profil

Wychowanie według koncepcji pedagogicznej

poleca 85% 272 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Pedagogika jako nauka o kształceniu i wychowaniu.

Pod pojęciem wychowanie rozumie się celowe oddziaływanie rodziców, osób starszych na młodzież. Zrozumienie tego zjawiska odnosi się do całokształtu czynności mających wpłynąć na rozwój dzieci, a także młodzieży.
Rodzic, wychowawca jak i środowisko swoimi poczynaniami i czynnikami wpływa na poszczególne sfery rozwojowe:
- fizyczną
- umysłową
- estetyczną
poczynia się do ukształtowania pewnych sprawności politechnicznych jak i istotnych wiadomości.

Termin wychowanie
Zwęża się do jednej sfery, mając tu na myśli rozwój osobowości dziecka, jak gdyby jego ogólny sens zanika i przeciwstawia się wychowaniu czy wykształceniu czysto intelektualnemu. Termin wychowanie jest używany najczęściej szeroko czyli nie chodzi tutaj tylko o rozwój dziecka, ale ogólnie człowieka, osiągnięcie maksymalnego stanu, tego rozwoju i wszelkich czynników naturalnych i intencjonalnych oddziałujących na rozwijającą się jednostkę.

WYCHOWANIE
To system składający się z różnych obszarów, w których cele, metody, środki, koncepcje człowieka, instytucje i organizacje, subiektywne cechy i obiektywne warunki w stosunku do siebie tak samo spełniają funkcję, jak przesłanki etyczne, kulturalne i społeczne.
Potoczna teoria pedagogiczna jest tym rodzajem zdroworozsądkowej wiedzy o wychowaniu, która jest zbiorem wewnętrznie ze sobą powiązanych przekonań czy idei na temat istoty, genezy, celów, uzasadnień i sposobów oddziaływania pedagogicznego na innych. Wśród cech charakterystycznych tak ujmowanej pedagogiki wymienia się m. in. to iż:
- stanowi ona przeciwieństwo wiedzy naukowej,
- jest bardzo silnie związana z praktyką wychowania,
- powstała na drodze przednaukowego poznania,
- w sposób naturalny, biograficzny jest traktowana jako prawdy
oczywiste, a zdobywanie dzięki normalnym funkcjom rozumu,
-zawiera elementy wiedzy proceduralnej i deklaratywnej
-dominują w niej informacje epizodyczne, zaś wiedza o wychowaniu jest artykułowana za pomocą języka codziennego, potocznego.
Każdy nauczyciel powinien znać, rozumieć i porównywać występujące w naukach o wychowaniu zróżnicowanie perspektyw poznawczych, które odmiennie opisują istotę wychowania, wyjaśniają jego fenomen oraz określają swoistą rolę pedagoga. Nie wystarczy „zakupić” jakąś teorię w „hipermarkecie wiedzy”, trzeba jeszcze umieć zrobić z niej taki użytek, aby było z nią dobrze nie tylko nam, ale przede wszystkim tym, których wybrana perspektywa teoretyczna dotyczy, a więc naszym wychowankom.
Pedagogika społeczna jest nie tylko dyscypliną nauk społecznych i nauk o wychowaniu, lecz również teorią szczególnych instytucji
praktycznych- przede wszystkim pomocy dla młodzieży i pracy socjalnej. Jako dyscyplina wywodząca się z nauk o wychowaniu, pedagogika społeczna zajmuje się takimi konfliktami uwarunkowanymi strukturalnie i instytucjonalnie, które pojawiają się w toku socjalizacji dzieci i młodzieży: konfliktami między subiektywnymi pobudkami i zasobami dzieci oraz młodzieży a społecznymi i instytucjonalnymi wymogami stawianymi przez rodzinę, szkołę, świat zawodowy i społeczność.
Aktem wychowawczym można, a nawet trzeba nazwać czynność podjętą przez człowieka z myślą o wywołaniu zmiany w postępowaniu innego człowieka i przebiegającą we wspólnej im sytuacji symbolicznej.

KSZTAŁCENIE
Z łac. educare, oznacza w pedagogice wprowadzenie jednostki z jakiegoś stanu gorszego do lepszego.
Jeśli odnosi się ona do człowieka, w tym przypadku rozumiana jest jako jego rozwój.
EDUKACJA
Z łac. educare, oznacza w pedagogice wprowadzenie jednostki z jakiegoś stanu gorszego do lepszego.
Jeśli odnosi się ona do człowieka, w tym przypadku rozumiana jest jako jego rozwój.

WYCHOWANIE
Ma na celu przygotowanie jednostki do życia w społeczeństwie, musi doprowadzić do samowychowania, wtedy widziana jest jego skuteczność.
Człowiek sam realizuje:
- pewne określone zadania
- określa cele
- odbiera odpowiednie metody
- formy zachowania
aby osiągnąć zmiany w osobowości z punktu widzenia przyjętych standardów. Swoją działalność świadomie kontroluje i ocenia.
Samowychowanie jest następstwem wychowania, a więc ma charakter wtórny.

SAMOKSZTAŁCENIE
Wynika z chęci zdobywania wykształcenia. Czynność ta pochodzi od samego podmiotu i jego działalności własnej, która zmierza do rozwijania umysłu po doborze celów, treści, warunków i środków.

Wychowanie jako wywieranie pedagogicznego wpływu
Wychowawcze wywieranie wpływu jako pomoc w enkulturacji (naturalny proces ponadpokoleniowego świadomego i nieświadomego nabywania kompetencji kulturowych, tworzących system wartości danej grupy społecznej, przez uczestnictwo w danej kulturze) pomoc w emancypacji i kształtowaniu tożsamości osoby bazuje na teoretycznych i praktycznych założeniach, które zbliżają ludzi do jednego systemu wartości i idei lub ich od niego odsuwają albo też chcą ich jedynie wzmocnić wobec niego wewnętrznie.
Fakt, że w praktyce stanowiska mają duże punkty styczne, pokazuje sens systemowego rozpatrywania tradycyjnych związków między odmiennymi podejściami. Możliwość optymalnego wzrastania w świecie w celu zdobywania umiejętności i sprostania wyzwaniom społecznym, są początkowo związane z przystosowaniem się do niego, ponieważ świat oferuje system orientacji i bezpieczeństwo. Szanse uwolnienia się od konieczności, dostosowania się, otwierają możliwości samostanowienia. Pokazują perspektywy zmian dla człowieka.
Drogę między przystosowaniem, a zmianą człowiek znajduje dzięki sile rozwoju pozwalającej mu osiągnąć wewnętrzną równowagę. Te trzy obszary stają się tym samym elementarnymi przedmiotami każdej koncepcji pedagogicznej.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 4 minuty

Typ pracy