profil

Dokonaj analizy języka utworów muzycznych wybranego polskiego wykonawcy i omów na wybranych przykładach.

poleca 85% 457 głosów

Treść
Grafika
Filmy
Komentarze

Prezentacja na 17pkt. Teksty nie są tylko wybranej przeze mnie postaci ale również innych ale można było komisje oszukać, przecież nie znają się na rapie.

Od zarania dziejów język jest podstawowym sposobem komunikacji , wyrażania myśli , opinii, uczuć - między istotami żywymi. Tak między istotami żywymi , ponieważ każdy gatunek zwierząt ,ma swój , odmienny sposób porozumiewania się . Psy - szczekają , koty – miauczą , delfiny używają ultra dźwięków. Oczywiście ludzie także mają swój sposób komunikacji – najpowszechniejszym jest język. Jak wiadomo język nigdy nie był jednolity , wiele państw ma swój własny, ojczysty. Lecz nawet w tym samym państwie nie jest on taki sam, jest inny w prasie, w telewizji, w szkole , na ulicy, czy w jakiejkolwiek grupie społecznej związanej ze sobą jakimś interesem. Jedną z takich grup jest młodzież. Język ludzi młodych nigdy nie rozbudowywał się tak szybko jak po roku 1989 ,kiedy to językowy luz stał się jedną z oznak wolności. Człowiek a zwłaszcza młodzież przestała się bać wyrażania własnej opinii. Takie słownictwo określamy mianem języka potocznego inaczej slangu. Obecnie nie ma ścisłej definicji slangu, ogólnie określa się go jako sposób wypowiadania się za pomocą słów, zwrotów, wyrażeń o charakterze krańcowo potocznym i efemerycznym (krótkotrwały, przemijający, ulotny), nacechowany humorem i ekspresywnością. Po co mówić cześć jak można cze lub elo? Skracanie zaczyna się już w podstawówce od nieśmiertelnej matmy i fizy. Potem tnie się wszystko, ponieważ rozmowa ze znajomymi ma być prosta i zrozumiała. Skrótowość przydała się szczególnie w skompresowanych do 160 znaków SMS-ów, ale także do rozmów na czatach, gadu-gadu, czy wszelakich forach internetowych. Bardzo często slangu używają raperzy którzy chcą zaprezentować swój przekaz w sposób bardziej nowoczesny. W mojej prezentacji chciałabym przybliżyć państwu temat muzyki rapowej i zasadność doboru środków językowych w tekstach tej muzyki. Jednym z prekursorów rapu w Polsce jest wybrana przeze mnie postać czyli Waldemar Kasta. Urodzony w 1978 roku Pochodzi z Wrocławskiego „trójkąta bermudzkiego” i to właśnie trudne początki oraz otaczająca rzeczywistość spowodowały, że zainteresował się Hip-Hopem już na początku lat 90. Wśród środowiska hip hopowego uważany jest za filozofa. 12 Kwietnia 2009 roku wystąpił gościnnie na producenckiej płycie „Poeci” duetu LA Magiera. , gdzie zarapował wiersz Adama Asnyka Pt: Poeci do publiczności. Uważam, że artystów rapowych można określić mianem „poetów naszej epoki”. Tak jak kiedyś wielcy poeci jak Herbert, Szymborska czy Mickiewicz ubierali swoje myśli w słowa, tak teraz robi to młodzież, oprawiając to dodatkowo w podkład muzyczny. W ten sposób powstają wciąż nowe, przesycone różnorakimi środkami językowymi utwory Hip Hopowe. Niewątpliwie, podstawowym elementem tekstów rapowych są rymy. Na tym polega całe sedno rapu, aby wypowiadane myśli były płynne, rymujące się. W utworach rapowych rymy występują tak często, że można w nich odnaleźć prawie wszystkie ich rodzaje końcowe , parzyste ,krzyżowe, męskie, żeńskie, niedokładne, gramatyczne i niegramatyczne. Jako przykład rymów końcowych można przytoczyć fragment utworu Wrocławska Premiera „Wrocław tam jestem urodzony, tą muzyką zaszczepiony, z lekka wykręcony, zapraszam w moje strony czy też Poznaj prawdę człowieku Na czole pierwsze zakole, minęło ćwierć wieku .
Widoczne tu są rymujące się głoski kończące kolejne wersy. Rymy w utworach rapowych służą temu, aby za ich pomocą artyści mogli barwniej przekazać swoje myśli. Niewątpliwie rymowanki w większym stopniu trafiają do odbiorcy aniżeli zwykłe, nie rymujące się teksty. Kolejną piosenką i godnym zauważenia wersem jest tekst z piosenki Sępy. Utwór ten jest swoistym dissem wobec skomercjalizowanych raperów, których pojawia się coraz więcej na polskiej scenie rapu. Pierwszy wers brzmi: „wisisz na mikrofonie z wyplutym płucem”. Metafora ta wskazuje na to, iż wykonawca o którym rymuje Wall-e jest zmęczony śpiewaniem, tak naprawdę nie ma o czym rymować. Kasta używając tej przenośni podważa umiejętności adresata wypowiedzi lirycznej. Wypowiadając dalej słowa :”historie, które nie żyły jąkasz pomału” ma na myśli to, że zdarzenia o których rapuje adresat tak naprawdę nigdy nie znalazły odzwierciedlenia w rzeczywistości. Te historie zostały wykreowane przez producenta płyty, który kieruje się tylko rządzą zarobienia pieniędzy. Kolejną trafną metaforą są słowa: „Skalany jesteś, ale może trafisz w gusta, ty pedale o przestrzelonych ustach” Przestrzelone usta-czyli inaczej dziurawe, puste. Słowa, które wykorzystuje adresat w swoich utworach są puste, nic nie znaczące , nie ma w nich żadnych prawdziwych , szczerych uczuć. Waldemar nazywa swojego przeciwnika bardzo wulgarnie mówiąc „pedale”,- w ten sposób okazuje wręcz pogardę. Zwrotów takiego typu jest w rapie bardzo dużo. Wolność słowa jest dla raperów bardzo ważna, więc nie boją się oni używać nawet takich zwrotów. W następnej zwrotce autor mówi :”narzuconą moralność sprzedajesz jak towar, rakotwórcza tkanka zaczyna żerować” sugeruje, że nawet moralność pseudorapera jest narzucona przez jego producenta, który porównany jest tu do rakotwórczej tkanki. Artysta sprzedaje się, a producent na nim żeruje. Następnym godnym uwagi środkiem językowym jest antyteza „Kocham cię jak brata, jak Kain Abla”. Porównania te są ze sobą sprzeczne. Używając tego środka autor chciał wyrazić swoje negatywne nastawienie w stosunku do adresata jego wypowiedzi. Kolejną piosenką jest utwór peryferie który rozpoczyna się słowami ”Tu stawia pierwsze kroki i w siłę obrasta muzyka miasta, poziom adrenaliny wzrasta ,ty znasz to uczucie ziomek”. Mamy tu do czynienia z ożywieniem muzyki „tu stawia pierwsze kroki i w siłę obrasta”. W dosłownym znaczeniu chodzi tu o początki rapu czyli o dzielnice w jakiej zaczął pisać swoje teksty. W zapytaniu: „ty znasz to uczucie ziomek?” można dostrzec neologizm nowo powstałe słowo Ziomek co oznacza przyjaciel. Artyści często operują charakterystycznymi dla środowiska wyrażeniami i zwrotami, przez co rapowe teksty stają się swoistym szyfrem dla ‘wtajemniczonych’. W dalszej części tego utworu mamy jeszcze dwa godne uwagi środki językowe : pierwszym z nich jest kontrast „więcej zyskasz niż stracisz”. Wall-e mówi tu o tym, że tworząc tą muzykę czy chociażby nawet jej słuchając można doświadczyć wielu pozytywnych rzeczy. Drugim z nich jest anastrofa, która polega na powtórzeniu wyrazów w odwrotnym porządku na początku zdania, którym się kończyło poprzednie: Moje miasto Wrocław, Wrocław moja enklawa nie chcę tam gdzie Wars i gdzie Sawa. Wybrany przeze mnie artysta bardzo często używa porównań takich jak : Ja tak jak amstaff podniesiony próg odporności lub na tej nizinie samotny jak góra sobótka stoję czy „ życie Wrocławia dla mnie światem realnym, w którym roi się jak w ulu”. Pierwsze porównanie ma na celu pokazanie że artysta jest silniejszy niż inni natomiast drugie pokazuje że nigdy nie może być pewien osób otaczających go i wie że musi wierzyć tylko w siebie , wokół niego niema nikogo komu może zaufać i tak jak góra sobótka jest sam. Trzecie porównanie ma na celu pokazanie tego że Wrocław jest dużym miastem w którym ludzie ciągle są w pośpiechu życie toczy się głównie wokół pracy dlatego porównane jest do ulu, gdzie żyją bardzo pracowite pszczoły. Niewątpliwą perełką wśród utworów hip hopowych jest trzyzwrotkowy kawałek Klimaty gdzie Waldemar Kasta napisał tekst gdzie każdy wers z zwrotki kończy się taką samą końcówką . Zwrotka pierwsza to końcówka „aty”
Ciężkie klimaty łeb spuszczony nogi jak z waty
Ciężko jest żyć gdy nie jesteś bogaty
Żyjesz na swój rachunek
czy na rachunek taty?
Za ciężką robotę lekkie bierzesz zapłaty
Kasta Skład wie że istnieją trzy światy
Realny wymarzony i ten widziany zza kraty
Jestem chłopak z ulicy a nie syn biurokraty
Na specjalną okazje garnitur mam dwa krawaty
Zwrotka druga to końcówka śći
Tak dla ścisłości szanuje tych prostych gości
Bo sięgają celu mimo przeciwności
W czasach niepewności nie tracąc godności
Wiążą koniec z końcem - to są umiejętności
Tym którym w oczy wiatr bezlitości
Podaję rękę by nie trwali w samotności
Może doczekam ich pomocy kiedyś w przyszłości
Razem raŹniej łatwiej pokonywać trudności
Do tych co bogaci nie czuję zazdrości
Bo lepiej się czuję wśród tych którzy ubożsi
Wśród nich doświadczam więcej serdeczności
To moi bracia w codzienności
Natomiast zwrotka trzecia to końcówka „ało”
Pytają mnie dlaczego piszę rymów tak mało
Jak Ivan Kryłov odpowiem by dobrze brzmiało
Gdyby było za dużo po co tyle powstało
Pytali by Ci którym teraz jest mało
Zresztą gdyby więcej było i tak by nie starczało
By opisać to co się ze wszystkimi stało

Reasumując, niewątpliwie można stwierdzić iż teksty piosenek rapowych przesycone są niebanalnymi środkami językowymi. Nieprzypadkowo ułożone słowa według rytmów, rymów niosą treść i przy okazji, bywają niezwykle skomplikowanymi utworami poetyckimi. Najwięksi mistrzowie rapu posługują się zgrabnymi metaforami, ożywieniami, epitetami, kontrastami czy porównaniami. Jak widać muzyka hiphopowa nie jest tylko hałasem i krzykiem, ale stanowi przemyślane wieloelementowe dzieło. Tekst rapowy dzięki wykorzystaniu bogactw środków językowych może być konkretnym, poważnym przesłaniem o funkcji moralizatorskiej.

Czy tekst był przydatny? Tak Nie

Czas czytania: 8 minut