Przydatność 90%

Rozumienie czytanego tekstu - Anna Pawełczyńska, Przeszłość jest dziś

Autor: Dodano: 2010-04-13

1. Pierwsze zdanie tekstu ma charakter:
A. tezy
B. hipotezy (poprawna odpowiedź)

Wypisz z tekstu fragment potwierdzający toja opinię.
- "... staję się chyba człowiekiem mądrzejszym"

2. W jaki sposób, według autorki, tzw. literatura obozowa oddziałuje na czytelnika? Podaj dwa przykłady.
- Porusza wyobraźnię i zmusza do refleksji.

3.Wypisz z akapitu 1. cztery przykłady nacechowanych słów, zawierających ocenę systemu totalitarnego.
- zwyrodniałe, terror, fałszywa, kłamliwa, poniżające, zbrodnia

4. Odwołując się do akapitu 1., podaj cztery przykłady opisywanych przez literaturę obozową przejawów zła charakterystycznych dla totalitaryzmu.
- Poniżenie człowieka, odebranie mu godności, nienawiść klasowa, ośmiesza się tradycje.

5. Przed czym według autorki, przestrzega czytelnika literatura obozowa? Podaj dwa przykłady na podstawie akapitów 2-3.
- nie można lekceważyć drobnych przejawów zła, obojętność wobec przejawów zła.

6. Uzasadnij użycie przez autorkę w akapicie 4. czasowników w 1. osobie liczby mnogiej.
- wypowiada się w imieniu współczesnych Polaków, którzy żyją po zmianie rządu.

7. Wypisz z akapitu 4. zdanie będące rozwinięciem myśli zawartej w tytule tekstu.
- "Zło, które się rozrastało w przeszłości, nadal istnieje, choć zmienia swoje formy. Przeszłość stanowi przestrogę dla ludzi współczesnych."

8.Dlaczego, według autorki, wiedza na temat przeszłości jest zawsze ważna? Podaj dwa przykłady na podstawie akapitu 4.
- pomaga w zrozumieniu otaczającej nas rzeczy, ostrzega nas przed złem.

9. Określ, jaki jest związek między następującymi zdaniami z akapitu 5.: "I chociaż instytut meteorologiczny prognozuje burzę, człowiek nie wie o tym, iż piorun uderzy w drzewo, pod którym się schroni. I chociaż wiadomo było, że na terenie Czech wielka powódź ogarnęła górne dorzecze Odry, konkretni mieszkańcy zagrożonych województw w Polsce nie mogli sami przewidzieć, że woda pochłonie właśnie ich domy, a nawet zagrozi życiu rodziny".
- pierwsze zdanie ma metaforyczne uogólnienie niepewnego losu, drugie zdanie - konkretny przykład niespodziewanego nieszczęścia.

10. Co jest, według autorki, obowiązkiem każdego człowieka w obliczu zbiorowego nieszczęścia? Odpowiedz na podstawie akapitu 6.
- pomaganie innym, a nie dbanie tylko o siebie, niesienie pomocy słabszym.

11. W akapicie 7. mowa jest o obronie przed złem. Odpowiedz, co jest ta obroną według autorki.
- ludzka solidarność.

12. Określ, jaka funkcja językowa dominuje w tekście.
A. impresywna (poprawna odpowiedź)
B. informatywna
C. ekspresywna
D. fatyczna

Przydatna praca?
Przydatna praca? tak nie 195
głosów
Poleć znajomym

Serwis Sciaga.pl nie odpowiada za treści umieszczanych tekstów, grafik oraz komentarzy pochodzących od użytkowników serwisu.

Zgłoś naruszenie
JAK DOBRZE ZNASZ JĘZYK ANGIELSKI? x ads

Otrzymałaś kupon na darmowe lekcje angielskiego.

3 MIESIĄCE NAUKI MOŻESZ MIEĆ GRATIS.
Odbierz kupon rabatowy