profil

Twórcy romantyzmu w Europie i Ameryce

Ostatnia aktualizacja: 2022-09-16
poleca 84% 2759 głosów

Treść Grafika
Filmy
Komentarze
Aleksander Puszkin Goethe Rousseau Fryderyk Chopin Heinrich Heine Victor Hugo Michał Lermontow Taras Szewczenko

Niemcy


1. Johann W. Goethe (1749–1832) poeta
- „Faust”,
- „Cierpienia młodego Wertera”,
- „Herman i Dorota”

Idea dzieła: Nieszczęśliwa, romantyczna miłość Wertera do Lotty.

2. Friedrich von Schlegel (1772–1829) poeta
- „Zabójcy”,
- „Intryga i miłość”,
- „Wilhelm”,
- „Rękawiczka”

Idea dzieła: Tematyka społeczno–obyczajowa lub historyczna.

3. August Schlegel (1767–1845) pisarz, językoznawca
- „Kurs literatury dramatycznej”

Idea: Koncepcja tzw. rozdarcia wewnętrznego, prekursor filologii indyjskiej.

4. Heinrich Heine (1797–1856) poeta
- „Księgi pieśni”,
- „Atta Troll”,
- „Baśń zimowa”

Idea dzieła: wiersz o złotowłosej nimfie Lorelei, wabiącej na zgubę żeglarzy Renu.

5. Robert Schumann (1810–1856) pianista, kompozytor
- Uwertura „Manfred”,
- „Symfonia B-dur”,
- „Koncert wiolonczelowy”

Idea dzieła: „Czy nie mógłby Pan natchnąć swojej orkiestry w czasie grania wiosenną tęsknotą?(…). Chciałbym, żeby od razu pierwsze wejście trąbek brzmiało jak sygnał przebudzenia - wstęp miałby ukazywać, jak wszystko zaczyna się zielenić, a Allegro - jak ciągle i ciągle przybywa wszystkiego, co należy do wiosny".

Anglia


1. Walter Scott (1771–1832) powieściopisarz, poeta
- „Antykwariusz”,
- „Rob Roy”,
- „Narzeczona z Lammemor”

Idea dzieła: Historia tragicznej miłości Edgara, pana Ravenswood i Lucy Ashton, córki jego wroga Sir Williama Ashtona.

2. George Gordon Byron (1778–1824) poeta, dramaturg
- „Giaur”,
- „Korsarz”,
- „Don Juan”

Idea dzieła: Konflikt zbuntowanej jednostki ze społeczeństwem; pochwałę miłości, uczucia ponad podziały, które jest najstarszą inspiracją artystów.

Szwajcaria


1. Jean-Jacques Rousseau (1712-1778) pisarz, filozof
- „Emil, czyli wychowaniu”,
- „Nowa Heloiza”,
- „Umowa społeczna”

Idea dzieła: Koncepcja wychowania naturalnego: wychowanie powinno sprowadzać się do umożliwienia dziecku swobodnego wzrostu i dojrzewania oraz chronienie go przed zgubnymi wpływami zewnętrznymi.

Francja


1. Victor Hugo (1802–1885) poeta, dramaturg
- „Dzwonnik z Notre Dame”,
- „Nędznicy”

Idea dzieła: Wątek miłosny archidiakona Klaudiusza Frollo do pięknej cyganki Esmeraldy

2. Hector Berlioz (1803–1869) kompozytor, pisarz, krytyk muzyczny
- „Symfonia fantastyczna”,
- „Harold w Italii”,
- „Romeo i Julia”

Idea dzieła: Symfonia programowa inspirowana dziełem Szekspira, wokalno-instrumentalna na chór, orkiestrę i solistów. Dzieło bardzo obszerne, uszeregowanych zgodnie z przebiegiem tragedii.

Rosja


1. Aleksander Puszkin (1779–1837) poeta
- „Wolność”,
- „Rusłan i Ludmiła”,
- „Eugeniusz Oniegin”

Idea dzieła: Wizerunek psychologiczny młodzieży szlacheckiej; dygresje nt. własnej twórczości, opisy krajobrazu, krytyka społeczna.

2. Michał Lermontow (1814–1841) poeta, dramaturg
- „Bohater naszych czasów”,
- „Maskarada”

Idea dzieła: Podróżujący po Kaukazie oficer spotyka w drodze sztabskapitana M. Maksymowicza, od którego dowiaduje się o zagadkowym Pieczorinie i jego romansie z Belą.

Ukraina


1. Taras Szewczenko (1814–1861) poeta
- „Sen”,
- „Iwan Pidkowa”,
- „Hajdamacy”

Idea dzieła: Satyra na gospodarkę feudalno-pańszczyźnianą; motywy walki wyzwoleńczej.

Litwa


1. Silvestras Valiūnas (1789–1831) poeta
- „Sobieskiada”,
- „Pieśń o Birucie”

Idea dzieła: Legenda o Birecie i Kiejstucie.

Ameryka


1. Jamek Fenimore Cooper (1789–1851) powieściopisarz
- „Ostatni Mohikanin”,
- „Tropiciel śladów”

Idea dzieła: Idealno-romantyczny obraz życia Indian i osadników amerykańskich w XVIII. w. i wyróżniają się poezją przyrody oraz pełną napięcia akcją.

2. Edgar Allan Poe (1809–1849) poeta i nowelista
- „Zabójstwo przy Rue Morgue”,
- „Złoty żuk”
- „Ulallume”

Idea dzieła: Stworzył postać detektywa C. Augusta Dupina, który rozwiązuje zagadki drogą dedukcji. Zawiera silny psychologizm postaci oraz surrealistyczne, skrajnie brutalne opisy makabry.

Węgry


1. Ferenc Liszt (1811–1886) pianista, kompozytor
- „Les preludes”,
- „Orfeusz”,
- „Hamlet”,
- „Symfonia faustowska”

Idea dzieła: Stworzył poemat symfoniczny - dzieło o charakterze programowym. Forma nie posiada określonej budowy i jest podporządkowana wymogom fabularnej treści. Zazwyczaj jednoczęściowe

Polska


1. Fryderyk Chopin (1810–1849) kompozytor, pianista
- Polonezy, mazurki, ediuty romantyczne

Idea dzieła: „W Chopinie tkwi wszystko, czego nam wzbraniano: barwne kontusze, pasy złotem lite, posępne czamarki, krakowskie rogatywki, (…) krzyże cmentarne, przydrożne wiejskie kościółki, modlitwy serc stroskanych, niewoli ból, wolności żal, tyranów przekleństwo i zwycięstwa radosna pieśń (...)" Ignacy Paderewski

2. Stanisław Moniuszko (1819–1872) kompozytor, dyrygent, pedagog
- „Halka”,
- „Straszny Dwór”,
- pieśni, operetki, balety, opery

Idea dzieła: Utwory przesycone patriotyzmem i polskimi motywami ludowymi; twórca opery narodowej.

Tabela


Lp

Narodowość

Twórca

Rodzaj twórczości

Najważniejsze utwory

Idea dzieła

1.

Niemiec

Johann W. Goethe (1749 – 1832)

poeta

„Faust”, „Cierpienia młodego Wertera”, „Herman i Dorota”

Nieszczęśliwa, romantyczna miłość Wertera do Lotty.

2.

Niemiec

Friedrich von Schlegel (1772 – 1829)

poeta

“Zabójcy”, “Intryga i miłość”, “Wilhelm”, “Rękawiczka”

Tematyka społeczno – obyczajowa lub historyczna.

3.

Niemiec

August Schlegel

(1767 – 1845)

pisarz, językoznawca

„Kurs literatury dramatycznej”

Koncepcja tzw. rozdarcia wewnętrznego, prekursor filologii indyjskiej.

4.

Niemiec

Heinrich Heine

(1797 – 1856)

poeta

„Księgi pieśni”, „Atta Troll”, „Baśń zimowa”

wiersz o złotowłosej nimfie Lorelei, wabiącej na zgubę żeglarzy Renu.

5.

Anglik

Walter Scott

(1771 – 1832)

powieściopisarz, poeta

„Antykwariusz”, „Rob Roy”, „Narzeczona z Lammemor”

Historia tragicznej miłości Edgara, pana Ravenswood i Lucy Ashton, córki jego wroga Sir Williama Ashtona.

6.

Anglik

George Gordon Byron

(1778 – 1824)

poeta, dramaturg

„Giaur”, „Korsarz”, „Don Juan”

Konflikt zbuntowanej jednostki ze społeczeństwem; pochwałę miłości, uczucia ponad podziały, które jest najstarszą inspiracją artystów.

7.

Szwajcar

Jean-Jacques Rousseau

(1712- 1778)

pisarz, filozof

„Emil, czyli wychowaniu”, „Nowa Heloiza”, „Umowa społeczna”

Koncepcja wychowania naturalnego: wychowanie powinno sprowadzać się do umożliwienia dziecku swobodnego wzrostu i dojrzewania oraz chronienie go przed zgubnymi wpływami zewnętrznymi.

8.

Francuz

Victor Hugo

(1802 – 1885)

poeta, dramaturg

„Dzwonnik z Notre Dame”, „Nędznicy”

Wątek miłosny archidiakona Klaudiusza Frollo do pięknej cygankiEsmeraldy

9.

Rosjanin

Aleksander Puszkin

(1779 – 1837)

poeta

„Wolność”, „Rusłan i Ludmiła”, „Eugeniusz Oniegin”

Wizerunek psychologiczny młodzieży szlacheckiej; dygresje nt. własnej twórczości, opisy krajobrazu, krytyka społeczna.

10.

Rosjanin

Michał Lermontow

(1814 – 1841)

poeta, dramaturg

„Bohater naszych czasów”, „Maskarada”

Podróżujący po Kaukazie oficer spotyka w drodze sztabskapitana M. Maksymowicza, od którego dowiaduje się o zagadkowym Pieczorinie i jego romansie z Belą.

11.

Ukrainiec

Taras Szewczenko

(1814 – 1861)

poeta

„Sen”, „Iwan Pidkowa”, „Hajdamacy”

Satyra na gospodarkę feudalno – pańszczyźnianą; motywy walki wyzwoleńczej.

12.

Liwtin

Silvestras Valiūnas

(1789 – 1831)

poeta

„Sobieskiada”, „Pieśń o Birucie”

Legenda o Birecie i Kiejstucie.

13.

Amerykanin

Jamek Fenimore Cooper

(1789 – 1851)

powieściopisarz

„Ostatni Mohikanin”, „Tropiciel śladów”

Idealno-romantyczny obraz życiaIndian i osadników amerykańskich w XVIII. w. i wyróżniają się poezją przyrody oraz pełną napięcia akcją.

14.

Amerykanin

Edgar Allan Poe

(1809 – 1849)

poeta i nowelista

„Zabójstwo przy Rue Morgue”, „Złoty żuk”„Ulallume”

Stworzył postać detektywa C. Augusta Dupina, który rozwiązuje zagadki drogą dedukcji. Zawiera silny psychologizm postaci oraz surrealistyczne, skrajnie brutalne opisy makabry.

15.

Niemiec

Robert Schumann

(1810 – 1856)

pianista, kompozytor

Uwertura „Manfred”, „Symfonia B-dur”, „Koncert wiolonczelowy”

„Czy nie mógłby Pan natchnąć swojej orkiestry w czasie grania wiosenną tęsknotą?(…). Chciałbym, żeby od razu pierwsze wejście trąbek brzmiało jak sygnał przebudzenia - wstęp miałby ukazywać, jak wszystko zaczyna się zielenić, a Allegro - jak ciągle i ciągle przybywa wszystkiego, co należy do wiosny".

16.

Węgier

Ferenc Liszt

(1811 – 1886)

pianista, kompozytor

„Les preludes”, „Orfeusz”, „Hamlet”, „Symfonia faustowska”

Stworzył poemat symfoniczny - dzieło o charakterze programowym. Forma nie posiada określonej budowy i jest podporządkowana wymogom fabularnej treści. Zazwyczaj jednoczęściowe

17.

Francuz

Hector Berlioz

(1803 – 1869)

kompozytor, pisarz, krytyk muzyczny

„Symfonia fantastyczna”, “Harold w Italii”, „Romeo i Julia”

Symfonia programowa inspirowana dziełem Szekspira, wokalno-instrumentalna na chór, orkiestrę i solistów. Dzieło bardzo obszerne, uszeregowanych zgodnie z przebiegiem tragedii.

18.

Polak

Fryderyk Chopin

(1810 – 1849)

kompozytor, pianista

Polonezy, mazurki, ediuty romantyczne

„W Chopinie tkwi wszystko, czego nam wzbraniano: barwne kontusze, pasy złotem lite, posępne czamarki, krakowskie rogatywki, (…) krzyże cmentarne, przydrożne wiejskie kościółki, modlitwy serc stroskanych, niewoli ból, wolności żal, tyranów przekleństwo i zwycięstwa radosna pieśń (...)" Ignacy Paderewski

19.

Polak

Stanisław Moniuszko

(1819 – 1872)

kompozytor, dyrygent, pedagog

„Halka”, „Straszny Dwór”, pieśni, operetki, balety, opery

Utwory przesycone patriotyzmem i polskimi motywami ludowymi; twórca opery narodowej.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie
(0) Brak komentarzy

Treść zweryfikowana i sprawdzona

Czas czytania: 9 minut