profil

Biznes plan firmy RTV

poleca 85% 282 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

BIZNES PLAN NA PODSTAWIE ZAKŁADU RTV

SPIS TREŚCI



I. Streszczenie.............................................................................................

II. Geneza projektu.....................................................................................

III. Misja i cel przedsięwzięcia....................................................................

Misja...........................................................................................................

Cele.............................................................................................................

IV. Produkt................................................................................................

Opis produktu (usługi)...................................................................................

Cechy produktu (usługi)................................................................................

Atrakcyjność produktu..................................................................................

V. Personel zakładu....................................................................................

VI. Rynek i marketing................................................................................

Analiza rynku...............................................................................................

- opis rynku...............................................................................................

- klienci.....................................................................................................

- konkurencja..........................................................................................

Marketing...................................................................................................

- strategie marketingowe...........................................................................

- kampania reklamowa.............................................................................

VII. Analiza finansowa przedsięwzięcia.....................................................

Rachunek kosztów miesięcznych z prowadzonej działalności gospodarczej......

Prognozowany przychód.............................................................................

Prognozowany przychód oraz zysk netto w 1996 roku...................................

Prognozowany przychód oraz zysk netto za rok 1997 i 1998..........................

Kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej............................................

- przebieg kredytu....................................................................................

Prognoza działalności firmy na 1996 rok.......................................................

Prognoza działalności firmy na rok 1997 i 1998.............................................

Rachunek zysków i strat za rok 1996............................................................

Szacowany rachunek zysków i strat za rok 1997 i 1998..................................

Rachunek przepływów pieniężnych za rok 1996............................................

Szacowany rachunek przepływów pieniężnych za rok 1997 i 1998..................

VIII. Czynniki ryzyka...............................................................................

Analiza SWOT..........................................................................................

IX. Załączniki............................................................................................


I. STRESZCZENIE


Celem poniższego business planu jest pozyskanie środków finansowych na dofinansowanie początkowej działalności firmy na okres jednego roku. Środki te pochodzić mają z kredytu udzielonego przez Bank Śląski. Działalność firmy polegać będzie na świadczeniu usług dla ludności, w zakresie napraw i instalacji sprzętu elektronicznego. Usługi te chcemy zaoferować potencjalnym klientom, którym dotychczas niemało problemów przysparzał transport uszkodzonego sprzętu do centrum miasta (dodatkowe koszty) oraz długi czas oczekiwania na jego naprawę. Powodem tych problemów jest brak, na wielkim osiedlu poza centrum Bytomia, zakładu świadczącego podobne usługi.

Poniższy business plan skłonić ma inwestora do udzielenia kredytu w wysokości 4.000 tys. zł.

Ukazane tu powodzenie przedsięwzięcia, potęguje fakt, że przyjęto ostrożne założenia przy sporządzaniu analizy finansowej. Wynika z nich, że już po trzecim miesiącu działalności zakład osiągnie zysk, a ryzyko niepowodzenia przedsięwzięcia będzie bardzo niewielkie. Jesteśmy przekonani, że powyższe wnioski, poparte lekturą business planu, a szczególnie działów dotyczących atrakcyjności usług i analizy finansowej, wpłyną na pozytywne rozpatrzenie wniosku o przyznanie kredytu.

II. GENEZA PROJEKTU


Autorzy pomysłu po ukończeniu szkoły średniej (Technikum Elektroniczne) nie mogli znaleźć zatrudnienia, w związku z tym, postanowili wykorzystać własną wiedzę, praktykę i otworzyć zakład usługowy. Po przeprowadzeniu rozmów z mieszkańcami osiedla na temat ich potrzeb oraz wstępnej analizy konkurencji, autorzy zdecydowali się otworzyć serwis RTV.


III. MISJA I CEL PRZEDSIĘWZIĘCIA
MISJA
- Będziemy czuwać aby sprzęt RTV posiadany przez mieszkańców naszego osiedla był sprawny.
- Będziemy utwierdzać użytkowników sprzętu RTV w przekonaniu, że lepiej jest naprawiać i regenerować sprzęt dotychczas eksploatowany, niż kupować nowy. Wiąże się to oczywiście, ze znacznie mniejszymi kosztami, ale i zapewnieniem niezmienności, a nawet polepszeniu parametrów technicznych i użytkowych naprawianego przez nas sprzętu.
- Chcemy aby nasz klient był przekonany, że jego sprzęt, przez nas naprawiany, będzie mu służył długo i niezawodnie.
- Zrobimy wszystko, aby klient widział w nas przyjaciela, który pomoże znaleźć się w dzisiejszym świecie techniki audio-video, oraz zapewni minimum stresów i wysiłków związanych z uszkodzonym, niedopasowanym lub niezainstalo-wanym sprzętem.

CELE

Głównym celem zakładu usługowego jest osiągnięcie zysku w wyniku prowadzonej działalności usługowej poprzez:

- zaspokajanie określonych potrzeb klientów o różnym standardzie życiowym,
- świadczenie usług w zakresie napraw szerokiej gamy sprzętu RTV różnej klasy,
- szybką i rzetelną obsługę klienta
. telefoniczne zlecenia (całodobowe),
. naprawa w domu klienta,
. własny transport,

. pomoc w obsłudze nowo zakupionego sprzętu,
- pozyskiwanie nowych klientów i ekspansję na nowe rynki
. podwyższanie jakości usług,
. wzmocnienie promocji usług,
- po zdobyciu zadowalającej pozycji na rynku w przyszłości poszerzenie profilu działalności zakładu w zakresie:
. napraw gwarancyjnych na podstawie zawartych umów z producentem,
. napraw i konserwacji sieci kablowych.

IV. PRODUKT

OPIS PRODUKTU (USŁUGI)

Zakres naszych usług obejmuje:

- naprawy:
. telewizorów (kolorowe i czarno-białe),
. odbiorników radiowych (analogowych i cyfrowych),
. magnetowidów,
. magnetofonów,
. radioodtwarzaczy samochodowych,
. tunerów satelitarnych,
- przestrajanie:
. telewizorów (podwójna fonia),
. magnetowidów,
- montaż:
. anten satelitarnych,
. anten konwencjonalnych
. radio odtwarzaczy samochodowych,
- instruktaż przy uruchamianiu nowo zakupionego sprzętu wysokiej klasy.


CECHY PRODUKTU (USŁUGI)


- fachowa obsługa,
- krótkie terminy realizacji,
- 3 m -ce gwarancji na wykonaną usługę,
- zlecenia telefoniczne (całą dobę),
- naprawy u klienta,
- własny transport,
- konkurencyjne ceny,
- natychmiastowa naprawa drobnych usterek,
- szeroki zakres usług.




ATRAKCYJNOŚĆ PRODUKTU

Atrakcyjność naszych usług przejawia się w następujących kwestiach:

- klienci nie muszą chodzić lub jeździć z uszkodzonym sprzętem do centrum miasta,
- klienci starsi lub posiadający sprzęt znacznych rozmiarów bądź znacznej wagi, wymagający naprawy w warsztacie, będą mogli skorzystać z naszego transportu,
- dla klientów z naszego osiedla transport będzie bezpłatny. Dla ewentualnych klientów z dalszych rejonów koszty transportu (na życzenie klienta) liczone będą wg następującej stawki - 10gr / km.

V. PERSONEL ZAKŁADU

Personel zakładu stanowią dwie osoby:

- XX - właściciel. Działalność gospodarczą prowadzi na podstawie koncesji udzielonej przez wydział do spraw drobnej przedsię-biorczości Urzędu Miejskiego w XX. W koncesji zawarta jest data rozpoczęcia działalności, nr koncesjobiorcy i profil działalności gospodarczej.
- XX - pracownik. Zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieograniczony.

Właściciel i pracownik ukończyli Technikum Elektroniczne w XX z wyróżnieniem. Umiejętności praktyczne zdobyli na praktykach w renomowanych zakładach elektronicznych m.in. XX.


Prawa i obowiązki:

1.) Właściciel

- prowadzenie księgowości firmy,

- zaopatrzenie w części i urządzenia,

- dostarczanie uszkodzonego sprzętu do zakładu.

2.) Pracownik

- odpowiedzialność za jakość swoich usług,

- utrzymanie czystości, ładu i porządku w zakładzie.



W razie wystąpienia pewnych zakłóceń, takich jak choroba oraz inne wypadki losowe założona jest pełna wymienność funkcji. W załącznikach 5 i 6 umieszczone zostały CV właściciela oraz pracownika zakładu.


VI. RYNEK I MARKETING

ANALIZA RYNKU

- OPIS RYNKU


Zakład nasz będzie funkcjonować na osiedlu poza centrum XX. Osiedle to nie posiada nazwy, a granice jego wyznaczają ulice: XX.

- KLIENCI

Osiedle to zamieszkuje około 16.000 ludzi. Szacujemy, że liczba gospodarstw domowych waha się w granicach 5.000 - 6.000. Osiedle posiada nową zabudowę w rejonie Olimpijskiej i Wrocławskiej oraz starą zabudowę w rejonie Pułaskiego i Składowej. Ważne jest to, ze względu na wiek zamieszkującej ludności. Nową zabudowę zamieszkują ludzie młodzi, młode rodziny. Są to przeważnie pracownicy przemysłowi. Posiadają oni głównie sprzęt nowy, rzadziej psujący się. Widzimy tu jednak szanse w montażu anten satelitarnych oraz anten konwencjonalnych (szerokopasmowych). Starą zabudowę zamieszkują przeważnie ludzie starsi, emeryci i renciści. Posiadają oni sprzęt starszej generacji, często psujący się. Względy materialne, a także przyzwyczajenia starszych osób wpływają na brak decyzji kupna nowego sprzętu. Niechęć do wszelkich nowinek technicznych ogranicza naszą działalność na tym terenie w dziedzinie instalacji anten satelitarnych oraz sprzętu wysokiej klasy. Widzimy tu szanse w naprawianiu, regeneracji i konserwacji używanego sprzętu. Powyższe spostrzeżenia oparto na ankietach (załącznik nr 3) przeprowadzonych wśród osiemdziesięciu, losowo wybranych, gospodarstw domowych na terenie naszego osiedla. Nasze wnioski popieramy informacjami zaczerpniętymi z rocznika statystycznego województwa katowickiego z 1995 roku.

Gospodarstwa domowe wyposażone w niektóre przedmioty trwałego użytkowania w makroregionie w 1994 roku.




GOSPODARSTWA

Wyszczególnienie pracowników pracujących na własny rachunek,
emerytów i rencistów i bezrobotnych na 100 zbadanych gospodarstw domowych.

Telewizor do odbioru:
czarno-białego
23.2
18.65
33.77
31.94
kolorowego
94.57
98.71
75.62
71.53

Urządzenia do odbioru telewizji satelitarnej

29.7
47.91
14.95
18.06

Odbiornik radiowy:

monofoniczny
46.37
44.05
72.82
52.78

stereofoniczny
36.93
39.87
16.86
22.22

Radiomagnetofon:

monofoniczny
19.43
17.04
17.38
19.44

stereofoniczny
63.2
74.28
25.97
42.36

Odtwarzacz płyt kompaktowych


12.53
15.76
2.99
4.86

Magnetowid
71.6
85.53
31.29
37.5

Magnetofon:

monofoniczny
12.23
10.61
8.31
5.56

stereofoniczny
20.7
22.19
7.15
11.81




Źródło: Rocznik statystyczny woj. katowickiego 1995 WUS w Katowicach.



Na podstawie tabeli wiemy np., że na 100 gospodarstw domowych pracowników, 23 posiada jeszcze telewizory czarno-białe, a na 100 gospodarstw domowych rencistów i emerytów aż 33 posiada telewizory czarno-białe. Wnioski z tabeli dokładniej obrazują poniższe wykresy.



- KONKURENCJA


Na naszym osiedlu tylko my świadczymy tego rodzaju usługi. Rozmieszczenie konkurentów przedstawia mapka (załącznik 1).

Na podstawie przeprowadzonych ankiet (załącznik nr 3) stwierdzamy, że mieszkańcy naszego osiedla dotychczas korzystali z usług zakładów RTV znajdujących się w centrum miasta, a nawet w innych miejscowościach.

Około 80% badanych respondentów, korzystających z tego rodzaju usług, zgłaszali się do dwóch najbliższych punktów naprawy na ulicach:

- XX,

- XX.

Zakłady te zaznaczone zostały na czerwono, na mapce umieszczonej w załączniku nr 1.



MARKETING


- STRATEGIE MARKETINGOWE


Nasza główna strategia marketingowa będzie opierać się na stopniowym przejmowaniu przyszłych klientów z naszego osiedla, którzy dotychczas korzystali z usług konkurencji. W tym celu będziemy informować przyszłych klientów o naszym istnieniu poprzez zakrojoną na szeroką skalę kampanię reklamową.

W przypadku strategii cenowych opierać będziemy się na kosztach ponoszonych w wyniku prowadzenia działalności usługowej. Narzuty oraz koszty robocizny, stanowiące podstawę wypracowanego zysku, określać będziemy na podstawie cennika usług.



- KAMPANIA REKLAMOWA


W ramach kampanii reklamowej przewidujemy:

a) wywieszanie ulotek na klatkach schodowych,

b) ogłoszenia w "XX",

c) ogłoszenia w regionalnej telewizji kablowej ATV,

d) reklamę samochodową,



KOSZTY KAMPANII REKLAMOWEJ.


Budżet przeznaczony na kampanię reklamową zamknie się kwotą 480 zł w miesiącu styczniu 1996 roku i będzie dotyczył:

1.)
ulotki reklamowe w ilości 1000 szt.
70 zł

2.)
ogłoszenia w "XX"
120 zł

3.)
reklama na samochodzie
50 zł

4.)
reklama w osiedlowej telewizji kablowej
240 zł


razem pełny pakiet reklamowy
480 zł


HARMONOGRAM DZIAŁAŃ REKLAMOWYCH


W pierwszym kwartale 1996 roku zaleca się zastosowanie pełnego pakietu reklamowego, aby osiągnąć następujące efekty:

- Zainteresowanie klientów, że został otwarty nowy serwis audio-video. Informujemy również, że jesteśmy jedynym w okolicy punktem oferującym w szerokim zakresie wysokiej jakości usługi.

- Zachęty przez solidne, szybkie, sprawne i tanie spełnienie oczekiwań klienta.

- Zaaranżowania spotkań (informacja o miejscu, numerze telefonu oraz o godzi-nach pracy).

- Stałego kontaktu (pełna informacja i pomoc dotycząca eksploatacji czy użytkowania sprzętu audio-video, itp.)



Drugi kwartał zamknie się nieco mniejszymi kosztami poniesionymi na reklamę ponieważ w tym okresie nie będzie stosowana reklama w osiedlowej telewizji kablowej.

Koniec trzeciego kwartału oraz czwarty kwartał to spotęgowanie działań promocyjnych poprzez zastosowanie agresywnej kampanii reklamowej wyrażającej się w stosowaniu pełnego pakietu reklamowego.



PODSUMOWANIE


Wyżej opisany harmonogram kampanii reklamowej jest planem zalecanym. W związku z tym, jeśli wystąpią zakłócenia na rynku usług w branży audio-video należy zachować elastyczność w podejmowaniu decyzji i zastosować inne kombinacje pakietu reklamowego niż te, które zostały przedstawione.





VII. ANALIZA FINANSOWA PRZEDSIĘWZIĘCIA




Nasza firma ma na celu osiąganie wymiernych korzyści ekonomicznych. Rachunek tych korzyści jest ściśle związany z określeniem takich kategorii, jak przychód, koszty, zysk. Każdej z tych kategorii odpowiada wyraźnie określony kierunek działań w firmie. Uświadomienie sobie tego kierunku ma istotne znaczenie praktyczne, pozwoli bowiem uniknąć błędów w procesie podejmowania decyzji przez właściciela.

Firma stosować będzie uproszczone zasady ewidencji działalności gospo-darczej. Regulowanie podatku dochodowego odbywać się będzie za pomocą zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów, wg stawki 8,5% dla działalności usługowej.

Wypracowany zysk praktycznie będzie określał wynagrodzenie właściciela firmy. Mając na względzie konieczność rozwoju firmy i utrzymania się na rynku wymagalne będzie przeznaczenie określonej jego części na spłatę zobowiązań: kredyt, pożyczka i inwestycje.

Ponieważ podatek dochodowy jest składnikiem kosztów, to powinien być odpowiednio wkalkulowany w cenę usługi. Przy założeniu, że firma zamierza zrealizować przy danych kosztach własnych - planowany poziom zysku, cena uwzględniająca stawkę podatku obrotowego powinna być liczona tzw. rachunkiem w stu :










RACHUNEK KOSZTÓW MIESIĘCZNYCH Z PROWADZONEJ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ.







KOSZTY WŁASNE


czynsz za pomieszczenie
150


opłata za energię
150


opłata za CO
50


opłata za telefon
50


opłata za wodę
5


wynagrodzenie pracownika

z narzutami


850


koszty reklamy
480


koszty transportu
150


razem koszty własne (zł)
1885






Przy założeniu poziomu zysku 25% - 100% oraz korzystając ze wzoru na cenę usługi w rachunku stu obliczamy cenę/godzinę.










PROGNOZOWANY PRZYCHÓD




1' Wariant przy poziomie zysku 25%








2' Wariant przy poziomie zysku 35%








3' Wariant przy poziomie zysku 50%








4' Wariant przy poziomie zysku 75%




5' Wariant przy poziomie zysku 100%








Wyniki przedstawia poniższa tabela.



założony poziom zysku [%]
25
35
50
75
100

cena usługi [zł/h]
16,5
18,0
20,0
23,0
26,0




Prognozując nasz zysk posługujemy się różnicą pomiędzy przychodami a kosztami. Przyszłe przychody to wartość czasu pracy potrzebna na zrealizowanie usługi. Koszty własne zostały przedstawione wyżej.





Wartość prognozowanego przychodu ze sprzedaży usług (w zł)




Wykorzystanie czasu pracy

Cena usługi
25%
35%
50%
75%
100%

(w zł)
42h
50h
84h
126h
168h

16,5
693
825
1386
2079
2100

18,0
756
900
1512
2268
3024

20,0
840
1000
1680
2520
3360

23,0
966
1150
1932
2898
3864

26,0
1092
1300
2184
3276
4368



Przychód oraz zysk netto (strata netto) w 1996r.








Prognozując przychód ze sprzedaży usług oraz zysk netto, wzięto pod uwagę opinię właścicieli punktów serwisu RTV (a także pracowników tych punktów). Z przeprowadzonych sondaży (załącznik 4) wynika, iż miesiącami "chudymi" o stosunkowo znikomej liczbie zleceń są lipiec, sierpień. Niektórzy właściciele twierdzili, że w tych miesiącach aby uniknąć kosztów zdecydowani są zawiesić działalność usługową. Natomiast "żniwa" zbiera się w miesiącach od listopada do stycznia.



PROGNOZOWANY PRZYCHÓD ORAZ ZYSK NETTO W 1996 ROKU


PROGNOZOWANY PRZYCHÓD ORAZ ZYSK NETTO ZA ROK 1997 I 1998


KREDYT NA ROZPOCZĘCIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ


Budżet przeznaczony na rozpoczęcie działalności gospodarczej zamknie się kwotą 10.000 zł w tym:

1.) 6.000 zł pochodzi z środków własnych zdeponowanych na rachunku vista w Banku Śląskim.

2.) 4.000 zł pochodzić będzie z kredytu udzielonego przez Bank Śląski.



W związku z niedofinansowaniem budżetu na rozpoczęcie działalności gospodarczej, firma zainteresowana jest uzyskaniem kredytu w wysokości 4.000 zł z przeznaczeniem na rozpoczęcie działalności gospodarczej w tym:

- dofinansowanie wydatków inwestycyjnych,

- dofinansowanie I kwartału 1996 r. działalności bieżących,

- dofinansowanie kampanii reklamowej w I kwartale 1996 r.

Proponowane zabezpieczenie spłaty kredytu:

- poręczenie cywilne lub wekslowe,

- zastaw majątku,

- zastaw hipoteczny,

- gwarancje Banku prowadzącego np. konto osobiste,

- cesja wierzytelności.





Przebieg kredytu 12 miesięcy 30% w skali roku.




rata kredytu
333,33 zł


odsetki
100,00 zł


miesięcznie
433,33 zł




+ jednorazowa 2% opłata manipulacyjna: 80,00



- PRZEBIEG KREDYTU


Okres spłaty kredytu
12 m-cy

Oprocentowanie w skali roku
30%

Rata kredytu
333,33

Odsetki
100,00

Razem (rata + odsetki)
433,33

Wielkość kredytu
4.000,00

Suma odsetek
1.200,00

Kredyt + odsetki
5.200,00






Składając aplikację o kredyt w Banku Śląskim SA, w wyso-kości 4.000 zł oprocentowanym 30% w skali roku o jednorocznym okresie spłaty, należy zwrócić uwagę, iż przyszła stała rata kredytu w wysokości 433,33 miesięcznie znacznie obniży zysk. Z drugiej zaś strony trzeba podkreślić, iż kredyt dofinansuje w początkowym okresie działalności:





- kampanię reklamową I kwartału w wysokości
1.200,00 zł

- wydatki na inwestycje w wysokości
2.800,00 zł

razem
4.000,00 zł






PROGNOZA DZIAŁALNOŚCI FIRMY NA 1996 ROK.


W początkowym okresie działania tj. w miesiącu styczniu i lutym przewiduje się stratę netto o łącznej sumie 1.713,85 zł, która zostanie pokryta częścią kredytu otrzymanego na rozpoczęcie działalności usługowej, a ściślej - na poprawę płynności finansowej. Będzie to trudny okres dla firmy, gdyż wiązać się będzie z pokryciem kosztów prowadzonej działalności jak również kosztów poniesionych na inwestycje.

Prognozowany stan straty brutto po pierwszych dwóch miesiącach nie jest efektem nieskutecznej czy wręcz chybionej reklamy, lecz praw rządzących rynkiem usług. Rynek usług charakteryzuje się wyraźnie długim okresem badania zaufania wobec klienta, stąd też firma może spodziewać się strat. Jednakże nie będzie trwało to długo, gdyż I kwartał zamknie się stratą, ale już w marcu praktycznie firma przekroczy break - even - point osiągając zysk netto co będzie optymistycznym sygnałem dla powodzenia przedsięwzięcia.

Poniesione wysokie koszty na reklamę powinny zaowocować wyraźnym wzrostem zainteresowania klientów usługami firmy na początku II kwartału, co zostanie potwierdzone przewidywanym miesięcznym zyskiem netto w wysokości 1.006,67 zł. Może to być sygnał budowy fundamentu pod stabilny rozwój i wzrost zaufania klienta wobec firmy. Należy zauważyć, iż transmisje z ME (Mistrzostw Europy) w piłce nożnej mogą przyczynić się do wzrostu liczby zleceń. W okresie II kwartału należy powstrzymać się od "konsumpcji zysku", ponieważ kolejny - III kwartał może charakteryzować się brakiem zainteresowania usługami audio-video.

Miesiące: lipiec i sierpień to "chudy okres", na który wpływ prawdopodobnie będzie miał okres wakacyjny, choć należy szukać szansy zwiększania popytu na usługi audio-video podczas transmitowanych Igrzysk Olimpijskich Atlanta 1996.

IV kwartał to "okres żniw", z przypadającym szczytem na przełomie listopada i grudnia. Stosując w okresie od września do grudnia pełny pakiet reklamowy, oraz posiadając już stabilną pozycję na rynku okres ten zamknie się nadwyżką gotówki w wysokości 4.016,36 zł. Powyższe założenia oparte zostały na przeprowadzonej ankiecie , wśród 5 losowo wybranych zakładów naprawczych, (załącznik nr 4).

PROGNOZA DZIAŁALNOŚCI FIRMY NA ROK 1997 I 1998.


Podczas rocznej działalności firma zdobędzie doświadczenia, obejmie swoim zasięgiem dzielnicę XX, a nawet przejmie część klientów z centrum miasta. Rok działalności przyniesie firmie wiele uwag i spostrzeżeń w zakresie:

- popytu na usługi,

- spełniania oczekiwań klienta,

- działań konkurencji,

- jakości usług,

- współpracy z dostawcami części zamiennych,

- wpływu reklamy na sprzedaż usług,

- analizy wyników finansowych,

- koncepcji regulowania zobowiązań wobec banku i Urzędu Skarbowego.



Pozycja na rynku będzie w miarę ustabilizowana, a działalność usługowa ukierunkowana. Zaleca się permanentnie obserwować rynek, reagować na jego potrzeby i wyciągać wnioski z przeprowadzonych działań. Należy również śledzić nowości techniczne, nowe rozwiązania oraz w tym kierunku przeszkolić pracowników. Pożądane byłoby również usystematyzowanie świadczenia usług poprzez stworzenie własnego quasi kosztorysu napraw.

Kosztorys zawierałby takie pozycje jak:

- charakterystykę naprawy, serwisu i ich kod,

- rodzaj, typ sprzętu i numer identyfikacyjny,

- datę wykonanej usługi,

- dane personalne zleceniodawcy: imię, nazwisko, adres telefon,

- zastosowane materiały,

- ilość roboczogodzin,

- numer rachunku,

- cena usługi,

- uwagi i spostrzeżenia,

- inne.

Rozwijając kontakty w branży oraz nawiązując nowe z rozwijającymi się sieciami sprzedaży sprzętu audio-wideo, TV-SAT takimi jak: "Opal", należy rozwinąć wachlarz usług o naprawy gwarancyjne i pogwarancyjne. Strategicznym celem będzie uzyskanie certyfikatu lub podpisanie umowy z firmami handlowymi w chara-kterze dealera a nawet firmy franchaisingowej.

Podobne kontakty należy nawiązać z regionalnymi przedstawicielami handlowymi takimi jak: SONY, TECHNICS, PANASONIC, AIWA, KENWOOD, SAMSUNG, DEAWOO, GOLD STAR, GRUNDIG, CURTIS, UNIMOR, DIORA, THOMPSON, ELTRA itp.

W roku 1997 należy liczyć się ze zwiększeniem stawki zryczałtowanego podatku dochodowego w granicach 2% do 5%. Wobec takiej sytuacji należy przejść na księgę przychodów i rozchodów. Wówczas firma będzie miała możliwość obniżenia przychodu poprzez koszty poniesione podczas działalności gospodarczej oraz zatrzymanie części środków pieniężnych w formie odpisów amortyzacyjnych lub odpisów rat laesingu operacyjnego.





RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT ZA ROK 1996.


SZACOWANY RACHUNEK ZYSKÓW I STRAT ZA ROK 1997 I 1998.


RACHUNEK PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH ZA ROK 1996.


SZACOWANY RACHUNEK PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH ZA ROK 1997 I 1998.


VIII. CZYNNIKI RYZYKA


ANALIZA SWOT


Silne strony:

- dobra znajomość rynku,

- znajomość strategii marketingowych,

- szerokie kontakty na rynku części elektronicznych,

- łatwy dostęp do fachowych opracowań, schematów,

- brak konkurencji na osiedlu,

- niewielkie ryzyko związane z rozpoczęciem działalności,

- wysoka atrakcyjność naszych usług.



Słabe strony:

- nowy, jeszcze nieznany przez mieszkańców punkt RTV,

- brak środków na dokładne badania rynku.



Szanse:

- poszerzenie oferty podstawowej (serwis, naprawa i konserwacja sieci kablowych),

- wzrastająca ilość sprzętu RTV, SAT wymagającego fachowej instalacji,

- malejąca stopa procentowa kredytów,

- malejąca inflacja.



Zagrożenia:

- wzrastająca jakość nowych produktów,

- rosnące koszty naprawy, spowodowane koniecznością wymiany całych modułów, a nie tylko poszczególnych ich części jak dotychczas.

- rosnąca specjalizacja w obrębie danej firmy,

- kurczący się rynek części zamiennych dla sprzętu starej generacji

- długoterminowe gwarancje producenta,

- rosnąca stawka procentowa podatku ryczałtowego.

Załączniki:
Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 22 minuty