Przydatność 55%

Na podstawie fragmentu „ Tanga” Sławomira Mrożka oraz w kontekście całego utworu scharakteryzuj wizerunek artysty i koncepcję sztuki w świecie chaosu i dezintegracji.

Autor: Dodano: 2012-11-12

„ Tango” Sławomira Mrożka powstało w latach sześćdziesiątych. Akcja dramatu rozgrywa się w nieokreślonym czasie, w mieszkaniu Stomilów. Tematem „ Tanga ” Sławomira Mrożka jest konflikt pokoleń wsytępujący w rodzinie Stomila i Eleonory. Rodzina jest tu jednak równocześnie miniaturą społeczeństwa. Tytułowe tango wieńczy akcję dramatu, powodując, iż staje się on nie tyle katastroficzną wizją przyszłości, ale ostrzeżeniem.
Bohaterami powyższego fragmentu „ Tanga ” są: Artur, Eugeniusz praz Stomil. Artur jest synem Eleonory i Stomila. Jest energiczny, zdecydowany, nawet władczy. Stomil to ojciec Artura, artysta, ideolog buntu. Jego żywiołem jest eksperyment oraz sztuka. Imię – Stomil ma charakter neologizmu, może wywołac skojarzenie z ogromnym krokiem, którego dokonala ludzkość dzieki bohaterowi sztuki – przewrot obyczajowy. Moment, w którym ukazany jest glowny bohater, to stan chaosu – całkowity brak zasad. Swiat, który „ sam się rozlal ”. Stomil sprawia wrazenie człowieka niechlujnego, który chodzi w rozpietej pizamie. Główny bohater gardzi przeszłością: „ ty nie masz pojecia, jak wtedy wyglądało zycie”. Jedynym zajeciem Stomila jest przeprowadzanie eksperymentow teatralnych: „ kiedy tragedia jest już niemozliwa, a farsa nudzi, pozostaje tylko eksperyment.” Stomil odrzuca teatr mieszczański, uważa, że eksperyment powinien wstrząsnąć innymi ludzmi.
Odbiorcami eksperymentu teatralnego w przedstawionym fragmencie „ Tanga ” Slawomira Mrożka są domownicy, scena jest katafalk, natomiast aktorami sa pacynki. Przedstawienie ukazuje Adama i Ewe w raju – jest to odwołanie do tradycji, co potwierdzaja slowa Eugeniusza: „ to już było ”. Główne elementy spektaklu to: slowo, światlo, dźwięk, zaskoczenie odbiorcy przez gwałtowne przerwanie monologu wystrzalem z rewolweru i wygaszeniem swiatla. Pomiedzy tymi scenicznymi działaniami nie ma logicznego związku.
Podsumowujac, przewrot obyczajowy dokonany przez pokolenie Stomila i Eleonory miał przynieść wolność sztuki i artysty, jednakże doprowadził do zaniku prawdziwej twórczości. Sztuka potraktowana przez Stomila jako przejaw antykonformizmu jest jałowa i nie oddziałuje na odbiorców. W swiecie pozbawionym cierpienia i napiec powstanie wielkich dziel jest niemożliwe. Sztuka odzwierciedla swoja epoke – swiat w stanie chaosu najlepiej obrazuje absurdalny eksperyment.

Przydatna praca?
Przydatna praca? tak nie 12
głosów
Poleć znajomym

Serwis Sciaga.pl nie odpowiada za treści umieszczanych tekstów, grafik oraz komentarzy pochodzących od użytkowników serwisu.

Zgłoś naruszenie