Sprawdzian z mitów, mitologii
Rodzaje mitów:
Kosmologiczne-o powstaniu świata
Teologiczne- o bogach
antropologiczne – o człowieku
genealogiczne- o rodach ludzkich
Homer- pochodzi z wyspy Chios, Iliada powstała w 9,8wpne. Epos-równoległość dwóch płaszczyzn- Paraleizm. Narrator ujawnia swoje uczucia jedynie w inwokacji, później jest obiektywny. Styl wzniosły, patetyczny, szczegółowy, realistyczny opis przedmiotów. Retargacja – opóźnienie akcji przez wprowadzenie opisu. Sceny batalistyczne, Epizodyczność akcji,
Tyrtajos- twórca grec. w 7w. W utworze pt. rzecz to piękna nawiązuje do walki w obronie ojczyzny, gotowości, poświęcenie życia, taki człowiek będzie bohaterem. Poezja Tyrtejsk: patryjotyczna, wzywająca do walki. Tyrteizm – postawa, do oddania życia z ojczyznę. Safona : najznakomitrza poetka grecka z przełomu 7 i 6 w. W „Pogardzie dla nie znającej poezji ” pod. lir. wyraża o nieśmiertelności sztuki , zapewnia sobie pamięć innych pokoleń. Anakreon: 580-485. Liryk Grecki z Teos, był on poetą narodowym i popierał zabawę,wino i miłóść. Pieśni biesiadne oraz miłosne. Anakreotyt- utwór, który przedstawia, uroki życia codziennego. Forma jest często naśladowywana przez autorów nowożyt. J. Kochanowski. J.A Morsztyn
Budowa dramatu: 1prolog(przedakcja) 2 Porada(wst. pieśń chóru). 3Epizodia (akt). 4 Stasimona(p. ch)x5. 5Exodos 6 Komos Teatr: orchiestra, proscenion, scena
Antygona: Ekspozycja: rozmowa antyg z Ismeną Zawiązan. akcji: pochowanie brata Punkt kulm.: Schwytanie Antyg. Perypetia : interwencje Hajmona. Rozw. akcji Śmierć
Cechy tragedii antycznej :
1.3jednost. Klasycz.
a) jedność czasu
b) jedność miejsca
c)jedność akcji
2. Obecność chóru
3. brak scen zbiorowych
4. Bohater. są członkami rodzin królewskich
5. Styl wzniosły, patetyczny
6. Zasada decorum
7. Osią jest konflikt racji
8. Obecność tragizmu
9. temat jest oparty na wydarzeniach mitolog.