wątpliwości; ·zaprezentowania własnych przekonań;

·podkreślenia swojego punktu widzenia

SYMBOL - motyw lub zespół motywów występujący w dziele, będący znakiem treści bezpośrednio nie ujawnionych i mający sygnalizować ich istnienie

„(…)berło i jabłko,które zgniło w dłoni(…)”

(T.Różewicz

„Syn marnotrawny”)

·reprezentuje pewne głębiej ukryte treści pojęciowe (etyczne, religijne, ideologiczne, itp.)


WYKRZYKNIENIE - krótkie zdanie wykrzyknikowe wtrącone w tok wypowiedzi

„Tylko nie w oko!”

(K.I.Gałczyński

„Filon i Laura i dobrze poinformowany facet”)

·wyraża bardzo silne emocje,

zaangażowanie mówcy

WYLICZENIE – polega na kolejnym wymienianiu i ewentualnym opisywaniu wszystkich składników pewnego, wskazanego w wypowiedzi zespołu

„Miłość nie zazdrości,nie szuka poklasku,nie unosi się pychą;nie dopuszcza się bezwstydu(…)”

(Nowy testament

„Hymn do miłości”)

·podkreślenie oraz uwypuklenie wskazanego zdania lub wyrazu

WYRAZ ZŁOŻONY - wyrazy powstałe z połączenia dwóch (lub kilku) wyrazów; należą do nich zrosty i złożenia

„Okamgnienie trwać będzie(…)”

(W.Szymborska

„Radość pisania”)

·tworzy rozwinięty obraz poetycki

ZDROBNIENIE - wyraz utworzony za pomocą odpowiedniego formantu, oznaczający przedmiot mniejszy w stosunku do przedmiotu, którego nazwa stała się podstawą słowotwórczą tego wyrazu

„(…)pod kropką kopytka”

(W.Szymborska

„Radość pisania”)

·wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe-zwykle czułość,sympatię,ale mogą mieć też charakter ironiczny

ZGRUBIENIE - formacja słowotwórcza (rzeczownik, przymiotnik, przysłówek), która odnosi się najczęściej do wyrazu większego niż wyraz oznaczony nazwą podstawową

„(…)niechlujny dziad(…)”

(J.Paradowski

„Królestwo piekieł”)

·wyrazy zyskują specjalne zabarwienie uczuciowe- często jako wyrażenie antypatii

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie
Komentarze (6) Brak komentarzy

ale praca, godna podziwu. :D

super ;)

petarda:D dzięki:)

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 15 minut