profil

Zagrożenia w internecie

poleca 84% 2938 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Zagrożenia w internecie

Artykuł adresowany jest do rodziców i nauczycieli celem uświadomienia im zagrożeń, z jakimi mogą spotkać się nasze dzieci surfując w internecie.

Identyfikacja problemu

Komputery na dobre zagościły w naszych domach, zadomowiły się też w pracy i w szkole. Uczniowie na lekcjach, jak również w domu korzystają z komputera na różne sposoby. A to wysyłają smsy i maile do znajomych, a to piszą wypracowania korzystając z edytorów tekstu, czy też wyszukują potrzebne na lekcje informacje w internecie. Internet to nowe medium, które w rękach dorastających dzieci może być różnie wykorzystywane. Z jednej strony internet sprzyja nauce, jak również pozwala odpoczywać. Ale z korzystania z internetu przez dzieci płyną także zagrożenia. Niezbędne jest uzmysłowienie rodzicom i nauczycielom drugiej, ciemnej strony internetu i zagrożeń pracy z komputerem.

Zagrożenia przy komunikowaniu się w internecie
Takie zagrożenia można natrafić w sieci np. robiąc w sklepach internetowych zakupy, podając jednocześnie numer karty kredytowej. Taki numer może być w sieci rozszyfrowany i „hacker”, który tego dokonał będzie robił zakupy na nasz koszt.
Przed tego typu działaniami w dużym stopniu mogą zabezpieczyć nas programy antywirusowe i programy ograniczające dostęp do naszego komputera /firewalle/. Jednocześnie podstawową zasadą bezpieczeństwa powinno być nieotwieranie korespondencji internetowej pochodzącej z nieznanego źródła oraz wstrzemięźliwość w nawiązywaniu nowych kontaktów w sieci.
Problem kontaktów incognito w sieci

Wielokrotnie rodzice kupują swojemu dziecku drogi sprzęt, finansują jego podłączenie do internetu i na tym zainteresowanie się kończy. Wszyscy są zadowoleni; rodzice, bo pozbyli się kłopotu, dziecko bo dostało do ręki teoretycznie przez nikogo nie kontrolowane medium. Dziecko często korzysta z poczty, grup dyskusyjnych, organizuje sesje na czacie, nawiązuje nowe znajomości. Rodzice nie zdają sobie sprawy, że nowym przyjacielem internetowym może być dorosły pedofil wielokrotnie karany za molestowanie seksualne nieletnich, który kontaktując się przez internet z naszym dzieckiem wciąga je w niebezpieczną grę kłamstw
i pozorów.
Z kolei inny kolega sieciowy naszego dziecka może w zręczny sposób wypytywać o status materialny rodziny, gromadzić informacje o rzeczach wartościowych, terminie zaplanowanych wakacji i nieobecności domowników. W rzeczywistości może on być członkiem grupy przestępczej zbierającej informacje
i okradającej swoje potencjalne ofiary.
Całkiem inna przyjaciółka naszego dziecka, dobra powierniczka rozumiejąca problemy młodych może jako wysłanniczka sekty, wciągnąć nasze dziecko do stowarzyszenia
Jedynym pewnym sposobem zabezpieczenia się przed ingerencją osób trzecich w życie naszego dziecka jest stały kontakt z nim, rozmowy na podobne tematy oraz dyskretna kontrola. Z punktu widzenia informatycznego należy dyskretnie obserwować z jakimi adresami internetowymi dziecko najczęściej komunikuje się np. w panelu przeglądarki internetowej można obserwować historię takich połączeń.

Zagrożenia pornografią

Innym przykładem zagrożeń płynących z internetu jest zaglądanie do stron niecenzuralnych. Dzieci i młodzież z racji wrodzonej ciekawości oglądają nieprzyzwoite zdjęcia, filmy lub inne treści pornograficzne.
Połączenie internetowe ze stronami WWW szerzącymi pornografię nie tylko deprawuje młodego człowieka, może także przyczynić się do ponoszenia zwielokrotnionych kosztów korzystania z internetu. Po połączeniu się z niektórymi stronami WWW na dysku naszego komputera instaluje się program rezydentny, który przekierowuje następnie nasze połączenie internetowe na serwer komercyjny gdzie minuta połączenia kosztuje wielokrotne drożej niż połączenie za pośrednictwem TPSA. Często taki program jest trudno usuwalny, gdyż skrycie zmienia parametry tzw. rejestru komputera. Pornografia, szczególnie u młodych ludzi, może wywoływać szkody w ich psychice, polegające na tym, że życiu seksualnemu przyznają oni zbyt wielką rolę, że uznają je za sprawę nadrzędną w stosunku do innych, że przejaskrawione pożądanie erotyczne stępi ich wrażliwość na inne uczucia. Jako rodzice i nauczyciele powinniśmy chronić dzieci przed wpływami pornografii jak również prowadzić rozmowy przygotowujące na możliwość zetknięcia się z nimi.
Z informatycznego punktu widzenia jest wiele sposobów aby zablokować dostęp naszym dzieciom do stron erotycznych. Stosowane są wiec filtry rodzinne, różnorodne programy np. NetNanny czy chociażby zablokowanie z poziomu przeglądarki internetowej możliwość stosowania słów typu nagość, sex w wyszukiwarce.

Niebezpieczne instruowanie i naśladowanie

Są również i inne negatywnie strony WWW. Niektóre z nich propagują używanie narkotyków oraz wskazują gdzie można się w nie zaopatrzyć. Nawiązywanie do życia na luzie często deprawuje dzieci i młodzież. Zamiast czerpać wzory do naśladowania z osoby rodziców czy nauczycieli młodzi są wpatrzeni w bohaterów wylansowanych przez wirtualny świat. Ostatnie sondaże potwierdzają falę naśladownictwa wśród dzieci i młodzieży bohaterów castingów i innych talk show. Niemodny jest ideał zostania naukowcem czy lekarzem, młodzież ma aspiracje zostania artystą, prezenterem czy człowiekiem telewizji.
Na stronach WWW na tzw. aukcjach można spotkać się z propozycją sprzedaży przedmiotów pochodzących z kradzieży lub przemytu. Nagminnie sprzedawany jest sprzęt elektroniczny. Korzysta się sądząc mylnie ,że transakcje te mogą odbywać się incognito. Niska cena sprzedaży często powoduje, że uczniowie często kupują wymarzony sprzęt otrzymując pieniądze na legalny zakup. Później okazuje się, że staliśmy się paserami kradzionych rzeczy a nasz dom odwiedza policja. Nie brak też w internecie różnego rodzaju naciągaczy czy oszustów. Nasze dziecko deklaruje chęć zakupu jakiegoś przedmiotu, płaci za zaliczeniem pocztowym pieniądze, a w konsekwencji okazuje się, że w paczce znajdują się stare gazety bądź cegła. Znalezienie nadawcy takiej paczki jest trudne do ustalenia ale możliwe, bowiem nikt nie jest w sieci anonimowy.

Zagrożenia płynące z pogwałcenia praw autorskich

Należałoby pomówić także o reklamach w internecie. Uczniowie zakładając bezpłatne konta na ogólnopolskich serwerach niejako godzą się na otrzymywanie dużej liczby reklam. W ślad za reklamą często otrzymują formularze z zamówieniami na różnorodne towary. otrzymują informację o wygranej np. wartościowej wycieczce zagranicznej, Następnie podają swoje dane osobowe w typu adres internetowy. Skutkuje to otrzymywaniem dziesiątków różnych reklam. Jeśli np. reklama jest w obcym języku nasza pociecha nie orientuje się, że wypełnia zamówienie na towar który właściwie nie jest jej potrzebny. Taka zabawa lub omyłka skutkuje tym, iż rodzice muszą słono płacić za odbiór przesyłki.
Jakie elementy Internetu uzależniają najsilniej?

Uzależnienie się od internetu

Na zakończenie wspomnieć należałoby o uzależnieniu się od internetu. Łatwość nawiązywania nowych kontaktów, wymiany poglądów, poczucie bezpieczeństwa związanego z anonimowością , staje się pułapką zwłaszcza dla osób w życiu nieśmiałych i bardzo wrażliwych. Osoby takie na czatach i w wirtualnych internetowych kawiarenkach często przybierają wyzywające pseudonimy, używają słownictwa niecenzuralnego co daje im poczucie wyższości i pewności siebie. Przypisywane sobie poczucie pewności tworzy inne niebezpieczne sytuacje.
Nie wyjeżdżając na wakacje dziecko może poznawać ciekawe miejsca i nowych ludzi. Z czasem w związku z niską aktywnością fizyczną związaną z przesiadywaniem przy komputerze, narasta niechęć do jakiegokolwiek wysiłku fizycznego i przekonanie, że czas spędzony poza internetem jest czasem straconym. Dziecko takie może popaść w apatię, źle się uczy i źle rozwija się fizycznie. Szczególnie problem ten widoczny jest kiedy dziecko zbyt często korzysta z gier komputerowych. Gry szczególnie te propagujące brutalne walki wypaczają umysł dziecka. Długotrwałe spędzanie czasu wśród wirtualnych bohaterów gier powoduje agresywność dziecka w świecie rzeczywistym.
Pamiętajmy, że na nas rodzicach i nauczycielach spoczywa obowiązek właściwej organizacji czasu wolnego dzieciom, tak aby mądrze dozować czas na wysiłek fizyczny, zwłaszcza na powietrzu i czas przeznaczony na zabawę i naukę w internecie. Nie zapominajmy o zagrożeniach w sieci, które mogą spotkać nasze dzieci i nauczmy się je kontrolować.

zagrożeniami płynącymi z Internetu i gier komputerowych są:
§ pornografia,
§ wulgaryzm,
§ brutalność,
§ agresja.
Zagrożenia dla zdrowia ze strony komputera i Internetu to:
L choroby oczu,
L skrzywienia kręgosłupa, zanik mięśni pasa biodrowego i kręgosłupa,
L zwyrodnienia stawów, osteoporoza,
L otyłość,
L zaburzenia centralnego układu nerwowego,
L zaburzenia emocjonalne i interpersonalne,
L uzależnienia.

Za uzależnią uznaje się osobę, która spełnia co najmniej 4
z wymienionych kryteriów.
: udaje, że się uczy, kiedy tymczasem godzinami siedzi przed ekranem monitora,
: w czasie gry lub przeglądania stron WWW wpada w stan przypominający trans,
: próby ograniczenia czasu spędzanego przy komputerze napotykają na silny opór, nawet agresję,
: niechętnie spotyka się z kolegami, brak mu przyjaciół, woli komputer niż ruch na świeżym powietrzu,
: nie potrafi odpoczywać, nie wzrusza się.
:
Jak powinno wyglądać dobrze zorganizowane stanowisko komputerowe?

Aby uchronić dziecko przed nieodpowiednimi treściami:

* ustaw komputer we wspólnym pokoju, aby na bieżąco kontrolować działania dziecka,
* zapoznaj się z programami używanymi przez dziecko,
* sprawdź, czy bez twojej wiedzy dziecko nie utworzyło własnej strony WWW,
Aby uchronić dziecko przed nieodpowiednimi treściami:

* nie zgadzaj się na osobiste spotkanie dziecka z nieznanym Ci użytkownikiem Internetu,
* ostrzegaj dzieci przed oglądaniem w Internecie niestosownych materiałów, a w domu załóż filtr treści dopuszczalnych,
* nie pozwól na bezkrytyczne korzystanie z usługi „czat” (nie zawsze rozmówca jest tym, za kogo się podaje).

Normy bezpiecznego posługiwania się komputerem przez najmłodszych
: do 12. roku życia nie należy używać go dłużej niż godzinę dziennie,
: między 12. a 16. rokiem życia najwyżej 2 godziny,
: robić częste przerwy – odrywać dziecko od komputera co pół godziny.

Aby uchronić dziecko przed nałogiem, należy:
Ř stosować zasadę „najpierw obowiązki, potem komputer”,
Ř częściej zapraszać do domu koleżanki i kolegów dziecka – w towarzystwie trudniej wpaść w nałóg,
Ř nakłaniać dziecko do aktywnego poznawania otaczającego go świata poprzez udział w zabawach, grach na świeżym powietrzu i wycieczkach,
Ř nie pozostawiać dziecka samego sobie – samotność i brak odczuwalnej miłości to przyczyny nie tylko tego nałogu.

Komputer jest dobry, ale nie wtedy, gdy staje się jedynym nauczycielem, przyjacielem i... bogiem dziecka.
Maszyna ma służyć człowiekowi, a nie panować nad nim.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 9 minut